Prøv Kristeligt Dagblad gratis i 4 uger


- Erik Bjerager, ansv. chefredaktør og adm. direktør
Erik Bjerager
Send artiklen Westergaard: Nu kan han reflektere over sin religion til din ven.
Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Westergaard: Nu kan han reflektere over sin religion

Den 29-årige somaliske øksemand, der forsøgte en terrorhandling og dræbe tegner Kurt Westergaard, skal ni år i fængsel og udvises af Danmark.

- Henning Bagger

7 debatindlæg Hold mig opdateret

Kurt Westergaard er tilfreds med, at den 29-årige somalier fængsles i ni år og sendes ud af landet for altid

Bladtegner Kurt Westergaard er en tilfreds mand.

Den 29-årige somalier Muhudiin Mohamed Geele blev fredag middag idømt ni års fængsel for drabsforsøg og forsøg på terror efter angrebet på Muhammed-tegneren den 1. januar sidste år.

Samtidig udvises somalieren for bestandigt.

"Jeg er jo så gammel, at jeg ikke er hævngerrig. Men alligevel synes jeg, at ni år må være minimum", siger Kurt Westergaard kort tid efter, at dommen er blevet afsagt ved retten i Aarhus.

Annonce
"Nu vil jeg bare håbe, at manden får tid til at reflektere over sin skæbne og sin religion. Måske kan han blive et bedre menneske", siger Westergaard.

Der er dog stadig én ting, bladtegneren ikke helt kan forlige sig med. For selvom somalieren er udvist for bestandig, er det slet ikke sikkert, at man kan sende ham tilbage til sit hjemland.

"Jeg er spændt på, om udvisningen overhovedet bliver effektueret. For til den tid vil man måske vurdere, at Somalia er for farligt at vende tilbage til og dermed lade ham blive på tålt ophold", siger Westergaard.

"Og det ville godt nok støde mig. Ikke for min egen sikkerheds skyld, men det ville bare provokere mig. Jeg tror, det ville provokere mange", siger han.

Somalieren har ikke umiddelbart tænkt sig at acceptere sin dom. Mindre end et minut efter, at dommen var afsagt, besluttede han nemlig at anke den.

Men tanken om at skulle gennemleve endnu en retssag generer ikke Westergaard.

Jeg lever et godt og trygt liv, og det er det, der betyder allermest i den her sag. Sagen har ikke rokket ved mig på det psykiske plan. Det var egentlig bare ganske rart at se ham (Muhudiin Mohamed Geele, red.) 'in natura'".

"Og samtidig har jeg også fordelen i min alder. Det kan jo diskuteres, hvor meget der er på spil. Så det giver også en vis fleksibilitet i forhold til det at være bange", siger han.

/ritzau/

FACEBOOK: Bliv ven med Kristeligt Dagblad

Hold mig opdateret

Trådet overblik  |  Fladt overblik

Westergaard: Nu kan han reflektere over sin religion

MBS, publiceret d.04/02 15:21 (for 1 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Westergaard: Nu kan han reflektere over sin religion
"Enhver er sig selv nærmest", lyder et ordsprog.
Det må være gældene for Westergaard. Manden lod sit barnebarn være alene med den farlige øksemand - det var vigtigere for ham, at han selv kom i sikkerhed.
Del Link

Et sikkert Somalia?

Iben, publiceret d.05/02 10:26 (for 1 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Westergaard: Nu kan han reflektere over sin religion
Somalia MÅ være sikkert, eftersom det ikke er ualmindeligt for herboende somaliere at tage på ferie i hjemlandet!

