Prøv Kristeligt Dagblad gratis i 4 uger


- Erik Bjerager, ansv. chefredaktør og adm. direktør
Erik Bjerager
Send artiklen Forsker: Religion er for mennesker med dødsangst til din ven.
Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Forsker: Religion er for mennesker med dødsangst

Der venter ingen himmel eller et liv hinsides, når vi dør, lyder det fra den britiske fysiker Stephen Hawking

- SALVATORE DI NOLFI/Scanpix Denmark

51 debatindlæg Hold mig opdateret

Der venter ingen himmel eller et liv hinsides, når vi dør, lyder det fra britisk fysiker

"Hjernen er en computer, som slukkes, når komponenterne går i stykker. Og der findes ingen himmel eller et liv hinsides for ødelagte computere. Det er et eventyr for mennesker, der er bange for mørke".

Så kontant lyder det fra en verdens mest kendte fysikere, den britiske Stephen Hawking, i et interview med avisen The Guardian.

LÆS OGSÅ:  Kendt fysiker fortryder, at han gav plads til Gud

Stephen Hawking, som i interviewet også beskriver religion som et fænomen for "mennesker med dødsangst", har tidligere skabt debat med sine udtalelser om religion.

Annonce
I en af sine bøger har Stephen Hawking ellers delvist åbnet for eksistensen af en højere kraft. Det skete i bogen "A Brief History of Time" - "En kort fortælling om tid" - hvor Hawking skrev, at han som alle andre fysikere drømte om at finde "teorien om alting", "for så vil vi kende Guds hjerne".

LÆS OGSÅ:  Religiøse ledere tager afstand fra kendt fysiker

Denne udtalelse lagde han senere afstand fra og udtalte direkte, at han fortrød, at han havde givet plads til Gud.

Selv har Stephen Hawking i 49 år levet med nervesygdommen ALS, der har ført til en kronisk lammelse. Og det er blandt andet på den baggrund, at han beskriver religion som en fortælling, der skal gøre døden mere acceptabel.

"Jeg har levet med udsigten til døden i de seneste 49 år. Jeg er ikke bange for døden, men jeg har heller ikke travlt med at dø. Der er så meget, jeg gerne vil nå", siger Stephen Hawking i det aktuelle interview med The Guardian.

FACEBOOK: Bliv ven med Kristeligt Dagblad

Hold mig opdateret

Trådet overblik  |  Fladt overblik

Hvis Gud ikke findes, så er alting en tilfældighed.

Futte, publiceret d.16/05 15:17 (for 1 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Forsker: Religion er for mennesker med dødsangst
Jeg kan godt have medlidenhed med Stephen Hawking og alle de mennesker, som ikke har tro på en Gud. Men det er jo deres beslutning.

Men nu vil jeg fortælle, hvad jeg har erfaret. Og så kan man jo holde det op imod det Stephen Hawking har besluttet.

For ca. 9 år siden, sad jeg i mit hus og passede mit arbejde, i mit firma.

Mit liv var ikke særligt positivt. Og jeg sad og tænkte ordet modløs.
Næsten alt gik den forkerte vej. Revisoren havde snydt mig. Skattevæsenet var på nakken af mig. Kunderne betalte ikke det de skyldte. Producenterne af de agenturer jeg havde, snød mig. o.s.v.
Det var noget skidt, det hele.

Pludselig tænkte jeg: "Hvad nu, hvis Gud slet ikke findes?"
Og ja, jeg blev virkelig urolig for den tanke.

I samme sekund, jeg havde tænkt den tanke, blev det totalt sort for mit venstre øje.
Jeg kunne stadig se med det højre øje.
Men ud for det venstre øje, var det bælg ragende mørkt. Jeg kikkede ind i det mørke og faldt, faldt, faldt!
Ligesom, hvis man er smidt ud af en flyver i 10 km's højde. Men bare ned igennem et totalt og uendeligt mørke.
Ingen stjerner. Intet!
Selv da jeg forsøgte at råbe om hjælp, kunne jeg ikke høre min egen stemme.
Da jeg havde set på det, i nogle få sekunder, drejede jeg hovedet til højre og kikkede med det højre øje og "synet" var væk.

Naturligvis vidste jeg ikke, hvad det var, jeg havde oplevet. Og jeg slog det hen, som en ubehagelig oplevelse.
Det var først senere, efter ca. 1 år og efter at jeg havde mødt Jesus Kristus, at jeg fandt ud af, hvad det var, jeg havde oplevet.

