Prøv Kristeligt Dagblad gratis i 4 uger


- Erik Bjerager, ansv. chefredaktør og adm. direktør
Erik Bjerager
Send artiklen Soldater: Slut med store missioner til din ven.
Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Soldater: Slut med store missioner

8 debatindlæg Hold mig opdateret

Regeringens planer om at skære forsvarsbudgettet med ti procent vil få alvorlige konsekvenser, mener soldater

Det vil få alvorlige konsekvenser for det danske forsvar, hvis regeringens plan om at tilintetgøre ti procent af forsvarsbudgettet - svarende til to milliarder kroner - bliver ført ud i livet i 2015.

Det påpeger Hærens Konstabel og Korporalforening, HKKF.

- Det er dramatiske besparelser, der er tale om. Det vil få alvorlige konsekvenser, og det er sikkert, at vi ikke igen vil kunne gennemføre en opgave som Afghanistan, siger formand for HKKF, Flemming Vinther.

Han giver ikke meget for, at forsvarsminister Gitte Lillelund Bech (V) kalder det "rettidig omhu" at annoncere besparelserne tre et halvt år før, de skal effektiviseres.

Annonce
- Dem, der kalder det rettidig omhu ved ikke, hvad de taler om, siger soldaterformanden og fortsætter:

- Hvis man gennemfører de her besparelser, så vil dansk forsvar i løbet af fem år være bombet ti-femten år tilbage i tiden hvad angår kompetencer og materiel, og det skal politikerne være klar over, siger Flemming Vinter.

Forsvarsministeren har fastslået, at milliardbesparelserne skal findes via den planlagte tilbagetrækning af kamptropper i Afghanistan, bedre lagerstyring samt deling af militærressourcer med andre lande.

Men så let bliver det ikke, mener HKKF.

- Der er ikke meget at hente på at nedlægge kaserner. Og der er allerede strammet gevaldigt op på logistik og indkøb, så dér er der heller ikke budgetmirakler at hente, siger han.

- Så kan man vælge helt at afskaffe værnepligten, men det giver kun 2-300 millioner, og så er der jo stadig langt igen, påpeger Flemming Vinther.

FACEBOOK: Bliv ven med Kristeligt Dagblad

Hold mig opdateret

Trådet overblik  |  Fladt overblik

Måske bliver forsvaret så et ægte forsvar?

Frants, publiceret d.13/04 18:20 (for 1 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Soldater: Slut med store missioner
Den nye ikke-partipolitiske fredsbevægelse DANMARK FOR FRED synes det er den bedste nyhed længe, at regeringen ligefrem ønsker at spare på forsvars-budgettet.
Ovenstående artikel med udtalelser af Flemming Vinther fra HKKF sætter besparelserne i et ekstra positivt lys:

Han udtaler, at Forsvaret bliver "bombet" 10-15 år tilbage. Det vil sige, tilbage til før krigene i Afghanistan og Irak. Det synes vi, var på tide og måske varsler det færre danske deltagelser i de krige, som USA eller Nato sandsynligvis påbegynder i fremtiden.
Så kan vi håbe på, at forsvaret atter bliver et ægte forsvar af Danmark - og ikke (som nu) deltager i tvivlsomme krige.

Rent beset overdriver Flemming Vinther dog godt og grundigt med de 10 år, for i følge Forsvarsministeriets egen hjemmeside (http://www.fmn.dk/videnom/Pages/Ministeromraadetsoekonomi.aspx) vil en besparelse på 2 mia. kroner blot bringe bevillingerne tilbage til et 2009 niveau.
Mvh
www.danmarkforfred.dk
Del Link

Sv. Måske bliver forsvaret så et ægte forsvar?

Jørgen Christensen, publiceret d.13/04 20:18 (for 1 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Soldater: Slut med store missioner
Kan kun bifalde. Krig er en alvorlig beslutning og slet ikke som en i supermarkedet med at "her-og-nu-kan-det-betale-sig-bedst" beslutning om indkøb af en tilbudsvare.

Uheldigvis er især POLITIKERE ofre for genveje-til-beslutninger-der-kan-bringe-os-foran-holdninger. En ånd på fortravlet forbrugerniveau! Og sådan noget skal styre samfundet - og tilværelsen for os andre!

Der burde indføres et ANSVAR for tilskyndelse til krig. En meget hård straf for at løbe med halv vind, som nu er sket indlysende i IRAK, AFGHANISTAN og LIBYEN, hvortil jeg gerne vil tillægge Jugoslavien. Lad dem, der stemmer for miste alt hvad de ejer, måske endog blive fredløse, eller miste deres statsborgerskab, Ikke noget med at spille stærk, og så ellers lade andre betale for de ikke-medregnede effekter.

