Prøv Kristeligt Dagblad gratis i 4 uger


- Erik Bjerager, ansv. chefredaktør og adm. direktør
Erik Bjerager
Send artiklen Det Kongelige Bibliotek godkender kønsopdeling til din ven.
Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Det Kongelige Bibliotek godkender kønsopdeling

Hizb ut-Tahrirs kontroversielle møde i Det Kongelige Biblioteks Sorte Diamant vækker nu yderligere harme, da mødet vil være kønsopdelt.

- Torben Christensen/Scanpix.

14 debatindlæg Hold mig opdateret

Et omstridt møde arrangeret af Hizb ut-Tahrir vækker ikke kun harme på grund af det politiske indhold. Mødet vil også være kønsopdelt, hvilket får flere politikere til at forstærke kritikken

Ét er, at Det Kongelige Bibliotek som statslig institution udlejer sin Dronningesal til den islamistiske organisation Hizb ut-Tahrir, der vil holde møde om væbnet modstand i Afghanistan. Noget andet er, at foreningen vil manifestere sit kvindesyn ved at kønsopdele mødesalen.

Det får flere politikere til at skærpe deres kritik af arrangementet. Hizb ut-Tahrirs talsmand bekræfter, at mødet helt i overensstemmelse med organisationens praksis vil blive afholdt med skarp adskillelse af kvindelige og mandlige deltagere.

"Vores møder er sædvanligvis kønsopdelte, og det vil det næste i Den Sorte Diamant også være," siger Chadi Freigeh, der dog ikke ved, hvordan det rent praktisk vil blive løst.

Ved tidligere møder arrangeret af det islamistiske parti har mænd og kvinder været henvist til forskellige indgange, og mødestedet har eksempelvis været opdelt af en række borde, der forhindrer, at de blandes. Og det er Det Kongelige Biblioteks direktion fuldt ud klar over, siger Jytte Kjærgaard Pedersen, kommunikationskonsulent, på vegne af direktøren for Det Kongelige Bibliotek, Erland Kolding Nielsen, som hidtil har afvist opfordringer fra kulturminister Per Stig Møller (K) om at genoverveje beslutningen om at udleje salen til Hizb ut-Tahrir.

Annonce
"Når vi har lejet salen ud til en tredjepart, blander vi os ikke i, hvad folk bruger den til. Så længe de overholder sikkerhedspersonalets anvisninger, må alle folk komme i lilla T-shirts, hvis det er det, de vil," siger hun, der ikke kan se noget juridisk problem i forhold til kønsopdelingen.

Helt så sikker på spørgsmålet om en mulig ulovlig diskrimination er juraprofessor Henrik Palmer Olsen fra Center for Retskulturelle Studier på Københavns Universitet dog ikke. Han mener, at det er et kompliceret spørgsmål, der efter en grundig undersøgelse af blandt andet lejeaftalen og den statslige institutions forpligtelser kunne give udslag til både den ene og anden side.

"Men der er i hvert fald ikke nogen tvivl om, at Det Kongelige Bibliotek ikke selv må kønsopdele, så spørgsmålet er, om de må lægge lokaler til," siger han.

Som ligestillingsordfører for De Konservative er Helle Sjelle slet ikke i tvivl om, hvordan sagen burde have været håndteret:

"Jeg har hele tiden været af den holdning, at det møde aldrig burde finde sted. Og det gør det bare ekstra problematisk, at det er kønsopdelt," siger hun.

SF's integrationsordfører, Astrid Krag, er på linje med den kritik, som også flere af hendes politiske modstandere har udtalt de seneste dage. Hun erklærer sig dybt uenig i Hizb ut-Tahrirs generelle grundlag.

"Kønsopdeling af møder er et udtryk for et forskruet syn på kønnene fra organisationens side. Det kommer ikke bag på mig, men det bekræfter mig i, hvor uenig jeg er med organisationens syn på mange ting. Blandt andet forholdet mellem kønnene," siger hun.

dalsgaard@k.dk

anne.jensen@k.dk
Fortsættes på næste side »
Læs hele artiklen 1 | 2

FACEBOOK: Bliv ven med Kristeligt Dagblad

Hold mig opdateret

Trådet overblik  |  Fladt overblik

Samme argumenter som i 1940-1943.

Bjarne D., publiceret d.20/01 10:35 (for 1 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Det Kongelige Bibliotek godkender kønsopdeling
Ledelsen i Diamanten har de sammme argumenter som medløberne - de nyttige idioter - havde under krigen - samt senere i den marxistiske æra
Del Link

Lilla T-shirts?

