Prøv Kristeligt Dagblad gratis i 4 uger


- Erik Bjerager, ansv. chefredaktør og adm. direktør
Erik Bjerager
Send artiklen Kirkeligt pres på minister i sag om henrettelse af kristne til din ven.
Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Kirkeligt pres på minister i sag om henrettelse af kristne

Udenrigsminister Lene Espersen holder et pressemøde med sin afghanske kollega, udenrigsminister Dr. Zalmai Rassoul tirsdag d. 11 januar 2011 i Eigtveds Pakhus i København.

- Marie Hald/Scanpix

20 debatindlæg Hold mig opdateret

To mænd sidder fængslet i Afghanistan og venter på at blive henrettet, fordi de er konverteret fra islam til kristendom. Lene Espersen kontaktede i går den afghanske udenrigsminister for at hindre, at dommen udføres

Danmarks udenrigsminister, Lene Espersen (K), har taget personlig kontakt til Afghanistans udenrigsminister for at forhindre, at to kristne konvertitter bliver henrettet. Den 46-årige Said Musa og den 25-årige Shoaib Asadullah er begge fængslet i Afghanistan og er blevet truet med henrettelse inden for kort tid. Deres forbrydelse er, at de har omvendt sig fra islam til kristendom, påpeger otte organisationer på folkekirkens højrefløj i en appel, som de sender til den danske regering og udenrigsministeren med opfordring til politisk handling.

Det åbne brev fra de kirkelige organisationer, som blandt andre tæller Indre Mission, Luthersk Mission og Evangelisk Luthersk Netværk, offentliggøres i dag.

Den danske regering har en særlig forpligtigelse, fordi den med vores krigsdeltagelse officielt støtter den afghanske regering, og derfor "må udenrigsministeren fortælle præsident Hamid Karzai, at en henrettelse af de to kristne mænd vil betyde, at vi ikke længere kan støtte den afghanske regering militært," lyder det fra organisationerne.

Udenrigsminister Lene Espersen oplyser, at hun i går har sendt et brev til Afghanistans udenrigsminister, Zalmai Rassoul, som hun i januar mødte i København.

Annonce
"Det en sag, som jeg tager meget alvorligt. Vi lægger meget vægt på religionsfrihed som en fundamental menneskerettighed. Jeg rejste allerede sagen over for Rassoul den 11. januar, og vores ambassade har også fulgt sagen løbende. Jeg henvender mig nu til Rassoul og opfordrer ham til at løslade de to kristne. Samtidig vil jeg over for ham understrege den alvor, hvormed Danmark ser på de konkrete sager og generelt på spørgsmålet om religionsfrihed," siger Lene Espersen.

Udenrigsministeren oplyser, at Danmark samtidig vil rejse sagen i kredsen af EU-ambassadører i Kabul for at skabe et internationalt pres. På grund af sagens presserende karakter finder mødet sted allerede i morgen.

Folk fra de otte organisationer har før råbt op, når det gælder forfulgte kristne, også når det rejser politiske spørgsmål.

"Vi blander os for at få regeringen til at prioritere religionsfrihed og åndsfrihed og ikke kun tænke sikkerhedspolitisk. Danmark støtter militært et regime, som tilsyneladende planlægger at slå folk ihjel, fordi de er kommet til en kristen tro. Det er temmelig alvorligt og uholdbart. Vi mener, at det er regeringens pligt at foretage sig et eller andet," siger generalsekretær i Luthersk Mission, Jens Ole Christensen.

Venstres udenrigspolitiske ordfører, Michael Aastrup Jensen, sendte i går på baggrund af appellen fra de otte organisationer sagen til udenrigsministeren.

"Sagen skal tages op, så vi hurtigst muligt kan få gjort klart over for vores afghanske partnere, at sagen er dybt alvorlig. Vi kæmper for religionsfrihed alle steder i verden, ikke mindst i Afghanistan," siger Michael Aastrup Jensen.

De Konservatives udenrigspolitiske ordfører, Naser Khader, var i sidste måned i Afghanistan.

"Jeg tog blandt andet problemet med konvertitter op med præsident Kharzai, for hvordan kan han acceptere vestlige soldater med kristen baggrund, som forsvarer hans frihed, når afghanere som Said Musa, der har samme religion, samtidig idømmes dødsstraf," siger han.

Søren Espersen, udenrigspolitisk ordfører for Dansk Folkeparti, mener, at Hamid Karzai får mere og mere smag for sharia-lovgivning.

