Prøv Kristeligt Dagblad gratis i 4 uger


- Erik Bjerager, ansv. chefredaktør og adm. direktør
Erik Bjerager
Send artiklen Lama utilfreds med dansk Tibet-erklæring til din ven.
Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Lama utilfreds med dansk Tibet-erklæring

Dalai Lama kritiserer den danske regering for at indgå aftale med Kina om modarbejdelse af tibetansk selvstændighed. Her ses Dalai Lama fra et arrangement i Sverige i går. I dag besøger han Danmark. Foto: Scanpix.

- 70040 Drago Prvulovic / SCANPIX

Læs mere

flexblock
12 debatindlæg Hold mig opdateret

Danskerne kan bestemme selv, siger Dalai Lama. Han mener ikke, at Kina skal afgøre Danmarks udenrigspolitik

Tibets landflygtige leder, Dalai Lama, finder det upassende, at Kina i 2009 pressede Danmark til at vedtage en meget vidtgående erklæring om Tibet. Det siger han mandag under sit besøg i København.

Den såkaldte verbalnote blev vedtaget af et bredt flertal i Folketinget under FN's klimatopmøde i København. Den siger, at Danmark aktivt skal modarbejde selvstændighed for Tibet, som blev invaderet af Kina i 1950.

LÆS OGSÅ:  Løkke og Co. vil ikke møde Dalai Lama

- Selvfølgelig har den kinesiske regering al mulig ret til at opfordre sin egen befolkning til hvad som helst. Men udlændinge ... ha-ha, ler Dalai Lama under et interview med Ritzau.

Annonce
Erklæringen var "betaling" for, at Kina atter lukkede Danmark ind i varmen, efter at statsminister Lars Løkke Rasmussen (V) i maj 2009 modtog Dalai Lama i embedsboligen, Marienborg.

Modtagelsen vakte stor vrede i Beijing og førte det næste halve år til adskillige aflyste ministerbesøg og andre sanktioner, selv om Lars Løkke kaldte mødet "privat".

- Både Danmark og resten af EU har ret til selv at træffe beslutninger. I kan selv vurdere, hvad der er rigtigt og forkert. Der er ikke brug for belærende foredrag fra andre, siger Dalai Lama.

Til gengæld slår det ingen skår i glæden for ham under hans besøg i Danmark, at regeringen ikke føler trang til at modtage ham denne gang, siger han.

- Når jeg rejser, er det altid min hovedinteresse at fremme menneskelige værdier og harmoni. De ting har ikke meget med regeringer at gøre, men med offentligheden, siger de tibetanske buddhisters overhoved.

Hverken Lars Løkke eller udenrigsminister Lene Espersen (K) agter at modtage lamaen denne gang. Det tilskrives den afstraffelse, Danmark blev udsat for sidst.

- Hvis regeringsledere har det fint med det, er jeg glad for at møde dem. Hvis de føler det ubelejligt, er det ikke noget problem, siger Dalai Lama.

Han har netop bekendtgjort, at han vil opgive sin politiske rolle som leder af Tibets eksilregering.

- Jeg siger altid, at religiøse og politiske institutioner må adskilles. Så det kan ikke nytte, at jeg selv gør det modsatte. De sidste 400 år har Dalai Lama'erne haft både åndeligt og verdsligt ansvar. Det er forældet og må stoppe, fastslår lamaen.
Fortsættes på næste side »
Læs hele artiklen 1 | 2

FACEBOOK: Bliv ven med Kristeligt Dagblad

Hold mig opdateret

Trådet overblik  |  Fladt overblik

Hyklere

DanielFraÅrhus, publiceret d.18/04 15:06 (for 1 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Lama utilfreds med dansk Tibet-erklæring
Den danske regering og medløberne fra partierne i Folketinget, er en flok selvfede hyklere når de i den grad overlader udenrigsspørgsmål til den kinesiske regering. Samtidig render man rundt og opfører sig som demokratiets store forsvarere i Afghanistan og Libyen mm. Hvor er vore såkaldte 'vestlige værdier', hvis vores principper om menneskerettigheder er underlagt økonomiske spørgsmål om samhandel osv?

Lars Løkke Rasmussen og Lene Espersen skulle (undskyld mig) fandme skamme sig! Sjældent har man da set et par så vage og rygradsløse nudelmennesker i dansk politik. Bor vi i Danmark eller bor vi i Kina?
Del Link

Det er ikke kun i Istedgade

Gitte, publiceret d.18/04 17:01 (for 1 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Lama utilfreds med dansk Tibet-erklæring
der finder prostitution sted.
Del Link

Sv. Det er ikke kun i Istedgade

Jørgen Christensen, publiceret d.18/04 20:31 (for 1 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Lama utilfreds med dansk Tibet-erklæring
Gitte skrev:
der finder prostitution sted.


