Prøv Kristeligt Dagblad gratis i 4 uger


- Erik Bjerager, ansv. chefredaktør og adm. direktør
Erik Bjerager
Send artiklen Islamforsker: Stormoskéer kan styrke integrationen til din ven.
Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Islamforsker: Stormoskéer kan styrke integrationen

Danskerne behøver ikke frygte, at nye stormoskéer skader integrationen og fører til islamisk ekstremisme. Erfaringen er, at det gavner integrationen af muslimer, når udøvelsen af islam rykker væk fra små fabriksbygninger.

- Klaus Holsting/Scanpix.

47 debatindlæg Hold mig opdateret

Folketinget har i dag samråd om opførelsen af stormoskéer. Især en iransk-støttet moské i København vækker bekymring blandt politikerne. To forskere afviser, at den vil blive arnested for ekstremisme

Danmark behøver ikke frygte, at nye stormoskéer skader integrationen og fører unge ud i islamisk ekstremisme. I Tyskland er der de seneste år opført mindst 80 større moskéer. Og erfaringen er, at det gavner integrationen af muslimer, når udøvelsen af islam rykker væk fra små fabriksbygninger.

Det siger den tyske islam-forsker Riem Spielhaus, der har undersøgt forholdene omkring moskéerne i Hamborg. Riem Spielhaus er i dag ansat som post.doc. ved Teologisk Fakultet på Københavns Universitet og har tidligere arbejdet som rådgiver for den tyske regering i islamspørgsmål.

LÆS OGSÅ:
Store moskéer kan reducere frygten for ekstremisme, siger forsker

Dansk Folkeparti har indkaldt integrationsminister Søren Pind (V) til åbent samråd om stormoskéer. Baggrunden er partiets frygt for, at opførelsen af to store moskéer i København vil styrke ekstreme islamiske kræfter. Partiets bekymring deles af flere politikere fra Venstre, SF, Socialdemokraterne og Radikale Venstre.

Men på baggrund af tyske erfaringer mener Riem Spielhaus, at frygten er ubegrundet:

Annonce
"Når moskéen rykker ud i det offentlige rum, giver det mere gennemsigtighed. Enten er islam gemt af vejen, eller også har vi en synlig religion, som anerkendes af samfundet og diskuteres," siger Riem Spielhaus.

Lektor Claus Valling Pedersen fra Institut for Tværkulturelle og Regionale Studier ved Københavns Universitet tror heller ikke, at en kommende moské på Vibevej bliver et arnested for ekstremisme:

"Om det foregår i en fabriksbygning eller i en decideret moské, gør ingen forskel i den forbindelse. Når lande som Iran og Saudi-Arabien finansierer moskéer i udlandet, er det først og fremmest, fordi de vil være førende på det islamisk- teologiske område, og ikke fordi de direkte ønsker at infiltrere politisk," siger Claus Valling Pedersen.

Mehdi Mozaffari, der er iraner og professor i islamiske studier ved Institut for Statskundskab på Aarhus Universitet, er helt uenig. Han mener, at den kommende shiamuslimske moské på Vibevej bliver et stort center, som under religiøst dække vil fremme det iranske styres sag.

"Moskéen på Vibevej er styret af organisationen Ahlul Bait, hvis formål er at udbrede islamiske aktiviteter i en række lande. Desuden kan en moské bruges til pengeoverførsler og eventuelt til finansiering af terror. Det bliver en kæmpe opgave for de danske myndigheder at finde ud af, hvad der foregår. Og moskéen vil også kunne bruges til at oplære unge muslimer i radikal islamisme og måske endda terrorvirksomhed," siger Mehdi Mozaffari.

soendergaard@k.dk

FACEBOOK: Bliv ven med Kristeligt Dagblad

Hold mig opdateret

Trådet overblik  |  Fladt overblik

Hvad er GOD integration?

lizzie, publiceret d.17/05 13:09 (for 1 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Islamforsker: Stormoskéer kan styrke integrationen
Hvad er god integration?
Har vi siden 1970'erne været vidne til GOD integration af tilflytterne her i landet? Har synligheden af islamisk kultur i bybilledet været befordrende for integrationen?

Nej, hvis der er opnået noget i de forgangne år så er det adskillelse. De 'rettroende' kvinders gennem årenes stigende brug af hidjabs = skel! viser at fokus for den indvandrede islamiske kultur IKKE har været på integration i den danske kultur, men derimod på at fremme sin egen ideologi, - som er fremmed for dansk kultur og dets værdier.