Det er moderne moral for offentlige personer, såvelsom internationale korporationsledere: "SNUP PENGENE OG STIK AF". Det er en højst besynderlig form for TRO, der er udbredt, at denne form for moral fører til fremskridt for andre end lederne selv. Tænk at skulle dø i mindet om, at man da trods alt fik understøttet Anders Fogh Rasmussen i hans krigsforbryderiske fremfærd!

Det er forstemmende, at de fleste ikke umiddelbart kan se, at den er gal med styret i vort samfund! Det er da ikke mere abstrakt end at spille det gamle matadorspil?
Del Link

Sv. Måske bliver forsvaret så et ægte forsvar?

Nederby Jessen, publiceret d.13/04 22:50 (for 1 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Soldater: Slut med store missioner
Frants skrev:
Den nye ikke-partipolitiske fredsbevægelse DANMARK FOR FRED synes det er den bedste nyhed længe, at regeringen ligefrem ønsker at spare på forsvars-budgettet.
Ovenstående artikel med udtalelser af Flemming Vinther fra HKKF sætter besparelserne i et ekstra positivt lys:

Han udtaler, at Forsvaret bliver "bombet" 10-15 år tilbage. Det vil sige, tilbage til før krigene i Afghanistan og Irak. Det synes vi, var på tide og måske varsler det færre danske deltagelser i de krige, som USA eller Nato sandsynligvis påbegynder i fremtiden.
Så kan vi håbe på, at forsvaret atter bliver et ægte forsvar af Danmark - og ikke (som nu) deltager i tvivlsomme krige.

Rent beset overdriver Flemming Vinther dog godt og grundigt med de 10 år, for i følge Forsvarsministeriets egen hjemmeside (http://www.fmn.dk/videnom/Pages/Ministeromraadetsoekonomi.aspx) vil en besparelse på 2 mia. kroner blot bringe bevillingerne tilbage til et 2009 niveau.
Mvh
www.danmarkforfred.dk


Fra min side skal der lyde et klart og fuldtonet JA til nedskæringer på forsvarsbudgettet i en tid, hvor vi bruger alt, alt for mange midler på angreb i Afghanistan, en tid i Irak og nu også over Libyen.

Bjarne Nederby Jessen
MF-kandidat for Kristendemokraterne
www.kd.dk/nederby
Del Link

Spar på krigene

Clausny, publiceret d.13/04 23:44 (for 1 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Soldater: Slut med store missioner
@BNJ, helt enig. Gad vide hvor mange hundrede millioner den danske imperialisme koster? Man må sagtens kunne hente nogle store besparelser ved at stoppe disse tåbelige krige. I hvert fald den i Libyen. Afghanistan krigen har jeg lidt vanskelligere ved at forholde mig til, da den i udgangspunktet havde en vis fornuft p.gr.a. 11.sept. terroren.
Men både krigen i Irak og den første nyere krig, som vi deltog i, imod Serbien, var jeg stærkt imod.
Det er en mærkelig og meget dyr ide, at vi med vold og magt skal tvinge alle mulige lande til at leve ligesom os selv. En forkastelig imperialistisk tankegang, som vore politikere bør skamme sig godt og grundigt over.
Del Link

Sv. Spar på krigene

Nederby Jessen, publiceret d.14/04 09:02 (for 1 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Soldater: Slut med store missioner
Clausny skrev:
@BNJ, helt enig. Gad vide hvor mange hundrede millioner den danske imperialisme koster? Man må sagtens kunne hente nogle store besparelser ved at stoppe disse tåbelige krige. I hvert fald den i Libyen. Afghanistan krigen har jeg lidt vanskelligere ved at forholde mig til, da den i udgangspunktet havde en vis fornuft p.gr.a. 11.sept. terroren.
Men både krigen i Irak og den første nyere krig, som vi deltog i, imod Serbien, var jeg stærkt imod.
Det er en mærkelig og meget dyr ide, at vi med vold og magt skal tvinge alle mulige lande til at leve ligesom os selv. En forkastelig imperialistisk tankegang, som vore politikere bør skamme sig godt og grundigt over.


Tak for opbakningen, Clausny!

Bjarne Nederby Jessen
Del Link

Hvad mener Gaddafi egentlig?

Jørgen Christensen, publiceret d.15/04 10:14 (for 1 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Soldater: Slut med store missioner
Jeg har vist ikke set det omtalt i nogen nyhedsorientering. Men faktisk er han kommet med en erklæring, som der henvises til nedenfor.

http://english.pravda.ru//opinion/columnists/13-04-2011/117563-message_from_qaddafi-0/?mode=print

Han beskriver sig selv som en idealist, der kæmper for de fattige, og for at samle afrikanske lande i den samme stræben. Om ikke andet må man da sige, at han viser en uhærdighed og udholdenhed ulig de andre væltede, samt formår at have en pæn del af befolkningen med sig fortsat. At betegne modstanderne som udbyttere virker lidt gammeldags, idet de jo har skiftet klædedragt med den gode spin-teknik. De udbytter ikke selv, men overlader det til af dem magtbeskyttede intellektuelle enerettigheder, hvor de udbyttede selv betaler for beskyttelsen.

