Prøv Kristeligt Dagblad gratis i 4 uger


- Erik Bjerager, ansv. chefredaktør og adm. direktør
Erik Bjerager
Send artiklen Pave: Jøder ikke skyld i Jesu død til din ven.
Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Pave: Jøder ikke skyld i Jesu død

Ikke det jødiske folk, men et tempelaristokrati var skyld i Jesus' korsfæstelse og død, skriver pave Benedikt XVI i ny bog, andet bind i analyse af Jesus' liv. Her ses paven under et besøg i Israel. Foto: Scanpix.

- ALBERTO PIZZOLI

8 debatindlæg Hold mig opdateret

Ikke det jødiske folk, men et "tempel-aristokrati" var ansvarlig for korsfæstelse af Jesus, skriver pave Benedikt XVI i ny bog

Pave Benedikt XVI forsøger nu at modgå beskyldninger om det jødiske folk som ansvarlige for Jesus' korsfæstelse og død.

I en ny bog, der er andet bind i en analyse af Jesus' liv, tager pave Benedikt XVI direkte fat i nogle af de påstande, som blandt andre antisemitiske grupper gennem tiderne har brugt imod det jødiske folk.

LÆS UDDRAG:  Læs uddrag af pavens nye bog

Blandt andet skriver paven i bogen, der udkommer på engelsk den 10. marts, at det jødiske folk ikke kan stilles kollektivt til ansvar for korsfæstelsen af Jesus. Det kan derimod "et tempel-aristokrati" samt støtter til røveren Barabbas, skriver den britiske avis The Guardian.

Annonce
Påstanden om det jødiske folks kollektive ansvar for Jesus' død har blandt andet rod i Johannes-evangeliet, hvor der i forbindelse med beslutningen om korsfæstelsen flere gange tales om jøderne.

Eksempelvis lyder det i Johannes-evangeliet (kapitel 16, vers 38-39). at Pilatus efter at have talt med Jesus gik "ud til jøderne og sagde til dem: »Jeg finder ham ikke skyldig. Men det er skik og brug hos jer, at jeg løslader en fange i påsken. Vil I have, at jeg skal løslade jer jødernes konge?«. De råbte tilbage: »Ikke ham, men Barabbas!« Barabbas var en røver.".

I sin første bog om Jesu' liv, "Jesus af Nazareth", beskæftiger pave Benedikt XVI sig med de første år af Jesu' liv, mens den nye bog, der hedder ”Jesus af Nazareth. Den hellige Uge: Fra indtoget i Jerusalem til opstandelsen”, netop beskæftiger sig med den sidste del af Jesu' liv, herunder korsfæstelsen og opstandelsen.

""Hvordan kan et helt folk have været til stede i dette øjeblik, hvor Jesu' død blev afgjort", lyder det blandt andet i bogen, som allerede har modtaget ros, blandt andet fra jødiske interessegrupper.

Det gælder blandt andet i den amerikanske sammenslutning af Holocaust-overlevere og deres efterkommere. Her ser næstformand Elan Steiner pavens udmelding som et vigtigt signal i kampen mod antisemitisme.

"Dette er et kæmpe skridt frem. Det er en personlig afvisning af det teologiske fundament for århundreders antisemitisme", siger Elan Steinberg ifølge The Guardian.
Fortsættes på næste side »
Læs hele artiklen 1 | 2

FACEBOOK: Bliv ven med Kristeligt Dagblad

Hold mig opdateret

Trådet overblik  |  Fladt overblik

Under alle omstændigheder en gang vrøvl......

Keld Hansen, publiceret d.03/03 16:01 (for 1 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Pave: Jøder ikke skyld i Jesu død
Nej - det er ikke jødernes skyld - men det HELE verdens skyld:-)
Jesus døde og forsonede mennesker med Gud langfredag.
Grunden til det var og er at vi alle er syndere - derfor døde Jesus (og opstod) - så det der med at Jøder - (eller andre for den sags skyld) er skyldige - skal lige udvides med os allesammen. Her nytter det ikke at vaske vores hænder :-)
På den anden side er her også et stort glædeligt budskab: "Således elskede Gud verden at han gav sin søn , den eenbårne, for at endhver der tror på ham ikke skal fortabes - men have et evigt liv" Joh. 3.16.
Del Link

Sv. Under alle omstændigheder en gang vrøvl......

