Prøv Kristeligt Dagblad gratis i 4 uger


- Erik Bjerager, ansv. chefredaktør og adm. direktør
Erik Bjerager
Send artiklen Biskop støtter selvbestemmelse i folkekirken til din ven.
Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Biskop støtter selvbestemmelse i folkekirken

Biskop i Haderslev Stift Niels-Henrik Arendt støtter et selvstyrende organ i folkekirken.

- Maria Hedegaard/Scanpix.

7 debatindlæg Hold mig opdateret

Biskop melder sig nu som tilhænger af et folkekirkeligt ledelsesorgan, og til efteråret fremlægger Selskab for Kirkeret et færdigt forslag til en forfatning for folkekirken

Hvorfor oplever vi så sjældent et stort pressemøde i den danske folkekirke? Og hvorfor kan folkekirken ikke fuldstændig selv bestemme, hvordan dens penge skal bruges?

Måske skal vi til at vænne os til en folkekirke, som har en meget skarpere profil i samfundet end i dag. I hvert fald skorter det ikke på lyst til at byde ind på folkekirkens fremtid.

LÆS OGSÅ: Biskop: Nu må kirken blive voksen

Biskop i Haderslev Stift Niels Henrik Arendt melder nu klart ud, at han gerne ser et selvstyrende organ i folkekirken.

Annonce
"Jeg argumenterer for, at folkekirken selv skal være i stand til at prioritere sine ressourcer og til at svare for sig, når den bliver spurgt," siger Niels Henrik Arendt, som understreger, at han ikke arbejder for at skille stat og kirke.

Til efteråret fremlægger en arbejdsgruppe i Selskab for Kirkeret et konkret forslag til, hvordan den meget omdiskuterede tekst til en kirkeforfatning kan se ud. Selskabet tæller en række toneangivende teologiske eksperter, professorer og jurister – blandt andre Folketingets ombudsmand, Hans Gammeltoft-Hansen.

Et af medlemmerne af selskabets ledelse er biskop i Roskilde Stift Peter Fischer-Møller:

"Det, jeg ser perspektiv i, er netop et kirkeligt organ, der kan drøfte og fremsætte forslag om 'indre anliggender', et organ, som har kirkelig legitimitet. Men jeg ønsker ikke at skubbe i retning af en adskillelse af stat og kirke, jeg ønsker ikke, at Folketingets lovgivningskompetence på det folkekirkelige område begrænses," siger han.

Formand for Selskab for Kirkeret, jurist og ph.d. Peter Christensen siger:

"Vi vil gerne udfordre folkekirken. Det vigtige for os er at lave dette årtis forslag til, hvordan en forfatning for folkekirken kunne se ud med nogle organer, som sikrer, at man bestemmer over egne indre anliggender. At man bliver hørt, når der fremsættes forslag i for eksempel Folketinget, som er relevante for folkekirken, og ikke mindst får den medindflydelse på økonomien, som folkekirken ikke har i dag," siger Peter Christensen.

En række af biskopperne enten deler Niels Henrik Arendts synspunkt eller er villige til at diskutere en ny indretning af folkekirkens ledelse. Biskop i Helsingør Lise-Lotte Rebel er dog ikke enig.

"For mit eget vedkommende har jeg hele tiden – og det står jeg stadig ved – fastholdt, at den meget decentrale ordning og organisation af folkekirken, som vi har tradition for, er et gode. Nogen vil måske påstå, at det er lidt af et anarki, men hertil vil jeg svare, at så er det relativt velordnet. Det betyder, at magten til at beslutte, til at definere og fastlægge ikke er samlet i et enkelt magtfuldt råd. Det, synes jeg, er en fordel," siger Lise-Lotte Rebel.

vincents@k.dk
Fortsættes på næste side »
Læs hele artiklen 1 | 2

FACEBOOK: Bliv ven med Kristeligt Dagblad

Hold mig opdateret

Trådet overblik  |  Fladt overblik

Biskop støtter selvbestemmelse i folkekirken

Anker, publiceret d.17/01 08:05 (for 1 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Biskop støtter selvbestemmelse i folkekirken
Og hvorfor kan folkekirken ikke fuldstændig selv bestemme, hvordan dens penge skal bruges?


Fordi det ikke er dens penge?
Når den selv betaler kan den også få lov til selv at bestemme hvad pengene skal bruges til.
Del Link

Kirke og Stat

taus, publiceret d.17/01 10:07 (for 1 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Biskop støtter selvbestemmelse i folkekirken
Biskoppens forslag er et godt, men kun et lille skridt på vej mod adskillelse af kirke og stat.
Del Link

Præcis, Anker.

