Prøv Kristeligt Dagblad gratis i 4 uger


- Erik Bjerager, ansv. chefredaktør og adm. direktør
Erik Bjerager
Send artiklen Kristen præst flygter fra chikane i Vollsmose til din ven.
Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Kristen præst flygter fra chikane i Vollsmose

Massoud Fouroozandeh, præst i pinsekirken, Odense, er nu flyttet fra Vollsmose efter hærværk.

- Kristian Brasen/Scanpix.

Emneord for denne artikel

islam | præst | hærværk | trusler | chikane | church of love | Massoud | Fouroozaneh | iransk
flexblock
23 debatindlæg Hold mig opdateret

Den iranskfødte kristne præst Massoud Fouroozandeh er flyttet fra Odense-bydelen Vollsmose efter omfattende hærværk

Den iranskfødte leder af frikirken Church of Love, Massoud Fouroozandeh, er sammen med sin familie flyttet fra Odense-bydelen Vollsmose til en lille by et hemmeligt sted. Det sker, efter at familien har fået to biler smadret, fordi der hang et kors i dem.

"Jeg fik at vide af unge i Vollsmose, at jeg ikke skulle køre ind i området med korset hængende i bilen. Derefter blev vores bil totalsmadret og brændt og sæderne skåret op. Siden blev sideruderne på vores nye bil smadret tre gange," siger han.

Efter hærværkene turde Massoud Fouroozandeh og hans hustru ikke længere lade deres børn lege på legepladsen i Vollsmose.

"De går ikke med tørklæde, og det gør 99 procent af de andre børn, så de vakte for megen opmærksomhed, og det var ikke trygt at sende dem ud at lege. Derfor er vi flyttet meget langt væk fra Vollsmose," siger han.

Annonce
Massoud Fouroozandeh er blot en af flere kristne med anden etnisk baggrund, der i Danmark har været udsat for trusler og overgreb. Et albansk medlem af frikirken Church of Love blev for nylig tæsket af sine landsmænd, fordi han gik med et kors om halsen og overvejede at lade sig døbe. Og som Kristeligt Dagblad skrev forleden, har en kristen irakisk familie i to uger modtaget truende telefonopkald om at konvertere til islam. Ifølge Massoud Fouroozandeh har religiøse trusler længe været kendt blandt konvertitter.

"Jeg flygter normalt ikke fra problemerne. Så det er irriterende, at man er nødt til at flytte. Men nu handler det ikke kun om mig, men også om børnene. Det blev for stort et pres. Jeg gik hele tiden og tænkte, ?hvad er det næste, der kan ske??," siger Massoud Fouroozandeh.

Han fortsætter ufortrødent sin præstegerning i Church of Love, hvor kirkegængerne hovedsageligt er afghanere og iranere. Siden kirkens grundlæggelse i 1997 har han døbt omkring 500 mennesker. De fleste er muslimer, der er blevet kristne.

"Vores budskab er kærlighed og forsoning. Det er ikke alle, der kan forstå det, men det skal overhovedet ikke lave om på vores mission om at forkynde det kristne budskab," siger han.

johansen@k.dk

FACEBOOK: Bliv ven med Kristeligt Dagblad

Hold mig opdateret

Trådet overblik  |  Fladt overblik

Kristen præst flygter fra chikane i Vollsmose

Nederby Jessen, publiceret d.12/01 09:20 (for 1 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Kristen præst flygter fra chikane i Vollsmose
¨Jeg har fulgt Massoud i en årrække og kender ham rigtigt godt. Han har altid været glad for at bo i Volsmose. Men nu er han chikaneret væk - på grund af sin kristne tro

Det er skammeligt, at sådan noget sker i Danmark - og endnu værre at det sker i stigende grad. Vi hører om flere og flere tilfælde af trusler og vold mod herboende kristne nydansker fra traditionelt muslimske lande. Ligesom vi hører, at jøder chikaneres mere og mere.