"Der er ikke andet at gøre end at lægge alt muligt pres på ham, ikke mindst sammen med USA, for ellers nytter det ikke noget," siger Søren Espersen.

vincents@k.dk
Fortsættes på næste side »
Læs hele artiklen 1 | 2

FACEBOOK: Bliv ven med Kristeligt Dagblad

Hold mig opdateret

Trådet overblik  |  Fladt overblik

Hvor er biskopperne?

Walter, publiceret d.12/02 14:45 (for 1 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Kirkeligt pres på minister i sag om henrettelse af kristne
Biskopperne kunne godt finde ud af at lave en fælles udtalelse, som fordømte israelerne i forbindelse med konflikten med Gaza/Hamas. Hvorfor er de så tavse nu, når kristne forfølges? Er det ikke lidt stedmoderagtigt?
Del Link

Sv. Hvor er biskopperne?

disciple, publiceret d.12/02 15:42 (for 1 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Kirkeligt pres på minister i sag om henrettelse af kristne
Walter skrev:
Biskopperne kunne godt finde ud af at lave en fælles udtalelse, som fordømte israelerne i forbindelse med konflikten med Gaza/Hamas. Hvorfor er de så tavse nu, når kristne forfølges? Er det ikke lidt stedmoderagtigt?


Kommentar:
Jamen, Walter, nogle af biskopperne mener sikkert, at det ville fornærme muslimerne her i DK og det er jo ikke politisk korrekt!
Men når Israel skal have klø, ja, så står de samme biskopper i kø, for at fordømme Guds ejendomsfolk.
At tænke sig, vor egen Jesus Kristus var jøde, men gav sit liv på korset for verden, men både Israel, Kristus og Guds ord er efterhånden blevet et problem for nogle af biskopperne, præsterne og Menighedsrådene.
Heldigvis er der da nogle af biskopperne, præsterne og visse Menighedsråd, som endnu holder fast i evangeliet om Jesus Kristus, men de har det svært i den kulturkristne Folkekirke, som tilmed ønsker at vie homoseksuelle og lesbiske og som mener, at indholdet i Paulus breve ikke gælder i vor tid!

mvh
disciple
Del Link

Ja, det er forkasteligt, at biskopperne ikke vågner op

Clausny, publiceret d.12/02 15:51 (for 1 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Kirkeligt pres på minister i sag om henrettelse af kristne
Enig. Biskopperne bør hurtigst muligt komme med udtalelse, der fordømmer den barbariske behandling af kristne i Afghanistan. Ikke at jeg bryder mig om fællesudtalelser fra bisperne; men når de kan komme med sådanne i så mange andre situationer, er der ingen grund til, at de ikke gør det i denne. Det virker fejt.
Del Link

Sv. Ja, det er forkasteligt, at biskopperne ikke vågner op

Heinrich R., publiceret d.12/02 16:11 (for 1 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Kirkeligt pres på minister i sag om henrettelse af kristne
Clausny skrev:
Enig. Biskopperne bør hurtigst muligt komme med udtalelse, der fordømmer den barbariske behandling af kristne i Afghanistan. Ikke at jeg bryder mig om fællesudtalelser fra bisperne; men når de kan komme med sådanne i så mange andre situationer, er der ingen grund til, at de ikke gør det i denne. Det virker fejt.


For det første har biskopperne ingen politisk magt eller indflydelse, anden end som galeonsfigurer for statens kirke. Så der er naturlige grænser for, hvor meget biskopper skal og kan blande sig i politik. De kan udtale sig om etik og lignende, og gør det sikkert også gerne.

Man kan spørge, om nogen i kongeriget kan være i tvivl om det uantagelige i, at retssikkerhed og religionsfrihed groft tilsidesættes i Afghanistan (og mange andre steder i verden)? Hvorfor så en biskoppelig appel eller ytring om emnet?

Israels militære og systematiske overgreb på de områder de har haft besat i årtier, og hvor Israel er forpligtede på befolkningens og områdets ve og vel, tåler ikke sammenligning med de groteske forhold i Afghanistan. I Afghanistan er der stadig ikke tale om en central statsmagt, der formår at definere landets love og udøve den magt der skal til for at sikre at lovene efterleves.

Desuden er det ofte mere end almindeligt kontraproduktivt, at fare i blækhuset for at hytte sine egne. Hvis man gerne vil tage andre i forsvar, står man ofte bedst ved at gå i forbøn for de der ikke ligner én selv. Som biskopperne gjorde mht. Gaza-krigen, og som jøder og muslimer for nyligt gjorde med en sympati-tilkendegivelse hvad angår overgreb mod kristne rundt omkring på kloden. Hvad man kunne håbe på, var at nogle ex-afghanere med etnisk/kulturel/religiøs lighed med overgrebspersonerne i området, ytrede sig offentligt så det kunne høres i det afghanske. Om der er nogen, der kan udtale sig med nogen vægt, eller har gjort det, er ikke til at vide. Men hvis det skete, var det anerkendelsesværdigt.
Del Link

Har vi modet?

