Prøv Kristeligt Dagblad gratis i 4 uger


- Erik Bjerager, ansv. chefredaktør og adm. direktør
Erik Bjerager
Send artiklen Kristendommen taber terræn i Europa til din ven.
Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Kristendommen taber terræn i Europa

Færre europæer anser sig selv som kristne.

- Malene Korsgaard Lauritsen.

Emneord for denne artikel

kristendom | folkekirke | udfordring | Europa | taber
flexblock
13 debatindlæg Hold mig opdateret

I løbet af de seneste 100 år har Europas religiøse sammensætning ændret sig drastisk. I 1910 var næsten alle europæere kristne, mens det i dag kun er otte ud af ti, viser ny forskning. Den nye religionssammensætning stiller krav til folkekirken


Kristendommen har ikke længere patent på europæerne.

For 100 år siden var 94,5 procent af europæerne kristne, men andelen af kristne er nu faldet til 80,2. Det viser en ny undersøgelse fra Center for the Study of Global Christianity ved et af USA's førende teologiske universiteter, Gordon-Conwell i Massachusetts.

Blandt de livsanskuelser, der siden 1910 har gjort indtog i Europa, tegner agnostikere og ateister samt religionen islam sig for en markant del. Fra at have udgjort blot 2,8 procent af Europas befolkning i 1910, står de i dag for 18,8 procent – knap en femtedel af alle europæere. Heriblandt 41 millioner muslimer.

På trods af at kristendommen er trængt, har den oplevet en lille fremgang på de 100 år, som undersøgelsen behandler. Når der tages højde for befolkningstilvæksten, er der i alt kommet 380.000 flere kristne europæere. Det ses ved, at 11,15 millioner er faldet fra, mens 11,53 millioner er kommet til.

Annonce
Denne udvikling er ifølge Ulf Riber Hedetoft ikke specielt overraskende. Han er leder af det historiske Saxo-Institut på Københavns Universitet og med i en sammenslutning af forskere, der beskæftiger sig med nytænkning inden for europæisk integration, og pointerer, at den ændrede religiøse sammensætning er en uundgåelig følge af globaliseringen.

"Man har jo gradvist kunnet se denne udvikling de seneste 50 år. Godt nok ikke så voldsomt her i Nordeuropa, men i lande som Frankrig og England er det temmelig tydeligt. Som tidligere kolonistater har de haft stor indvandring fra Nordafrika og Indien, hvilket gør, at man må opbygge en evne til at håndtere nogle kulturelt meget anderledes grupper. Den evne er nu efterhånden nødvendig i hele Europa," siger han.

Selvom Danmark kun tæller 5,5 millioner mennesker af Europas samlede befolkning på mere end 730 millioner indbyggere, har evnen til at håndtere nye kulturer og religioner også været påkrævet her i flere årtier. Og det er en udfordring for folkekirken, mener Kåre Schelde Christensen, generalsekretær i Folkekirke og Religionsmøde. For kristendommen var længe den eneste religiøse livsfortolkning i Danmark, og derfor har danskerne ikke været vant til at forholde sig til andre religiøse traditioner.

"Folkekirken er godt på vej, men det er en stor udfordring. På den ene side er der mødet med islam, og på den anden side – og måske i endnu højere grad – er der mødet med nyåndeligheden. Spiritualitet med østlige rødder er massivt til stede, og der kunne kirken godt være bedre til at undersøge, hvorfor mange folkekirkemedlemmer finder de svar, som de østlige livstydninger tilbyder, så tiltrækkende. For kristendommen besidder også svar, men de skal omsættes bedre til hverdagsbrug," siger han.

gehlert@k.dk
Fortsættes på næste side »
Læs hele artiklen 1 | 2

FACEBOOK: Bliv ven med Kristeligt Dagblad

Hold mig opdateret

Trådet overblik  |  Fladt overblik

Kristendommen taber terræn i Europa

Just Justesen, publiceret d.25/01 11:35 (for 1 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Kristendommen taber terræn i Europa
Undres over, at Kristelig Dagblad har så stor en forkærlighed for fotos af tomme kirker. Når henses til overskriften forekommer en selvforstærkende virkning at melde sig. Hvorfor gå i kirke, når der ingen er? Selv præsten er væk! Måske en journalist fra avisen - i følgeskab med en fotograf - skulle overveje at deltage i højmesser rundt i det storkøbenhavnske område? Jeg kan foreslå mange kirker, som er yderst velbesøgte søndag efter søndag. Tager jeg fejl; er dagsordenen en anden? Måske en mere positiv tilgang til behandling af de udfordringer, som Folkekirken står overfor i disse år ville være med til et mere nuanceret billede af kirkens liv? Udover højmesser har kirken en bred vifte at tilbud. En søgning på "arrangementer+kirke" på Google d.d. giver 41.500 hits på 0,23 sek. Læg dertil sjælesorg, det store engagement, som mange frivillige udviser i væresteder, foreninger etc. Jeg er klar over, at den positive vinkel ikke trækker "store overskrifter", men jeg ærgrer mig over den megen fokus på "nedfaldsfrugtrene", idet denne ganske overskygger de sunde frugter, som træet bærer. Og frugter er der rigeligt af! Og journalister og fotografer er mere end velkomne.
Just Justesen
Del Link

