Prøv Kristeligt Dagblad gratis i 4 uger


- Erik Bjerager, ansv. chefredaktør og adm. direktør
Erik Bjerager
Send artiklen Schall Holberg: Forskellen mellem regeringen og Dansk Folkeparti er blevet for stor til din ven.
Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Schall Holberg: Forskellen mellem regeringen og Dansk Folkeparti er blevet for stor

Vi må sige fra overfor Dansk Folkepartis retorik, for ellers bliver vi slået i hartkorn med holdninger, vi ikke deler, skriver Britta Schall Holberg (V)

- Rune Johansen/Scanpix Denmark

8 debatindlæg Hold mig opdateret

Vi må sige fra overfor Dansk Folkepartis retorik, for ellers bliver vi slået i hartkorn med holdninger, vi ikke deler, skriver Britta Schall Holberg (V)

For nogle af os forekom et folketingsvalg inden sommerferien med den store, brede aftale som en rigtig beslutning. Også fordi der jo er momenter i aftalen, som alle partier måske helst havde været foruden, men set i en sammenhæng, hvor mange ønsker skal bøjes, så kunne det gå.

Selv var jeg ked af grænseaftalen, men set i det overordnede billede kunne en aftale, der holdt sig inden for EU-retten og Schengen gå, selvom jeg helst havde set, at man havde sagt til Dansk Folkeparti: Det ved vi godt, I ønsker jer, men det kan vi ikke levere.

Men nu blev det altså sådan. Og det kunne have været et valgoplæg.

LÆS OGSÅ:  Rønn: Du er udansk, Pia Kjærsgaard

Annonce
Men derefter gik det jo helt galt. Og årsagen var i høj grad, at Dansk Folkeparti følte et behov for at markere, at det, man i virkeligheden ønskede, var et opgør med Schengen og pludselig stod den store forskel, der har været, så længe samarbejdet mellem regeringen og Dansk Folkeparti har stået på, skærende klart: Vi har helt forskellige holdninger i Europa-politikken, vi har en helt forskellig opfattelse af nødvendigheden af det øgede politisamarbejde i Europa, som er det eneste, der kan være et værn mod den kriminalitet, man gerne vil stoppe. Vi har helt forskellige holdninger til globaliseringen og internationaliseringen. Det blev skærende klart, at det, man ønskede fra Dansk Folkeparti, var en stærk grænsemarkering, og man havde intet imod, at aftalen gjorde op med Schengen.

DER SKULLE NETOP VÆRE TALE om en grænsemarkering til det Tyskland, hvis ambassadør i Danmark på sit lands vegne udtrykte sit ubehag ved den aftale, som pludselig ikke bare blev en politisk aftale om nogle ekstra toldere, men blev et ønske om en reel grænsedragning. Hvilket betød en voldsom understregning af en forskel mellem regeringen og Dansk Folkeparti i synet på Danmark.

I Venstre har vi den stærke opfattelse, at det Danmark, vi kender og holder af, netop er et åbent Danmark, et Danmark, der gennem århundreder har været præget kulturelt og på anden måde af mennesker, som kom udefra. Bare tænk på polakkerne, vi havde så hårdt brug for som arbejdskraft engang. Eller tænk på hollænderne, som kom hertil efter indbydelse fra Danmark for at lære os at dyrke grøntsager. I årevis for ikke så længe siden kom tyske embedsmænd hertil og prægede i den grad styret her i landet. Danmark har dertil altid været en søfartsnation – ja, i det hele taget: Danmark har ikke været en ø og må ikke blive en ø.

I Venstre har vi altid som base haft sætningen ”Frihed til forskellighed”. Vi har troet på det åbne samfunds nødvendighed, hvis et land skal udvikle sig. Globaliseringen og internationaliseringen, hvor varer og mennesker kan bevæge sig over grænser, tror vi er en forudsætning for en blomstrende økonomi og en blomstrende kultur.

BARE DISSE FÅ BEMÆRKNINGER viser, at VKO-samarbejdet siden 2001 ikke har været det letteste, fordi de politiske holdninger er så forskellige. Alligevel er dette samarbejde på mange måder lykkedes. Aftalen om efterlønnen, som Dansk Folkeparti ikke brød sig meget om, er et eksempel på, at man kan nå politiske resultater, hvis man bøjer sig mod hinanden.

