Prøv Kristeligt Dagblad gratis i 4 uger


- Erik Bjerager, ansv. chefredaktør og adm. direktør
Erik Bjerager
Send artiklen Skoler får ny bibel af menighedsråd til din ven.
Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Skoler får ny bibel af menighedsråd

I en tid, hvor debatten om forholdet mellem skole og kirke er præget af, hvornår konfirmandundervisning skal foregå, og om, hvorvidt kristendomsundervisningen i stedet skal hedde religion, kaster Bibelselskabet en ny bibel på skolepulten.

14 debatindlæg Hold mig opdateret

Over halvdelen af første oplag af skolebibel er solgt

I en tid, hvor debatten om forholdet mellem skole og kirke er præget af, hvornår konfirmandundervisning skal foregå, og om, hvorvidt kristendomsundervisningen i stedet skal hedde religion, kaster Bibelselskabet en ny bibel på skolepulten.

Bibelen indeholder både 1992-udgaven af Bibelen, Den Nye Aftale – Det Nye Testamente på nutidsdansk – samt forklaringer om Bibelens tilblivelse, et bibelleksikon og tekster, der er fælles for jødedom, islam og kristendom.

Nyudgivelsen har fået flere menighedsråd til at forhåndsbestille den nye skolebibel for at forære den i klassesæt til sognets skoler. Over halvdelen af førsteoplaget på godt 3000 er solgt på forhånd på denne måde, siger Det Danske Bibelselskabs generalsekretær, Morten Thomsen Højsgaard.

"Den nye skolebibel har et lay-out, der ligger op ad Harry Potter og andre publikationer, der får unge til at åbne bøgerne. Med de gamle skolebibler har eleverne, lidt populært sagt, fået levertran. Nu får de guldkorn," siger han.

Annonce
Fredens Sogn i Odense har købt to klassesæt til sognets skoler.

Her er Tine Lindhardt præst. Hun var Højsgaards forgænger i Bibelselskabet og initiativtager til skolebiblen.

"Det er faktisk en ældre tradition, at menighedsråd køber bibler og forærer dem til skolerne. Og det har intet med forkyndelse af gøre, det er en hjælp til skolernes undervisning. Især måske denne, fordi den også har pædagogiske afsnit," siger hun.

Cand.pæd. og lærer Inger Røgild har været pædagogisk konsulent på projektet og har skrevet både bibelguide og bibelleksikonnet til skolebibelen.

Formand for Religionslærerforeningen John Rydahl siger, at den autoriserede oversættelse af Bibelen sjældent bruges i undervisningen, fordi den er for svær. Han ønsker ikke at udtale sig yderligere, før han har set den nye skolebibel.

benteclausen@k.dk

FACEBOOK: Bliv ven med Kristeligt Dagblad

Hold mig opdateret

Trådet overblik  |  Fladt overblik

Skoler får ny bibel af menighedsråd

Per Erik Rønne, publiceret d.28/02 18:26 (for 1 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Skoler får ny bibel af menighedsråd
Formand for Religionslærerforeningen John Rydahl siger, at den autoriserede oversættelse af Bibelen sjældent bruges i undervisningen, fordi den er for svær.


Hvilket er chokerende. Kan børn i eksempelvis 9. klasse virkelig ikke læse så enkel en tekst?

Man kunne naturligvis forstå det hvis det havde været i de små klasser, men nu skal de store jo igen læse Oehlenschläger, og i sammenligning hermed må den autoriserede bibel da være let?

Nu har jeg selv erfaring med at undervise i folkeskolen (er ellers vant til gymnasieskolen), og noget siger mig at børnene lærer langt hurtigere når de undervises af akademikere. Måske har de seminarieuddannede lærere for små ambitioner?

