Børnebøger er fyldt med eksistentielle spørgsmål

Bøger for børn tager fat på emner som sorg, ensomhed og død. Temavalg og sprog i børnelitteratur er blevet hudløst ærligt, men det rummer en fare, mener eksperter

Kim Fupz Aakeson.
Kim Fupz Aakeson. Foto: Kristian Djurhuus.

Død, voldtægt og sorg er næppe det første, man forbinder med børnebøger. Men ikke desto mindre står eksistentielle emner centralt i flere nye børnebøger.

Det gælder for eksempel "Pigen der skulle vælge" af Kim Fupz Aakeson, hvor Døden kigger forbi hos en lille pige og tvinger hende til at vælge, om mor eller far skal med den hætteklædte mand med leen.
"Inden for de seneste år har vi set en tendens til, at børnelitteraturen er blevet eksistentielt orienteret og behandler nogle hårdere emner. Det handler ofte om, at børn skal forholde sig til liv og død," siger professor i børnelitteratur Torben Weinreich, der som eksempel nævner bogen "Idiot!" af Oscar K., der handler om aktiv dødshjælp.

Men er det overhovedet godt for børn at blive konfronteret med tilværelsens store spørgsmål og det til tider hårde sprog i børnebøger? Det blev blandt andet diskuteret i denne uge på en konference på Center for Børnelitteratur ved Danmarks Pædagogiske Universitetsskole, Aarhus Universitet.

"Børnelitteraturen har bevæget sig i en retning, hvor mange frygter, at børn slet ikke kan rumme de tunge emner, som bøgerne tager op, og som for tiden er til voldsom debat," siger lektor i børnelitteratur Anna Karlskov Skyggebjerg, der til konferencen holdt et oplæg om børnebøger i forandring.

"Børnebøgerne vil gerne have, at børn tager stilling til liv og død og meningen med livet, og det er mange børn slet ikke klar til," fortsætter hun og foreslår, at voksne træder varsomt, når der skal læses højt for de helt små børn og altid selv læser bogen først.

Debatten foregår også i Norge. Her foreslog en politiker for nylig, at Kim Fupz Aakesons Vitello-bøger skulle censureres på grund af deres indhold, der stiller spørgsmål til meningen med livet.

Torben Weinreich er først og fremmest begejstret for den nye type børnelitteratur, som ifølge ham har et højt kunstnerisk niveau. Men han understreger, at der er stor forskel på god litteratur og god litteratur til børn, og at den nye tendens kan være sprængfarlig.

"Der er børn, som ikke er klar til at tage livtag med nogle af livets tunge emner," siger Torben Weinreich, som anbefaler, at voksne vurderer, om det enkelte barn er klar til denne type børnebøger frem for at afskrive dem på forhånd.

kultur@k.dk