Men når så tonen bliver så voldsom og så fordømmende blandt andet mod Tyskland, som den har været i den forløbne uge, når den tyske ambassadør får at vide, at han ikke skal ”blande sig”, og ikke skal komme ”rendende”, fordi han har ”noget muggeri, han vil af med” og når håbet om, at alle andre lande vil kopiere vores kommende kontrol ved grænsen, og når man ”personligt er ligeglad med, at Danmark bliver ekspederet ud af Schengen” (altsammen hentet fra Pia Kjærsgårds kronik i dagbladet Politiken i forrige uge), så får en aftale, som vi andre nødtvungent kunne leve med, en karakter og nogle vinkler, som bliver for meget.

For så betyder retorikken, at aftalen bliver pustet op til langt mere, end den er, at vi skader vores forhold til andre lande, og at vi ødelægger vores omdømme og mister vores karakter af et lille demokratisk og åbenttænkende land.

Bedre bliver det ikke af, at Tyskland får revet sin fortid i næsen, og at vi, der tror på nødvendigheden af et europæisk samarbejde, bliver anklaget for at være ”håndlangere for EU”.

Dansk Folkeparti må naturligvis sige, hvad de mener er rigtigt for dem at sige. Men når retorikken bliver som i de sidste uger, så må vi andre sige fra, for ellers bliver vi slået i hartkorn med udtalelser og holdninger, vi ikke deler.

Britta Schall Holberg (V), folketingsmedlem og tidligere indenrigs-, sundheds- og landbrugsminister
Fortsættes på næste side »
Læs hele artiklen 1 | 2

FACEBOOK: Bliv ven med Kristeligt Dagblad

Hold mig opdateret

Trådet overblik  |  Fladt overblik

slotsfruens moral

pha, publiceret d.24/06 09:41 (for 11 mnd. siden)
Læs artiklen bag debatten her: Schall Holberg: Forskellen mellem regeringen og Dansk Folkeparti er blevet for stor
Når jeg som overskrift skriver "slotsfruens moral" mener jeg naturligvis manglende moral.
Det er vældig fine og rigtige betragtninger slotsfruen Schall Holberg bringer frem - men er hun konsekvent? NEJ
Vi har nu flere gange set og hørt hende tale sit parti midt imod, hvilket hun jo ikke risikerer det mindste ved, da hun ikke opstiller til det kommende valg, men hun har aldrig i folketinget taget konsekvensen af sine synspunkter og stemt imod. Derimod gemmer hun sig bag clearingsregler, så hun ikke er tilstede i folketingssalen ved afstemningen.
Del Link

Problemet er venstre - ikke DF

Lars J. Helbo, publiceret d.24/06 10:25 (for 11 mnd. siden)
Læs artiklen bag debatten her: Schall Holberg: Forskellen mellem regeringen og Dansk Folkeparti er blevet for stor
Jeg er helt enig i Britta Schall Holbergs betragtninger. Afstanden mellem Venstre og DF er blevet for stor, eller rettere: Ved at give DF indflydelse på EU-politikken, skræver regeringen så meget, at bukserne revner.

Men hvad gør regeringen så? I stedet for at samle benene, så lader man som om men er enig med DF. Hvis regeringen ville præsentere grænseaftalen som en nødvendig indrømmelse til DF, så kunne man måske forstå det. Men man stiller sig op og siger, at det er en god aftale, der vil begrænse kriminalitet og jeg ved ikke hvad. Når man hører skatteministeren snakke om aftalen, så får man næsten det indtryk, at han selv tror på det vrøvl, han lukker ud.

DET er problemet, for dermed bliver der nemlig skabt tvivl om Venstres politik. Er Venstre stadigvæk tilhænger af EU? Går man stadigvæk ind for åbne grænser? Det prikker til en dybere tvivl. For derved kommer vi jo i tanker om, at Venstre i 10 år med regeringsmagt ikke har rørt en finger, for at slippe af med forbeholdene. Var det et nødvendigt hensyn til DF, sådan som vi troede, eller skyldtes det i virkeligheden, at man ikke ville?
Del Link

Sv. Problemet er venstre - ikke DF

Nederby Jessen, publiceret d.24/06 13:15 (for 11 mnd. siden)
Læs artiklen bag debatten her: Schall Holberg: Forskellen mellem regeringen og Dansk Folkeparti er blevet for stor
Lars J. Helbo skrev:
Jeg er helt enig i Britta Schall Holbergs betragtninger. Afstanden mellem Venstre og DF er blevet...


Afstanden mellem Venstre og DF har altid været for stor, men Venstre har været nødt til at samarbejde med DF for at bevare regeringsmagten.

Håber vi efter valget får en flertalsregering henover midten.

