Prøv Kristeligt Dagblad gratis i 4 uger


- Erik Bjerager, ansv. chefredaktør og adm. direktør
Erik Bjerager
Send artiklen Israelske rabbinere vil vie bøsser til lesbiske til din ven.
Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Israelske rabbinere vil vie bøsser til lesbiske

At være både homoseksuel og religiøs kan være et uoverstigeligt problem for mange religiøse jøder i Israel.

- Jack Guez/Scanpix.

Emneord for denne artikel

religiøse | homoseksuelle | Israel | Jerusalem | bøsser | lesbisk | mænd | rabbinere | Israels | det | måde | befrugtning | vie
flexblock
12 debatindlæg Hold mig opdateret

I Israels nationalreligiøse kredse er 11 homoseksuelle mænd og 11 homoseksuelle kvinder blevet viet til hinanden. Mange ser det som den bedste måde til at løse et tabupræget problem

At bære en kippa eller hovedbeklædning og samtidig være homoseksuel kan være et uoverstigeligt problem for mange religiøse jøder. I de fleste religiøse familier er homoseksualitet tabu og lig med et skyggefyldt liv i ensomhed. Men en række af Israels nationalreligiøse rabbinere har nu taget et kontroversielt initiativ, der skulle lette religiøse homoseksuelles liv. Eller i hvert fald at give dem mulighed for at leve i et parforhold, der i det mindste udadtil ligner alle de andre parforhold i de nationalreligiøse kredse.

LÆS OGSÅ TEMA: Vielse af homoseksuelle

Rabbineren Araleh Harel fra bosættelsen Shilo på Vestbredden er den rabbiner, de homoseksuelle strømmer til for at rådføre sig om, hvordan det bedst er muligt at leve en religiøs og homoseksuel tilværelse. Ifølge Araleh Harel har 11 homoseksuelle mænd og 11 kvinder allerede fundet sammen med hans hjælp, og han har en liste med 30 mænd og 20 kvinder, der ønsker at finde en partner fra det modsatte køn, selvom de selv føler sig tiltrukket af deres eget køn.

Sagen er ifølge Araleh Harel, at mange af de religiøse homoseksuelle jøder har et dybt og oprigtigt ønske om at etablere familier ligesom resten af befolkningen.

Annonce
"De fornægter ikke deres seksuelle identitet, men de ønsker at skabe et hjem. Enten fordi de ønsker at blive forældre eller for at nyde social anerkendelse.

Araleh Harels initiativ opfattes som en del af en modningsproces hos de nationalreligiøse jøder og en erkendelse af, at homoseksualitet rent faktisk eksisterer i religiøse kredse. Men Araleh Harel lægger dog vægt på, at de særlige parforhold mellem homoseksuelle mænd og kvinder er anderledes end vielser hos sekulære homoseksuelle.

Blandt de sekulære homoseksuelle munder parforhold ofte ud i vielse mellem personer fra det samme køn. Blandt de religiøse er der en uvilje til at bryde det bibelske forbud mod den slags vielser, og derfor foretrækker de religiøse kredse at lade homoseksuelle mænd gifte sig med homoseksuelle kvinder.

"De fleste par er enige om ikke at have seksuelle forhold til personer af deres eget køn. Men hvis der er "smuttere" en gang imellem, ser de det ikke som utroskab. Generelt set er det en sag mellem dem og skaberen," siger Araleh Harel.

Et af de par, Araleh Harel har været med til at vie, bor i Jerusalem og har to børn. Deres egne familier ved ikke, at de er homoseksuelle, og det samme gælder børnene. De gør alt for at opretholde en såkaldt "almindelig" familiefacade og sover endda sammen, selvom de ikke har noget seksuelt forhold.

Konen i forholdet blev gravid ved kunstig befrugtning.

I et interview til det israelske dagblad Haaretz fortæller parret, der bruger falske navne, at de "har to skønne børn og et godt socialt liv".

allan@k.dk
Fortsættes på næste side »
Læs hele artiklen 1 | 2

FACEBOOK: Bliv ven med Kristeligt Dagblad

Hold mig opdateret

Trådet overblik  |  Fladt overblik

Far, far! - Når lille Ole må, hvorfor må jeg så ikke?