Det var svaret på mit spørgsmål: "Hvad, hvis Du slet ikke findes Gud?"

Ja, så er det, som Stephen også selv beskriver.: Et uendeligt mørke. - Eller det, der er værre.

Senere, efter at jeg har mødt den genopstandne Jesus Kristus, har jeg fået lov til at se, hvor vi kommer hen, når vi er døde og når vi tror.

Det har jeg beskrevet tidligere. Min første og eneste kommentar, da jeg oplevede det sted, var (og er): "Her, vil jeg gerne blive!"

Jo, Gud findes!

Prøv at kalde på Ham. - Så vil Han svare dig.

Hans navn er Jesus Kristus! Jahve! Messias! Immanuel! Jeg Er!
Og Han har lovet, at hvis du kalder på Ham, så vil Han svare dig.
Del Link

Er der ingen bolig til os i himmelen, ingen Gud ?

OleHJ, publiceret d.16/05 19:02 (for 1 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Forsker: Religion er for mennesker med dødsangst
Nej det troede jeg også engang.
Nu er det jo ikke hvad vi ikke ved der er afgørende.

Så uanset uddannelse eller baggrund, kan vi ikke gennem
vores hjerne tænke os frem til Gud.

Ja der er mange der prøver, men Gud har villet at vi skalsøge ham i tro.

Gud mødte mig da jeg åbnede en dør, og det forandrede mig

som var tidligere ateist.

Nikodemus mødte Jesus men forstod ikke hvem han var.

Gud kan ikke erfares gennem vores fornuft tækning, Gud er
så meget større.

Desværre er medierne med til at udstille folk som Stephen Hawking "en forsker siger ". Vi kan ikke bruge det til noget som helt. ærgelig for vi har alle brug for frelsen og nåden
som Gud skænker frit til dem som vil tage imod.

Evigheden er lang og fortabelsen ikke at ønkse for nogen.

Må Gud åbenbare som også for Stephen Hawking inden han dør, så
han kan omvendte sig og modtage Jesus som sin frelser.

Gud ønsker at alle mennekser skal frelses, derfor kom frelseren jesus til jorden og døde på et kors for os alle.
Del Link

Sv. Hvis Gud ikke findes, så er alting en tilfældighed.

Michael, publiceret d.16/05 19:02 (for 1 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Forsker: Religion er for mennesker med dødsangst
Futte skrev:
Jeg kan godt have medlidenhed med Stephen Hawking og alle de mennesker, som ikke har tro på


Det er ikke en beslutning , det hedder en konklusion.

God bedring.
Del Link

Skomager Hawking bliv ved din læst, eller vov troens spring!

Martin F, publiceret d.16/05 19:30 (for 1 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Forsker: Religion er for mennesker med dødsangst
Hele den autoritet, som Hawking måtte have at skyde med i det rejste spørgsmål, vedrører menneskets evne til af egen kraft at udforske universet. Ad denne tankens vej når han aldrig til erkendelse af den treenige Gud. Tværtimod kan han kun nøjes med at sige, at Gud vitterligt ER skjult for vore øjne. En erkendelse som vi påmindes hver gang vi i fadervor siger til Gud, "du, som er i Himmelen".
"Himmelen" er altså ikke den fysiske skinbarlige virkelighed som Hawking er så ferm til at udforske.

Hvad angår den troens og håbets og kærlighedens virkelighed, hvorigennem vi har fået lov til ved Helligåndens og Kristi Ånds mellemkomst at søge og finde Gud, ja der står Hawking bedrøveligvis udenfor i mørket. Han behøver ikke engang at dø før han "kommer ud i det mørke". Han er nemlig endnu ikke ad sin natulige vej 'kommet til lyset', som det hedder i Johannes evangeliet. Han er i mørket den arme sjæl.

Måske vil eller tør han end ikke "komme til lyset".

Den dag han måtte søge Gud gennem troen, håbet og kærligheden vil Gud dog være trofast og retfærdig mod sit løfte og da kan også Hawking dog 'komme til lyset'. Et lys, som også af Jesus udtrykkes som at han da 'vil gå over fra døden til livet'. Allerede her og nu!

Men så længe Hawking nægter at tage dette troens spring kunne han da i det mindste være en ærlig og redelig naturforsker og holde sig til at udtale sig om det, han har forstand på. Og det er vitterligt ikke Gud. Ham kender han ikke.