Dan, publiceret d.20/01 10:47 (for 1 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Det Kongelige Bibliotek godkender kønsopdeling
Er kønsadskillelse lige så harmløst som lilla T-shirts? Hvad er det for en sammenligning? Den er lige så tåbelig, som når kulturrelativister sammenligner den påbudte tilsløring af kvinder med stilethæle. Eller som når Tøger Seidenfaden sidestiller den kristne nadver med stening af kvinder i islam.
Del Link

Ansvarsforflygtigelse?

Christian Budde, publiceret d.20/01 11:26 (for 1 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Det Kongelige Bibliotek godkender kønsopdeling
Det lader til, at det også i denne sag er ved at blive et spørgsmål om at skyde ansvaret fra sig - som i så mange andre sager, hvor offentlige instanser er indblandet.
Hidtil har det været dansk kotume, at man som lejer af et lokale til et eller andet formål overholdt den gældende lovgivning; men med alle de mennesker, der efterhånden kommer og forlanger respekt for deres kulturer uden selv at respektere noget som helst, er der kun et at gøre: Indføj fremover en passus i alle lejekontrakter, at eksisterende lovgivning skal overholdes, ellers er lejemålet ugyldigt.
Del Link

Apropos ANSVAR

Kaj, publiceret d.20/01 11:53 (for 1 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Det Kongelige Bibliotek godkender kønsopdeling
Sagen exponerer med al ubehagelig tydelighed, at politikerne forsøger, men ikke kan smyge sig udenom.
Det er politikernes ansvar at formulere en lovgivning, der klart udtrykker, hvad der lovligt.
De har ikke haft format til - som andre lande - at forbyde foreningen ! Altså er den lovlig ! Ledelsen af Diamanten har en rigtig god sag - men det afslører, hvor vattede og konfliktsky politikerne er, når det gælder islam.
Man laver en Pontius Pilatus! Og forsøger at tørre sagen af på ledelsen!
Følg Grundloven og forbyd HUT og koranens voldsafsnit. Lev op til det ansvar som den danske befolkning har givet jer ! Så kan ledelsen af Diamanten leve op til sit !
Del Link

Kønsadskillelse er ikke ulovlig.

Jørgen Christensen, publiceret d.20/01 13:41 (for 1 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Det Kongelige Bibliotek godkender kønsopdeling
Den finder f.eks. rutinemæssigt sted i omklædningsrum. Der er også diskoteker, der lukker pigerne billigere ind på forskellig vis for at fremme salget til og besøget af hanner.

I arbejderbeskyttelseslovgivningen har man (havde?) siden århundredskiftet - altså det o. 1900, ikke 2000 - haft en påbudt adskillelse af herre- og dametoilet.

Det synes mig ganske indlysende, at det er det pollitisk korrekte, der nu skal kanoniseres som en religion påtvunget alle. En vederstyggelighed som gør langt mere skade end gavn efter min bedste overbevisning.

Det er interessant, hvordan en række mennesker kan stille sig op og skrige ad kønsdifferentiering, men så ellers FEJT tier stillet over for DK's stiltiende medvirken til tortur, bortførelser, ulovlig indespærring og drab på civile, så længe det ikke generer en selv. Sandelig en heroisk og moralsk opvakt befolkning!
Del Link

Sv. Kønsadskillelse er ikke ulovlig.

Heinrich R., publiceret d.20/01 14:48 (for 1 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Det Kongelige Bibliotek godkender kønsopdeling
Jørgen Christensen skrev:
Det er interessant, hvordan en række mennesker kan stille sig op og skrige ad kønsdifferentiering, men så ellers FEJT tier stillet over for DK's stiltiende medvirken til tortur, bortførelser, ulovlig indespærring og drab på civile, så længe det ikke generer en selv. Sandelig en heroisk og moralsk opvakt befolkning!


Interessant? Næh, det demonstrerer hvor lidt rodfæstetet etik og principper er hos mange, så de i ren og skær uvidenhed og befippelse kan hidse hinanden op til lovbrud, forbud, internering, krig, borgerkrig, udryddelse og alt andet. Civilisationen er et tyndt lag fernis hos mange. Navnligt de der råber højest.
Del Link

JEG ER ALDRIG BLEVET SPURGT, HVORDAN VIL I SIDDE...MEN HVAD SNAKKER I OM.

niels anton daam, publiceret d.20/01 15:30 (for 1 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Det Kongelige Bibliotek godkender kønsopdeling
I de mange år, hvor jeg som arrangør af et eller andet, har skulle leje et lokale -offentligt eller privat- er jeg aldrig blevet spurgt om, hvordan skal I sidde...

men jeg har flere gange været udsat for, at man spørger...må vi se jeres program...hvad står jeres organisation for.