Christian Budde, publiceret d.12/02 17:06 (for 1 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Kirkeligt pres på minister i sag om henrettelse af kristne
Lad os sætte sagen på spidsen?
Danske soldater er i Afghanistan for at forhindre overtrædelse af menneskerettighederne. Hvor det sker, bør de gribe ind.
Hvis dødsdommene skulle blive forsøgt bragt til udførelse, kan danske soldater være til stede og forhindre det.
Det ville være at forsvare menneskerettighederne.

Tør / bør vi det?
Del Link

Sv. Har vi modet?

Heinrich R., publiceret d.12/02 17:56 (for 1 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Kirkeligt pres på minister i sag om henrettelse af kristne
Christian Budde skrev:
Lad os sætte sagen på spidsen?
Danske soldater er i Afghanistan for at forhindre overtrædelse af menneskerettighederne. Hvor det sker, bør de gribe ind.
Hvis dødsdommene skulle blive forsøgt bragt til udførelse, kan danske soldater være til stede og forhindre det.
Det ville være at forsvare menneskerettighederne.

Tør / bør vi det?


Er danske soldater i Afghanistan for at forhindre overtrædelse af menneskerettigheder? Er det et FN mandat du henviser til? Eller en danske folketingsbeslutning? En aftale mellem Danmark og Afghanistan? I så fald - hvor er aftaleteksten? Eller er det blot tom retorik, uden indhold?

De danske styrker er der for at yde opbakning til det Afghanske regime. De kristne er tilbageholdt af de afghanske myndigheder, de er blevet mishandlet i deres varetægt, kommer formodentligt for en af landets domstole, bliver formodentligt dømt af samme iht. en mere eller mindre lærd udlægning af landets love. Der er tale om et samarbejde mellem afghanske myndigheder, politi, anklagemyndighed, domstole og fængselsvæsen. Det er reelt det danske tropper er tilstede for at forsvare. At understøtte det nye afghanske regimes forsøg på at indføre love og definere afghansk civilisation, og gennemtvinge dette projekts gennemførelse med de magtmidler der tilkommer en stat.

Det talibanske despoti blev væltet i 2001, og blev afløst af et nyt despoti. Hvis man synes, det er markant bedre end det gamle, kan man glæde sig over successen. I modsat kan man græmme sig over den spildte indsats.
Del Link

Sv. Har vi modet?

Christian Budde, publiceret d.12/02 18:05 (for 1 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Kirkeligt pres på minister i sag om henrettelse af kristne
Heinrich R. skrev:
Er danske soldater i Afghanistan for at forhindre overtrædelse af menneskerettigheder? Er det et FN mandat du henviser til? Eller en danske folketingsbeslutning? En aftale mellem Danmark og Afghanistan? I så fald - hvor er aftaleteksten? Eller er det blot tom retorik, uden indhold?

Du har ret. Det er nok tom retorik uden indhold, for det er folketinget jeg henviser til, hvor hele det principelle spørgsmål om udsendelse af danske soldater er blevet gjort til et spørgsmål om kamp for menneskerettighederne.
Del Link

Sv. Ja, det er forkasteligt, at biskopperne ikke vågner op

Clausny, publiceret d.12/02 18:59 (for 1 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Kirkeligt pres på minister i sag om henrettelse af kristne
Jeg skrev jo netop, at jeg ikke synes om fælles biskoppelige offentlige udtalelser. Så det kan vi ikke blive uenige om er en uting. Men jeg undrer mig over, når nu de absolut skal udtale sig om forskelligt, hvorfor så ikke en udtalelse imod henrettelsen af konvertitter i Afghanistan. Det er da mærkeligt. Men som sagt, så burde de slet ikke komme med fælles udtalelser.
Dine øvrige betragtninger om nuværende forhold i Afghanistan er jeg stærkt uenig ligeom i dine ytringer om Israel.


Heinrich R. skrev:
Clausny skrev: Enig. Biskopperne bør hurtigst muligt komme med udtalelse, der fordømmer den barbariske behandling af kristne i Afghanistan. Ikke at jeg bryder mig om fællesudtalelser fra bisperne; men når de kan komme med sådanne i så mange andre situationer, er der ingen grund til, at de ikke gør det i denne. Det virker fejt.

