Prøv Kristeligt Dagblad gratis i 4 uger


- Erik Bjerager, ansv. chefredaktør og adm. direktør
Erik Bjerager
Send artiklen Kirkeministeren vil diskutere kirkens forfatning til din ven.
Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Kirkeministeren vil diskutere kirkens forfatning

Kirkeminister Per Stig Møller (K).

- Rune Evensen/Scanpix.

7 debatindlæg Hold mig opdateret

Per Stig Møller (K) går ind for en ny indretning af danskernes kirke med en nedskreven forfatning og opfordrer folkekirken til at tage fat på diskussionen nu. Det er der stærkt delte meninger om i Menighedsrådsforeningens bestyrelse

En egentlig kirkeforfatning, eller hvad man kan kalde en grundlov for folkekirken, står kirkeminister Per Stig Møllers konservative hjerte nær. Så nær, at han nu direkte opfordrer menighedsrådsmedlemmer, læge såvel som præster, til at tage fat på diskussionen, selvom han udmærket ved, at tanken om et landsdækkende kirkeråd eller kirkemøde deler vandene i folkekirken som en anden Moses.

LÆS OGSÅ:
Menighedsråd raser mod Kirkeministeriet

"Det Konservative Folkeparti har altid været blandt fortalerne for, at et kirkeligt organ skulle have ansvaret for mange flere af de beslutninger, som i dag må træffes af Folketinget eller af ministeren," betoner Per Stig Møller alligevel.

For ham at se ville det have været en klar fordel i den ophedede debat om homoseksuelles rettigheder i folkekirken, hvis et overordnet organ havde taget tydelig stilling på kirkens vegne i stedet for de tvetydige signaler, der er kommet.

Per Stig Møller er godt klar over, at han træder på en øm tå i folkekirken. Formanden for Landsforeningen af Menighedsråd, Inge Lise Pedersen, ser dog ingen grund til at tøve med den kontroversielle diskussion.

Annonce
"Katten er allerede ude af sækken. Til efteråret fremlægger Selskab for Kirkeret et konkret forslag til, hvordan en forfatning for folkekirken kan se ud. Jeg tror ikke, at der længere hersker så udbredt en frygt for et centralt kirkeråd eller anden form for overordnet organ. Derfor er det fint, hvis menighedsrådene engagerer sig i den debat," mener Inge Lise Pedersen.

Der er dog et stykke vej endnu, før folkekirken følger søsterkirkerne i vore nabolande og indfører sin egen styreordning og et kirkeparlament.

At dømme efter en række udsagn fra almindelige deltagere på Landsforeningen af Menighedsråds årsmøde i weekenden, så er der udbredt tvivl om, hvad ordet "kirkeforfatning" i det hele taget dækker over.

En spørgerunde blandt medlemmerne af Menigshedsrådsforeningens bestyrelse viser, at der her både er varme tilhængere af en forfatning, tvivlere, som først vil se, hvad der konkret tales om, og indædte modstandere.

Bestyrelsesmedlem Keld Nielsen, som repræsenterer menighedsrådene i Lolland-Falsters Stift, siger således blankt nej til det hele, og han følges af sognepræst Poul Joachim Stender, Roskilde Stift.

"Hvis vi nu begynder at lave undersøgelser og analyser, så får vi med sikkerhed en kirkeforfatning. Derfor skal Menighedsrådsforeningen blande sig helt uden om den diskussion. Det er jo bizart at tænke på, at netop i vores nabolande, som alle har en kirkeforfatning, der rasler kirkernes medlemstal ned, " siger Poul Joachim Stender.

vincents@k.dk
Fortsættes på næste side »
Læs hele artiklen 1 | 2

FACEBOOK: Bliv ven med Kristeligt Dagblad

Hold mig opdateret

Trådet overblik  |  Fladt overblik

Kirkeministeren vil diskutere kirkens forfatning

Nederby Jessen, publiceret d.30/05 13:34 (for 12 mnd. siden)
Læs artiklen bag debatten her: Kirkeministeren vil diskutere kirkens forfatning
Ros til Per Stig Møller for at spille ud. Det er på høje tid, at kirkeministeren og folketinget tager fat på at få gennemført Grundlovens § 66 og giver kirken sin egen forfatning, så kirken bliver herre i eget hus. Det er noget, jeg har plæderet for mange gange og mange steder også i debatterne på disse sider.

Bjarne Nederby Jessen
MF-kandidat for Kristendemokraterne.
Del Link

S kommer gerne til debat om kirkens struktur

Karen J Klint, publiceret d.30/05 15:05 (for 12 mnd. siden)
Læs artiklen bag debatten her: Kirkeministeren vil diskutere kirkens forfatning
Dejligt - og klogt - at ny kirkeminister kan se behovet for en modernisering af kirkens forhold. Det er vi mange, der har efterlyst i mange år.
Sig bare til - og vi deltager helhjertet i en åben dialog, FØR vi lovgivere lægger os fast på en model.
Med venlig hilsen
Karen J. Klint,
kirkeordfører for S
Del Link

Sv. S kommer gerne til debat om kirkens struktur

Nederby Jessen, publiceret d.30/05 15:12 (for 12 mnd. siden)
Læs artiklen bag debatten her: Kirkeministeren vil diskutere kirkens forfatning
Karen J Klint skrev:
Dejligt - og klogt - at ny kirkeminister kan se behovet for en modernisering af kirkens forhold....


