Mesterdirigent med gehør for andres meninger

Michael Schønwandt er den nulevende dirigent, der har betydet mest for den danske opera gennem de seneste tre årtier. I sidste uge holdt han sin sidste koncert som chefdirigent for Det Kongelige Kapel

Michael Schønwandt beskrives som lærenem, hvad enten det gælder nye sprog eller komplicerede musikstykker.
Michael Schønwandt beskrives som lærenem, hvad enten det gælder nye sprog eller komplicerede musikstykker. . Foto: Ulrik Jantzen.

Det er en kendt sag, at Det Kongelige Teater har kendt bedre tider. Og Kristeligt Dagblads anmelder Jakob Holm har tidligere begrædt, at det kommende program ser noget tyndt ud. For pengene er længe sivet ud af teaterkassen på samme måde, som stjernemedarbejderne nu gør det.

LÆS OGSÅ:
Opstandelsen i de smukkeste musikalske klæder

Den tidligere operachef Kasper Holten har fået et topjob som operachef i London. Og i sidste uge holdt den 57-årige internationalt anerkendte stjernedirigent Michael Schønwandt sin sidste koncert som chefdirigenten for Det Kongelige Kapel – til fordel for et topjob i Holland, hvor han allerede sidste år tiltrådte som chefdirigent for den hollandske radios Kamer Filharmonie.

Herhjemme stopper Michael Schønwandt ligesom Holten til sommer. Og "mon ikke deres tid sammen som kunstneriske chefer på Det Kongelige Teater i fremtiden vil blive husket som guldalderen inden for dansk opera?", spurgte Jakob Holm retorisk i en rosende koncertanmeldelse i sidste uge.

Musikanmelder i Information Valdemar Lønsted deler den vurdering:

"Man kan godt kalde det en lille guldalder. For den danske opera har aldrig været bedre, end den har været under de to. Og Michael Schønwandt er uden tvivl den nulevende dirigent, der har betydet mest for den danske opera gennem de seneste tre årtier, " siger Valdemar Lønsted og peger på, at samarbejdet blandt andet har udmøntet sig i den første danske opførelse af Wagners "Ringen" siden 1912, ligesom den danske opera i samme periode har opnået betydelig anerkendelse internationalt.

Selv har Michael Schønwandt længe høstet international anerkendelse. Han har dirigeret en lang række af verdens førende symfoniorkestre som Wienerfilharmonikerne, London Symphony Orchestra og Berlinerfilharmonikerne. Og gennem seks år – fra 1992 til 1998 – var han chef for det anerkendte Berliner Sinfonie-Orchester, der oprindelig var blevet oprettet som en stærk østtysk konkurrent til Berlinerfilharmonikerne.

Herhjemme har han præget musiklivet siden sin dirigentdebut i Tivoli i 1979. Han var Radiosymfoniorkestrets første gæstekapelmester 1989-2000 og har været Collegium Musicums kunstneriske leder fra grundlæggelsen i 1981.

Som dirigent har han ry for ikke kun at lytte til sine musikeres musik, men også deres meninger. Han beskrives også som lærenem, hvad enten det gælder nye sprog eller komplicerede musikstykker. Og sine fine lederegenskaber demonstrerede han også som chefdirigent ved Det Kongelige Kapel, hvor han stod for udvidelsen af medarbejderstaben i forbindelse med etableringen af operaen på Holmen:

"Perioden med Michael Schønwandt som chefdirigent har været særdeles frugtbar og fuld af kunstneriske triumfer," konkluderede Jakob Holm i sidste uge.

Michael Schønwandts sidste opgave som chef for ensemblerne på Det Kongelige Teater bliver den længe ventede opsætning af Richard Strauss' opera "Kvinden uden skygge", der får premiere den 15. maj. Og han vil blive savnet af mange.

Til gengæld har han allerede vist nye sider af sig selv i sit nye job i Holland, hvor han har markeret sig stærkt i den hollandske kulturdebat i protest mod nedskæringerne mod klassisk musik, der i øvrigt rammer mange europæiske lande i øjeblikket. Privat er han gift med pianisten Amalie Malling.

ohrstrom@k.dk