Prøv Kristeligt Dagblad gratis i 4 uger


- Erik Bjerager, ansv. chefredaktør og adm. direktør
Erik Bjerager
Send artiklen Rønn: Du er udansk, Pia Kjærsgaard til din ven.
Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Rønn: Du er udansk, Pia Kjærsgaard

ARKIVFOTO 2008 af Pia Kjærsgaard (tv) og Birthe Rønn Hornbech-- hidtil uhørt hårde vendinger sætter en række fremtrædende V-politikere nu et hårdt angreb ind mod DF-leder Pia Kjærsgaard og hendes håndtering af den danske grænsedebat.(Foto: Keld Navntoft/S

- Keld Navntoft /Scanpix

30 debatindlæg Hold mig opdateret

Birthe Rønn langer nu ud efter Pia Kjærsgaard i sagen om grænsekontrol. Flere Venstre-folk bakker hende op

I hidtil uhørt hårde vendinger sætter en række fremtrædende Venstre-politikere nu et hårdt angreb ind mod DF-leder Pia Kjærsgaard og hendes håndtering af grænsedebatten.

Oprøret er anført af en usædvanlig skarp kommentar af tidligere integrationsminister Birthe Rønn Hornbech (V) i lørdagens udgave af Berlingske.

LÆS OGSÅ: Schall Holberg har også fået nok af DF

- Når andre ikke vil, så vil jeg sige det. Du er udansk, Pia Kjærsgaard, og dine bestandige udfald mod Tyskland viser ikke blot mangel på god tone, mangel på kendskab til diplomatisk stil og EU-samarbejdet med Tyskland i udlændingespørgsmål.

Annonce
- Angrebene vidner også om en total mangel på kendskab til danmarkshistorien, indleder Birthe Rønn Hornbech sin kommentar i Berlingske.

BAGGRUND:
Læs Birthe Rønn Hornbechs kronik

Venstres leder i EU-Parlamentet, Jens Rohde, bakker Birthe Rønn Hornbech op i hendes kritik. Det samme gør det mangeårige folketingsmedlem og tidligere indenrigsminister Britta Schall Holberg:

- Birthe er kommet mig i forkøbet, siger hun til Berlingske.

Hun mener, at Venstre skulle have sagt klart og tydeligt fra noget før.

- Der skulle have været sagt nej. Det skulle der i forbindelse med burkadebatten og en hel række andre ting.

DF-leder Pia Kjærsgaard har blot et skuldertræk til overs for kritikken.

- Birthe Røn er pludselig vågnet op fra de døde, og det er jo nærmest komisk at beklikke mig på danskhed, siger hun til Berlingske.

FACEBOOK: Bliv ven med Kristeligt Dagblad

Hold mig opdateret

Trådet overblik  |  Fladt overblik

Rønn: Du er udansk, Pia Kjærsgaard

Michael, publiceret d.19/06 09:35 (for 11 mnd. siden)
Læs artiklen bag debatten her: Rønn: Du er udansk, Pia Kjærsgaard
Jeg ser Birthe Rønn kritik af Pia Kjærsgaard som udansk, som forfejlet.

Når jeg ser på Pia Kjærsgaard, ser jeg en storesøster som har påtaget sig et for stort ansvar og som bruger alle kneb for at løse en for stor opgave.
Og jeg ser en storesøster som har forelsket sig i magten.
Jeg har anderkendelse for det sociale ansvar som jeg ser Pia Kjærsgaard forsøger at løfte og er meget uenig i metoderne der bruges.

Men jeg ser desværre ikke noget udansk i metoderne.
Jeg ser I selv den mindste gruppe dansker hvor en konflikt ser ud til at true freden at ”pærker kortet” trækkes med største selvfølgelighed eller ”den lede mand kortet” eller ”den lede kælling kortet” og vupti så har gruppen lagt konflikten uden for og fungere igen.
I det politiske trækkes det ”negligerende kort” som var det det eneste kort i spillet.
Og danske presse spiller taber- vinder og rigtig -forkertKortene ud.

Så udansk nej langt fra, uetisk og uhensigtsmæssigt, ja desværre og skadeligt for samlivet med andre mennesker, i såvel det nære som det fjerne.
Del Link

Sv. Rønn: Du er udansk, Pia Kjærsgaard

Jørgen Christensen, publiceret d.19/06 11:08 (for 11 mnd. siden)
Læs artiklen bag debatten her: Rønn: Du er udansk, Pia Kjærsgaard
Det kan der vist være meget om!
Del Link

Rønn: Du er udansk, Pia Kjærsgaard

E., publiceret d.19/06 11:39 (for 11 mnd. siden)
Læs artiklen bag debatten her: Rønn: Du er udansk, Pia Kjærsgaard
Jeg mener,
at et 'folketing' i et hvilket som helst EU land
skal kunne debattere internt om et lovforslag
uden at udenlandske ambassadører og ledende politikere i andre lande skal blande sig i debatten!
Paniske medlemmer af EU-parlamentet, som har lobbyister til at mene for sig, blander sig også i intern dansk debat!
Medierne griber med kyshånd virakken og blæser alle udtalelser op
og gør følelsesladede og personlige udtalelserne til hovedpunkter - ikke emnet og loven!

