Prøv Kristeligt Dagblad gratis i 4 uger


- Erik Bjerager, ansv. chefredaktør og adm. direktør
Erik Bjerager
Send artiklen Forsker: Skærtorsdag var en onsdag til din ven.
Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Forsker: Skærtorsdag var en onsdag

Den sidste nadver, malet af Leonardo da Vinci. Foto: Scanpix.

- Arkiv.

Læs mere

flexblock
31 debatindlæg Hold mig opdateret

Den sidste nadver kan ikke være foregået på en torsdag, lyder det fra Cambridge-professor på baggrund af forskning i gamle kalendere

Den sidste nadver kan umuligt være foregået på en torsdag, og dermed bliver skærtorsdag til skæronsdag.

Det konkluderer en forsker fra Storbritanniens anerkendte Cambridge Universitet nu efter at være dykket ned i de fire evangelier og gamle jødiske kalender-systemer.

LÆS OGSÅ: Den kristne påske dag for dag

Professor Sir Colin Humphreys peger blandt andet på, at der også i Bibelen er uklarhed over selve dateringen for den sidste nadver.

Annonce
Eksempelvis nævnes det i både Matthæus-, Markus- og Lukas-evangeliet, at den sidste nadver foregik på den jødiske påskes første dag, "den første dag under de usyrede brøds fest".

I Johannes-evangeliet står der derimod, at "det var før påskefesten, og Jesus vidste, at hans time var kommet, da han skulle gå bort fra denne verden til Faderen".

Desuden vil det rent praktisk have været næsten umuligt både at tilfangetage Jesus, foretage en retssag og udstede dommen i løbet af kun en enkelt dag, fra skærtorsdag til langfredag, konkluderer Sir Colin Humphrey.

Han peger i den forbindelse på, at det ikke var tilladt for den jødiske domstol at mødes om aftenen og at den sidste nadver derfor må være foregået på et tidligere tidspunkt.

"Uanset, hvad du mener om Bibelen, er det et faktum, at det jødiske folk aldrig ville have forvekslet påske-måltidet med et andet måltid, så at evangelisterne modsiger hinanden kan være svært at forstå. Mange bibel-eksperter siger, at du ikke kan stole på evangelierne. Men hvis vi bruger både videnskaben og evangelierne, kan vi faktisk bevise, at der ikke er nogen uoverensstemmelse", siger Colin Humphrey ifølge den britiske avis The Guardian.

Ifølge den britiske forsker passer det hele nemlig sammen, hvis man tolker Bibelens tekster i lyset af en gammel jødisk kalender, som Jesus og hans disciple meget vel kan have brugt. Han tager samtidig afstand fra pave Benedikt XVI, som i 2007 påpegede, at Jesus kan have fulgt en gammel kalender, beskrevet i Dødehavsrullerne.

"Problemet med den kalender er, at den placerer den jødiske påske en uge senere, altså efter både den sidste nadver og Jesu' død", siger Colin Humphrey, der derfor sætter mere lid til den gamle jødiske kalender, der har rødder i Egypten.

"Evangelierne er fulde af eksempler på, at Jesus præsenterer sig selv som den nye Moses, og brugen af den denne kalender vil passe med disse beskrivelser", siger Colin Humphrey.
Fortsættes på næste side »
Læs hele artiklen 1 | 2

FACEBOOK: Bliv ven med Kristeligt Dagblad

Hold mig opdateret

Trådet overblik  |  Fladt overblik

Forsker: Skærtorsdag var en onsdag

Iver_Larsen, publiceret d.18/04 15:41 (for 1 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Forsker: Skærtorsdag var en onsdag
Hvorfor falde på halen for "forskere" som ikke kan læse indenad? Johs 13,1 hentyder til torsdag, hvor påskefesten begyndte efter solnedgang. Jesus vidste før festen begyndte, at han skulle dø, som verset fortæller os.

Der er masser af tid til det hele. Jesus blev pågrebet før midnat. En stor del af det jødiske råd samledes straks uden hensyn til deres egne love, for det var en krise. De kunne ikke afgive den officielle dom, før solen stod op, men de drøftede sagen om natten, så det ikke tog mange sekunder at afsige dommen ved solopgang. Jesus blev straks ført til Pilatus og Herodes og tilbage igen. Det tog næppe mere end 10 minutter at gå det korte stykke. Der var over tre timer fra solopgang til kl. 9, da Jesus blev korsfæstet. Der står jo også i Johs 19,14 at Jesus stod overfor Pilatus omkring kl. 6 om morgenen. Det vers er desværre misforstået og fejloversat i både den autoriserede og Den Nye Aftale. Se gerne http://www.bibleserver.com/#/text/DK/Johannes19
Der kunne siges mere mere om det emne.