Retfærdighedsvist skal det dog også med at andelen af børn der slet ikke kan følge med, når der er en akademiker bag katederet, synes at stige. Men så er vi jo tilbage ved folkeskolens grundlæggende problem: enhedsskolen. Omkostningerne ved realeksamens afskaffelse har været enorme for den halvdel af eleverne, der ellers var kommet i realen. Omkostninger der har forplantet sig videre til gymnasieskolen, der efter sidste reform afsluttes med en studentereksamen der fagligt set er dårligere end en gammel realeksamen, så universiteterne nu må begynde undervisningen på hvad der for 40 år siden var folkeskoleniveau.
Del Link

Sv. Skoler får ny bibel af menighedsråd

shansen4, publiceret d.28/02 22:47 (for 1 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Skoler får ny bibel af menighedsråd
Per Erik Rønne skrev:
Formand for Religionslærerforeningen John Rydahl siger, at den autoriserede oversættelse af Bibelen sjældent bruges i undervisningen, fordi den er for svær.

Hvilket er chokerende. Kan børn i eksempelvis 9. klasse virkelig ikke læse så enkel en tekst?

Man kunne naturligvis forstå det hvis det havde været i de små klasser, men nu skal de store jo igen læse Oehlenschläger, og i sammenligning hermed må den autoriserede bibel da være let?

Nu har jeg selv erfaring med at undervise i folkeskolen (er ellers vant til gymnasieskolen), og noget siger mig at børnene lærer langt hurtigere når de undervises af akademikere. Måske har de seminarieuddannede lærere for små ambitioner?

Retfærdighedsvist skal det dog også med at andelen af børn der slet ikke kan følge med, når der er en akademiker bag katederet, synes at stige. Men så er vi jo tilbage ved folkeskolens grundlæggende problem: enhedsskolen. Omkostningerne ved realeksamens afskaffelse har været enorme for den halvdel af eleverne, der ellers var kommet i realen. Omkostninger der har forplantet sig videre til gymnasieskolen, der efter sidste reform afsluttes med en studentereksamen der fagligt set er dårligere end en gammel realeksamen, så universiteterne nu må begynde undervisningen på hvad der for 40 år siden var folkeskoleniveau.


Ja, når man læser dette, skal man passe på, at ørerne ikke falder af. Du kan også låne et par øre af TV2.

Først en erkendelse. Jeg har ikke læst omtalte Skolebibel, så mine udtalelser går på princippet.
Folkeskolen skal ikke være og er ikke en underafdeling af Folkekirken. Til gengæld er der meget stor grund til at religionsundervisningen får så højt et niveau som muligt. Det kunne tyde på, at denne bog vil hjælpe; og så må man sige tak til.

Jeg kan såmænd godt forstå, at Per Erik er chokeret, for hans kendskab til folkeskolen må være temmeligt ringe, når han kan skrive som han gør. Han udtalelser om realeksamen og enhedsskolen viser det også.

Jeg skal undlade at argumentere om akedemikeres pædagogiske evner. Som Per Erik skriver, går det nu åbenbart elendigt for eleverne i gymnasiet. Her må der så være en rigtig dejlig arbejdsmark for de bedrekvalificerede pædagogiske akademikerne. Nu må de vise deres værd, for det er dog stadig den "bedste" halvdel af folkeskolens elever, som kommer i gymnasiet.

Nej, lad os holde os til, at godt undervisningsmateriale altid er velkommen i folkeskolen, og i dette tilfælde til forbedringen af religionsundervisningen. Måske almindelige mennesker uden for skolen kunne have glæde af bogen.

Søren Hansen
Del Link

Sv. Skoler får ny bibel af menighedsråd

Heinrich R., publiceret d.28/02 23:17 (for 1 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Skoler får ny bibel af menighedsråd
shansen4 skrev:
Nej, lad os holde os til, at godt undervisningsmateriale altid er velkommen i folkeskolen, og i dette tilfælde til forbedringen af religionsundervisningen.


Her vil jeg anbefale The Brick Testament (http://www.thebricktestament.com/), der ud over at eksistere som hjemmeside, findes i bogform på flere sprog, bl.a. dansk. Bl.a. som klassesæt. En billedbibel, baseret på skriftsteder illustreret med LEGO tableauer. Jeg har aldrig set unge mennesker så interesseret i bibelfortællinger, med andre materialer. Der er rigeligt med substans og bid i de udvalgte historier og udlægningen af teksterne, til at der kan føres vægtige og seriøse samtaler om emnerne.
Del Link

Sv. Skoler får ny bibel af menighedsråd

shansen4, publiceret d.01/03 00:05 (for 1 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Skoler får ny bibel af menighedsråd
Heinrich R. skrev:
shansen4 skrev: Nej, lad os holde os til, at godt undervisningsmateriale altid er velkommen i folkeskolen, og i dette tilfælde til forbedringen af religionsundervisningen.