Altimens man f.eks. kan se, et et ikke-reguleret område som software til mobiltelefoner, udvikler sig betydeligt hurtigere end det rettighedsdominerede pc-software. http://dailyreckoning.com/open-source-finally-wins/
Del Link

Hvordan er virkeligheden så ud i Libyen?

Jørgen Christensen, publiceret d.16/04 14:45 (for 1 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Soldater: Slut med store missioner
Minsandten om ikke en læserbrevskribent kommer med nogle relativt positive sider af Libyen (altså her i tiden under Gaddafi):

1. But it is not true that Qaddafi has left his people in penury. In fact Libya scores highest of all the African nations on the UN's Human Development Index (HDI) with a score as high as the two of the Baltic nations! It is also better off than Egypt and ranks on a par with Saudi Arabia. See the info and the very clarifying color-coded map at: http://en.wikipedia.org/wiki/Human_Development_Index

2. Only one country in all of Africa has a literacy rate higher than that of Libya. http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_literacy_rate

3.In terms of poverty Libya is among the countries with the lowest rate in Africa. http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_percentage_of_population_living_in_poverty

Og han konkluderer:

"So while Libya could certainly do better and while Africa is in general a poor neighborhood, Libya's population is not quite so pernurious as some might have us believe.

In general, the problem of demonization of the other is a necessary prelude to war. While it is a mistake for antiwarriors to aggrandize the other, we should not take one word of the demonization for granted and we should force the imperialists to justify every last word of their propaganda and seek to balance it at every turn with the truth. This is a also a large part of the antiwar effort and should not be abandoned." (Fra www.antiwar.com)
Del Link

Sv. Hvordan er virkeligheden så ud i Libyen?

Clausny, publiceret d.16/04 18:32 (for 1 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Soldater: Slut med store missioner
@Jørgen, Det er stort set, hvad jeg har skrevet siden denne vanvittige, imperialistiske krig startede. Men det er næsten umuligt at trænge igennem krigsretorikken, som medierne ukritisk hopper med på og udbreder, så befolkningen ikke har en chance for at få et blot nogenlunde afbalanceret indtryk af Gaddafi og Libyen. Jeg har rejst i landet mange gange og kender det rimeligt godt. Dagens artikel skrevet af Raahauge i papir versionen af KD er værd at læse.



Jørgen Christensen skrev:
Minsandten om ikke en læserbrevskribent kommer med nogle relativt positive sider af Libyen (altså her i tiden under Gaddafi):

1. But it is not true that Qaddafi has left his people in penury. In fact Libya scores highest of all the African nations on the UN's Human Development Index (HDI) with a score as high as the two of the Baltic nations! It is also better off than Egypt and ranks on a par with Saudi Arabia. See the info and the very clarifying color-coded map at: http://en.wikipedia.org/wiki/Human_Development_Index

2. Only one country in all of Africa has a literacy rate higher than that of Libya. http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_literacy_rate

3.In terms of poverty Libya is among the countries with the lowest rate in Africa. http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_percentage_of_population_living_in_poverty

Og han konkluderer:

"So while Libya could certainly do better and while Africa is in general a poor neighborhood, Libya's population is not quite so pernurious as some might have us believe.

In general, the problem of demonization of the other is a necessary prelude to war. While it is a mistake for antiwarriors to aggrandize the other, we should not take one word of the demonization for granted and we should force the imperialists to justify every last word of their propaganda and seek to balance it at every turn with the truth. This is a also a large part of the antiwar effort and should not be abandoned." (Fra www.antiwar.com)
Del Link

flexblock

Få nyhederne i din indbakke

flexblock
splitblock

flexblock
flexblock
splitblock
Er det ok, at andre end præster får adgang til prædikestolen i folkekirken?
 
flexblock
flexblock
splitblock
flexblock


flexblock

Nyhedsbrev

flexblock
flexblock

Prøv Kristeligt Dagblad gratis i 4 uger

Prøv os i 4 uger – gratis og uforpligtende

Billede af Kristeligt Dagblads avis
Persondatapolitik og cookies

Alt fra Kristeligt Dagblad

  1. k.dk​
  2. religion.dk​
  3. kristendom.dk​
  4. etik.dk​
  5. pilgrimsvandring.dk​
  6. bogbasen.dk​
  7. hjertedating.dk​
  8. foredragslisten.dk​
  9. eftertanke.dk​
  10. mindet.dk​
  11. kirku.dk​