Den forråelse af vores samfund skyldes et mindretal blandt muslimer, ekstreme muslimer, og vi må kræve, at samfundet slår hårdt ned på disse ting, så de ikke accellererer yderligere.

Bjarne Nederby Jessen
MF-kandidat for Kristendemokraterne
www.kd.dk/nederby
Del Link

Kristen præst flygter fra chikane i Vollsmose

Roland, publiceret d.12/01 10:34 (for 1 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Kristen præst flygter fra chikane i Vollsmose
Helt enig, B. Nederby Jensen! Det er forfærdeligt at man som kristen skal forfølges i Danmark.

Hvad der derimod kan rejses begrundet tvivl om er, at sådan forfølgelse skulle udøves af et mindretal. Du skriver selv at det er et voksende problem, og disse to udsagn synes at modsige hinanden. Vi ser det også som et voksende problem globalt.

Hvad der trænges i Danmark synes at være en helt anderledes konsekvens overfor dem der udøver en sådan forfølgelse.

Hvad vil Kristendemokraterne gøre gøre for at kristne kan leve uden chikane i et hvilket som helst område af landet?

Mvh
Jørgen Vestergaard
Del Link

Hvor er imamerne ??????

Bjarne D., publiceret d.12/01 10:55 (for 1 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Kristen præst flygter fra chikane i Vollsmose
Hvor er imamerne i denne sag - hvorfor siger de ikke noget.
Deres tavshed vidner om accept af vold i islams navn !
Hvornår begynder vi at smide islamisterne ud ?
Del Link

Sv. Hvor er imamerne ??????

Herman, publiceret d.12/01 11:58 (for 1 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Kristen præst flygter fra chikane i Vollsmose
Bjarne D. skrev:
Hvor er imamerne i denne sag - hvorfor siger de ikke noget.
Deres tavshed vidner om accept af vold i islams navn !
Hvornår begynder vi at smide islamisterne ud ?


Ærligt talt, vil Danskerne finde sig i forfølgelsen af kristne nationalt og internationalt?
Del Link

Sv. Kristen præst flygter fra chikane i Vollsmose

Nederby Jessen, publiceret d.12/01 12:39 (for 1 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Kristen præst flygter fra chikane i Vollsmose
Roland skrev:
Helt enig, B. Nederby Jensen! Det er forfærdeligt at man som kristen skal forfølges i Danmark.

Hvad der derimod kan rejses begrundet tvivl om er, at sådan forfølgelse skulle udøves af et mindretal. Du skriver selv at det er et voksende problem, og disse to udsagn synes at modsige hinanden. Vi ser det også som et voksende problem globalt.

Hvad der trænges i Danmark synes at være en helt anderledes konsekvens overfor dem der udøver en sådan forfølgelse.

Hvad vil Kristendemokraterne gøre gøre for at kristne kan leve uden chikane i et hvilket som helst område af landet?

Mvh
Jørgen Vestergaard


Jørgen Vestergaard, det er rigtigt, at det er et voksende problem, sådan som jeg også tidligere har skrevet, men det er stadig et mindretal, der udøver det, men et voksende mindretal og det skal vi naturligvis tage alvorligt.

Du spørger, hvad Kristendemokraterne vil gøre ved det.

For os er det vigtigt at satse på integration.

Integrationen er overvejene en succes. Flere indvandrere er kommet ud på arbejdsmarkedet, og flere unge med anden etnisk baggrund tager en videregående uddannelse. Stigningen i sager om tvangsægteskaber, skyldes de unges oprør, der er forankret i de danske værdier. De globale folkevandringer har imidlertid afstedkommet en række integrationsproblemerne, der skal handles konsekvent på. Kristendemokraterne vil gennem oplysning, inddragelse og konsekvens målrettet arbejde for en inddragelse af de nytilkomne i fællesskabet.