For det første har biskopperne ingen politisk magt eller indflydelse, anden end som galeonsfigurer for statens kirke. Så der er naturlige grænser for, hvor meget biskopper skal og kan blande sig i politik. De kan udtale sig om etik og lignende, og gør det sikkert også gerne.

Man kan spørge, om nogen i kongeriget kan være i tvivl om det uantagelige i, at retssikkerhed og religionsfrihed groft tilsidesættes i Afghanistan (og mange andre steder i verden)? Hvorfor så en biskoppelig appel eller ytring om emnet?

Israels militære og systematiske overgreb på de områder de har haft besat i årtier, og hvor Israel er forpligtede på befolkningens og områdets ve og vel, tåler ikke sammenligning med de groteske forhold i Afghanistan. I Afghanistan er der stadig ikke tale om en central statsmagt, der formår at definere landets love og udøve den magt der skal til for at sikre at lovene efterleves.

Desuden er det ofte mere end almindeligt kontraproduktivt, at fare i blækhuset for at hytte sine egne. Hvis man gerne vil tage andre i forsvar, står man ofte bedst ved at gå i forbøn for de der ikke ligner én selv. Som biskopperne gjorde mht. Gaza-krigen, og som jøder og muslimer for nyligt gjorde med en sympati-tilkendegivelse hvad angår overgreb mod kristne rundt omkring på kloden. Hvad man kunne håbe på, var at nogle ex-afghanere med etnisk/kulturel/religiøs lighed med overgrebspersonerne i området, ytrede sig offentligt så det kunne høres i det afghanske. Om der er nogen, der kan udtale sig med nogen vægt, eller har gjort det, er ikke til at vide. Men hvis det skete, var det anerkendelsesværdigt.
Del Link

Tak, Tak for en god tråd

Karlo Brondbjerg, publiceret d.12/02 22:29 (for 1 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Kirkeligt pres på minister i sag om henrettelse af kristne
Kære debattører, tak for en god tråd.
Jeg fatter til tider ikke hvordan man kan være så hårdhjertede i Afghanistan. Det er som om at styret er ligeglad med den hjælp de har fået.

Glæder mig til at høre biskoppernes reaktion...

Karlo Brondbjerg
Del Link

Sv. Hvor er biskopperne?

shansen4, publiceret d.13/02 01:46 (for 1 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Kirkeligt pres på minister i sag om henrettelse af kristne
disciple skrev:
Walter skrev: Biskopperne kunne godt finde ud af at lave en fælles udtalelse, som fordømte israelerne i forbindelse med konflikten med Gaza/Hamas. Hvorfor er de så tavse nu, når kristne forfølges? Er det ikke lidt stedmoderagtigt?

Kommentar:
Jamen, Walter, nogle af biskopperne mener sikkert, at det ville fornærme muslimerne her i DK og det er jo ikke politisk korrekt!
Men når Israel skal have klø, ja, så står de samme biskopper i kø, for at fordømme Guds ejendomsfolk.
At tænke sig, vor egen Jesus Kristus var jøde, men gav sit liv på korset for verden, men både Israel, Kristus og Guds ord er efterhånden blevet et problem for nogle af biskopperne, præsterne og Menighedsrådene.
Heldigvis er der da nogle af biskopperne, præsterne og visse Menighedsråd, som endnu holder fast i evangeliet om Jesus Kristus, men de har det svært i den kulturkristne Folkekirke, som tilmed ønsker at vie homoseksuelle og lesbiske og som mener, at indholdet i Paulus breve ikke gælder i vor tid!

mvh
disciple


Hvorfra får du, at Israel nu er Guds ejendomsfolk?

Søren Hansen
Del Link
Mere:   1 | 2   Næste


flexblock

Få nyhederne i din indbakke

flexblock
splitblock
flexblock

flexblock
flexblock
splitblock
Er det ok, at andre end præster får adgang til prædikestolen i folkekirken?
 
flexblock
flexblock
splitblock
flexblock


flexblock

Nyhedsbrev

flexblock
flexblock

Prøv Kristeligt Dagblad gratis i 4 uger

Prøv os i 4 uger – gratis og uforpligtende

Billede af Kristeligt Dagblads avis
Persondatapolitik og cookies

Alt fra Kristeligt Dagblad

  1. k.dk​
  2. religion.dk​
  3. kristendom.dk​
  4. etik.dk​
  5. pilgrimsvandring.dk​
  6. bogbasen.dk​
  7. hjertedating.dk​
  8. foredragslisten.dk​
  9. eftertanke.dk​
  10. mindet.dk​
  11. kirku.dk​