Jamen i anden sammenhæng finder danskere det jo fuldstændigt ude i hampen, når/hvis nogen person skulle finde sig født til at være den retmæssige leder af et bestemt samfund. For en ting er sikkert i dansk holdning og upersonlig overbevisning! Ingenting er nogensinde en absolut værdi. Bortset fra påstanden selv, naturligvis. Og sikkert også bortset fra en milliard andre situationer, hvor bekvemmeligheden bliver mere attraktiv, og stadig i de givne uovervejede og ubestemte forudsætninger, er mere attraktiv, og bestemt i denne situation må foretrækkes. "Som situationen ligger" osv.

Men underligt nok synes utroligt mange danskere godt om Dalai Lama. Formodentlig i fravær af egentlige kulturelle værdier i eget hjemland? Det er så dejligt fuldstændigt uforpliugtende at støtte en eksotisk forestilling, der ikke forpligter en selv på nogen måde.

Man kan godt ane et bedre liv i lyset af højere og stadige værdier. Bare ikke lige mit private, og bestemt ikke naboens valgte heller! Hvad bilder han sig ind! At komme med noget absolut, hvor vi andre lever i en dejlig kick-verden blottet for BINDENDE værdier, udsagn, handlinger, mening...Ikke et liv før døden, men en drøm før døden!
Del Link

Sv. Hyklere

Nederby Jessen, publiceret d.18/04 20:32 (for 1 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Lama utilfreds med dansk Tibet-erklæring
DanielFraÅrhus skrev:
Den danske regering og medløberne fra partierne i Folketinget, er en flok selvfede hyklere når de i den grad overlader udenrigsspørgsmål til den kinesiske regering. Samtidig render man rundt og opfører sig som demokratiets store forsvarere i Afghanistan og Libyen mm. Hvor er vore såkaldte 'vestlige værdier', hvis vores principper om menneskerettigheder er underlagt økonomiske spørgsmål om samhandel osv?

Lars Løkke Rasmussen og Lene Espersen skulle (undskyld mig) fandme skamme sig! Sjældent har man da set et par så vage og rygradsløse nudelmennesker i dansk politik. Bor vi i Danmark eller bor vi i Kina?


Jeg er meget enig med Daniel fra Århus i dette indlæg - bortset fra, at jeg tager afstand fra hans kraftudtryk. Var det nu nødvendigt. Indholdet er klart nok uden - og hykleri er det fra regeringens side.

Bjarne Nederby Jessen
MF-kandidat for Kristendemokraterne
www.kd.dk/nederby
Del Link

Hyklere

Clausny, publiceret d.19/04 02:53 (for 1 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Lama utilfreds med dansk Tibet-erklæring
Enig med BNJ og Daniel og Gitte. Det er hyklerisk og skammeligt og sætter krigserklæringen mod Libyen i et latterligt lys, hvis det da ikke lige var fordi vi dræber mennesker dernede.
Der er ganske vist noget, der hedder realpolitik; men dertil hører ikke vor imperialistiske ageren rundt om i verden.
Det lader til, at intet er lært, alt er glemt. Det er 1863 om igen.
Del Link

Sv. Hyklere

Hajmad, publiceret d.19/04 03:56 (for 1 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Lama utilfreds med dansk Tibet-erklæring
Ja, man kunne vælge at kalde det et “kraftudtryk”. Men man kunne jo også bare sige ”hans bekendelser til djævlen”.

I forhold Tibet, så mener jeg, at hyklerne, er dem, der på den ene side siger at det er forkert at bruge magt, mens de på den anden side forlanger at man gør noget ved Tibet.

Kineserne forstår kun 1 ting og det er rå magt. Hvis man ikke vil bruge magt over for dem, så må man jo affinde sig med det muliges kunst, inden for hvad de selv er villige til.

Hvad er det egentlig lige at i forventer at Lars Lykke Rasmussen skal gøre? Skal han bombe Kina og starte 3 verdenskrig? Eller skal han stoppe samhandel med Kina og lægge Danmarks økonomi i ruiner?
Del Link

Sv. Hyklere

Astor, publiceret d.19/04 10:19 (for 1 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Lama utilfreds med dansk Tibet-erklæring
Nederby Jessen skrev:

Lars Løkke Rasmussen og Lene Espersen skulle (undskyld mig) fandme skamme sig! Sjældent har man da set et par så vage og rygradsløse nudelmennesker i dansk politik. Bor vi i Danmark eller bor vi i Kina?

Jeg er meget enig med Daniel fra Århus i dette indlæg - bortset fra, at jeg tager afstand fra hans kraftudtryk. Var det nu nødvendigt. Indholdet er klart nok uden - og hykleri er det fra regeringens side.