Hvor i verdenen er dette ønske om adskillelse fra værtslandets kultur og værdier udgået fra?
Fra de lande som i det skjulte, med en skjult dagsorden, 'investerer' i vores godtroende og økonomisk gavmilde kultur.

Hvornår vågner vores politikere dog op og ser den fare der truer?
Del Link

Valg af overskrift....???

Kaj, publiceret d.17/05 13:13 (for 1 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Islamforsker: Stormoskéer kan styrke integrationen
Hvorfor vælger man den positive beroligende overskrift - når expertudtalelserne også siger :
"den kommende shiamuslimske moské på Vibevej bliver et stort center, som under religiøst dække vil fremme det iranske styres sag."

Hvis ærinde er det avisen går - ihvertfald ikke danskernes !
Del Link

Sv. Valg af overskrift....???

Andreas Christian Jensen, publiceret d.17/05 13:32 (for 1 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Islamforsker: Stormoskéer kan styrke integrationen
Kaj skrev:
Hvorfor vælger man den positive beroligende overskrift - når expertudtalelserne også siger :
"den kommende shiamuslimske moské på Vibevej bliver et stort center, som under religiøst dække vil fremme det iranske styres sag."

Hvis ærinde er det avisen går - ihvertfald ikke danskernes !


Hvad er det for inkonsekvent sludder? Hvilken iransk sag er det? Ikke alle moskéer bliver jo shiamuslimske, og ikke alle iranere i Danmark ser sig nødsaget til at gå i en moské finansieret af den iranske stat.

Jeg har ikke brug for dig til at bestemme, hvad det danske folk vil - det næste er vel, at du vil kalde alle som er uenig med dig for landsforræddere og kollaboratører, som driver landsskadelig virksomhed, inkl. andre eksperter, som mener noget andet end dine eksperter?
Du kan da allerhøjst skrive at avisen ikke går dit ærinde, selvom du dog får lov at komme med kritiske indlæg på avisens hjemmeside, hvilket så måske viser, at avisen ikke lader sig dupere af unuancerede påstande fra en side af debatten alene. Og det er da om noget danskernes ærinde og sag, at demokratiet taler frit, både for og imod og i og med.
Del Link

En EXPERT, der har erfaringer - Mehdi Mozzafari

Kaj, publiceret d.17/05 13:44 (for 1 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Islamforsker: Stormoskéer kan styrke integrationen
Hvilken expert tro du på? En der har læst teorier - eller en, der har oplevet?

At være for tolerant dræber tolerancen. Tolerance betyder, at man giver et rum til alle synspunkter - og det er fint, så længe alle har lige ret og suverænt kan bestemme over eget liv. Men kan demokratiet i tolerancens navn afskaffe nogle demokratiske regler for at respektere en specifik gruppe mennesker? Nej. Der er mange demokratiske muslimer, men man kan ikke give køb på demokratiet for at indlemme folk, som vil begrænse demokratiske regler med sharia, siger han.Mehdi Mozaffari, 63 år, er født i Iran og har studeret politologi og jura ved Universitetet i Teheran. Under urolighederne i forbindelse med den islamiske revolution, rejste først hans danske kone med deres yngste barn til Danmark, men serere i 1978 måtte også Mehdi Mozaffari og sønnen på ni år følge efter. Mehdi Mozaffari underviste fra 1979 på Sorbonne i Paris og fik i 1982 en stilling ved Århus Universitet. Mehdi Mozaffari har været gæsteprofessor i Geneve, Grenoble og Moskva samt Senior Fellow ved Harvard Universitet.
http://www.kristeligt-dagblad.dk/artikel/136016:Liv---Sjael--Glem-alt-om-kritisk-dialog?all=1
Del Link

Kirke con moske

Bjarne D., publiceret d.17/05 16:08 (for 1 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Islamforsker: Stormoskéer kan styrke integrationen
såfremt den muslimske verden vil bygge tilsvarende storkirker - katedraler - almindelig kirker m.m. i de muslimskdominerende lande - så lad dem bygge for egne midler.
Men at lade dem bygge moskeer i Europa er simpelthen en total overgivelse til politiske isme der hedder islam.
Del Link

Den største forhindring for muhammedanernes tilegnelse af nordiske normer!