Claus, publiceret d.17/01 13:48 (for 1 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Biskop støtter selvbestemmelse i folkekirken
Lige præcis, Anker. Det er trist, at biskoppen ikke kender folkekirkeordningen. Han burde sætte sig ind i den og støtte den, som den er i dag. I stedet for at splitte den. For det er, hvad der vil ske, hvis der kommer et ledelses organ, - som bisperne selvfølgelig selv vil være en væsentlig del af. Hvis de skal til at udtale sig på vor vegne vil det føre til massive udmeldelser, ikke mindst set i lyset af de mange ret så uheldige udtalelser, de er kommet med i den forløbne tid - heldigvis for egen regning. Hvis disse personer, eller nogen personer i det hele taget, skal til at udtale sig på mine og andre folkekirkemedlemmers vegne, vil dette det sidste sande fællesskab for alle i samfundet blive ødelagt.


Anker skrev:
Og hvorfor kan folkekirken ikke fuldstændig selv bestemme, hvordan dens penge skal bruges?

Fordi det ikke er dens penge?
Når den selv betaler kan den også få lov til selv at bestemme hvad pengene skal bruges til.
Del Link

Sv. Biskop støtter selvbestemmelse i folkekirken

Morten, publiceret d.17/01 15:44 (for 1 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Biskop støtter selvbestemmelse i folkekirken
Anker skrev:
Og hvorfor kan folkekirken ikke fuldstændig selv bestemme, hvordan dens penge skal bruges?

Fordi det ikke er dens penge?
Når den selv betaler kan den også få lov til selv at bestemme hvad pengene skal bruges til.


Du har da vist fået noget galt i halsen. Den allerstørste del af folkekirken finansieres gennem kirkeskatten.
Det er sandt, at staten for omkring 100 år siden exproprierede præstegårdsjorden og til gengælde påtog sig at betale en del af præsternes lønninger. Derfor har vi i dag dette roderi med, at en mindre del af Folkekirkens udgifter betales af staten.
Skal Folkekirken finansieres udelukkende af kirkeskatten, burde staten altså give den præstegårdsjorden tilbage. Endvidere må man så forvente, at pengene, vi betaler i kirkeskat, bliver fradragsberettigede ligesom det, katolikker og baptister betaler til deres kirke.
Del Link

Sv. Biskop støtter selvbestemmelse i folkekirken

Anker, publiceret d.17/01 18:54 (for 1 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Biskop støtter selvbestemmelse i folkekirken
Morten skrev:
Du har da vist fået noget galt i halsen. Den allerstørste del af folkekirken finansieres gennem kirkeskatten.

Hvis det alligevel er størstedelen hvorfor kan de så ikke klare det hele selv?

lidt tal fra kirkeministreriets hjemmeside:
-at statens tilskud til folkekirken, som bevilges på finansloven, udgjorde i 2008 ca. 12,9 % af alle folkekirkens indtægter.
-Heraf udgjorde fællesfondens og statens udgifter til løn m.v. samt pension til præster, provster og biskopper 1.124 mio. kr.

og så mener jeg at kunne huske at der var et tal på ca 1 miliard der gik til nye kirker og veligeholdelse af eksisterende.

Det er sandt, at staten for omkring 100 år siden exproprierede præstegårdsjorden og til gengælde påtog sig at betale en del af præsternes lønninger. Derfor har vi i dag dette roderi med, at en mindre del af Folkekirkens udgifter betales af staten.


Mon ikke de penge så er ved at være betalt?
Jeg ville da ikke have noget imod at sælge min lejlighed hvis det betød at min løn var betalt de næste 100 år.
Del Link

Sv. Biskop støtter selvbestemmelse i folkekirken

Morten, publiceret d.17/01 22:46 (for 1 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Biskop støtter selvbestemmelse i folkekirken
Anker skrev: og så mener jeg at kunne huske at der var et tal på ca 1 milliard der gik til nye kirker og vedligeholdelse af eksisterende.

Det må du lige dokumentere. Den eneste kirke, der er bygget for offentlige midler, er, så vidt jeg ved, Mariakirken på Vesterbro.
Hvor meget staten har givet i tilskud til renovering af middelalderkirker, kan jeg ikke svare på. Men det er da rimeligt at give noget. Ville det ikke være lidt mærkeligt, hvis menighedsrådet ved Århus Domsogn solgte domkirken til Føtex, fordi et er for dyrt for den lille menighed at vedligeholde den gamle bygning? Synes du ikke, at det også er en samfundsopgave at bevare de gamle kirkebygninger? Alligevel er det stort set folkekirkemedlemmerne, der selv betaler denne udgift. Det samme kan man sige om det musikliv, der er omkring Folkekirken, og om kirkegårdene og personregistreringen. Folkekirken er i virkeligheden en god forretning for den danske stat.

