Prøv Kristeligt Dagblad gratis i 4 uger


Send artiklen Flere bruger sex som religiøs praksis til din ven.
Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Flere bruger sex som religiøs praksis


"Seksualiteten bør have en større plads inden for kirken. Gud gav os jo sanserne, og både smagssansen og følesansen er måder at nå Ham på," siger sognepræst Poul Joachim Stender.

- Colourbox

Annonce flexblock
flexblock
Forstør Send Print

Sex som religiøs praksis er blevet moderne. Det er specielt de nyere religioner, der tillader en mere individualistisk tilgang til troen, siger forsker

"En del af meditationen handlede om at vække de seksuelle energier. Helt konkret skulle jeg danse rundt, som var jeg den mest sexede kvinde i verden. Og hvis man havde lyst til det, kunne man lege videre med det sammen med en partner. Det var ret spændende."

Det fortæller Julie Majfred til DR-programmet Religionsrapport. Den 29-årige medicinstuderende er for nylig kommet hjem fra en måned på et center i Indien, hvor hun levede efter guruen Oshos principper.

LÆS OGSÅ: Erotik er en Guds gave af de helt store

Osho var en kontroversiel indisk spirituel leder der internationalt også var kendt som "sex guru".

Annonce
I følge DR er hun bare én af mange, der er begyndt at bruge sex som et redskab til at nå det guddommelige.

TEMA: Erotik

- Det var meget naturligt at have lov til at udtrykke sig selv på denne frie måde. Og seksualiteten er en utrolig let vej til religiøs ekstase, man kan kalde det en kosmisk orgasme, siger Julie Majfred til DR. Hun har også søgt inden for de store verdensreligioner. Men har ikke fundet det rette.

LÆS OGSÅ: Seksualitet i de fem verdensreligioner

Lektor i Religionsvidenskab på Aarhus Universitet fremhæver, at det lettere at have en individualistisk tilgang til troen inden for de nyere religioner som for eksempel Oshos lære.

LÆS OGSÅ: Joan Ørting: Religion er godt for sexlivet

- Seksualiteten har også traditionelt haft trange kår hos både kristendom, jødedom og islam. De har overvejende bekendt sig til dualismen og dermed sat en skarp grænse mellem det kropslige og det sjælelige. Rationalet har været, at det er ånden, der adskiller os fra dyrene og naturen. Og dermed hørte seksualiteten med til det, der skulle tæmmes for at forfine ånden, siger Marianne Qvortrup Fibiger til DR.

LÆS OGSÅ: Hvad Bibelen siger om sex

Sognepræst i Kirke Saaby og forfatter til bogen "Med Gud i seng" Poul-Joachim Stender mener ikke, at kristendommen er fjendtlig over for sex.

- Seksualiteten bør have en større plads indenfor kirken. Gud gav os jo sanserne, og både smagssansen og følesansen er måder at nå Ham på. Man mærker Guds nærvær lige så meget i den erotiske berøring, som hvis man står og betragter et maleri af Kristus på korset, siger Poul Joachim Stender til DR.

SE OGSÅ: Videointerview med Poul Joachim Stender:

FACEBOOK: Bliv ven med Kristeligt Dagblad

Andre artikler:


Vil du kommentere artiklen?

Du skal være logget ind for at kunne kommentere artiklen.

  1. Jeg har glemt min adgangskode
Trådet overblik  |  Fladt overblik

Fibigers kommentar

Lars, publiceret d.31/05 15:10 (for 3 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Flere bruger sex som religiøs praksis
Blander Fibiger ikke Platons udprægede dualisme, sjælens fangenskab i kroppen med en længsel efter at komme tilbage til ideerne, adskilt fra kroppen - med kristensdommen idé om sjæl og legeme, som uadskillige størrelser. Man kunne måske sige, at med kødets opstandelse inviteres det hele menneske med til det hinsides! Mennesket består af krop og sjæl, i modsætning til Platons ophøjede sjæl, som tvinges til midlertidig ophold i en elendig krop - og derfor længes efter kroppens endelig, for da at slippe ud af sit fangenskab!
Link

Sv. Fibigers kommentar

Michael, publiceret d.31/05 16:15 (for 3 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Flere bruger sex som religiøs praksis
susanne skrev:
Blander Fibiger ikke Platons udprægede dualisme, sjælens fangenskab i kroppen med en længsel...


Hvis man i stedet går tilbage til de gamle Kelter og deres druider som hævde at mennesket består af en fysisk krop, en åndelig krop og en sjælelig kop som mødes for en stund for atter at skilles

Har man et verdens billed som både rummer Platons 3 grund punkter og kristendommens treenighed, derudover kan det symboliseret ved den nordiske mytologi 3 hovedguder og hinduismens 3 hovedguder, listen er lang.

Der er for mig meget der taler for at de gamle druider havde fat i noget meget væsenlig som kan bidrag til en udvidet forståelse.
Link
flexblock
flexblock
flexblock

Job på k.dk I samarbejde med Jobzonen

  1. Administrationschef til KFUM og KFUK

    KFUM og KFUKs Landskontor

    Oprettet den: 14-04-2014

  2. Skoleleder til Skt. Knuds Skole, Aarhus

    Skt. Knuds Skole, Aarhus

    Oprettet den: 07-04-2014

  3. Vil du arbejde og udvikle sammen med frivillige i KFUM og KFUK?

    KFUM og KFUK

    Oprettet den: 14-04-2014

  4. Sognepræst til Skive sogn

    Skive sogn

    Oprettet den: 24-04-2014

  5. Sognepræst

    Sct. Peders Pastorat i Århus Stift

    Oprettet den: 08-04-2014

  6. Christians Sogns Menighedspleje søger Sognemedhjælper

    Kristeligt Dagblad

    Oprettet den: 01-04-2014

Se flere jobmuligheder
flexblock

Læs hele dagens avis

flexblock
Læs alle artikler her på siden samt i vores e-avis og apps - køb adgang for kun 79,- kroner om ugen
» Læs hele avisen her på siden samt i vores e-avis og apps: Få adgang for kun 79,- pr. uge flexblock

flexblock
container
flexblock
flexblock
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger... flexblock

Prøv Kristeligt Dagblad gratis i 4 uger

Prøv os i 4 uger – gratis og uforpligtende

Billede af Kristeligt Dagblads avis
Persondatapolitik og cookies

Alt fra Kristeligt Dagblad

  1. k.dk​
  2. religion.dk​
  3. kristendom.dk​
  4. etik.dk​
  5. pilgrimsvandring.dk​
  6. bogbasen.dk​
  7. hjertedating.dk​
  8. foredragslisten.dk​
  9. mindet.dk​
  10. kirku.dk​
  11. shop.k.dk​
  12. forlag​