Prøv Kristeligt Dagblad gratis i 4 uger


- Erik Bjerager, ansv. chefredaktør og adm. direktør
Erik Bjerager
Send artiklen DEBAT: Homoseksualitet er udslag af ugudelighed til din ven.
Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

DEBAT: Homoseksualitet er udslag af ugudelighed

"Paulus' nærforventning har intet med tidsånden at gøre, men udtrykker langt snarere hans forståelse af, hvad Helligånden har indgivet ham," skriver Flemming Vang.

- Colourbox.com

8 debatindlæg Hold mig opdateret

Bibelen er meget tydelig i sin afstandtagen overfor homoseksualitet, skriver Flemming Vang

Peter Nejsum erklærer sig den 26. marts enig i, at Paulus' udsagn om ægteskab og seksuel afholdenhed må forstås i lyset af hans entusiastiske forventning om Kristi genkomst inden for hans egen levetid. Udsagnene kan derfor ikke blot gøres gældende her knap 2000 år senere, sådan som Peter Nejsum ellers påstod, at de såkaldt "bibeltro" må være forpligtet på.

Peter Nejsum glæder sig over vores enighed, men mener, at "nu bliver det svært". Han mener nemlig, at Paulus' udsagn om homoseksualitet skal ses i lyset af tidsånden og har forinden påstået, at Paulus' nærforventning om Kristi snarlige genkomst netop beskrev denne tidsånd.

Det er jeg ikke enig i. Paulus' nærforventning har intet med tidsånden at gøre, men udtrykker langt snarere hans forståelse af, hvad Helligånden har indgivet ham. Og disse to "ånder" er ikke identiske. For Paulus er håbet langt snarere, at disse "ånder" engang i fremtiden vil blive identiske. Virkeliggørelsen af dette håb til fremtiden afventer imidlertid Kristi genkomst, som netop vil ændre "tidsånden".

LÆS OGSÅ: Udsagn om sex. Betyder konteksten ikke noget?

Annonce
Peter Nejsum påstår, at "homoseksualitet dengang var noget helt andet (?) et magtforhold, som drejede sig om retten til at penetrere den anden", og medregner dette til "tidsånden".

Det må kategoriseres som en påstand, som jeg vil stille mig temmelig tvivlende over for. At der har eksisteret et sådant magtforhold, finder jeg sandsynligt, men at benævne det som "homoseksualitet dengang", finder jeg temmelig usandsynligt.

Uanset hvad, er der intet til hinder for at mene, at for Paulus er både homoseksualitet og "retten til at penetrere den anden" netop udslag af den "tidsånd", som han i Romerbrevet omtaler som "Guds vrede" og efterfølgende beskriver som udslag af menneskenes "ugudelighed og uretfærdighed", hvorefter der oplistes en række handlinger, som følger af, at menneskene ikke "ærede Gud som Gud".

Et af disse forhold er, at både mænd og kvinder ombytter "den naturlige omgang" med det modsatte køn med "den unaturlige omgang" med det samme køn. Hvis ikke det er en temmelig præcis beskrivelse af homoseksualitet, der ikke handler om "retten til at penetrere den anden", så ved jeg snart ikke, hvordan det ellers skal beskrives.

Paulus' brug af "naturlig/unaturlig" i Rom. 1, 26-27 har forledt Kenneth Berg til den 28. marts i et debatindlæg at hævde, at Paulus udelukkende taler ud fra "filosofiske præmisser" hentet fra stoicismen. Enhver henvisning til "guddommelig åbenbaring" eller Bibelen i det hele taget er derfor egentlig fejlanbragt i forsøget på at udlede, hvad han mente.

For mig at se kan man kun nå frem til en sådan konklusion ved helt at negligere, hvad Paulus taler om i begyndelsen af Romerbrevets korpus, hvor "tidsåndens" regimente beskrives.

Overskriften over hele det dystre scenarie, som Paulus her omtaler, gives i vers 18:

"For Guds vrede åbenbares fra himlen over al ugudelighed og uretfærdighed hos mennesker, ... uretfærdighed."

Ikke alene er der tale om guddommelig åbenbaring, men der er også tale om, at alle de "ugudelige og uretfærdige" handlinger, menneskene begår, kan beskrives som "Guds vrede" og er kommet i stand, fordi "Gud gav dem hen".

