Polarhippie og en fantastisk fantast

En af 1900-tallets største danske berømtheder, Peter Freuchen, bliver hevet ud af glemslen i en aldeles glimrende biografi

En ny biografi er udkommet om polarforskeren Peter Freuchen. Her ses han sammen med sin anden kone Magdalene Vang Lauridsen.
En ny biografi er udkommet om polarforskeren Peter Freuchen. Her ses han sammen med sin anden kone Magdalene Vang Lauridsen. Foto: Irving Penn.

Det var med små forventninger, at gennemlæsningen af denne bog blev indledt. Kunne det virkelig være muligt at skrive en bog om Peter Freuchen på under 200 sider og samtidig vise de mange facetter af Freuchens personlighed?

Svaret er meget enkelt. Det kunne forfatteren Kurt L. Frederiksen godt. Biografien om Danmarks svar på baron von Münchhausen er den måske bedste bog om de danske polarfarere, som er blevet udgivet den senere tid.

I 1955 skrev Halfdan Rasmussen en tekst til Otto Brandenburg. "Noget om helte", hvor tredje strofe begynder med linjerne "Samson gik og styrted' templer; Peter Freuchen knak sit ben". To år senere døde Freuchen som 71-årig i Alaska.

Den ældre eventyrer blev hverken ædt af en isbjørn, dræbt af en haj eller omkom i en flyulykke. Det havde på en eller anden vis været mere passende end det hjerteanfald, som tog livet af ham.

Hans berømmelse som opdagelsesrejsende i polarområderne, forfatter, skuespiller i oscarvindende film, modstandsmand, vinder af amerikansk kvit eller dobbelt og almindeligt rejsende havde for længst skrevet ham ind i historiebøgerne. Nekrologerne blev skrevet af nobiliteter som FN's generalsekretær Dag Hammerskjöld, Tom Kristensen og Niels Bohr. Hvad var det egentlig med denne Freuchen?

Freuchen stammede fra Falster, og med et stort gå-på-mod kom han med ekspeditionerne til Grønland i begyndelsen af 1900-tallet. Han blev betaget af det store kolde land, og sammen med Knud Rasmussen grundlagde han handelsstationen i Thule. Rasmussen og Freuchen blev venner, og på deres fælles Thule-ekspeditioner blev Freuchens rygte som en lystløgner skabt.

For at tage den mest berømte af anekdoterne: Hvordan Freuchen mistede sit ben. Han "knak" det jo ikke, som Halfdan Rasmussen skrev. Freuchens version er langt mere menneskelig. Han blev overrasket af en snestorm og gravede sig ned i en hule. Hulen sneede til. Temperaturen var under 50 minusgrader, og han havde intet værktøj til at grave sig ud med. Hvad gør en rigtig eventyrer? Tja, Freuchen gjorde i bogstaveligste forstand i bukserne. Ikke af skræk, men derimod af rent og skært overlevelsesinstinkt. Mens afføringen endnu var varm og bøjelig formede han sin lort til et mejsel og ventede, til den var blevet stivfrosset. Derpå gravede han sig fri. Sandt eller falsk? Det kan ingen vide, men han reddede livet, fik foden amputeret og opnåede berømmelse.

Tre gange blev Freuchen gift. Alle tre havde de forbindelse til stadierne i hans liv. Første ægteskab var med en grønlandsk kvinde samtidig med polarekspeditionerne. Da han ikke længere kunne deltage i ekspeditioner i Grønland, slog han sig ned som jordbesidder i Danmark og giftede sig med en dansk kvinde. Tredje ægteskab kom i stand, da han havnede i USA under besættelsen.

De tre steder med tre forskellige kvinder formede hans liv. I Grønland blev spiren til hans berømmelse lagt. I Danmark skrev han om sine oplevelser, og i USA blev oplevelserne udbygget. Blandt andet da han medvirkede som skuespiller i den klassiske film "Eskimo", der vandt en Oscar i 1934.

Med den nye biografi om Peter Freuchen er bægeret fyldt. De vigtigste danske polarfarere er blevet portrætteret. Ser man på fotografierne, er der ikke stor forskel på de pelsklædte mænd med fuldskæg. Skræller man deres udseende væk, er det en anden historie.

Her er Peter Freuchen den absolut mest underholdende. Det samme er Kurt L. Frederiksens bog. Freuchen var en ligefrem person med en ironisk pen. Det portræt fremmaner hans biograf med stor succes. Frederiksen er ikke gået videnskabeligt til værks. Meget litteratur og kilder er ikke blevet inddraget, men det er heller ikke forfatterens motiv til at skrive bogen. Han benytter i høj grad Freuchens egen stemme fra hovedpersonens store forfatterskab. Det betyder, at der er løse ender, og ikke alt bliver fulgt til dørs. Frederiksens mission lykkes ikke desto mindre til fulde. Her er en bog om en rigtig dansk eventyrer, som bør stå på hylden ved siden af Halfdan Rasmussens "Noget om helte".

Kurt L. Frederiksen: Freuchen. Den store Peter. 200 sider. 249 kroner. Forlaget Sohn.