Godt Karen Klint. Den sag har vi debatteret med hinanden før og vi er rørende enige om, at der skal tages fat på Grundlovens §66 og kirken skal have sin egen kirkeforfatning.

Der skal gang i samtalerne om dette nu, både i menighedsrådende, blandt præster og biskopper og i folketinget og lad os bare komme i gang nu.

Bjarne Nederby Jessen
MF-kandidat for Kristendemokraterne
Del Link

Kirkeministeren vil diskutere kirkens forfatning

Christian Budde, publiceret d.30/05 17:39 (for 12 mnd. siden)
Læs artiklen bag debatten her: Kirkeministeren vil diskutere kirkens forfatning
Jeg tror ikke, at der længere hersker så udbredt en frygt for et centralt kirkeråd eller anden form for overordnet organ, mener Inge Lise Pedersen.

Jamen hvem siger nu, at der skal være dét. Jeg tror, at nogen af fortalerne for en kirkeforfatning allerede inde i hovederne har lagt sig fast på en model, og det er nok det, modstanderne frygter mest: En fastlåst struktur, hvor der herskes ovenfra og nedefter.
Tøm hovederne for de gængse magtstrukturer og lad os se et udspil, der giver plads til troen og til det enkelte menneske.

Chancen er der nu. Grib den. Lav noget helt nyt fra bunden. Noget, der er lavet ikke af jurister, men af mennesker - for mennesker.

Og hvis Folkekirken af den grund skrumper - ja, så er der én ting at gøre: Hyrderne må ud at finde fårene (præsterne må ud at missionere).
Del Link

Sv. Kirkeministeren vil diskutere kirkens forfatning

Nederby Jessen, publiceret d.30/05 18:44 (for 12 mnd. siden)
Læs artiklen bag debatten her: Kirkeministeren vil diskutere kirkens forfatning
Christian Budde skrev:
Jeg tror ikke, at der længere hersker så udbredt en frygt for et centralt kirkeråd eller anden...


Jeg er meget enig med dig i dit indlæg, Christian Budde. Det er vigtigt at få debatteret en ny struktur grundigt igennem, inden der tages beslutning.

Også enig i, at præsterne skal missionere, men de skal ikke være alene om det. Mission er for hele kirken. Kristenfolket skal sætte sig i bevægelse for at bringe evangeliet til mennesker i dagens Danmark - og iøvrigt også uden for Danmark.

Bjarne Nederby Jessen
Del Link

Frigør folkekirken fra den statslig omklamring

Jørn Arpe, publiceret d.01/06 11:52 (for 12 mnd. siden)
Læs artiklen bag debatten her: Kirkeministeren vil diskutere kirkens forfatning
Det er dog befriende, at man nu for første gang nogensinde har en kirkeminister, som har tænkt sig at implementere Grundlovens § 66 og dermed også overholde Grundloven.

Da det naturligvis under ingen omstændigheder kan være rimeligt, at staten anno 2011 driver eget religionsvæsen, må man så blot håbe, at det sidste og eneste logiske skridt også bliver taget, nemlig en total adskillelse af kirke og stat.

Et sandsynligt nyt politisk flertal efter det kommende folketingsvalg kunne fint pege i en sådan retning.
Del Link

Kirkeministeren vil diskutere kirkens forfatning

pha, publiceret d.01/06 12:08 (for 12 mnd. siden)
Læs artiklen bag debatten her: Kirkeministeren vil diskutere kirkens forfatning
Jørn Arpe skriver: "Da det naturligvis under ingen omstændigheder kan være rimeligt, at staten anno 2011 driver eget religionsvæsen, må man så blot håbe, at det sidste og eneste logiske skridt også bliver taget, nemlig en total adskillelse af kirke og stat.
Et sandsynligt nyt politisk flertal efter det kommende folketingsvalg kunne fint pege i en sådan retning."


Nej, det skal du slet ikke regne med. Det er mig bekendt ikke socialdemokratisk kirkepolitik helt at adskille staten og Folkekirken. Derimod tror jeg, at der uanset resultat af et valg, vil være et politisk flertal for at løsne båndene lidt, så Folkekirken må tage vare på flere af sine egne forhold - dette er ikke nødvendigvis et ønske fra Folkekirkens side, men vinden blæser i den retning fra politikernes side. De forhold der er i øjeblikket, har vist sig ikke længere at være tidssvarende.
Del Link

flexblock

Få nyhederne i din indbakke

flexblock
splitblock
flexblock

flexblock
flexblock
splitblock
Er det ok, at andre end præster får adgang til prædikestolen i folkekirken?
 
flexblock
flexblock
splitblock
flexblock


flexblock

Nyhedsbrev

flexblock
flexblock

Prøv Kristeligt Dagblad gratis i 4 uger

Prøv os i 4 uger – gratis og uforpligtende

Billede af Kristeligt Dagblads avis
Persondatapolitik og cookies

Alt fra Kristeligt Dagblad

  1. k.dk​
  2. religion.dk​
  3. kristendom.dk​
  4. etik.dk​
  5. pilgrimsvandring.dk​
  6. bogbasen.dk​
  7. hjertedating.dk​
  8. foredragslisten.dk​
  9. eftertanke.dk​
  10. mindet.dk​
  11. kirku.dk​