Bibelen rykker ind på sociale medier

Bibelen må være, hvor folk er. Det er tankegangen bag nyt tilbud om et dagligt bibelvers til mobiltelefonen og computeren

Bibelen rykker ind på sociale medier

Fra papyrus til mobiltelefon. Det er den lange rejse, som Bibelens tekster efterhånden har foretaget.

I samarbejde med Bibelselskabet og den kirkelige organisation Aeropagos fører Kristeligt Dagblad nu Bibelen endnu et skridt videre ind i den digitale tidsalder.

LÆS OGSÅ: 10 kristne apps til din mobiltelefon

I forbindelse med Bibelselskabets genudgivelse af Den Nye Aftale, som er Det Nye Testamente omskrevet til nudansk, lanceres en digital tjeneste, der gør det muligt at få et dagligt bibelvers direkte ind på computeren eller mobiltelefonen via de sociale medier Facebook og Twitter.

Tjenesten "1 vers om dagen" findes på både Facebook og Twitter, hvor man kan tilmelde sig allerede nu.

FACEBOOK: Tilmeld dig "1 vers om dagen"

TWITTER: Tilmeld dig "1 vers om dagen"

Morten Thomsen Højsgaard, generalsekretær i Bibelselskabet, ser det nye tiltag som en naturlig udvikling i lyset af den digitale udvikling.

"Bibelen er stor litteratur, som er skrevet for at blive læst og brugt. Nu bliver det meget lettere fordi både sprog og form med 1 vers om dagen er tilpasset virkeligheden i informationsalderens Danmark", siger Morten Thomsen Højsgaard i en pressemeddelelse.

LÆS OGSÅ: Ekspert dumper MoBibelen

Også hos Aeropagos peger man på, hvordan især unge i stigende grad kommunikerer og søger information via digitale medier.

"Den nyeste forskning viser, at der særligt blandt de unge er mange, der beskæftiger sig med religiøse spørgsmål på de sociale websites. Samtidig er der generelt i befolkningen en stor interesse for at kunne læse i Bibelen online. Derfor er det også naturligt, at vi via Twitter og Facebook nu tilbyder alle danskere endnu bedre muligheder for at lade sig inspirere af Bibelen på et nutidigt sprog", siger religionsforsker Peter Fischer-Nielsen, projektsekretær i Areopagos.

LÆS OGSÅ:Kirken skal opruste nu

Thomas Bank Møller, Kristeligt Dagblads internetchef, mener også, at det nye tiltag passer godt til avisens generelle profil.

"Med dette eksperiment, hvor noget så gammelt som Bibelen og noget så moderne som sociale medier smelter sammen, sætter vi fokus på de digitale muligheder, der findes derude for at formidle og gå i dialog om kirke og kristendom. Det er vigtigt for en avis, der skriver indgående om netop disse områder, at gå ind i projekter som dette i en tid, hvor web- og mobile medier i stigende grad fylder som kommunikationsmidler i menneskers hverdag", siger Thomas Bank Møller.