Hvad jeg tit har beklaget, er, at jeg skal betale til Det Kongelige Teater og Operahuset, selv om jeg ikke gør brug af disse huse. Jeg skal også betale til kunstmuseer og forfattere, selv om jeg er uenig med det budskab, de forkynder? Hvorfor skal det ikke være frivilligt at betale til kulturbudgettet, ligesom tilfældet er med Folkekirken (undtaget de 12 %, som staten skylder kirken for præstegårdsjorden)?
Del Link

Sv. Biskop støtter selvbestemmelse i folkekirken

Anker, publiceret d.18/01 08:19 (for 1 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Biskop støtter selvbestemmelse i folkekirken
Morten skrev:
Hvor meget staten har givet i tilskud til renovering af middelalderkirker, kan jeg ikke svare på. Men det er da rimeligt at give noget. Ville det ikke være lidt mærkeligt, hvis menighedsrådet ved Århus Domsogn solgte domkirken til Føtex, fordi et er for dyrt for den lille menighed at vedligeholde den gamle bygning? Synes du ikke, at det også er en samfundsopgave at bevare de gamle kirkebygninger? Alligevel er det stort set folkekirkemedlemmerne, der selv betaler denne udgift. Det samme kan man sige om det musikliv, der er omkring Folkekirken, og om kirkegårdene og personregistreringen. Folkekirken er i virkeligheden en god forretning for den danske stat.

Hvad jeg tit har beklaget, er, at jeg skal betale til Det Kongelige Teater og Operahuset, selv om jeg ikke gør brug af disse huse. Jeg skal også betale til kunstmuseer og forfattere, selv om jeg er uenig med det budskab, de forkynder? Hvorfor skal det ikke være frivilligt at betale til kulturbudgettet, ligesom tilfældet er med Folkekirken (undtaget de 12 %, som staten skylder kirken for præstegårdsjorden)?


Det kan godt være at jeg fik skrevet det samme beløb 2 gange, det er her er fra en artikel i kristelig dagblad.
http://www.kristeligt-dagblad.dk/folkekirkens-oekonomi

Folkekirkens budget er cirka 6,5 milliarder kroner om året. Pengene administreres af kirkeministeren, landets ti stifter og de omkring 2000 menighedsråd.

De primære indtægter er medlemsbidrag (kirkeskat), men folkekirken modtager derudover hvert år et økonomisk tilskud fra staten på cirka 1 milliard kroner.

Med hensyn til velighold af kirker, må kirken vel selv betale for det, og hvis de ikke har råd må de sælge dem, til f.eks. Føtex, hvis den er noget værd kulturelt/ historisk, må man frede den. Og så kan man søge kulturarv styrelsen om tilskud til velighold, som man kan hvis man har et fredet hus. Men det er ens egen pligt at veligeholde den.
Der er ca 2000 kirker i danmark, det er næppe alle der er bevaringsværdige.

Jeg syntes at person registrering skal over i kommune regi, det har ikke hjemme i kirken. Lige som det gule sygesikringsbevis.

Og så tror jeg at du skal passe på med at sammenligne Folkekirken med ting som teater og opera. (må dog indrømme at for mig er der ikke forskel på en gudstjeneste og dårlig teater)
Da mange af de ting der foregår i kirke regi er en eksluderende ting, mens et teater er åbent for alle.
Del Link

flexblock

Få nyhederne i din indbakke

flexblock
splitblock
flexblock

flexblock
flexblock
splitblock
Er det ok, at andre end præster får adgang til prædikestolen i folkekirken?
 
flexblock
flexblock
splitblock
flexblock


flexblock

Nyhedsbrev

flexblock
flexblock

Prøv Kristeligt Dagblad gratis i 4 uger

Prøv os i 4 uger – gratis og uforpligtende

Billede af Kristeligt Dagblads avis
Persondatapolitik og cookies

Alt fra Kristeligt Dagblad

  1. k.dk​
  2. religion.dk​
  3. kristendom.dk​
  4. etik.dk​
  5. pilgrimsvandring.dk​
  6. bogbasen.dk​
  7. hjertedating.dk​
  8. foredragslisten.dk​
  9. eftertanke.dk​
  10. mindet.dk​
  11. kirku.dk​