Som folk der har været ude for dramatiske hændelser kan fortælle, så reagerer de instinktivt, og kan være overraskede, flove eller glade for den reaktion de udviste. En overlevende fra Estonia-forliset, brugte år på at komme sig over sin tilsyneladende 'egoisme' da han gjorde alt for at overleve selv. Andre går under i deres redningsaktioner for at redde andre. Ingen ved hvordan DE vil reagere hvis uheldet er ude. Hér gælder det nok om at være så lidt fordømmende som muligt. Heldigvis tog Kurt Westergaards barnebarn ikke skade eller led det mindste overlast. Hun troede ovenikøbet at der var tale om en tyv.
Lad os håbe at der lægges nogle år oveni de 9 år til den somalier, så det slås fast med syvtommersøm, at i Danmark diskuterer og argumenterer vi verbalt, og ikke fysisk og brutalt. Hvis man er stærk nok i troen, behøver man ikke true andre til tavshed, men burde kunne tale sig ud af uenigheder. Samtidig har jeg aldrig forstået, at et billedforbud i religionen Islam, skal gælde resten af verden, der ikke vedkender sig samme religion.
Del Link

Westergaard: Nu kan han reflektere over sin religion

Jonas, publiceret d.05/02 14:54 (for 1 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Westergaard: Nu kan han reflektere over sin religion
Naturligvis kan og skal manden da sendes retur til det had han kom fra.
Han har flere gange været på ferie dernede, og det at der lever millioner af andre mennesker dernede, gør at man naturligvis sagtens kan leve der, sådan en fange koster fængslesvæsnet over en million kroner om året, ligesom hans sags udgifter og div. ting, som der er fortaget for at fortage sikringer, efter hans terror handling, løber op i et meget stort tocifret millionbeløb.
Sådan en mand skal ikke belønnes med en forlænget ferie i Danmark, han skal hjem til sit land hurtigst muligt og har han fået familiesammenført personer til Danmark skal de sendes med ham hjem,
Del Link

Sv. Westergaard: Nu kan han reflektere over sin religion

Astor, publiceret d.05/02 15:10 (for 1 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Westergaard: Nu kan han reflektere over sin religion
MBS skrev:
"Enhver er sig selv nærmest", lyder et ordsprog.
Det må være gældene for Westergaard. Manden lod sit barnebarn være alene med den farlige øksemand - det var vigtigere for ham, at han selv kom i sikkerhed.


Westergaard gjorde som PET havde fortalt ham at han skulle gøre. Terroristen var ude efter ham, ikke hans barnebarn. Hvis Westergaard havde blevet med sit barnebarn for at beskytte det, kunne barnebarnet blevet skadet i processen. Ved at flygte væk fra barnet, flyttet han også terroristens opmærksomhed væk fra barnet, og mod ham selv.
Del Link

Sv. Et sikkert Somalia?

erik, publiceret d.06/02 00:29 (for 1 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Westergaard: Nu kan han reflektere over sin religion
Iben skrev:
Somalia MÅ være sikkert, eftersom det ikke er ualmindeligt for herboende somaliere at tage på ferie i hjemlandet!
....
Lad os håbe at der lægges nogle år oveni de 9 år til den somalier, så det slås fast med syvtommersøm, at i Danmark diskuterer og argumenterer vi verbalt, og ikke fysisk og brutalt. Hvis man er stærk nok i troen, behøver man ikke true andre til tavshed, men burde kunne tale sig ud af uenigheder. Samtidig har jeg aldrig forstået, at et billedforbud i religionen Islam, skal gælde resten af verden, der ikke vedkender sig samme religion.


Der var jo også en imam, der først påstod, at billedforbudet kun gjaldt muslimer, men siden har har været tavs om billedforbudet.....

Kun 9 år til terroristen (i praksis ca. 5 år) - ufatteligt, der kan da ikke være nogen som helst formildende omstændigheder i denne sag. Forhåbentlig bliver appellen til 12 år. Plus derefter gratis rejse til Somalia, der sikkert vil være lykkelig over at få en rettroende tilbage.
Del Link

Sv. Et sikkert Somalia?

Heinrich R., publiceret d.06/02 04:40 (for 1 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Westergaard: Nu kan han reflektere over sin religion
Iben skrev:
Samtidig har jeg aldrig forstået, at et billedforbud i religionen Islam, skal gælde resten af verden, der ikke vedkender sig samme religion.