Iver Larsen, Kenya
International konsulent i bibeloversættelse
Del Link

Forsker: Skærtorsdag var en onsdag

Astor, publiceret d.18/04 20:14 (for 1 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Forsker: Skærtorsdag var en onsdag
"Den sidste nadver kan umuligt være foregået på en torsdag, og dermed bliver skærtorsdag til skæronsdag."

Hvis det så betyder, at Jesus døde torsdag, forklarer det da hvordan det kan være 3 dage til søndag. Det er altså en underlig måde at tælle dage på, når man siger at Jesus genopstod på den 3. dag (søndag), hvis han døde fredag.
Del Link

Sv. Forsker: Skærtorsdag var en onsdag

Nederby Jessen, publiceret d.18/04 20:39 (for 1 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Forsker: Skærtorsdag var en onsdag
Iver_Larsen skrev:
Hvorfor falde på halen for "forskere" som ikke kan læse indenad? Johs 13,1 hentyder til torsdag, hvor påskefesten begyndte efter solnedgang. Jesus vidste før festen begyndte, at han skulle dø, som verset fortæller os.

Der er masser af tid til det hele. Jesus blev pågrebet før midnat. En stor del af det jødiske råd samledes straks uden hensyn til deres egne love, for det var en krise. De kunne ikke afgive den officielle dom, før solen stod op, men de drøftede sagen om natten, så det ikke tog mange sekunder at afsige dommen ved solopgang. Jesus blev straks ført til Pilatus og Herodes og tilbage igen. Det tog næppe mere end 10 minutter at gå det korte stykke. Der var over tre timer fra solopgang til kl. 9, da Jesus blev korsfæstet. Der står jo også i Johs 19,14 at Jesus stod overfor Pilatus omkring kl. 6 om morgenen. Det vers er desværre misforstået og fejloversat i både den autoriserede og Den Nye Aftale. Se gerne http://www.bibleserver.com/#/text/DK/Johannes19
Der kunne siges mere mere om det emne.

Iver Larsen, Kenya
International konsulent i bibeloversættelse


Tak til Iver Larsen for denne kommentar, som jeg er meget enig med ham i. Skærtorsdag er stadig skærtorsdag og forløbet kan meget let have været, som Iver beskriver det.

Til gengæld tager Astor fejl. Jesus opstod på 3. dagen. Fredag, hvor han døde var 1. dagen. Lørdag var 2. dagen og søndag, hvor han opstod var 3. dagen.

Bjarne Nederby Jessen
Del Link

Sv. Forsker: Skærtorsdag var en onsdag

Astor, publiceret d.18/04 20:53 (for 1 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Forsker: Skærtorsdag var en onsdag
Nederby Jessen skrev:

Til gengæld tager Astor fejl. Jesus opstod på 3. dagen. Fredag, hvor han døde var 1. dagen. Lørdag var 2. dagen og søndag, hvor han opstod var 3. dagen.


Som sagt - det er en meget underlig måde at tælle dage på. Ingen vil i dag påstå, det er tre dage fra fredag til søndag.
Del Link

Sv. Forsker: Skærtorsdag var en onsdag

Nederby Jessen, publiceret d.18/04 21:56 (for 1 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Forsker: Skærtorsdag var en onsdag
Astor skrev:
Nederby Jessen skrev:
Til gengæld tager Astor fejl. Jesus opstod på 3. dagen. Fredag, hvor han døde var 1. dagen. Lørdag var 2. dagen og søndag, hvor han opstod var 3. dagen.

Som sagt - det er en meget underlig måde at tælle dage på. Ingen vil i dag påstå, det er tre dage fra fredag til søndag.


Ingen - heller ikke jeg - taler om 3 hele dage, men om 3. dagen. Og du kan da ikke komme uden om, at Langfredag var den første dag, lørdag den 2. og Påskemorgen var den 3. dag begyndt, altså 3. dagen.

Bjarne Nederby Jessen
Del Link

Der var 14 personer til bords....