Her vil jeg anbefale The Brick Testament (http://www.thebricktestament.com/), der ud over at eksistere som hjemmeside, findes i bogform på flere sprog, bl.a. dansk. Bl.a. som klassesæt. En billedbibel, baseret på skriftsteder illustreret med LEGO tableauer. Jeg har aldrig set unge mennesker så interesseret i bibelfortællinger, med andre materialer. Der er rigeligt med substans og bid i de udvalgte historier og udlægningen af teksterne, til at der kan føres vægtige og seriøse samtaler om emnerne.


Det lyder spændende, men mon ikke du skulle "råbe lidt højere", så de hører det i skoleverdenen. Min tid er forbi.

Et problem kan være tiden. Der råbes så meget på, at eleverne skal få tilegnet sig faktuelle kundskaber og faglige færdigheder.

I DR2 var de i mandags en serie i Danskernes Akademi: Utopia & Hukommelsens mysterier. Hvis jeg forstod de to foredragsholdere, giver de nuværende regler ikke megen plads for fantasien og udvikling.
Søren Hansen
Del Link

Sv. Skoler får ny bibel af menighedsråd

søren jessen, publiceret d.01/03 07:56 (for 1 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Skoler får ny bibel af menighedsråd
Per Erik Rønne skrev:"
Nu har jeg selv erfaring med at undervise i folkeskolen (er ellers vant til gymnasieskolen), og noget siger mig at børnene lærer langt hurtigere når de undervises af akademikere. Måske har de seminarieuddannede lærere for små ambitioner"
Det var i sin tid en af indvendingerne mod de daværende gymnasiemellemskoler, at de universitetsuddannede gymnasielærere ikke var uddannede/egnede til at undervise børn ned til 10-14 år.
Jeg kan da også sige at de tre cand.mag'er, jeg var udsat for i min mellemskoletid, var egnede til at bekræfte den kritik.
De to af dem burde have haft et polititilhold om aldrig at komme en børneskole nærmere end 500 meter.
Del Link

Folkeskolen

Per Erik Rønne, publiceret d.01/03 20:31 (for 1 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Skoler får ny bibel af menighedsråd
@Søren Hansen,

Jeg var altså lærervikar med også faste klasser i et år, og jeg kunne her konstatere at niveauet ikke nåede op på det niveau, der fandtes i den gamle realskole. Ingen af eleverne og ingen af de yngre lærere (men godt de ældre) kunne således løse to ligninger med to ubekendte. Derimod kunne de løse to lineært uafhængige lineære ligninger ved at tegne dem ind i et koordinatsystem og dermed finde skæringspunktet. Det var netop den måde eleverne lærte det på i de ikke-boglige klasser, men altså ikke i realen. Og så er det ikke længere tid siden end at de børn der dengang gik i 1. klasse i dag går i 1. gymnasieklasse, 10. klasse eller er i gang på en erhvervsskole.

I realiteten var det der skete med enhedsskolen at alle børn kom til at gå i den ikke-boglige skole. Selv om man stadig har matematik på skemaet har faget intet med matematik at gøre. Bevisførelse og matematisk abstraktion er nemlig afskaffet, og så er der ikke andet end regning tilbage.

Det medførte naturligvis at gymnasieskolen måtte overtage realskolens undervisning, og da de samme tendenser i retning af faldende fagligt niveau også satte ind i gymnasiet, ikke mindst som følge af den sidste gymnasiereform, er det i dag universitetet der må varetage undervisningen i stof, der tidligere lå i mellem- eller realskolen.

Matematik er nemlig også afskaffet i gymnasiet og erstattet af regning, og selv i fag som historie må universitetet erkende at de unge studenter er helt blanke. Et naturligt resultat af afskaffelsen af kronologien i folkeskolen, og af at historie nu synes at være blevet et redskabsfag til pædagogikken, da det egner sig så godt til projektarbejde!