Det er sikkert sandt, at når Paulus bruger ordene "naturlig/unaturlig omgang" i forbindelse med den seksuelle handling, så spiller han på, at det umiddelbart ville blive opfattet rigtigt af dem, han skrev til, fordi det så at sige lå i "tidsånden", at det naturlige var godt og det unaturlige skidt.

Men derfor bliver det ikke sandt, at Paulus udelukkende taler ud fra "filosofiske præmisser", som udelukker enhver tale om "guddommelig åbenbaring" eller brug af Bibelen, som for ham var vores Det Gamle Testamente.

Hvis vi endvidere tager Paulus' selvvidnesbyrd fra 1. Kor. 2, 6 og frem for gode varer, så taler han slet ikke ud fra filosofiske præmisser, men ud fra det, "Gud har åbenbaret ved Ånden".

Flemming Vang
Søndersøvej 108, Skovsby
Vissenbjerg
Fortsættes på næste side »
Læs hele artiklen 1 | 2 | 3

FACEBOOK: Bliv ven med Kristeligt Dagblad

Hold mig opdateret

Trådet overblik  |  Fladt overblik

En jordnær oplysning.

Bjarne D., publiceret d.11/04 15:05 (for 1 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: DEBAT: Homoseksualitet er udslag af ugudelighed
En religiøs filosofisk debat - ok.
Men det bør dog huskes at Paulus var et menneske og agerede som mennesker gør - intelligente som uintelligente - forstående som uforstående. Han "forsvarede" en sag og har gjort det særdeles godt - men dog som menneskelig fortolker.
Del Link

Ugudelighed

shansen4, publiceret d.11/04 20:39 (for 1 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: DEBAT: Homoseksualitet er udslag af ugudelighed
Skal vi ikke lave en liste over ugudeligheder, så har vi da beskæftigelse i en rum
At lyve .... ...

Søren Hansen
Del Link

Sv. Ugudelighed

Nederby Jessen, publiceret d.11/04 21:25 (for 1 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: DEBAT: Homoseksualitet er udslag af ugudelighed
shansen4 skrev:
Skal vi ikke lave en liste over ugudeligheder, så har vi da beskæftigelse i en rum
At lyve .... ...

Søren Hansen


Er du også ved at køre lidt træt af debatten herinde, Søren. Du har været lidt fraværende og dit seneste indlæg tyder også på lidt træthed over debatten og debatniveuauet.

Jeg har det lidt på samme måde. Tidligere læste jeg de fleste indlæg, nu springer jeg rigtigt mange over, ikke mindst de mange indlæg om homoisexualitet. Der kommer jo ikke noget nyt frem.

Der er ved at være langt mellem de gode debatter. Desværre.

Bjarne Nederby Jessen
Del Link

Sv. En jordnær oplysning.

Fl. Vang, publiceret d.12/04 09:46 (for 1 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: DEBAT: Homoseksualitet er udslag af ugudelighed
Bjarne D. skrev:
En religiøs filosofisk debat - ok.
Men det bør dog huskes at Paulus var et menneske og agerede som mennesker gør - intelligente som uintelligente - forstående som uforstående. Han "forsvarede" en sag og har gjort det særdeles godt - men dog som menneskelig fortolker.

Jeg er fuldstændig enig.
Jeg er lidt ked af den opsætning, min kommentar har fået her på nettet, hvor det påstås:

"Bibelen er meget tydelig i sin afstandtagen overfor homoseksualitet, skriver Flemming Vang"

Jeg kunne faktisk aldrig drømme om at formulere mig sådan og har heller ikke gjort det.

Jeg har en debat kørende med bl.a. Peter Nejsum om, hvordan Paulus skal forstås, og det er netop, hvad Paulus skriver og mener, jeg synes er interessant.
Ikke fordi Pauli ord nødvendigvis skal være gældende i dag, men fordi det for mig at se er vigtigt at få klarhed over, hvorvidt der vil være tale om et brud med, hvad Paulus skrev og mente.

Som jeg ser denne sag, så drejer den sig egentlig ikke om den enkeltes salighed - hvadenten han/hun er homo- eller heteroseksuel.
Det er og forbliver en sag mellem den enkelte og Gud.