Burka 07, publiceret d.18/04 22:48 (for 1 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Forsker: Skærtorsdag var en onsdag
Leonardo da Vinci havde sin egen fortolkning af "The Last Supper"... han mente seriøst at Jesus havde noget gående med Maria Magdalena, enten var de forlovede eller måske gift.

Det sidste måltid er en meget vigtig begivenhed, så hvor skulle Maria Magdalena eller være hvis det ikke var ved Jesus højre side.

Da Vinci er kendt for at skjule miniature og budskaver i sine malerier... Den Sidste Nadver er ingen undtagelse... den feminine person der sidder til højre for Jesus er Maria Magdalena og på maven af Matthæus er Johannes Døberen så smart integreret at det tog Greenland Art Review ca. 500 år at finde ham.

Johannes Døberen står med udbredte arme, så at sige, i vand til livet som vi husker ham fra utallige illustrationer fra religiøse tidsskrifter.

Efter at "The Last Supper" sidst er blevet restaureret træder han endnu tydeligere frem:

http://www.glar.gl/last.jpg

Jeg modtager gerne private kommentarer på hendriksen@greennet.gl
Del Link

Forsker: Skærtorsdag var en onsdag

Iver_Larsen, publiceret d.19/04 07:09 (for 1 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Forsker: Skærtorsdag var en onsdag
Astor har helt ret. Det er en underlig måde at tælle dage på. Sådan gør man nemlig ikke i Danmark og i Vesten i almindelighed.

MEN, sådan tæller man stadig dagene i Afrika og sådan talte man dagene i oldtiden, også i Israel. Det kaldes den inklusive måde at tælle dage på. Den dag, begivenheden foregår, er den første dag. Næste dag er "anden dag" og 2 dage senere er "tredje dag".

Det svarer lidt til, at man kan bo på tredje sal eller fjerde etage, og man er lige højt oppe.

Der er for øvrigt også grunden til, at pinsen eller Pentecost kommer af det græske ord for 50. Man skulle nemlig tælle 50 dage fra dagen efter påskesabbatten og syv hele uger frem. Den halvtredsindstyvende dag er altså 49 dage senere efter vores eksklusive måde at tælle dage på. Se 3. Mosebog 23,15-16http://www.bibleserver.com/#/text/DK/3.%20Mosebog23 og læg mærke til fodnoten.
Del Link

Sv. Forsker: Skærtorsdag var en onsdag

Daniel Henoch Pedersen, publiceret d.19/04 08:41 (for 1 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Forsker: Skærtorsdag var en onsdag
Hvorfor falde på halen for "forskere" som ikke kan læse indenad? Johs 13,1 hentyder til torsdag, hvor påskefesten begyndte efter solnedgang. Jesus vidste før festen begyndte, at han skulle dø, som verset fortæller os.

Der er masser af tid til det hele. Jesus blev pågrebet før midnat. En stor del af det jødiske råd samledes straks uden hensyn til deres egne love, for det var en krise. De kunne ikke afgive den officielle dom, før solen stod op, men de drøftede sagen om natten, så det ikke tog mange sekunder at afsige dommen ved solopgang. Jesus blev straks ført til Pilatus og Herodes og tilbage igen. Det tog næppe mere end 10 minutter at gå det korte stykke. Der var over tre timer fra solopgang til kl. 9, da Jesus blev korsfæstet. Der står jo også i Johs 19,14 at Jesus stod overfor Pilatus omkring kl. 6 om morgenen. Det vers er desværre misforstået og fejloversat i både den autoriserede og Den Nye Aftale. Se gerne http://www.bibleserver.com/#/text/DK/Johannes19
Der kunne siges mere mere om det emne.

Iver Larsen, Kenya
International konsulent i bibeloversættelse


Kan du begrunde hvorfor du mener, at "åra æn hås hektæ" (Joh 19:14 BGT) kan betyde andet end, at det var omkring den sjette time (altså ca. ved 11-12-tiden). De største internationale oversættelser har da også dette.
Jeg ved ikke, hvilken dag Jesus indstiftede nadveren, og det er også fuldstændigt ligegyldigt. Men jeg tror på, at han gjorde det. Vi fejrer jo også jul på en dag, hvor Jesus næsten helt sikkert ikke blev født.
For mig er det åbenlyst, at evangelisterne ofte er uenige om datoer, rækkefølger og geografi. Hvis vi tager påskedagene, så har vi et klokkeklart eksempel her:
Mark 11,11-15 (Jesus rider ind i Jerusalem og dagen efter forbander han figentræet og så renser han templet). Matt 21,12-19 (Jesus rider ind i Jerusalem og samme dag renser han templet. Dagen efter forbander han figentræet).
Del Link

Tidsregning i Johannes

Iver_Larsen, publiceret d.19/04 09:33 (for 1 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Forsker: Skærtorsdag var en onsdag
Til Daniel Henoch P.