Personligt har jeg været modstander af enhedsskolen lige fra jeg først hørte om det. Mens jeg var realskoleelev; hele klassen havde samme synspunkt. Ingen af os ønskede at gå i klasse med de ikke-boglige. Vi vidste nemlig alle at det ville have to konsekvenser: Det faglige niveau ville falde, og der ville komme larm i timen, noget der var totalt ukendt i de boglige klasser (6.-7. boglig, 1.-3. real, 1.-3. g).

@Søren Jessen,

Du har erfaringer med tre cand.mag.er fra din mellemskoletid, og jeg kan huske overgangen fra realskole til gymnasium; pludselig kunne lærerne ikke skrive almindelig formskrift på tavlen, og det var uhyre svært at læse hvad de skrev.

Jeg kunne personligt godt forestille mig at din mellemskoletid var en tid, hvor du kunne møde lektorer der aldrig havde haft pædagogikum. Det havde lektor Valdemar Bang i hvert fald aldrig haft; det var Hans Scherfigs maltbolche-spisende latinlærer på Metropolitanskolen. I Det forsømte Forår forsynet med pseudonymet lektor Blomme.
Del Link

Sv. Folkeskolen

shansen4, publiceret d.02/03 00:03 (for 1 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Skoler får ny bibel af menighedsråd
Per Erik Rønne skrev:
@Søren Hansen,

Jeg var altså lærervikar med også faste klasser i et år, og jeg kunne her konstatere at niveauet ikke nåede op på det niveau, der fandtes i den gamle realskole. Ingen af eleverne og ingen af de yngre lærere (men godt de ældre) kunne således løse to ligninger med to ubekendte. Derimod kunne de løse to lineært uafhængige lineære ligninger ved at tegne dem ind i et koordinatsystem og dermed finde skæringspunktet. Det var netop den måde eleverne lærte det på i de ikke-boglige klasser, men altså ikke i realen. Og så er det ikke længere tid siden end at de børn der dengang gik i 1. klasse i dag går i 1. gymnasieklasse, 10. klasse eller er i gang på en erhvervsskole.

I realiteten var det der skete med enhedsskolen at alle børn kom til at gå i den ikke-boglige skole. Selv om man stadig har matematik på skemaet har faget intet med matematik at gøre. Bevisførelse og matematisk abstraktion er nemlig afskaffet, og så er der ikke andet end regning tilbage.

Det medførte naturligvis at gymnasieskolen måtte overtage realskolens undervisning, og da de samme tendenser i retning af faldende fagligt niveau også satte ind i gymnasiet, ikke mindst som følge af den sidste gymnasiereform, er det i dag universitetet der må varetage undervisningen i stof, der tidligere lå i mellem- eller realskolen.

Matematik er nemlig også afskaffet i gymnasiet og erstattet af regning, og selv i fag som historie må universitetet erkende at de unge studenter er helt blanke. Et naturligt resultat af afskaffelsen af kronologien i folkeskolen, og af at historie nu synes at være blevet et redskabsfag til pædagogikken, da det egner sig så godt til projektarbejde!

Personligt har jeg været modstander af enhedsskolen lige fra jeg først hørte om det. Mens jeg var realskoleelev; hele klassen havde samme synspunkt. Ingen af os ønskede at gå i klasse med de ikke-boglige. Vi vidste nemlig alle at det ville have to konsekvenser: Det faglige niveau ville falde, og der ville komme larm i timen, noget der var totalt ukendt i de boglige klasser (6.-7. boglig, 1.-3. real, 1.-3. g).

@Søren Jessen,

Du har erfaringer med tre cand.mag.er fra din mellemskoletid, og jeg kan huske overgangen fra realskole til gymnasium; pludselig kunne lærerne ikke skrive almindelig formskrift på tavlen, og det var uhyre svært at læse hvad de skrev.