EU-kommissionen, som de rette aktører, har udtalt, at DK skal sørge for at loven er indenfor EU-og Schengenregler.
Hvis EU-kommisionen senere mener, at loven ikke overholder reglerne, må loven ændres eller tilpasses!

At vi nu skal høre, hvad Birthe Rønn mener om en anden politikers manglende "kultur", danskhed og en opdigtet betonmur
er så tilsyneladende et intert opgør, som vi borgere, vælgere, læsere absolut skal høre om,
i stedet for, hvad partiet Venstre vil gøre for at redde dansk økonomi og kultur!
Jeg er træt af gamle, fine damer i Venstre, som "bare er imod" og glæder mig til, at yngre kræfter ta'r over - efter valget.

PS: Scengen-reglerne har nu eksisteret en del år!
Virker de efter hensigten,
eller er der uforudsete ulemper og gener?
Måske et eftersyn og evt. justering er ved at være på tide,
som bl.a. Frankrig og Tyskland har udtalt sig om, da Grækenland og Italien er begyndt at føre egne YdreSchengen- grænseregler i strid med reglerne?
Del Link

Udansk - uren?

Karenerfaren, publiceret d.19/06 12:01 (for 11 mnd. siden)
Læs artiklen bag debatten her: Rønn: Du er udansk, Pia Kjærsgaard
Godt - lad os håbe at de yngre ikke lige så let lader sig rive med i følelsernes rus!
Men der er nogle, som mener, at hvis bare vi bliver fri for Pia Kærsgaard og de "landsbybeboere", hun repræsenterer - så bliver alting godt.
Har de nye socialdemokrater (som oftest akademikere med deres økonomi på det tørre, og med deres børn i privatskole) - har de nogen form for kontakt med, for ikke at tale om solidaritet med almindelige danskere?
Er det egentlig ikke forbløffende, hvor mange, der når de står i stemmeboksen, sætter deres kryds ved DF - til trods for al den foragt, dette parti overøses med?
Hvem tør betragte disse vælgere som mennesker, nogle man kunne gøre et forsøg på at forstå?
De er så håbløst naive, at de tror, at demokrati betyder indflydelse på egen situation.
Eller er de bare "ikke stuerene", de klasse(kaste)løse, som skal betale deres skat, og for øvrigt holde mund med deres problemer? For de kan ikke klare det korrekte nydanske, der ikke har ord, for disse problemer.
Del Link

Rønn: Du er udansk, Pia Kjærsgaard

Christian Budde, publiceret d.19/06 12:27 (for 11 mnd. siden)
Læs artiklen bag debatten her: Rønn: Du er udansk, Pia Kjærsgaard
Det udanske består ikke i, hvad Pia K. siger, men måden hun siger det på.
Det er i orden at være uenige, og dog skal vi behandle hinanden ordentligt / tale ordentligt til hinanden. Hvis man absolut vil skændes, kan man lukke dørene og gøre det dér, og så opføre sig ordentligt, når man står frem på "scenen" igen.
Det andet er med et gammelt (umoderne / glemt) ord uopdragent!
Del Link

Børnehave

Kristian, publiceret d.19/06 13:37 (for 11 mnd. siden)
Læs artiklen bag debatten her: Rønn: Du er udansk, Pia Kjærsgaard
Hvad er det for en børnehave som regerer det her land?

Findes der virkelig ikke vigtigere ting at bruge tiden på som politiker?
Del Link

Muldets frænder mangler sand oplysning!