Integration handler om at respektere de danske spilleregler, herunder demokratiet, lige ret og ligestilling mellem kønnene, afsværgelse af vold som middel til opdragelse eller straffeforanstaltning, respekt om landets love samt accept af tros, tale og forsamlingsfrihed. KD stiller krav om, at nye danskere lader sig integrere under disse vilkår, således at de kan tage ansvar for deres tilværelse, bevare deres selvrespekt og deltage i de demokratiske processer og samfundslivet.

Vi er nået langt ad integrationens vej, men ikke langt nok - bl.a. fordi samfundet ikke har taget håndfast nok på de problemer, der vitterligt er. Vi skal være mere konsekvente og der skal slås ned på de enkelte tilfælde. Voldschikaner skal straffes.

Forbrydelser, der fører til straf, der indholder udvisning efter strafafsoning, skal gennemføres, så den pågældende vitterligt bliver udvist.

KD vil ved lov forbyde tvangsægteskaber.

KD vil styrke den sociale indsats rettet mod skolebørn, unge og forældregenerationen. De unge skal kende deres ret og forældrene i højere grad deres pligter og de skal gøres bekendt med hvad der er deres børns bedste.

Bjarne Nederby Jessen
MF-kandidat for Kristendemokraterne
www.kd.dk/nederby
Del Link

Kristen præst flygter fra Voldsmose

Pythia, publiceret d.12/01 13:39 (for 1 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Kristen præst flygter fra chikane i Vollsmose
Jeg er glad for at I skriver kristen, så man ikke blander ham sammen med Folkekirkens SF-præster.

Hvor bliver imamerne af, er der nogen der spørger.
Jamen, de har da travlt med at læse op fra Koranen, hvad der er 'de troendes' pligt; nemelig at udslette alle kristne og jøder.

Hvor bliver kirken af, var vel nok så relevant et spørgsmål?

Svaret er nedslående: De har travlt med at gøre sig lækker for imamerne og deres forsamlinger, dialog etc. med de 'moderate muslimerne'. Altså, dem der ikke sprænger sig selv og andre i luften.
Del Link

Sv. Kristen præst flygter fra chikane i Vollsmose

Roland, publiceret d.12/01 17:11 (for 1 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Kristen præst flygter fra chikane i Vollsmose
Nederby Jessen skrev:
Jørgen Vestergaard, det er rigtigt, at det er et voksende problem, sådan som jeg også tidligere har skrevet, men det er stadig et mindretal, der udøver det, men et voksende mindretal og det skal vi naturligvis tage alvorligt.

Du spørger, hvad Kristendemokraterne vil gøre ved det.

For os er det vigtigt at satse på integration.

Integrationen er overvejene en succes....

Bjarne Nederby Jessen
MF-kandidat for Kristendemokraterne
www.kd.dk/nederby


Ja ja, Men først og fremmest må der være fuld frihed til at være kristen - og kendt som sådan - i et hvilket som helst område af Danmark. Er der problemer med dette bør de som chikanerer fratages evt. dansk statsborgerskab og udvises af landet. En sådan konsekvens vil skabe respekt om landet - både internt og i udlandet.

De forslag Kr.demokraterne arbejder for synes at vise mere hensyn til de chikanerende end til de chikanerede.

Mvh
Jørgen Vestergaard
Del Link

Sv. Kristen præst flygter fra chikane i Vollsmose

Nederby Jessen, publiceret d.12/01 17:21 (for 1 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Kristen præst flygter fra chikane i Vollsmose
Roland skrev:
Nederby Jessen skrev: Jørgen Vestergaard, det er rigtigt, at det er et voksende problem, sådan som jeg også tidligere har skrevet, men det er stadig et mindretal, der udøver det, men et voksende mindretal og det skal vi naturligvis tage alvorligt.

Du spørger, hvad Kristendemokraterne vil gøre ved det.

For os er det vigtigt at satse på integration.

Integrationen er overvejene en succes....

