En stationær bibel til skoleelever

Det er ikke en let opgave at lave en ny skolebibel, men det lykkes langt hen ad vejen, blandt andet med en eksistentiel læsestrategi, hvor Bibelen bruges som spejl

Skolebibelen. Med bibelguide og leksikon af Inger Røgild. 2016 sider. 325 kroner. Bibelselskabet. Udkommer i dag.

1469 gram siger køkkenvægten om den bog, jeg har båret med mig nogle dage, Bibel-selskabets nye skolebibel. En bog med tyngde – på alle måder – og hvis man var ryglæge, næppe en bog, man ville anbefale teenagere i voksealderen at proppe i deres i forvejen fyldte skoletasker.
Dette er en stationær bibel, den ligger godt på bordet. Og forhåbentlig kommer den til at ligge på mange skoleborde. Når bogen bliver så omfangsrig, er det, fordi der er så meget, der skal med.

I centrum er naturligvis den bibelske tekst, dels hele Bibelen i den autoriserede oversættelse og dels oversættelsen af Det Nye Testamente til nudansk, "Den nye aftale". Man forstår godt ambitionen om at få så meget som muligt med – men omvendt: Når de to oversættelser er i én bog, kan man ikke lægge dem side om side for at sammenligne – medmindre altså at man samarbejder med sidekammeraten.

Ud over bibelteksterne, der altså fylder langt det meste af bogens 2016 sider, er der 136 sider med en guide til Bibelen og et bibelleksikon, der skal fungere som pædagogisk indføring i Bibelen for skoleelever i 7.-9. klasse. Leksikondelen bagest i bogen er forbilledlig med registre over blandt andet Bibelens persongalleri, centrale tekster og temaer samt symbolleksikon og udvalgte kort. Nyttigt og kort og præcist.

Teksten er skrevet af cand.pæd. Inger Røgild, og den læner sig fornuftigt nok langt hen ad vejen op ad målene for skolefaget kristendomskundskab. At det ikke er nogen nem opgave, hun har været på, afslører sig særligt i guidedelen; der er balancer, der skal holdes, og valg, der skal træffes. Ud over informative afsnit om Bibelens opbygning og tilblivelse og en præsentation af nogle vigtige bibelske for-tællinger finder man også et afsnit om forskellige læsestrategier.

Mest udfoldet præsenteres en eksistentiel læsestrategi, hvor Bibelen bruges som spejl, lidt kortere introduceres en læsning af Bibelen som historisk kilde, helt kort afhandles en fundamentalistisk læsning samt Bibelen som litteratur. Mange ord er der ikke blevet til den menighed, som Bibelen blev til i, og uden hvilken bogen bliver både mere fundamental, end hvad godt er – og mere historisk kilde end eksistentiel meddelelse.

Det er således fint, at der er et afsnit om Palæstina på Jesu tid, hvor Bibelen sættes ind i en verden, der er genkendelig mellemøstlig. Men det havde været fint, om der – for eksempel i stedet for 10 blanke sider til "egne notater" – også havde været plads til et eksempelbåret nedslag i Bibelens virkningshistorie, for nu at tage Bibelen alvorligt ikke først og fremmest som historisk kildeskrift, men også som kulturelt virksom tekst, sådan som det også ligger inden for folkeskolefagets rammer. Til gengæld er det velvalgt, at der er blevet plads til tekst om de fælles fortællinger i jødedom, kristendom og islam samt et afsnit om de kristne højtider.

Bibelguiden rummer fine og pædagogiske oversigtsgrafikker over blandt andet Bibelens indhold, og layoutet er indbydende. Men det virker ikke, som om brugen af billeder er tænkt helt med i den pædagogiske formidling, hvilket er ærgerligt, nu billederne faktisk er både gode og gengivet i en fin kvalitet.

Billedtekster er notorisk det, læserens øje først rammer – hvorfor så skrive lettere intetsigende illustrationstekster om for eksempel en mark i Betlehem i stedet for at bruge billedteksterne til reel vidensformidling? Og hvorfor ikke sammen med billedet af to fisk give hele historien om fisken og de kristne – i stedet for at skulle om bagi og slå fisken op som symbol for at få en forklaring?

Der er flere eksempler, småting, ikke katastrofer, men dog ærgerligt, når arbejdet er gjort med at lave en bibel til skolebrug. Her er noget at kigge på til kommende udgaver, ligesom man må opfordre forlaget til at kaste endnu et korrekturblik på de informative og fremhævede bokstekster, inden næste oplag går i trykken.