Christian, publiceret d.17/05 17:28 (for 1 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Islamforsker: Stormoskéer kan styrke integrationen
En religion der prædiker over og undermennesker,nedværdigende behandling af kvinder, stening, dødsdom for frafald osv, må forstås som ondskabens religion.
Danskernes ufattelige iver efter at imødekomme denne beduinreligions mange særkrav, er den største forhindring for at et formentlig meget stort flertal af indvandrere fra muhammedanske lande, der ønsker at blive danske,kan integrere sig ordentligt og smertefrit i det danske samfund. Denne idiotiske imødekommenhed støtter eksstremisternes i deres terror mod deres egne landsmænd.
Med hensyn til udsagn fra notabiliteter, kan man finde udsagn, der støtter hvad som helst og man kan derfor ikke tillægge disse udsagn større værdi, uanset hvor mange fine titler man kan opvise.
Del Link

Shiamuslimsk stormoské

JenniBaden, publiceret d.17/05 20:36 (for 1 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Islamforsker: Stormoskéer kan styrke integrationen
Det er godt med de "eksperter". Dem har vi i de forløbne år ikke fået nogen brugbar information fra. - Der er dog én rigtig ekspert, som jeg gennem årene har lyttet til, og det er den iranskfødte professor, Mehdi Mozaffari.

Ligesom de tyske jødiske flygtninge, der i eksilet kunne berette om kz-lejre og anden hårdhændet forfølgelse i deres hjemland, således har Mozaffari utrættelig gang på gang advaret mod islamofascisterne i Teheran.

Naivisterne her i landet har endnu ikke begrebet, at religion og politik hører uløseligt sammen for islamisterne. Der bygges således ikke en stormoské noget sted i den vestlige verden uden, at et politisk budskab skal afsendes.

Vi er i en ideologisk krig på linje med de tidligere trusler fra nazisterne og kommunisterne. Det er en ny totalitarisme, der truer vore demokratier. Derfor skal vi hverken aktivt støtte eller passivt godkende opførelsen af noget religiøst bygningsværk som har afsenderadresse i Riyad eller Teheran.
Del Link

Sv. Hvad er GOD integration?

erik, publiceret d.18/05 09:24 (for 1 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Islamforsker: Stormoskéer kan styrke integrationen
lizzie skrev:
Hvad er god integration?
Har vi siden 1970'erne været vidne til GOD integration af tilflytterne her i landet? Har synligheden af islamisk kultur i bybilledet været befordrende for integrationen?
Nej, hvis der er opnået noget i de forgangne år så er det adskillelse.
De 'rettroende' kvinders gennem årenes stigende brug af hidjabs = skel! viser, at fokus for den indvandrede islamiske kultur IKKE har været på integration i den danske kultur, men derimod på at fremme sin egen ideologi, - som er fremmed for dansk kultur ....


Moskéen på Vibevej er styret af organisationen Ahlul Bait, hvis formål er at udbrede islamiske aktiviteter i en række lande. Desuden kan en moské bruges til pengeoverførsler og eventuelt til finansiering af terror.
Det bliver en kæmpe opgave for de danske myndigheder at finde ud af, hvad der foregår.
Og moskéen vil også kunne bruges til at oplære unge muslimer i radikal islamisme....

På borgermødet om dette moskeprojekt blev det bekræftet af en repræsentant for Ahlul Bait,
at det ER rabiate folk, der kommer hos organisationen.
Hun bekræftede ugenert, at de som en selvfølge bl.a. fejrer Khomenis (o.lign. godtfolks) mærkedage,
det siger vist alt.

(Alligevel sad en kendt socialdemokrat storgrinende og sagde:
"De skal nok få deres moske - det er os, der har flertallet.")


SÅDAN !

Jeg tænker blot, hvis ærinde er det sådan en mand går?
Del Link

Sv. Valg af overskrift....???

disciple, publiceret d.18/05 11:57 (for 1 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Islamforsker: Stormoskéer kan styrke integrationen
Andreas Christian Jensen skrev:
Kaj skrev: Hvorfor vælger man den positive beroligende overskrift - når expertudtalelserne også...


Citat:
Kaj skrev:
Hvorfor vælger man den positive beroligende overskrift - når expertudtalelserne også siger :
"den kommende shiamuslimske moské på Vibevej bliver et stort center, som under religiøst dække vil fremme det iranske styres sag."