Så er vi alle hyklere. Jeg vil vædde mange penge på, at disse indlæg er skrevet på en computer man har fået til en rimelig penge, fordi 99% af den er bygget i Kina. (Og nej, min er ikke noget undtag, da det er en mac)
Del Link

Hyklere - Mere sandhed

Clausny, publiceret d.20/04 00:13 (for 1 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Lama utilfreds med dansk Tibet-erklæring
@Hajmad, som skriver "Hvad er det egentlig lige at i forventer at Lars Lykke Rasmussen skal gøre? Skal han bombe Kina og starte 3 verdenskrig? Eller skal han stoppe samhandel med Kina og lægge Danmarks økonomi i ruiner? "

Jeg forventer, at vore politikere ikke lyver os op i ansigtet. De burde skrue ned for krigsretorikken og erkende, at deres begrundelser for at erklære krig imod Libyen ikke
har noget på sig. Mere sandhed ville gøre godt. Blot eet eksempel: Folkemord er noget Kina har udført, Rusland har udført, SriLanka har udført, Tyskland har udført, Hutuerne har udført osv.osv. Men Libyen? Nej. Ordet folkemord blev brugt som en floskel for at gå i krig over hals og hoved, noget som politikerne af uransagelige grunde var meget forhippet på. Når man bruger sådannne floskler udhuler det troværdigheden af, hvad der ellers kommer fra den kant. For eksempel en anden floskel: "Det Libyske folk". Hvem er det? Og hvorfor tilhører de 50% af befolkningen, som bor i vest og støtter Gadaffi ikke "Det Libyske folk"?


Hajmad skrev:
Ja, man kunne vælge at kalde det et “kraftudtryk”. Men man kunne jo også bare sige ”hans bekendelser til djævlen”.

I forhold Tibet, så mener jeg, at hyklerne, er dem, der på den ene side siger at det er forkert at bruge magt, mens de på den anden side forlanger at man gør noget ved Tibet.

Kineserne forstår kun 1 ting og det er rå magt. Hvis man ikke vil bruge magt over for dem, så må man jo affinde sig med det muliges kunst, inden for hvad de selv er villige til.

Hvad er det egentlig lige at i forventer at Lars Lykke Rasmussen skal gøre? Skal han bombe Kina og starte 3 verdenskrig? Eller skal han stoppe samhandel med Kina og lægge Danmarks økonomi i ruiner?
Del Link

Sv. Hyklere - Mere sandhed

Hajmad, publiceret d.20/04 01:58 (for 1 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Lama utilfreds med dansk Tibet-erklæring
Clausny skrev:
Folkemord er noget Kina har udført, Rusland har udført, SriLanka har udført, Tyskland har udført, Hutuerne har udført osv.osv. Men Libyen? Nej

Teknisk set, så var det vel Soviet Union og Nazi tyskland. Men nok om det.

Et folkemord, er mord på folket. Og der kan ikke være nogen tvivl om at Gaddafi's styre i flere omgange har myrdet egen befolkning. Ellers kan du jo bare åbne for dit tv og se billeder af styres snigskytter der ligger på byens tage og skyder til måls efter kvinder og børn.

Clausny skrev:
Ordet folkemord blev brugt som en floskel for at gå i krig over hals og hoved, noget som politikerne af uransagelige grunde var meget forhippet på.

At det forgik over hals og hoved, er din egen vurdering. Personligt mener jeg ikke at det kan gå hurtigt nok med at få stoppet folkemord.

Clausny skrev:
Når man bruger sådannne floskler udhuler det troværdigheden af, hvad der ellers kommer fra den kant.

Personligt oplevede jeg et enigt folketing som meget troværdigt.

Clausny skrev:
"Det Libyske folk". Hvem er det? Og hvorfor tilhører de 50% af befolkningen, som bor i vest og støtter Gadaffi ikke "Det Libyske folk"?

Befolkningen i vest, tilhører også det "Det Libyske folk". Men det er sådan set irrelevant om det er befolkningen i øst eller vest, som Gaddafi's styre myrder. Det relevante er at de myrder deres egen befolkning.

Clausny skrev:
Jeg forventer, at vore politikere ikke lyver os op i ansigtet.

Det er kun hvis man anskuer verdenen fra din lille navne, at de har løjet. Hvis de selv tror på det de har sagt, så har de jo ikke løjet.

Clausny skrev:
De burde skrue ned for krigsretorikken og erkende, at deres begrundelser for at erklære krig imod Libyen ikke har noget på sig.