Kristendommen taber terræn i Europa

Just Justesen, publiceret d.25/01 11:35 (for 1 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Kristendommen taber terræn i Europa
Undres over, at Kristelig Dagblad har så stor en forkærlighed for fotos af tomme kirker. Når henses til overskriften forekommer en selvforstærkende virkning at melde sig. Hvorfor gå i kirke, når der ingen er? Selv præsten er væk! Måske en journalist fra avisen - i følgeskab med en fotograf - skulle overveje at deltage i højmesser rundt i det storkøbenhavnske område? Jeg kan foreslå mange kirker, som er yderst velbesøgte søndag efter søndag. Tager jeg fejl; er dagsordenen en anden? Måske en mere positiv tilgang til behandling af de udfordringer, som Folkekirken står overfor i disse år ville være med til et mere nuanceret billede af kirkens liv? Udover højmesser har kirken en bred vifte at tilbud. En søgning på "arrangementer+kirke" på Google d.d. giver 41.500 hits på 0,23 sek. Læg dertil sjælesorg, det store engagement, som mange frivillige udviser i væresteder, foreninger etc. Jeg er klar over, at den positive vinkel ikke trækker "store overskrifter", men jeg ærgrer mig over den megen fokus på "nedfaldsfrugtrene", idet denne ganske overskygger de sunde frugter, som træet bærer. Og frugter er der rigeligt af! Og journalister og fotografer er mere end velkomne.
Just Justesen
Del Link

Kristendommen taber terræn i Europa

Claus, publiceret d.25/01 13:37 (for 1 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Kristendommen taber terræn i Europa
@Just Justesen, Jeg er enig med dig. Selvom kristeligt Dagblad har mange fremragende artikler, så kan også jeg undres over en til tider stor procentdel af kristendoms fjendtlig indhold og markedsføring af andre religioner. Kristendommen er under massivt pres og kvalificeret opbakning ville være en hjælp for nogen, sikkert mange, af os.
Del Link

Sv. Kristendommen taber terræn i Europa

Nederby Jessen, publiceret d.25/01 15:59 (for 1 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Kristendommen taber terræn i Europa
Claus skrev:
@Just Justesen, Jeg er enig med dig. Selvom kristeligt Dagblad har mange fremragende artikler, så kan også jeg undres over en til tider stor procentdel af kristendoms fjendtlig indhold og markedsføring af andre religioner. Kristendommen er under massivt pres og kvalificeret opbakning ville være en hjælp for nogen, sikkert mange, af os.


Sjældent har jeg været så enig med Claus, som efter netop dette indlæg.

Bjarne Nederby Jessen
Del Link

Sv. Kristendommen taber terræn i Europa

Jørgen Christensen, publiceret d.25/01 17:52 (for 1 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Kristendommen taber terræn i Europa
Tja. Hvis man ser på, hvor religionen var stærk for 50 år siden, og betydeligt svækket idag. Så er det vel især Spanien og Polen, der kommer ind i billedet. I begge tilfælde havde de et illegitimt styre (Franco-fascisme hhv. USSR-kommunisme). Så der var der øjensynligt et påtrængende behov hos mange i befolkningen at få en modvægt.

Vores spin-samfund er mere snedige, men så sandelig alt andet end menneskeligt sandfærdige. Så jeg citerer lige lidt fra Gerald Celente's IT-tidsskrift, www.trendsresearch.comseneste nummer (kvartalsvis, og januar 2011 var seneste udgave)


"Biblen fortæller, at frelse er mulig for alle (tyve, prostituerede, syndere af alle arter) med undtagelse af den, der forstiller sig: som siger og lover en ting og gør noget andet. For eksempel at fordømme terrorisme og uhyrligheder begået af fjender, og godkende uhyrligheder forbundet med US-besættelser, CIA missilangreb, og officielt godkendt tortur er næppe i overensstemmelse med den Gud, som ledere påstår, at de tror på."

Og lad mig tilføje for egen regning, at dem der i DK smisker og fedter for den slags mennesker, og endog tror på, de kan føre os til en bedre verden, ikke rangerer højt på min beundringsliste. Man skal idag først og fremmest reparere på moral og ret, og først derpå spekulere på økonomi. Den sidste trives bedst i gode og trygge omgivelser.
Del Link

Kristendommen taber terræn i Europa

Claus, publiceret d.25/01 20:18 (for 1 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Kristendommen taber terræn i Europa
@Jørgen C, som skriver "...med undtagelse af den, der forstiller sig: som siger og lover en ting og gør noget andet."
Hvor i alverden læser du det?
Del Link

Til Claus

Jørgen Christensen, publiceret d.25/01 20:43 (for 1 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Kristendommen taber terræn i Europa
Som for mig er en svag person, der anmoder om de originale citater i st. for at koncentrere sig om virkeligheden
Claus skrev:
@Jørgen C, som skriver "...med undtagelse af den, der forstiller sig: som siger og lover en ting og gør noget andet."
Hvor i alverden læser du det?
Det er med enkle ord det, som man kalder hyklere. Altså på dansk.