Sagen drejer sig langt snarere om, hvad det vil sige at være kirke.
For her må individualiteten for mig at se træde i baggrunden.
Det er ikke den enkelte, der gennem dåben eller modtagelse af Helligånden, kommer til at udgøre "Kristi legeme".
Den enkelte kan højest gøre sig håb om at blive et af lemmerne på "Kristi legeme", som udgøres af den kirke, der i bekendelsesmæssig sammenhæng omtales som "de helliges samfund" og altså ikke er identisk med f.eks. den evangelisk-lutherske kirke.

For mig at se er det et uforligneligt - iøvrigt paulinsk - grundlag for at afgøre, hvad det vil sige at være kirke.
Individualiteten må underordne sig fællesskabet.

Her gælder det altså, at selvom "alt er mig tilladt", så er det ikke alt der gavner eller bygger op, og det betyder, at min personlige frihed og min personlige overbevisning om, hvad jeg må eller ikke må aldrig må gennemtrumfes i kirken, hvis det bliver til "forargelse".

Det gør denne sag tydeligvis, og det forekommer mig, at tilhængerne argumenterer "ved siden af sagens kerne" og blandt andet gør det ved at tolke især Paulus forkert.
De sidste påfund i den sammenhæng er, at Paulus slet ikke taler om homoseksualitet, som vi kender det i dag og at han alene taler ud fra filosofiske præmisser.

Det er ikke sandt, og den eneste måde, hvorpå det kan gendrives er ved at gøre opmærksom på, hvad han rent faktisk har skrevet.
Del Link

Sv. Ugudelighed

Fl. Vang, publiceret d.12/04 09:48 (for 1 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: DEBAT: Homoseksualitet er udslag af ugudelighed
Nederby Jessen skrev:
Er du også ved at køre lidt træt af debatten herinde, Søren. Du har været lidt fraværende og dit seneste indlæg tyder også på lidt træthed over debatten og debatniveuauet.

Jeg har det lidt på samme måde. Tidligere læste jeg de fleste indlæg, nu springer jeg rigtigt mange over, ikke mindst de mange indlæg om homoisexualitet. Der kommer jo ikke noget nyt frem.

Der er ved at være langt mellem de gode debatter. Desværre.

Bjarne Nederby Jessen


Det er helt legitimt at mene og skrive sådan, men er det ikke lidt af en falliterklæring fra en, der gør sig håb om at blive MF?
Hvad med at starte en god debat i stedet?
Del Link

Sv. En jordnær oplysning.

disciple, publiceret d.12/04 10:17 (for 1 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: DEBAT: Homoseksualitet er udslag af ugudelighed
Flemming V skrev:
Bjarne D. skrev: En religiøs filosofisk debat - ok.
Men det bør dog huskes at Paulus var et menneske og agerede som mennesker gør - intelligente som uintelligente - forstående som uforstående. Han "forsvarede" en sag og har gjort det særdeles godt - men dog som menneskelig fortolker.
Jeg er fuldstændig enig.
Jeg er lidt ked af den opsætning, min kommentar har fået her på nettet, hvor det påstås:

"Bibelen er meget tydelig i sin afstandtagen overfor homoseksualitet, skriver Flemming Vang"

Jeg kunne faktisk aldrig drømme om at formulere mig sådan og har heller ikke gjort det.

Jeg har en debat kørende med bl.a. Peter Nejsum om, hvordan Paulus skal forstås, og det er netop, hvad Paulus skriver og mener, jeg synes er interessant.
Ikke fordi Pauli ord nødvendigvis skal være gældende i dag, men fordi det for mig at se er vigtigt at få klarhed over, hvorvidt der vil være tale om et brud med, hvad Paulus skrev og mente.

Som jeg ser denne sag, så drejer den sig egentlig ikke om den enkeltes salighed - hvadenten han/hun er homo- eller heteroseksuel.
Det er og forbliver en sag mellem den enkelte og Gud.