Jørgen Christensen, publiceret d.03/03 16:33 (for 1 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Pave: Jøder ikke skyld i Jesu død
"Et tempelaristokrati" (se artiklen). Interessant udtryk!

Hm. Er det ikke lige netop det, vi går imod i vore dage med et "spin-demokrati"? Hvor vi i ledelsen har spin-aristokraterne, der er kyniske og dygtige til løgn og forstillelse, udtaler sig sådan at flest mulige stemmer kan flytte sig, løber fra ansvaret med egne penge og fordele i behold? Og folk lader det ske, fordi de TROR på spindemokratiets uundgåelige velsignelse og rigtighed. I et selvforstærkende orgie af amatørisme og blind følgen af tidens trend. Det er en af svaghederne ved et lille samfund, at man ofte følger nogle trends, og så dermed anser sig som særdeles avanceret og begavet...

Som katolik er det rart at finde en vis skarpsindighed hos paven. Men ellers er jeg særdeles fornøjet med at læse Gretelise Holms krimier. En kildrende rigtighed i opfattelse af den moderne verden tilsat fortællekunst. Det er sandt for dyden ikke i offentlig debat i DK, man generelt finder andet end provinsiel selvgodhed - med "verdens bedste" (peger smilende på en selv) samfund, vedhæftet helt uden blusel som UDGANGSPUNKT.
Del Link

Jesu død på korset

JenniBaden, publiceret d.03/03 23:36 (for 1 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Pave: Jøder ikke skyld i Jesu død
I lighed med en anden kommentator har heller ikke jeg kunnet forstå det med, at nogen skulle have skyld. Er det ikke hele kristendommens alfa og omega, at Guds eenborne Søn skulle ofre sig for menneskeheden? Er det så ikke ligegyldigt, om det var romerne, ypperstepræsterne eller, som det er blevet hævdet gennem århundrederne, jøderne? Bortset fra det sidste, at et helt folk har måttet gennemgå utallige lidelser på grund af en infam - og ukristelig - beskyldning.
Godt at paven siger det, han nu siger. Men hvorfor ikke droppe hele skyldspørgsmålet, når nu man fra kirkeligt hold er begyndt på en revision af dogmer.
Del Link

Sv. Jesu død på korset

Keld Hansen, publiceret d.03/03 23:49 (for 1 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Pave: Jøder ikke skyld i Jesu død
Jenni skrev:
I lighed med en anden kommentator har heller ikke jeg kunnet forstå det med, at nogen skulle have skyld. Er det ikke hele kristendommens alfa og omega, at Guds eenborne Søn skulle ofre sig for menneskeheden? Er det så ikke ligegyldigt, om det var romerne, ypperstepræsterne eller, som det er blevet hævdet gennem århundrederne, jøderne? Bortset fra det sidste, at et helt folk har måttet gennemgå utallige lidelser på grund af en infam - og ukristelig - beskyldning.
Godt at paven siger det, han nu siger. Men hvorfor ikke droppe hele skyldspørgsmålet, når nu man fra kirkeligt hold er begyndt på en revision af dogmer.


Ja - så kan vi ligesågodt pakke alle kirker sammen. Kristendommen kom FORDI vi alle er skyldige i synd - Jesus kom for at forsone - hvis ikke kan vi ligesågodt holde op med at være kristne. Et dogme - tja - men en sandhed med frygtelige konsekvenser hvis ikke Jesus kom!
Del Link

De skyldige!

Frede, publiceret d.04/03 00:02 (for 1 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Pave: Jøder ikke skyld i Jesu død
Pavens overhovede er jomfru Maria, og som
hans overhovede leder hun pavens synspunkter
bl. a. om hendes søn Jesus.
Hendes - jomfru Maria's - mening vil således
være, at guldkalvsfolket - jøderne - ikke var
skyldige i, at Jesus blev dømt til døden, men
alene kun tempel-aristokratiet var skyldig i
hans død på korset.
Sådan tror jeg, at jomfru Maria - i sønnen Je-
sus's navn - frikender hele det jødiske folk
fra Jesus's henrettelse på korset.
Tempel-aristokratiet findes af jomfru Maria og
hendes mand på jorden - paven - derfor alene
skyldig, hvorved disse skyldiges efterkommere
skal dømmes til døden af jødiske dommere af nu-
tiden.
Del Link