Futte, publiceret d.07/04 12:53 (for 1 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Israelske rabbinere vil vie bøsser til lesbiske
Ja, det var da også underligt, hvis der skulle gå en hel uge, inden denne avis skulle frembringe endnu et "indspark" til det, at bøsser og lesbiske gerne vil stå ret op, foran Guds ansigt og bede Ham velsigne noget, Gud har sagt, både i GT og i NT, at Han ikke ønsker at velsigne.

Prøv nu at forstå det!:

Gud elsker alle mennesker! Oggså bøsser og lesbiske.
Han vil gerne, at alle mennesker kommer til at kende Ham og leve efter de regler og bud, Han har givet os. - Vi kunne jo starte med budet om kærlighed?!

Du skal elske din næste, som dig selv. Og, Du skal gøre mod din næste, som du gerne vil, at din næste skal gøre mod dig.

Gud har tydeligt og klart sagt, at Han ikke accepterer at mænd ligger med mænd og at kvinder ligger med kvinder.
Hvis de så alligevel gør det, hvorfor skal de så absolut stå på det helligste sted og anmode Gud om at sige Ja, til noget, Han for længst har sagt nej til?

Hvorfor kan bøsserne og de lesbiske ikke bare leve stille og roligt sammen med hinanden?

Kunne man forestille sig, at det er noget åndeligt? At den ånd som bor i disse mennesker, er en ånd, som gerne vil håne Gud og vise Gud, at det enkelte menneske ikke ønsker at leve i lydighed mod Gud? (Kun en tanke. Ikke en dom)

Husk nu på, at Bibelen siger: "Thi for os står kampen ikke mod kød og blod, men mod myndigheder og magter, mod verdensherskerne i dette mørke, mod ondskabens åndemagter i himmelrummet."

Med andre ord: Det er ikke mod andre mennesker, vi vender os, når vi ikke ønsker at de skal stå ret op i Guds ansigt og bede Ham om at velsigne noget, som Gud ikke ønsker at velsigne. Men mod den ånd, som insisterer på, at det er "helt i orden" og "Har Gud virkelig sagt?" o.s.v., at Han skal gøre det.

Læg mærke til Jesus på korset. Og Stefanus, da han blev stenet. Hvad bad de om?:

"Himmelske Far, tilgiv dem, for de ved ikke, hvad de gør!"

Men alt dette kræver åndelig indsigt. Og de præster, som til stadighed ønsker at behage verden og "tiden" og denne verdens "tidsånd", og som ikke er salvede med Guds Hellige Ånd, forstår det ikke.

Men det er stadig forkert! Og jeg håber at Folkekirken vil se det.

Og til alle i kære mennesker, der er bøsser og lesbiske.: Lev jeres liv, som Guds børn. Vid, at i er elskede! Det er ikke en skam, at være bøsse eller lesbisk. Kød er kød. Og kødet har sine begær og sine behov.
Men Ånden er Ånd. Og den står kødet imod.

Vi ønsker at gøre det, som behager Gud. Men vi formår det ikke.
Derfor kom Jesus Kristus til os. For at frelse enhver af os, der tror på Ham og som erkender, at i vores kød lever synden og selv om vi godt kan se, at det er noget skidt, vi ofte foretager os og endda kæmper imod, så formår vi ikke at lave os selv om. (Og skal heller ikke.)
For, Jesu Kristi blod renser os, som tror, for al skyld og al skam. Og frelser os på den yderste dag. Hvis blot vi tror på, at Han er den Han siger, Han er.

Adlyd ikke kødet! - Adlyd Ånden!

Gud er Hellig!
Lad ikke verdens ånd tillade endnu en gang, at spørgsmålet stilles: "Har Gud virkelig sagt....?" Vi ved alle, hvorfra dette spørgsmål kommer.

Adlyd Gud!
Søg Ham, af hele dit hjerte. Så vil du finde Ham.
Del Link

Sv. Far, far! - Når lille Ole må, hvorfor må jeg så ikke?

Erik, publiceret d.07/04 18:47 (for 1 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Israelske rabbinere vil vie bøsser til lesbiske
Det er typer som dig, Futte, der giver kristendommen et dårligt navn. Går du så ind for dødsstraf og er du imod kvindelige præster? Som kristen er det min overbevisning, at Bibelen SKAL ses i en historisk kontekst, og derfor kan jeg ikke tage ALT hvad der står i Bibelen for gode varer.