Prøv at slå op i Skat Rørdams oversættelse med noter. Prøv at se, hvad Biskop Westtcott har skrevet om emnet eller slå op i Alfred Edersheims "The Life and Times of Jesus the Messiah". Her vil du finde overbevisende argumenter for at Johannes, der skrev i Lilleasien efter at Israel stort set gik til grunde som selvstændigt rige, bruger den officielle romerske tidsregning, der begynder ved midnat - og som Vesten har overtaget - mens evangelierne og Ap. Gerninger bruger den almindelige jødiske tidsregning. Her i Østafrika bruges begge systemer side om side. Hvis du kender nogen, der har været i Tanzania, kan du jo spørge dem.

Det er ikke et spørgsmål om græsk, da teksten siger "Det var omkring den sjette time". Spørgsmålet er, hvornår den sjette time er. Efter gængs jødisk tidsregning ville det være ved middagstid, men efter romersk tidsregning kl 6. Johannes har en tidsangivelse fire gange, og alle gange giver teksten kun mening eller i hvert fald bedst mening, hvis der er tale om romersk tidsregning. Edersheim bygger især på ordet "i går" i Johs 4,52. Den "syvende time" kan umuligt være kl. 1 om eftermiddagen, for i så fald fald ville de have mødtes ca. ved 4-tiden samme dag midtvejs mellem Kapernaum og Kana, og så kunne de umuligt sige, at kl. 1 var "i går". Det må nødvendigvis være kl 7 aften, så de mødtes næste formiddag.

De fleste oversættelser siger helt ordret "den sjette time", og dermed lader de læseren gætte, at det nok er kl. 12. God's Word oversættelsen siger her i 19,14 "It was about six o'clock in the morning." NASB angiver 6 a.m. i en fodnote.

Måske skulle jeg skrive en artikel om det på min hjemmeside eller Facebook? Det er svært at argumentere grundigt på en debatside som den her.
Del Link

Forsker: Skærtorsdag var en onsdag

Iver_Larsen, publiceret d.19/04 10:07 (for 1 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Forsker: Skærtorsdag var en onsdag
Henoch P.

Med hensyn til dit "klokkeklare" eksempel, må man være klar over, at jødisk fortællestil er tematisk, ikke kronologisk. Mattæus er skrevet i denne jødiske stil og henvender sig til jøderne, i modsætning til Markus, Lukas og Johannes. Derfor er Mattæus ikke nødvendigvis kronologisk, som vi i Vesten forventer. Der er intet i Mattæus 21,12 som antyder, at den anden tempeludrensning fandt sted om søndagen, hvor Jesus red ind i Jerusalem. Mandag morgen, da Jesus igen gik ind til Jerusalem fra Bethania, fobandede han figentræet - en symbolsk og profetisk domshandling over de vantro jøder - og derefter drev han de handlende ud af templet.
Del Link
Mere:   1 | 2 | 3 | 4   Næste


flexblock

Få nyhederne i din indbakke

flexblock
splitblock
flexblock

flexblock
flexblock
splitblock
Er det ok, at andre end præster får adgang til prædikestolen i folkekirken?
 
flexblock
flexblock
splitblock
flexblock


flexblock

Nyhedsbrev

flexblock
flexblock

Prøv Kristeligt Dagblad gratis i 4 uger

Prøv os i 4 uger – gratis og uforpligtende

Billede af Kristeligt Dagblads avis
Persondatapolitik og cookies

Alt fra Kristeligt Dagblad

  1. k.dk​
  2. religion.dk​
  3. kristendom.dk​
  4. etik.dk​
  5. pilgrimsvandring.dk​
  6. bogbasen.dk​
  7. hjertedating.dk​
  8. foredragslisten.dk​
  9. eftertanke.dk​
  10. mindet.dk​
  11. kirku.dk​