O vidunder-tro
du slår over dybet din gyngende bro
som isgangen trodser i brusende strand
fra dødningehjem til de levendes land
bo lavere hos os det huer dig bedst
du højbårne gæst.
Del Link

Ovenstående

Mads, publiceret d.16/05 19:48 (for 1 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Forsker: Religion er for mennesker med dødsangst
Ovenstående indlæg tyder på dobbeltmoralskhed. Hvordan kan nogen få sig selv til at sige at mennesket ikke forstår gud, men samtidig sidder og opremser alt hvad gud står for - det er jo indlysende ulogisk. Hvorledes kan man tillade sig at bruge "logiske" argumenter, når man ikke selv anerkender ren og skær logik? Hvis ovenstående kommentatorer brugte lidt mere tid på at undersøge, hvorledes verden rent faktisk fungerer, vil de ikke være så dogmatisk snævertsynede og blive ved med at hænge i den der obskure tankegang.

Jeg er ikke et sekund i tvivl om at troen kan være en styrke og give megen glæde som det øverste indlæg netop påpeger, og jeg har ingen interesse i at bringe Futte ud af troen, selvom der ville være andre måder at tolke netop den beskrevne oplevelse på hvis forholdende havde været bare en smule anderledes.
Del Link

Sv. Hvis Gud ikke findes, så er alting en tilfældighed.

HBP, publiceret d.16/05 19:49 (for 1 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Forsker: Religion er for mennesker med dødsangst
Futte skrev:
Jeg kan godt have medlidenhed med Stephen Hawking og alle de mennesker, som ikke har tro på en Gud

Er det ikke lidt nedladende?

Og så kan man jo holde det op imod det Stephen Hawking har besluttet.

Hvad får dig til at sige at det er en beslutning? Hvis der ikke er gode argumenter for at antage at der findes en gud, så er det jo ikke en beslutning, men en rimelig konklusion (som 'michael' skriver ovenfor). Så vi er tilbage ved det sædvanlige spørgsmål - det som ateister altid stiller: "hvorfor skal jeg tro at der findes en gud?"

Ja, så er det, som Stephen også selv beskriver.: Et uendeligt mørke. - Eller det, der er værre.

Hvad mener du med "det der er værre" ? Hvis der ikke findes en gud, hvis der ikke er noget liv efter døden, hvis der ikke findes en himmel eller helvede, hvad er det så som er værre end "uendeligt mørke"?
Del Link

Hardware, software

JenniBaden, publiceret d.16/05 19:58 (for 1 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Forsker: Religion er for mennesker med dødsangst
Ja, Hawking har forstand på meget - bare ikke den åndelige side af livet. - Han synes måske, han er meget original, når han sammenligner den menneskelige hjerne med en computer, og så slutter, at når hjernen dør, dør bevidstheden.
Der er større ånder end fysikeren, som har sagt det samme men tilføjet, at hjernen er at ligne ved hardwaren - men programmerne, softwaren, flyder stadig i cyper space efter computerens metaldele er brudt ned.
Bange for mørke, Stephan? Bavdr.!
Del Link

Sv. Hardware, software

Mads, publiceret d.16/05 20:11 (for 1 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Forsker: Religion er for mennesker med dødsangst
Jenni skrev:
Ja, Hawking har forstand på meget - bare ikke den åndelige side af livet. - Han synes måske, han...


Der er jo stadig ingen som ved præcist hvad bevidstheden er eller hvorledes den opstår. Så vidt vi kan konkludere indtil videre så hænger bevidstheden sammen med en "levende" hjerne. Og hvorledes kan du få dig selv til at sige at en mand med ALS ikke har forstand på den åndelige side af livet. Det han forkaster er åndelighed UDEN argumenter - altså dogmatiske overtroiske tanker om at verden er på en bestemt måde. Foruden dette hvad baserer du så dette på?

Han synes måske, han er meget original, når han sammenligner den menneskelige hjerne med en computer, og så slutter, at når hjernen dør, dør bevidstheden.


Det er ikke en speciel original tankegang, det er faktisk den mest logiske tankegang med den viden vi har til rådighed på nuværende tidspunkt. Men den nødvendige viden som man skal have for at kunne drage denne konklusion, forkaster religiøse mennesker fordi de mener at tro og viden er "lige meget værd".
Del Link

Hvad laver ateister egentlig på en avis, der handler om at tro?