Hvis ærinde er det avisen går - ihvertfald ikke danskernes !
Citat slut.

hvorefter du skriver:
Sv. Valg af overskrift....???
Andreas Christian Jensen, publiceret d.17/05 13:32 (for 22 timer siden) Læs artiklen bag debatten her: Islamforsker: Stormoskéer kan styrke integrationen
Kaj skrev:
Hvorfor vælger man den positive beroligende overskrift - når expertudtalelserne også siger :
"den kommende shiamuslimske moské på Vibevej bliver et stort center, som under religiøst dække vil fremme det iranske styres sag."

Hvis ærinde er det avisen går - ihvertfald ikke danskernes !

hvorefter du skriver:
Citat:
Hvad er det for inkonsekvent sludder? Hvilken iransk sag er det? Ikke alle moskéer bliver jo shiamuslimske, og ikke alle iranere i Danmark ser sig nødsaget til at gå i en moské finansieret af den iranske stat.
Citat slut.

Kommentar:
Selv om alle landets største aviser utallige gange har haft seriøse eksperter til at fortolke dette spørgsmål, så stiller du alligevel spørgsmålet! Sig mig engang, har du overhovedet ikke fulgt med i denne sag????

Det er jo ikke den iranske støtte, som er hovedproblemet. Problemet er helt enkelt, at eksemplerne fra England og andre lande viser, at både Iran og Saudi-Arabien finansierer moskebyggerier, hvilket samtidig medfører en bestemt retorik og adfærdsmåde, som bestemt ikke er medvirkende til en bedre integration.

Citat:
Og det er da om noget danskernes ærinde og sag, at demokratiet taler frit, både for og imod og i og med.
Citat slut.

Kommentar:
Selv om vi er et demokratisk land, så behøver vi vel ikke at være naive, sådan som Professor Mozzari på Århus Universitet gentagne gange har gjort opmærksom på. Englænderne og Tyskerne har forlængst erkendt problemet og vil nu stramme op på kravene til de muslimske indvandrere og deres manglende lyst til integration og få splittet ghettodannelserne og den isolerede muslimske befolknings manglende deltagelse i de respektive samfund!
Det kunne være velgørende, at de såkaldte "Islam eksperter", som er pro-moske tilhængere ville være ligeså meget på stikkerne, når det gælder den muslimske forfølgelse og drab af kristne i de muslimske lande.

mvh
disciple
Del Link

Hvad er vigtige problemer?

Jørgen Christensen, publiceret d.18/05 12:00 (for 1 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Islamforsker: Stormoskéer kan styrke integrationen
Det lyder udfra en del indlæg, som om den største fare for os allesammen er muslimsk fundamentalismes udbredelse.

Men end ikke i disses hjemlande synes de rabiate at være særligt populære.

Derimod er ødelæggelsen af penge og frihed gennem statslån, inflation, indviklede markedsvilkår kun for store virksoheder, beskyttelse af samme gennem at registrere snart hvadsomhelst som eneret og patent og varemærke, altsammen noget der fremkalder fattigdomsvandringer (qua inflationen), stigende produktionsomkostninger (qua rettighedsbeskyttelsen for de store virksomheder), radikalisering af f.eks. fattige muslimer, øget narkotikaproduktion og kriminalitet (f.eks. takket være "befrielsen" af Afghanistan og Kosovo), altsammen noget der er langt mere truende for vores fremtid end fattige mennesker med lav uddannelse, der måske underordner sig strenge religiøse påfund.

Det er nemmere at sparke nedad, men ikke særligt beundringsværdigt.
Del Link
Mere:   1 | 2 | 3 | 4 | 5   Næste


flexblock

Få nyhederne i din indbakke

flexblock
splitblock

flexblock
flexblock
splitblock
Er det ok, at andre end præster får adgang til prædikestolen i folkekirken?
 
flexblock
flexblock
splitblock
flexblock


flexblock

Nyhedsbrev

flexblock
flexblock

Prøv Kristeligt Dagblad gratis i 4 uger

Prøv os i 4 uger – gratis og uforpligtende

Billede af Kristeligt Dagblads avis
Persondatapolitik og cookies

Alt fra Kristeligt Dagblad

  1. k.dk​
  2. religion.dk​
  3. kristendom.dk​
  4. etik.dk​
  5. pilgrimsvandring.dk​
  6. bogbasen.dk​
  7. hjertedating.dk​
  8. foredragslisten.dk​
  9. eftertanke.dk​
  10. mindet.dk​
  11. kirku.dk​