Poul Sloth, publiceret d.19/06 14:06 (for 11 mnd. siden)
Læs artiklen bag debatten her: Rønn: Du er udansk, Pia Kjærsgaard
Karen erfaren har en pointe når hun skriver at mange i frustration ender med at stemme på DF fordi de ikke synes de bliver hørt. Problemet ligger, for mig at se i den blokpolitik der nu er ført i Danmark i 10 år. VK er blevet bremset af DF i en seriøs EU debat. Vi har faktisk været frivilligt med dette fællesskab nu i snart 40 år og rigtig meget af vores lovgivning er reelt en følgelovgiving af det som besluttes i EU. Faktisk stemmer DF også for stort set alle de lovforslag som vi som resultat af medlemsskabet skal genemføre. DF ser det imidlertid som en god populistisk mulighed at markere sig her i Danmark som negative mod EU og meget negative mod muslimer. De benytter enhver lejlighed til at lave "Hjallerup marked" handler med regeringen på områder som overfladisk set kan se ud til at være meget danske; Men er langt fra den mentalitet som herskede i min barndom hvor vi på sommerudflugterne sang om de grønne lunde. Det var den gang hvor en fremmed var "en ven du ikke havde mødt". Dete har desværre lammet regeringen i at få skabt en konstruktiv debat i den danske befolkning om EU og vores plads fællesskabet. Derfor, det er faktisk ikke DF der er det store problem,det er en regering som lader sig drive rundt i manegen af DF. At der så er enkelte højskolevenstre folk som nu har fået nok er da glædeligt. Som Britta Schall Holberg udtrykker det, så er regeringen efterhånden så meget søbet ind i DFs værdipolitk at hendes partifælle Søren Pind med sine udtalelser om Marlene Wind er ved at nå samme niveau.
Del Link

Pia som udansk?

JenniBaden, publiceret d.19/06 14:34 (for 11 mnd. siden)
Læs artiklen bag debatten her: Rønn: Du er udansk, Pia Kjærsgaard
Jeg synes ellers, at DFs leder, Pia Kjærsgaard, er blevet beskyldt for at være for "dansk" - og det var ikke ment positivt, al den stund at det vist betyder kolonihavedansk eller småborgerlig. Joh, foragten for dét parti lufter man stadig. Som Nyrup Rasmussen ytrede engang: "Stuerene bliver I aldrig!" Alt imens han vred sig på scenen og rettede på slipset.

Vreden bunder nok i, at socialdemokraterne ikke længere evner at lytte til folk - heller ikke dem hvis velfærd de skulle forsvare. Med Helle Thorning Schmidt og adjudanter - som helt åbenbar ikke lever et liv som deres almindelige vælgere - er de fulde af foragt for deres livssituation. De fravælger over en bred kam folkeskole og lejebolig, sørger for privatpensioner plus den fra det offentlige, fifler med skatten med mere. - Se det er rigtige "danskere".
Del Link

Stop mudderkastningen.

Nederby Jessen, publiceret d.19/06 14:43 (for 11 mnd. siden)
Læs artiklen bag debatten her: Rønn: Du er udansk, Pia Kjærsgaard
Stop dog den mudderkastning. En række politikere er nu kommet ud over den politiske substans og er blevet personlige, går efter kvinden/manden fremfor det politiske indhold.

Er det virkelig allerede blevet så meget agurketid, så man falder ned på dette niveau i den politiske debat - eller er det forvarslen om en beskidt valgkamp? Jeg er bange for, at det er det sidste.

Men stop det. Det klæder ingen politiker at opføre sig på den måde. Lad os få en saglig valgkamp, hvor vi går efter de politiske temaer og stop så mudderkastningen.

Bjarne Nederby Jessen
MF-kandidat for Kristendemokraterne
Del Link

Rønn: Du er udansk, Pia Kjærsgaard

Agnieszka, publiceret d.19/06 15:33 (for 11 mnd. siden)
Læs artiklen bag debatten her: Rønn: Du er udansk, Pia Kjærsgaard
Jeg kender ingen af damerne, men jeg tror Birthe Rønn pröver blot paa at bruge det stärkeste vaaben mod Pia Kjærsgaard, man kan forestille sig: "ikke-dansk-kortet", saa tät paa ”pærker kortet” som hun kan komme til uden at folk ser angrebet som forfejlet. (Fordi jeg tror ikke det er forfejlet.)
Saa: "uetisk" - ja, men "uhensigtsmæssigt" - nej.
Del Link
Mere:   1 | 2 | 3   Næste


flexblock

Få nyhederne i din indbakke

flexblock
splitblock
flexblock

flexblock
flexblock
splitblock
Er det ok, at andre end præster får adgang til prædikestolen i folkekirken?
 
flexblock
flexblock
splitblock
flexblock


flexblock

Nyhedsbrev

flexblock
flexblock

Prøv Kristeligt Dagblad gratis i 4 uger

Prøv os i 4 uger – gratis og uforpligtende

Billede af Kristeligt Dagblads avis
Persondatapolitik og cookies

Alt fra Kristeligt Dagblad

  1. k.dk​
  2. religion.dk​
  3. kristendom.dk​
  4. etik.dk​
  5. pilgrimsvandring.dk​
  6. bogbasen.dk​
  7. hjertedating.dk​
  8. foredragslisten.dk​
  9. eftertanke.dk​
  10. mindet.dk​
  11. kirku.dk​