Programmet må også være det afgørende i denne sag, og det vil jeg lade de, der er direkte inpliserede om at afgøre.

Niels Anton Dam, nu pensionist 72 år,
Præstø.
Del Link

Sv. JEG ER ALDRIG BLEVET SPURGT, HVORDAN VIL I SIDDE...MEN HVAD SNAKKER I OM.

Heinrich R., publiceret d.20/01 16:18 (for 1 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Det Kongelige Bibliotek godkender kønsopdeling
niels anton daam skrev:
Programmet må også være det afgørende i denne sag, og det vil jeg lade de, der er direkte inpliserede om at afgøre.


Deres program er offentligt tilgængeligt. Som jeg læser det, er der intet ulovligt i noget af det: http://www.hizb-ut-tahrir.dk/new/. Hvis det var tilfældet, var foreningen selvfølgelig blevet tiltalt for længst.
Del Link

Ytringsfrihed versus åndsfrihed

Karenerfaren, publiceret d.20/01 17:30 (for 1 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Det Kongelige Bibliotek godkender kønsopdeling
Via denne diskussion hopper vi alle på limpinden. Hizb ut Tahrir ønsker tydeligvis at underminere den traditionelle frihed i Danmark ved at bruge den på en måde, der vil provokere de fleste. Der er, som man ser, både uddannelse og penge bag dem, så den sædvanlige afledningsmanøvre om manglende social status o.s.v. kan ikke bruges. (Men måske offer-kortet igen?)
Men det handler om at få flest muligt til at protestere, så ytringsfrihedens "svaghed" udstilles (I tør jo ikke praktisere den selv - æh - bæ!)
Af programmet fremgår, ud over snakken om Afghanistan, en stærkt bunden islamisk identitet. Der er næppe plads til demokrati, religionsfrihed eller bare forsøg på at forstå andres tanker. Islam er konkret og håndfast sandhed på alle planer. Alt andet skal derfor på sigt "opsluges"... Åndsfrihed er ganske fremmed for HUT - derfor ønsket om at "afsløre" (og afskaffe) friheden i Danmark.
Men, hvis vi i stedet laver vittigheder om deres tydelige mands- og religions-chauvinistiske idéer - så kommer krænkelses-jammeren: Ingen frihed til at le
Ved det møde skal kvinderne nok sidde tilhyllede og med nedslagne blikke - og mændene se kompetente og autoritative ud - men en hjertelig latter over egne særheder ???? Det tør de næppe.
Del Link

Sv. Ytringsfrihed versus åndsfrihed

Jørgen Christensen, publiceret d.20/01 18:51 (for 1 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Det Kongelige Bibliotek godkender kønsopdeling
Så forstår jeg dig ret? Er det sådan, at man skal forstå bagtankerne og den mulige hensigt, førend man kan tillade et offentligt møde. Om de f.eks. planlægger ændringer i samfundet, og at sådanne skal godkendes forlods? Af hvem? Politikere? Intellektuelle? Sladrekællinger? Spindoktorer?

Hvornår skal frihed stå sin prøve: Når den er trængt eller når den er selvfølgelig? Sejren over ekstremister er at bevise frihedens værdighed.
Del Link
Mere:   1 | 2   Næste


flexblock

Få nyhederne i din indbakke

flexblock
splitblock
flexblock

flexblock
flexblock
splitblock
Er det ok, at andre end præster får adgang til prædikestolen i folkekirken?
 
flexblock
flexblock
splitblock
flexblock


flexblock

Nyhedsbrev

flexblock
flexblock

Prøv Kristeligt Dagblad gratis i 4 uger

Prøv os i 4 uger – gratis og uforpligtende

Billede af Kristeligt Dagblads avis
Persondatapolitik og cookies

Alt fra Kristeligt Dagblad

  1. k.dk​
  2. religion.dk​
  3. kristendom.dk​
  4. etik.dk​
  5. pilgrimsvandring.dk​
  6. bogbasen.dk​
  7. hjertedating.dk​
  8. foredragslisten.dk​
  9. eftertanke.dk​
  10. mindet.dk​
  11. kirku.dk​