Sagen drejer sig langt snarere om, hvad det vil sige at være kirke.
For her må individualiteten for mig at se træde i baggrunden.
Det er ikke den enkelte, der gennem dåben eller modtagelse af Helligånden, kommer til at udgøre "Kristi legeme".
Den enkelte kan højest gøre sig håb om at blive et af lemmerne på "Kristi legeme", som udgøres af den kirke, der i bekendelsesmæssig sammenhæng omtales som "de helliges samfund" og altså ikke er identisk med f.eks. den evangelisk-lutherske kirke.

For mig at se er det et uforligneligt - iøvrigt paulinsk - grundlag for at afgøre, hvad det vil sige at være kirke.
Individualiteten må underordne sig fællesskabet.

Her gælder det altså, at selvom "alt er mig tilladt", så er det ikke alt der gavner eller bygger op, og det betyder, at min personlige frihed og min personlige overbevisning om, hvad jeg må eller ikke må aldrig må gennemtrumfes i kirken, hvis det bliver til "forargelse".

Det gør denne sag tydeligvis, og det forekommer mig, at tilhængerne argumenterer "ved siden af sagens kerne" og blandt andet gør det ved at tolke især Paulus forkert.
De sidste påfund i den sammenhæng er, at Paulus slet ikke taler om homoseksualitet, som vi kender det i dag og at han alene taler ud fra filosofiske præmisser.

Det er ikke sandt, og den eneste måde, hvorpå det kan gendrives er ved at gøre opmærksom på, hvad han rent faktisk har skrevet.


Kommentar: Tak for din artikel i Kristelig Dagblad i går, en artikel, der tydeligt giver et stærkt modspil til " Gud til ære, os til gavn" af Bo Christian Holm og Thomas Reinholdt Rasmussen.
Det er simpelthen utroligt, at de kan skrive, at på Pauli tid omfattede synd blandt andet "besynderlige homoerotiske relationer, som "vi i dag har vanskeligt ved at forbinde noget med."

Det var med stor undren jeg læste artiklen af de 2 personer med en rimelig høj uddannelse og så deres underlige konklusioner, næstekærligheden og at tage vare på næstens livsførelse, hvorefter det ender med en sammenligning med at tage vare på den kristne omsorg for homoseksuelle.
Det minder mig om kattens gåen udenom den varme grød!

mvh
disciple
Del Link

DEBAT: Homoseksualitet er udslag af ugudelighed

Fl. Vang, publiceret d.12/04 16:14 (for 1 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: DEBAT: Homoseksualitet er udslag af ugudelighed
Hej disciple

Jeg må indrømme, at jeg sad med stort set den samme reaktion på den artikel, du omtaler.

Det er i orden, at mene, det er muligt at ændre praksis - så at sige - men det kan da ikke være urimeligt at forvente en seriøs argumentation, som overbevisende kan godtgøre, hvad det er, der har ændret sig, således at praksis kan ændres i overensstemmelse hermed.

For mig at se glimrer en sådan argumentation med sit totale fravær
Del Link

Bevar mig vel

Peer Aagaard, publiceret d.13/04 18:13 (for 1 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: DEBAT: Homoseksualitet er udslag af ugudelighed
For mig er der dybest set ikke nogen forskel på, om man intellektualiserer sin homofobi ved at pakke den ind i floskler fra Paulus eller om man lader den komme til udtryk gennem et voldeligt overfald på en ung bøsse i Københavns natteliv.

Begge dele kalder på den dybeste afsky.
Del Link

flexblock

Få nyhederne i din indbakke

flexblock
splitblock

flexblock
flexblock
splitblock
Er det ok, at andre end præster får adgang til prædikestolen i folkekirken?
 
flexblock
flexblock
splitblock
flexblock


flexblock

Nyhedsbrev

flexblock
flexblock

Prøv Kristeligt Dagblad gratis i 4 uger

Prøv os i 4 uger – gratis og uforpligtende

Billede af Kristeligt Dagblads avis
Persondatapolitik og cookies

Alt fra Kristeligt Dagblad

  1. k.dk​
  2. religion.dk​
  3. kristendom.dk​
  4. etik.dk​
  5. pilgrimsvandring.dk​
  6. bogbasen.dk​
  7. hjertedating.dk​
  8. foredragslisten.dk​
  9. eftertanke.dk​
  10. mindet.dk​
  11. kirku.dk​