Bjarne Nederby Jessen
MF-kandidat for Kristendemokraterne
www.kd.dk/nederby

Ja ja, Men først og fremmest må der være fuld frihed til at være kristen - og kendt som sådan - i et hvilket som helst område af Danmark. Er der problemer med dette bør de som chikanerer fratages evt. dansk statsborgerskab og udvises af landet. En sådan konsekvens vil skabe respekt om landet - både internt og i udlandet.

De forslag Kr.demokraterne arbejder for synes at vise mere hensyn til de chikanerende end til de chikanerede.

Mvh
Jørgen Vestergaard


Jørgen Vestergaard, Kristendemokraterne ønker at styrke integrationen af hensyn til alle parter, ikke mindst det danske samfund.

Jeg har tidligere gjort det klart, at der skal slås hårdt ned på mennesker, der chikanerr og er voldelige mod andre, det gælder muslimer mod kristne, men også danskere mod danskere.

Bjarne Nederby Jessen
MF-kandidat for Kristendemokraterne
www.kd.dk/nederby
Del Link

Sv. Kristen præst flygter fra chikane i Vollsmose

Kaj, publiceret d.12/01 17:44 (for 1 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Kristen præst flygter fra chikane i Vollsmose
Integrationen er overvejene en succes....

KM: Pladder - integrationen er en fiasko ! Der er blevet oprettet parallelsamfund - der foregår ingen assimilation - og det er det, vi har brug for - men det har muslimerne forbudt hinanden !

Jeg har tidligere gjort det klart, at der skal slås hårdt ned på mennesker, der chikanerer og er voldelige mod andre, det gælder muslimer mod kristne, men også danskere mod danskere.

KM: Ja - det er fint - og hvordan synes du selv det går ?
Og hvorfor blande danskere mod danskere ind i integrations-problematikken?
Vær dog ærlig - ingen - tør gøre noget ved den ikke alene landsdækkende - men verdensomspændende chikane fra muslimsk side overfor anderledes tænkende.
Politikerne forsøger at negligere problemerne - eller som du - nøjes med ord - ingen handling - og politet trækker sig.
Det har de kompetanceløse fundet ud af - de fortsætter deres chikane - for at opnå anerkendelse i det mindste på dette område - og der sker dem ikke en diks !
Del Link

Sv. Kristen præst flygter fra chikane i Vollsmose

Roland, publiceret d.12/01 19:40 (for 1 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Kristen præst flygter fra chikane i Vollsmose
Nederby Jessen skrev:

...

Jeg har tidligere gjort det klart, at der skal slås hårdt ned på mennesker, der chikanerer og er voldelige mod andre, det gælder muslimer mod kristne, men også danskere mod danskere.

Bjarne Nederby Jessen
MF-kandidat for Kristendemokraterne
www.kd.dk/nederby


Jeg tror det ville gavne Kr.Demokraterne hvis de turde tale tydeligt og klart - både på dette område og på flere andre områder. Blot at tale om at "slå hårdt ned" er så diffust og ukonkret at det reelt intet siger!

Mvh
Jørgen Vestergaard
Del Link
Mere:   1 | 2 | 3   Næste


flexblock

Få nyhederne i din indbakke

flexblock
splitblock
flexblock

flexblock
flexblock
splitblock
Er det ok, at andre end præster får adgang til prædikestolen i folkekirken?
 
flexblock
flexblock
splitblock
flexblock


flexblock

Nyhedsbrev

flexblock
flexblock

Prøv Kristeligt Dagblad gratis i 4 uger

Prøv os i 4 uger – gratis og uforpligtende

Billede af Kristeligt Dagblads avis
Persondatapolitik og cookies

Alt fra Kristeligt Dagblad

  1. k.dk​
  2. religion.dk​
  3. kristendom.dk​
  4. etik.dk​
  5. pilgrimsvandring.dk​
  6. bogbasen.dk​
  7. hjertedating.dk​
  8. foredragslisten.dk​
  9. eftertanke.dk​
  10. mindet.dk​
  11. kirku.dk​