Jeg kunne personligt godt forestille mig at din mellemskoletid var en tid, hvor du kunne møde lektorer der aldrig havde haft pædagogikum. Det havde lektor Valdemar Bang i hvert fald aldrig haft; det var Hans Scherfigs maltbolche-spisende latinlærer på Metropolitanskolen. I Det forsømte Forår forsynet med pseudonymet lektor Blomme.


Ja, Ja, sikken erfaring. Den må du så basere din kritik af folkeskolen på.
Jeg har haft den glæde at undervise i mellemskolen, realskolen og i den udelte skole. De to første var så udpræget lavet for de bedste elever. Problemet var bare, hvordan man kunne bedømme det. Der var en oprykningsprøve fra 5. klasse til 1. mellem. Det var da meget tidligt at få stemplet dum(pet) sat på sig.
Lidt bedre blev det i realtiden, hvor delingen først skete efter 7. klasse, og hvor der var mulighed for overflytning. Men alligevel en skuffelse for mange; især dem, hvor udviklingen ikke fulgte med alderen.
Efter en årrække med forsøg med samlæste klasser viste det sig, at disse klasser gav et meget bedre samlet resultat end, hvad man tidligere havde. Det var baggrunden for den endelige enhedsskole.
Der er også værd at huske, at vi kun havde 7 års undervisningspligt til realtiden(tror jeg), hvor den senere blev 9 år.

De 7 år var iøvrigt årsagen til at DK efter sputnik og nye matematik og fysik, blev at i en europæisk udviklingsgruppe med lande som Bulgarien og Grækenland ol.

Der er så god grund til at se på udviklingen i verden uden om folkeskolen, som folkeskolen også blev påvirket af.

Endelig har indholdet i undervisningsplanerne også ændret sig meget med tiden, i nogen grad svarende til samfundsudviklingen.

Det var måske for meget at gøre ud af din undren over læseniveauet. Men gode lærebøger bør altid være velkomne.

Så må det da glæde dig, at I akademikere har noget at arbejde med i gymnasiet, hvor I nu får omkring halvdelen af en elevårgang, hvor der i mellemskoletiden kun kom 3-4 elever i gymnasiet. Så kan bruge jeres ekstragode pædagogiske evner på de mange vanrøgtede elever.

Søren Hansen
Del Link

Sv. Folkeskolen

søren jessen, publiceret d.02/03 07:42 (for 1 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Skoler får ny bibel af menighedsråd
Det er mit indtryk, at Rønne ikke er utilbøjelig til at udvise en lille smule akademisk hovmod over for os andre knap så højt uddannede.
Til gengæld tænker han ikke helt så logisk, som man kunne forvente.
Rønne mener, at jeg baserer min vurdering af akademikere i børneskolen på mit kendskab til tre af slagsen, som han mener må have været fra lektor Blommes tid.
Faktisk skrev jeg om en almindelig holdning, som var gældende, og understøttede det med mine egne erfaringer.
Det er da vist en almindeligt anerkendt måde at debattere på.
Rønne ved heller ikke så meget om skolen, som han giver uidtryk for at vide.
Det var ikke sådan tidligere, at de" begavede" lærte at løse to ligninger med to ubekendte aritmetisk, mens de knap så kloge nøjedes med at tegne linierne og derved finde deres skæringspunkt.
Da jeg gik i mellemskolen ( 25 % af børnene) lærte vi vistnok at løse dem aritmetisk.Jeg kan knap huske det.
Det var først da jeg kom i gymnasiet, matematisk linie( 3 % af børnene), at jeg lærte at tegne linierne.
Det måtte nødvendigvis være sådan, for det var først i gymnasiet at vi lærte om koordinatsystemet.
I dag lærer alle børn i 4-5 klasse om koordinatsystemet og 8-9 klasse at løse de to ligninger både aritmetisk og geometrisk.
I det hele taget gælder det, både i matematik og fysik, at i dag lærer alle børn ting, som tidligere kun nogle få procent lærte på et senere klassetrin.
Generelt: tidligere (for 50 år siden) gik en trediedel af eleverne ud af skolen som funktionelle analfabeter.
I dag er det 15-16%.
Det synes jeg Rønne skulle forholde sig til i stedet for at fare frem med usaglig kritik.
Søren Jessen
lærer " emeritus"
I folkeskolen 1954-2001.
Del Link