" Adlyd Gud" - kunne du ikke ligeså godt have skrevet : " Adlyd satan ", " Adlyd Hitler ". Du får Gud til at lyde som en despot. Det er trist, er det.
Del Link

Ja, sandheden er svær at

Futte, publiceret d.07/04 19:48 (for 1 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Israelske rabbinere vil vie bøsser til lesbiske
Og ja, Erik, det er typer som dig, der korsfæstede Jesus. Og fortsætter med at gøre det!

Dit uargumenterede, agressive og personlige "angreb", bekræfter kun det, jeg beskrev.

Kan man ikke fange "bolden", så må man jo gå efter "manden".

Hold dig nu til det, der står i Bibelen! - Og vælg så, om du tror på Gud og at Han er den samme i dag, som i går og i al evighed. Eller om Han er som du gerne vil have Ham til at være.

Kik ind i dit hjerte. Spørg Gud om der er noget om det, jeg skriver. Lad Ham afgøre det.
Og hvis du er i tvivl, så opsøg Ham og spørg Ham, hvad der er sandt.

Han er jo LEVENDE!
Del Link

Sv. Ja, sandheden er svær at

Astor, publiceret d.07/04 22:09 (for 1 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Israelske rabbinere vil vie bøsser til lesbiske
Futte skrev:
Og ja, Erik, det er typer som dig, der korsfæstede Jesus. Og fortsætter med at gøre det!


Det er da en underlig ting at "anklage" nogen for... for hvis nogen ikke korsfæstede Jesus, ville jo han ikke kunne genopstå... og hvis han ikke kunne genopstå, havde i ikke en gensopstanden Kristus, og dermed ingen kristendom. Kristne burde da takke dem der korsfæstede Jesus?!
Del Link

Sv. Ja, sandheden er svær at

Erik, publiceret d.07/04 23:32 (for 1 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Israelske rabbinere vil vie bøsser til lesbiske
Den gled du godt nok let af på, ved at spille slagtelammet. Det er en retorik jeg så ofte har oplevet ved kristne fra valgmenigheder, MF og Indremission. Offerrollen,og så en evige holden fast i " Bibelen siger lige nøjagtig dette og hint, og sådan skal det tolkes". Du ved altså hvilken ene rigtige måde Bibelen skal læses på? Hvilket grundlag bygger du din " rette tolkning af Jesu-lære " på?

Iøvrigt underligt du ikke ved stå frem med dit rigtige navn? Er det fordi du ikke ved stå ved din " hate-speech " ??
Del Link

Gud er kærlighed!

Futte, publiceret d.08/04 06:12 (for 1 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Israelske rabbinere vil vie bøsser til lesbiske
Erik, Erik! - Jeg kan næsten se fråden om din mund og høre dine tænders skærende lyd.

Citat: Er det fordi du ikke ved stå ved din " hate-speech " ??

Prøv nu lige at læs, hvad det var, jeg skrev. Det handlede da vidst om kærlighed og at også bøsser og lesbiske er elskede mennesker, gjorde det ikke?

Der var og er intet, der har med "hate" (had), eller vrede, i det jeg skriver. Gud er jo kærlighed! Og jeg skrev, vidst, lidt om at vi skulle behandle hinanden ordentligt og elske hinanden, ikke?
Eller glemte du at læse, hvad det var, jeg skrev?

Angrebet på personen, kom jo fra dig. Og nu sætter du mig så i bås og kalder mig for: Citat: ved at spille slagtelammet. Det er en retorik jeg så ofte har oplevet ved kristne fra valgmenigheder, MF og Indremission.

Din manglende argumentation, blev til et personligt angreb.

Og så slynger du om dig med forskellige typer af trosretninger. De tror vel alle på Jesus Kristus. Mon ikke?

Og til din store "ærgrelse", kan jeg oplyse dig, at jeg da, såmænd, stadig er medlem af Folkekirken, selv om jeg ikke er enig i alt, hvad den foretager sig. Men har Jesus ikke sagt, at vi ikke må dømme? Og har Han ikke sagt, at vi skal formane og irettesætte, når der er nogen, der viger bort fra Ordet og Sandheden?
Jeg er ikke medlem af nogen som helst menighed. Jeg er et lem af Jesu Kristi legeme. Den Levende Kirke.
Kender Ham. Har mødt Ham. Elsker Ham. Og lever for Ham.