Mattæus 23:27. Det er en fordømmelse af HYKLERE, eller i min ordbog: SPIND! Jeg kan ikke se noget menneske anbefale "spin" som et gode. Det negligerer fuldstændigt levende mennesker til fordel for "virtuelle". Nåja, men selvfølgelig behøver sådanne kun virtuel mad og virtuelle boliger og virtuelle penge?
Del Link

Kristendommen taber terræn i Europa

Daniel Henoch Pedersen, publiceret d.25/01 21:07 (for 1 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Kristendommen taber terræn i Europa
Tja. Hvis man ser på, hvor religionen var stærk for 50 år siden, og betydeligt svækket idag. Så er det vel især Spanien og Polen, der kommer ind i billedet. I begge tilfælde havde de et illegitimt styre (Franco-fascisme hhv. USSR-kommunisme). Så der var der øjensynligt et påtrængende behov hos mange i befolkningen at få en modvægt.



Som sædvanligt har du stærke meninger men mindre tjek på fakta. Polen er et af de mest kristne lande i Europa. De har Europas næst-største kirkegang (efter Irland). Andelen som angiver at tro på Gud er også en af de højeste i Europa. Spanien ligger også over gennemsnittet for Europa både i antal troende og i kirkegang, og tilbagegangen for kirken i Spanien skete ikke under Franco men i den demokratiske periode.
Del Link

Kristendommen taber terræn i Europa

Heinrich R., publiceret d.26/01 14:31 (for 1 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Kristendommen taber terræn i Europa
Artiklen er håbløst ringe. Man bliver ikke på nogen måde oplyst ved at læse den.

Hvad der er interessant er ikke, hvordan det går kristendommen i Europa. Det interessante er hvordan det går i de lande, at har en lutheransk nationalreligion, centreret om en national enhedskirke. De er under pres, og vil i stadig større grad komme det. Ud over at stadig flere vælger religion fra, da de ikke har brug for religiøst tankegods og kan finde et meningsfuldt trosfælleskab blandt areligiøse, er det verdensreligionerne folk søger mod. Både når immigration og emigration stiger, bliver de nationale trossamfund mindre attraktive og meningsfulde.

De kommende mange år, er det forventeligt, at der i Danmark vil være ganske mange, der konverterer til katolicisme. Antallet af muslimer vil mestendels bestemmes af immigration. Antallet af personer, der kan bruges navnligt asiatisk filosofi og religion, til at danne egne forestillinger med, vil sikkert også stige. Antallet af ateister stiger vist hele tiden.
Del Link

Sv. Kristendommen taber terræn i Europa

Jørgen Christensen, publiceret d.26/01 16:17 (for 1 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Kristendommen taber terræn i Europa
Daniel Henoch Pedersen skrev:
Tja. Hvis man ser på, hvor religionen var stærk for 50 år siden, og betydeligt svækket idag. Så er det vel især Spanien og Polen, der kommer ind i billedet. I begge tilfælde havde de et illegitimt styre (Franco-fascisme hhv. USSR-kommunisme). Så der var der øjensynligt et påtrængende behov hos mange i befolkningen at få en modvægt.



Som sædvanligt har du stærke meninger men mindre tjek på fakta. Polen er et af de mest kristne lande i Europa. De har Europas næst-største kirkegang (efter Irland). Andelen som angiver at tro på Gud er også en af de højeste i Europa. Spanien ligger også over gennemsnittet for Europa både i antal troende og i kirkegang, og tilbagegangen for kirken i Spanien skete ikke under Franco men i den demokratiske periode.


Tilbagegangen i Spanien kom efter Francos fald, hvilket lige præcis var min pointe. Den forstod du vist ikke.
Del Link
Mere:   1 | 2   Næste


flexblock

Få nyhederne i din indbakke

flexblock
splitblock
flexblock

flexblock
flexblock
splitblock
Er det ok, at andre end præster får adgang til prædikestolen i folkekirken?
 
flexblock
flexblock
splitblock
flexblock


flexblock

Nyhedsbrev

flexblock
flexblock

Prøv Kristeligt Dagblad gratis i 4 uger

Prøv os i 4 uger – gratis og uforpligtende

Billede af Kristeligt Dagblads avis
Persondatapolitik og cookies

Alt fra Kristeligt Dagblad

  1. k.dk​
  2. religion.dk​
  3. kristendom.dk​
  4. etik.dk​
  5. pilgrimsvandring.dk​
  6. bogbasen.dk​
  7. hjertedating.dk​
  8. foredragslisten.dk​
  9. eftertanke.dk​
  10. mindet.dk​
  11. kirku.dk​