Sv. Folkeskolen

Nederby Jessen, publiceret d.02/03 09:03 (for 1 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Skoler får ny bibel af menighedsråd
søren jessen skrev:
Det er mit indtryk, at Rønne ikke er utilbøjelig til at udvise en lille smule akademisk hovmod over for os andre knap så højt uddannede.
Til gengæld tænker han ikke helt så logisk, som man kunne forvente.
Rønne mener, at jeg baserer min vurdering af akademikere i børneskolen på mit kendskab til tre af slagsen, som han mener må have været fra lektor Blommes tid.
Faktisk skrev jeg om en almindelig holdning, som var gældende, og understøttede det med mine egne erfaringer.
Det er da vist en almindeligt anerkendt måde at debattere på.
Rønne ved heller ikke så meget om skolen, som han giver uidtryk for at vide.
Det var ikke sådan tidligere, at de" begavede" lærte at løse to ligninger med to ubekendte aritmetisk, mens de knap så kloge nøjedes med at tegne linierne og derved finde deres skæringspunkt.
Da jeg gik i mellemskolen ( 25 % af børnene) lærte vi vistnok at løse dem aritmetisk.Jeg kan knap huske det.
Det var først da jeg kom i gymnasiet, matematisk linie( 3 % af børnene), at jeg lærte at tegne linierne.
Det måtte nødvendigvis være sådan, for det var først i gymnasiet at vi lærte om koordinatsystemet.
I dag lærer alle børn i 4-5 klasse om koordinatsystemet og 8-9 klasse at løse de to ligninger både aritmetisk og geometrisk.
I det hele taget gælder det, både i matematik og fysik, at i dag lærer alle børn ting, som tidligere kun nogle få procent lærte på et senere klassetrin.
Generelt: tidligere (for 50 år siden) gik en trediedel af eleverne ud af skolen som funktionelle analfabeter.
I dag er det 15-16%.
Det synes jeg Rønne skulle forholde sig til i stedet for at fare frem med usaglig kritik.
Søren Jessen
lærer " emeritus"
I folkeskolen 1954-2001.


Jeg er meget enig med såvel Søren Hansen som Søren Jessen og finder, at Rønne optærder temmelig arrogant.

Har selv været folkeskolelærer, skolebibliotekar og skolebibliotekskonsulent gennem mange år og har kendt skolen indefra på godt og ondt.

Bjarne Nederby Jessen
Del Link

Sv. Folkeskolen

Heinrich R., publiceret d.02/03 14:58 (for 1 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Skoler får ny bibel af menighedsråd
Nederby Jessen skrev:
Jeg er meget enig med såvel Søren Hansen som Søren Jessen og finder, at Rønne optærder temmelig arrogant.


En pointe Per forhåbentligt vil reflektere ydmygt over.

Jeg vil dog gerne rose Per, for at være en kilde til megen viden og indsigt, og bestemt ikke uden evner for pædagogisk tæft, hvad angår den skriftlige formidling. Det er altid en informativ fornøjelse, at få påpeget ens vildfarelser. Der skylder jeg gentagen tak.
Del Link
Mere:   1 | 2   Næste


flexblock

Få nyhederne i din indbakke

flexblock
splitblock
flexblock

flexblock
flexblock
splitblock
Er det ok, at andre end præster får adgang til prædikestolen i folkekirken?
 
flexblock
flexblock
splitblock
flexblock


flexblock

Nyhedsbrev

flexblock
flexblock

Prøv Kristeligt Dagblad gratis i 4 uger

Prøv os i 4 uger – gratis og uforpligtende

Billede af Kristeligt Dagblads avis
Persondatapolitik og cookies

Alt fra Kristeligt Dagblad

  1. k.dk​
  2. religion.dk​
  3. kristendom.dk​
  4. etik.dk​
  5. pilgrimsvandring.dk​
  6. bogbasen.dk​
  7. hjertedating.dk​
  8. foredragslisten.dk​
  9. eftertanke.dk​
  10. mindet.dk​
  11. kirku.dk​