Og efter endnu et angreb på personen, og ikke emnet, så stiller du spørgsmålet: citat: Hvilket grundlag bygger du din " rette tolkning af Jesu-lære " på?

Fordi du langt hellere vil diskutere, end søge Gud, for Sandheden.

Jeg ved ikke, om du kender begrebet, eller bønnen: "For at de må være ét, lige som Vi er ét" (Du kan eventuelt læse Jesu Kristi sidste bøn, i Johnannes Evangeliet, Kap.17.)

Det betyder, at hvis du bærer på Guds Hellige Ånd og er en ny skabning i Kristus og er født på ny, så er din Sandhed og din Vej, Jesus Kristus og alt hvad Han har sagt i Sit Ord. Så ønsker du, at adlyde Ham og elske Ham. Og det er dit eneste mål!

Men hvis du ikke er fyldt med Helligånd, så bærer du verdens ånd. Og denne ånd vil ikke rette sig efter Gud.
Og igen,: Det er ikke en dom, men fakta! Du kan læse om det i Bibelen.

Alt hvad jeg argumenterer for, kommer af Ordet. Og jeg søger ikke mit eget.
Jeg søger at videregive Guds Ord. Så rent og så upåvirket og uforplumret, som overhovedet muligt.

Når du er uenig i det jeg skriver, så er det ikke mig, som menneske, eller person, du diskuterer og "kæmper" imod. - Men Guds Ord.

Og det er derfor, jeg forsøger at få dig til at spørge Gud til råds, hvis du er uenig med mig. - Han er jo Levende!

Gud og Ordet skal ikke fortolkes. "Jesus Kristus er den samme i går og i dag og til evig tid."

Alt det andet fnidder, fnadder, du lægger op til, er jo bare kød, der slås mod kød. Ego, der vil have ret over ego.
Og det ønsker jeg ikke at bruge energi og tid på.

Husk nu på, hvad Gud siger og hvad jeg startede med at skrive: "Thi for os står kampen ikke mod kød og blod, men mod myndigheder og magter, mod verdensherskerne i dette mørke, mod ondskabens åndemagter i himmelrummet."

Enten så har du Guds Ånd i dit indre og ledes af den. Eller også så har du verdens ånd og ledes af den. Der er ikke noget "midt imellem".

Gud velsigne dig!
Del Link

Sv. Gud er kærlighed!

Erik, publiceret d.08/04 09:19 (for 1 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Israelske rabbinere vil vie bøsser til lesbiske
Punkt 1):Jeg har læst op på dig herinde på siden,og har set, at du er uforbederlig og ofte bruger netop den tone du skyder mig i skoene.Så dialog med dig er håbløs, nyttesløs og ligegyldig.

Punkt 2): At du tolker Bibelen bogstaveligt, og ikke kan forholde dig kritisk til dette sammensatte værk, hvor noget er undladt, og noget andet ikke, siger en hel del. Tro og tvivl må altid gå hånd i hånd. Det er som rytter og hest, det hører sammen.


Og tak, men Gud har allerede velsignet mig ( med en kritisk sans ).
Del Link

Far, far! - Når lille Ole må, hvorfor må jeg så ikke?

pha, publiceret d.08/04 10:36 (for 1 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Israelske rabbinere vil vie bøsser til lesbiske
Hej Erik
Jeg er nogenlunde enig med dig i dit sidste indlæg. Hvis en debattør er så "svævende" og udviser mangel på jordforbindelse, som det her tyder på, er det umuligt at diskutere med vedkommende. Det der fik mig til at blive betænkelig, var især nedenstående, hvor jeg med fed har fremhævet noget besynderligt:

CITAT
"Arrongance og selvretfærdighed har et grimt ansigt.
Futte, publiceret d.05/04 11:49 (for 3 dage siden) Læs artiklen bag debatten her: "Jesus ved vi ret meget om"
Kære HKragh.

Mage til fordømmende og arrogant indstilling, skal man da lede længe efter.:

Citat: Men folk der tror, og samtidig påstår at have mødt på både Jesus, samt set himlen, de har mistet et eller andet...

Der var også, for nogle år siden, et menneske, som påstod at jorden var rund. Men han blev anset for at være tosset. Ham ville de gerne straffe, eller allerhelst slå ihjel, så de var fri for at høre på ham.