Teknisk set er Islam egentlig ikke en religion. Det er en videreudvikling eller variant af en eksisterende religion, jødedommen. Det er samme gud muslimer tilbeder som jøder. Mange kristne anser også den gud de tror på, for at være samme gud som jøder og muslimer tror på. Det er bl.a. den katolske kirkes opfattelse. I Islam indgår mange at de fortællinger og persongalleri, der ligeledes indgår i jødedom og kristendom.

I Moseloven (uanset om man henviser til Anden Mosebog kapital 20 eller Femte Mosebog kapitel 5) fremgår det klart og tydeligt, at der er et billedforbud. Ligeledes er det et forbud mod tilbedelse og dyrkelse af billeder, statuer m.v.

Enkelte trossamfund, tager dog ikke billedforbuddet for pålydende. Den katolske kirke, hævder at Moseloven ikke indeholder et billedforbud, og da Martin Luther var af samme opfattelse er det heller ikke lutheraneres opfattelse. Den næststørste gruppering indenfor Islam, den shiitiske, opererer heller ikke med et billedforbud. Stort set alle andre, mener der er et billedforbud: Jøder, baptister, anglikanere, pinsefolk, adventister, den østromerske kirke og sunnier.

Motivationen for budbuddet handler om ikke at skulle kunne tilbede noget der ligner, og i det hele tager ikke at gøre sig forstillinger om gudens udseende. Et generelt princip, som nogle lader indkludere mere end guden, men også en prominent profet.
Del Link

Sv. Et sikkert Somalia?

Per Erik Rønne, publiceret d.15/04 18:07 (for 1 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Westergaard: Nu kan han reflektere over sin religion
Heinrich R. skrev:
Iben skrev: Samtidig har jeg aldrig forstået, at et billedforbud i religionen Islam, skal gælde resten af verden, der ikke vedkender sig samme religion.

Teknisk set er Islam egentlig ikke en religion. Det er en videreudvikling eller variant af en eksisterende religion, jødedommen. Det er samme gud muslimer tilbeder som jøder.


Religionshistorisk set dyrker dem der følger Muhameds lære ikke den samme gud som jøder og kristne. De dyrker den gamle arabiske månegud Sin med halvmånesymbolet, gift med solgudinden med hvem han skulle have tre gudindedøtre: Al-Lât, Al-Uzza og Manat. Disse er endda omtalt i Koranen, og ikke udelukkende i de såkaldte »Sataniske« Vers. Der 300 år efter Muhameds død blev fjernet fra Koranen, hvor Muhamed havde placeret dem.

Sin har ikke meget tilfælles med jødedommens Jahveh, selv om de i dag begge omtales som Gud (arabisk: Allah). Men det er da rigtigt at Muhamed, da han skabte islam, lod sig påvirke af såvel jødedom som kristendom, selv om han som den analfabet han var nu misforstod en del af myterne i GT.

I øvrigt er der vist heller ikke mange der i dag opfatter kristendommen som en slags jødedom. Kristendommens treenige gud med tre fremtrædelsesformer: Faderen, Sønnen og Helligdommen, er da også markant anderledes end såvel jødedommens Jahveh som islams Sin.

PS. Græsk »person« betyder »teatermaske«. Jvf. treenighedsdogmets formulering.
Del Link

flexblock

Få nyhederne i din indbakke

flexblock
splitblock
flexblock

flexblock
flexblock
splitblock
Er det ok, at andre end præster får adgang til prædikestolen i folkekirken?
 
flexblock
flexblock
splitblock
flexblock


flexblock

Nyhedsbrev

flexblock
flexblock

Prøv Kristeligt Dagblad gratis i 4 uger

Prøv os i 4 uger – gratis og uforpligtende

Billede af Kristeligt Dagblads avis
Persondatapolitik og cookies

Alt fra Kristeligt Dagblad

  1. k.dk​
  2. religion.dk​
  3. kristendom.dk​
  4. etik.dk​
  5. pilgrimsvandring.dk​
  6. bogbasen.dk​
  7. hjertedating.dk​
  8. foredragslisten.dk​
  9. eftertanke.dk​
  10. mindet.dk​
  11. kirku.dk​