Når man kan få verdenssamfundet til at stemme for i FN og overtale russerne / kineserne til at undlade at nedlægge veto, så kan det vel ikke være helt uden grundlag.
Del Link

Sv. Hyklere - Mere sandhed

Clausny, publiceret d.20/04 13:49 (for 1 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Lama utilfreds med dansk Tibet-erklæring
Jeg vil give dig lidt ret, Hajmad. Hvis politikerne selv tror på, hvad de siger, kan jeg ikke beskylde dem for at lyve. Blot for at være uvidende. Men det synes jeg heller ikke er acceptabelt, når man erklærer krig. Jeg tror, at politikerne i dag opfører sig akkurat ligeså dumt, som de gjorde i 1863, hvor de førte landet ud i en tragisk situation. På grund af uvidenhed.

Begrebet "folkemord" vejer tungt i din argumentation. Du skriver: "Et folkemord, er mord på folket. Og der kan ikke være nogen tvivl om at Gaddafi's styre i flere omgange har myrdet egen befolkning." Dette er noget af en påstand. Han har myrdet nogle Libyere, dvs nogle mennesker fra landets i øvrigt meget heterogene, befolkning. Men det gør det da ikke til folkemord. Vi beskylder da heller ikke USA for at begå folkemord, fordi de henretter amerikanere i deres fængsler.
Du bruger FN til at argumentere for, at begrundelserne for krigen holder. Alligevel bruger du ordet "folkemord", selvom selvsamme FN har udtalt, at der overhovedet ikke er tale om folkemord i Libyen. Så din brug af FN virker temmelig selektiv.
Jeg tror, at "folkemord" begrebet kom ind som et kærkomment redskab til at få politikere o.a. til at acceptere endnu en imperialistisk krig mod et befolkningsmæssigt lille afrikansk land.

. Hajmad skrev:
Clausny skrev: Folkemord er noget Kina har udført, Rusland har udført, SriLanka har udført, Tyskland har udført, Hutuerne har udført osv.osv. Men Libyen? Nej
Teknisk set, så var det vel Soviet Union og Nazi tyskland. Men nok om det.

Et folkemord, er mord på folket. Og der kan ikke være nogen tvivl om at Gaddafi's styre i flere omgange har myrdet egen befolkning. Ellers kan du jo bare åbne for dit tv og se billeder af styres snigskytter der ligger på byens tage og skyder til måls efter kvinder og børn.

Clausny skrev: Ordet folkemord blev brugt som en floskel for at gå i krig over hals og hoved, noget som politikerne af uransagelige grunde var meget forhippet på.
At det forgik over hals og hoved, er din egen vurdering. Personligt mener jeg ikke at det kan gå hurtigt nok med at få stoppet folkemord.

Clausny skrev: Når man bruger sådannne floskler udhuler det troværdigheden af, hvad der ellers kommer fra den kant.
Personligt oplevede jeg et enigt folketing som meget troværdigt.

Clausny skrev: "Det Libyske folk". Hvem er det? Og hvorfor tilhører de 50% af befolkningen, som bor i vest og støtter Gadaffi ikke "Det Libyske folk"?
Befolkningen i vest, tilhører også det "Det Libyske folk". Men det er sådan set irrelevant om det er befolkningen i øst eller vest, som Gaddafi's styre myrder. Det relevante er at de myrder deres egen befolkning.

Clausny skrev: Jeg forventer, at vore politikere ikke lyver os op i ansigtet.
Det er kun hvis man anskuer verdenen fra din lille navne, at de har løjet. Hvis de selv tror på det de har sagt, så har de jo ikke løjet.

Clausny skrev: De burde skrue ned for krigsretorikken og erkende, at deres begrundelser for at erklære krig imod Libyen ikke har noget på sig.
Når man kan få verdenssamfundet til at stemme for i FN og overtale russerne / kineserne til at undlade at nedlægge veto, så kan det vel ikke være helt uden grundlag.
Del Link
Mere:   1 | 2   Næste


flexblock

Få nyhederne i din indbakke

flexblock
splitblock

flexblock
flexblock
splitblock
Er det ok, at andre end præster får adgang til prædikestolen i folkekirken?
 
flexblock
flexblock
splitblock
flexblock


flexblock

Nyhedsbrev

flexblock
flexblock

Prøv Kristeligt Dagblad gratis i 4 uger

Prøv os i 4 uger – gratis og uforpligtende

Billede af Kristeligt Dagblads avis
Persondatapolitik og cookies

Alt fra Kristeligt Dagblad

  1. k.dk​
  2. religion.dk​
  3. kristendom.dk​
  4. etik.dk​
  5. pilgrimsvandring.dk​
  6. bogbasen.dk​
  7. hjertedating.dk​
  8. foredragslisten.dk​
  9. eftertanke.dk​
  10. mindet.dk​
  11. kirku.dk​