Din selvretfærdige argumentation, er et eklatant eksempel på arrogance og lukkethed.
Du argumenterer således: "Hvis jeg ikke selv har set det, så findes det ikke!"
Og: "Hvis jeg ikke selv tror på det, så findes det heller ikke!"

Stakkels dig, der kun stoler på dine 5 sanser. Og ikke kan se radiobølger. Ikke kan se infrarødt lys. Ikke kan se gammastråler. Ikke kan se noget, udover det din hjerne kan "se", eller "fatte". - Eller skal vi sige "rumme".

Hold du blot fast i dit.

Jeg ved, hvad jeg har oplevet. Og jeg ved, at jeg ved, at Gud er Levende.

Jeg har set og talt med Jesus Kristus. I år 2002 og fremdeles, gennem flere år, til i dag. Og det er jeg dybt taknemmelig over at have fået lov til.
Mit ønske og mit håb er, at mange andre må få lov til det samme, selv om de kan have svært ved at tro det.

Og denne debat, samt historien, viser jo med al mulig tydelighed, at mange har og har haft, svært ved at forstå, hvem Jesus er.

Gud velsigne dig!
CITAT SLUT

Sådan noget snak gør i hvert fald, at jeg føler mig usikker på, hvordan jeg overhovedet skal opfatte personen, der skriver - er det spøg eller alvor.

m.v.h.
Del Link

Sv. Ja, sandheden er svær at

Mark Steven Pedersen, publiceret d.08/04 11:56 (for 1 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Israelske rabbinere vil vie bøsser til lesbiske
Erik skrev:
Den gled du godt nok let af på, ved at spille slagtelammet. Det er en retorik jeg så ofte har oplevet ved kristne fra valgmenigheder, MF og Indremission. Offerrollen,og så en evige holden fast i " Bibelen siger lige nøjagtig dette og hint, og sådan skal det tolkes". Du ved altså hvilken ene rigtige måde Bibelen skal læses på? Hvilket grundlag bygger du din " rette tolkning af Jesu-lære " på?

Iøvrigt underligt du ikke ved stå frem med dit rigtige navn? Er det fordi du ikke ved stå ved din " hate-speech " ??


Du står heller ikke selv frem med noget der kan bruges til noget. "Erik" er omtrent lige så intetsigende som "Futte".
Skriften er ikke et tag-selv-bord. For den kristne er Skriften den højeste autoritet; længere er den ikke. Det handler ikke om hate-speech, men om at adlyde Gud mere end mennesker.
Ligesom man ikke kan tjene både Gud og mammon, kan man ikke tjene både Gud og politisk korrekthed.
Del Link

Sv. Ja, sandheden er svær at

Erik, publiceret d.08/04 13:06 (for 1 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Israelske rabbinere vil vie bøsser til lesbiske
Hvor i al verden finder I alle de her folk henne, Kristelig Dagblad?

Det er nu ganske underholdende at se deres indædte kamp for " den rette tolkning af det hellige skrift ". Jeg håber I har det ok, fordi det virker på mig som det ikke er tilfældet? Mark, du kan råbe fra alle husmurer at dommedag er nær, men måske ville det være mere konstruktiv at gå ud med et budskab om kærlighed? Gå ud og lev livet i et kristen forbillede, og vis da på den måde hvad det at være kristen betyder, istedet for at sidde og se vred ud med Bibelen i hånden.

Jeg ber for dig, Mark
Del Link
Mere:   1 | 2   Næste


flexblock

Få nyhederne i din indbakke

flexblock
splitblock

flexblock
flexblock
splitblock
Er det ok, at andre end præster får adgang til prædikestolen i folkekirken?
 
flexblock
flexblock
splitblock
flexblock


flexblock

Nyhedsbrev

flexblock
flexblock

Prøv Kristeligt Dagblad gratis i 4 uger

Prøv os i 4 uger – gratis og uforpligtende

Billede af Kristeligt Dagblads avis
Persondatapolitik og cookies

Alt fra Kristeligt Dagblad

  1. k.dk​
  2. religion.dk​
  3. kristendom.dk​
  4. etik.dk​
  5. pilgrimsvandring.dk​
  6. bogbasen.dk​
  7. hjertedating.dk​
  8. foredragslisten.dk​
  9. eftertanke.dk​
  10. mindet.dk​
  11. kirku.dk​