IKKE KOLLEKTIVT ANSVAR

snedsted, publiceret d.04/03 08:40 (for 1 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Pave: Jøder ikke skyld i Jesu død
Nej, selvfølgelig var det ikke det samlede jødiske folk, der afviste Pilatus tilbud om at frigive Jesus, som i hans øjne ikke var nogen skyld bevidst.
Man kan aldrig pålægge et helt folk en kollektiv skyld. Som det er nævnt, var det jo ikke hele det jødiske folk, der afviste Pilatus tilbud. Det var de religiøse ledere.

Lige så vanvittigt er det at pålægge det tyske folk et kollektivt ansvar for jødeudryddelsen under WWII. En meget stor del af tyskerne - nazister eller ej - fik først kendskab til udryddelserne, da den røde hær befriede KZ-lejrfangerne og fandt beviselighederne for den systematiske jødeudryddelse.

Omvendt blev det under Nürnbergprocessen fastslået, at det ikke fritog for ansvar at adlyde en ulovlig ordre.
De, der råbte "Korsfæst ham", da Pilatus opfordrede til at frigive Jesus, bærer et personligt ansvar. De handlede uden tvivl under pres fra det jødisk elitære præsteskab, men det fritager dem ikke for ansvar.
Del Link

IKKE KOLLEKTIVT ANSVAR

Torben, publiceret d.04/03 09:22 (for 1 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Pave: Jøder ikke skyld i Jesu død
Det kan ikke være nogen jøders skyld i dag, hvem der dræbte Jesus for 2000 år siden. Jøderne er heller ikke skyld i nazisternes forfærdelige holocaust. Men hvem har skylden for at man foretog et etnisk forflytning af et helt folk - for at få sin egen stat. Spin doktorer??, som nævnt i indlæg her, eller i dette tilfælde international lobbyisme??
Piraternes grusomme gidseltagning at vestlige lystsejlere og søfolk - efter vi i århundrede har udplyndret den øvrige verden. Man behøver ikke gå 2000 år tilbage for at finde skyld - man kan bare kigge sig selv i spejlet med mahogniramme fra de truede regnskove.
Del Link

Sv. IKKE KOLLEKTIVT ANSVAR

Astor, publiceret d.04/03 09:29 (for 1 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Pave: Jøder ikke skyld i Jesu død
snedsted skrev:
Nej, selvfølgelig var det ikke det samlede jødiske folk, der afviste Pilatus tilbud om at frigive Jesus, som i hans øjne ikke var nogen skyld bevidst.


Man fristes lidt til at spørge... hvad nu hvis de havde accepteret Pilatus tilbud? Jesus ville så blive frigivet, han ville ikke blevet korsfæstet og død, og ville ikke behøve genopstå, og således ville vi i dag ikke have haft kristendommen..

Så- om nogen, burde da paven være taknemlig for at "nogen" påtog sig opgaven at slå Jesus ihjel, ellers ville han og hans kirke have været arbejdsløs...

Og et lille PS - har paven mon tænkt sig at tilgive sine egne sognebørn, romerne, da det da trods alt var dem der udøvet straffen..?
Del Link

flexblock

Få nyhederne i din indbakke

flexblock
splitblock
flexblock

flexblock
flexblock
splitblock
Er det ok, at andre end præster får adgang til prædikestolen i folkekirken?
 
flexblock
flexblock
splitblock
flexblock


flexblock

Nyhedsbrev

flexblock
flexblock

Prøv Kristeligt Dagblad gratis i 4 uger

Prøv os i 4 uger – gratis og uforpligtende

Billede af Kristeligt Dagblads avis
Persondatapolitik og cookies

Alt fra Kristeligt Dagblad

  1. k.dk​
  2. religion.dk​
  3. kristendom.dk​
  4. etik.dk​
  5. pilgrimsvandring.dk​
  6. bogbasen.dk​
  7. hjertedating.dk​
  8. foredragslisten.dk​
  9. eftertanke.dk​
  10. mindet.dk​
  11. kirku.dk​