Futte, publiceret d.16/05 20:17 (for 1 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Forsker: Religion er for mennesker med dødsangst
HBP skrev: Er det ikke lidt nedladende? (Om det, at jeg har medlidenhed med de mennesker, der ikke har tro)

Svar: "Nej, det hedder næstekærlighed." (smiler)

Og med hensyn til, om det hedder en beslutning, eller en konklusion, så må i da gerne kalde det en konklusion. Så længe det bare er jeres egen konklusion. - Og ikke gælder for alle.
Jeg har jo mødt Jesus. Og jeg er hverken syg, eller på anden måde unormal. (smiler igen.)(Det er lidt arrogant af Michael, at antyde, at der skulle være noget i vejen med mit helbred, blot fordi jeg ikke har samme overbevisning som han. Men det er noget man ofte møder herinde. Når argumenterne ikke rækker, så angriber "man" personen i stedet. Det er ikke særligt venligt.)

Og citat: Så vi er tilbage ved det sædvanlige spørgsmål - det som ateister altid stiller: "hvorfor skal jeg tro at der findes en gud?"

Svar: "Du skal ikke. Det er en mulighed" - Vi er jo blevet givet friheden til selv at vælge, om vi vil tro, eller ej.
"Men hvorfor er du så ivrig for at argumentere imod det at tro?" - "Kan man forestille sig, at du gerne vil have mig, eller andre, til at tro, at Gud ikke findes?"

"Men hvorfor skriver du/i så ikke på en avis, som ikke handler om tro?"
Ateisternes årsblad. Eller Dansk Atteistforening. Eller, hvad der nu findes. (smiler igen)

Og du siger, citat: Hvad mener du med "det der er værre" ? Hvis der ikke findes en gud, hvis der ikke er noget liv efter døden, hvis der ikke findes en himmel eller helvede, hvad er det så som er værre end "uendeligt mørke"?

Svar: "Nu faldt jeg jo kun gennem dette mørke, i nogle få sekunder. Men forestil dig, at falde på denne måde, evigt! - Det er altså længe.
Og hvis du ikke tror på Gud, så skal du ikke åbne Bibelen og læse Esajas kapitel 66.

Men prøv noget helt andet, hvis du er i tvivl. Prøv at sætte dig stille og roligt i en stol. Sluk for radio, tv og computer i blot 5 minutter. Og kald så, stille og roligt på Gud. Prøv at sige: "Jesus Kristus. Hvis Du virkelig lever og ønsker at tale med mig, så kom til mig lige nu. Vis mig, at Du er levende og at Du ønsker at tale med mig. Også selv om jeg ikke har haft tro på det før."

Så skal du bare se løjer!

Spørgsmålet er: "Tør du?"

Eller vil du meget hellere diskutere og have ret i dine egne betragtninger og konklusioner?
Del Link

Sv. Hardware, software

Astor, publiceret d.16/05 20:17 (for 1 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Forsker: Religion er for mennesker med dødsangst
Jenni skrev:
Ja, Hawking har forstand på meget - bare ikke den åndelige side af livet.


Hvad ved du om det? Er det "åndelige" kun reserveret det religiøse? Er de store spørgsmål i livet reserveret "kun for religiøse" eller "kun for teister"? Hvad med kunst? litteratur? er ikke det "ånd"? Eller - hvad med den fuldstændig fantastiske oplevelse man har af, at opleve universets storhed og ufattelige størrelse og omfang - noget vel Hawking forstår bedre end de fleste af os?
Del Link
Mere:   1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6   Næste


flexblock

Få nyhederne i din indbakke

flexblock
splitblock
flexblock

flexblock
flexblock
splitblock
Er det ok, at andre end præster får adgang til prædikestolen i folkekirken?
 
flexblock
flexblock
splitblock
flexblock


flexblock

Nyhedsbrev

flexblock
flexblock

Prøv Kristeligt Dagblad gratis i 4 uger

Prøv os i 4 uger – gratis og uforpligtende

Billede af Kristeligt Dagblads avis
Persondatapolitik og cookies

Alt fra Kristeligt Dagblad

  1. k.dk​
  2. religion.dk​
  3. kristendom.dk​
  4. etik.dk​
  5. pilgrimsvandring.dk​
  6. bogbasen.dk​
  7. hjertedating.dk​
  8. foredragslisten.dk​
  9. eftertanke.dk​
  10. mindet.dk​
  11. kirku.dk​