Bjarne Nederby Jessen
MF-kandidat for Kristendemokraterne
Del Link

Sv. Problemet er venstre - ikke DF

Lars J. Helbo, publiceret d.24/06 19:49 (for 11 mnd. siden)
Læs artiklen bag debatten her: Schall Holberg: Forskellen mellem regeringen og Dansk Folkeparti er blevet for stor
"Nødt til" er måske en tilsnigelse. Man har jo altid et valg. I mine øjne valgte Venstre samarbejdet med DF for at beholde magten; men man glemte måske, at magten i sig selv ikke er noget værd. Den har kun en værdi, hvis den kan bruges til at gennemføre noget af det, som man gerne vil - og her har det måske nok knebet noget.
Del Link

Forskel?

Plus, publiceret d.24/06 20:13 (for 11 mnd. siden)
Læs artiklen bag debatten her: Schall Holberg: Forskellen mellem regeringen og Dansk Folkeparti er blevet for stor
Måske er forskellen imellem VK&DF ikke så stor. V&K har bragt vælgerne i en umulig situation ved at samarbejde med dumhedens fanebærere. Som borgerlig kan jeg umuligt stemme på V og dermed støtte DF. Længere er den ikke! Gad vide om jeg er den eneste som har det sådan?
Del Link

Selvmodsigende.

Hellmut Toftdahl, publiceret d.24/06 21:41 (for 11 mnd. siden)
Læs artiklen bag debatten her: Schall Holberg: Forskellen mellem regeringen og Dansk Folkeparti er blevet for stor
BSH er selvmodsigende, når hun skriver: "et Danmark, der gennem århundreder har været præget kulturelt og på anden måde af mennesker, som kom udefra" vil blive indelukket af grænsekontrol. Det er helt forkert, for det åbne og tolerante Danmark var sikret med velfungerende grænsebomme, og vi gik i krig med tyskerne for at forsvare vore grænser.
Fysiske grænser er ingen hindring for mental åbenhed og tolerance. Se blot Schweiz: Her er intens grænsekontrol, men ingen grænser for, hvem landet vil give skattely og hemmelige bankkonti.
Del Link

Sv. Selvmodsigende.

Lars J. Helbo, publiceret d.24/06 22:28 (for 11 mnd. siden)
Læs artiklen bag debatten her: Schall Holberg: Forskellen mellem regeringen og Dansk Folkeparti er blevet for stor
@Hellmut Toftdahl, du tager fejl på flere måder. For det første giver samarbejde mellem politi og toldere hen over grænsen - sådan som det fungerer i Schengen - langt mere sikkerhed end nogen grænsekontrol.

For det andet er det med krig ikke nogen god løsning for små lande (så vi da vist i 1864?). For små lande giver et bredt samarbejde som EU langt mere sikkerhed.

For det tredje kan det godt være, at fysiske grænser ikke i sig selv er en hindring for mental åbenhed. Men i dette tilfælde er det den anden vej rundt. Forslaget om genindførelse af grænsekontrollen opstod, fordi en lille gruppe mennesker, der lider af en udpræget mangel på åbenhed og tolerance (DF) fik alt for stor indflydelse.
Del Link

Sv. Problemet er venstre - ikke DF

erik, publiceret d.25/06 00:21 (for 11 mnd. siden)
Læs artiklen bag debatten her: Schall Holberg: Forskellen mellem regeringen og Dansk Folkeparti er blevet for stor
Nederby Jessen skrev:
Lars J. Helbo skrev: Jeg er helt enig i Britta Schall Holbergs betragtninger. Afstanden mellem...


Når man ser bort fra Per Ørum Jørgensen *), så har Kristendemokraterne (der oprindeligt hed Kristeligt Folkeparti) ikke været i Folketinget siden 2005.

De har været med i både en højreorienteret og en socialdemokratisk regering. Så det bliver interessant at se, om det virkelig skulle kunne lade sige gøre med en flertalsregering henover midten.

- Ikke for at være pessimist, men nu skal I jo lige have vælgerkorpset med jer.
På Berlingske står I d.d. kun til 0,6%.


*) Per Ørum Jørgensen var oprindelig valgt for De Konservative, men blev 6. februar 2010 standset af politiet p.g.a. spirituskørsel, promille på 1,3.
Fra 7. februar 2010 tog han sygeorlov fra Folketinget.
Den 1. marts meddelte han, at han var klar til at vende tilbage til Folketinget.
Den 9. april meddelte han, at han ville vende tilbage den 19. april.
Per Ørum Jørgensen meldte sig ud af det Konservative Folkeparti den 19. maj 2010 for at blive løsgænger. Han begrundede det med "politisk uenighed med den konservative ledelse om sygehusstrukturen i Vestjylland, samt en manglende vilje i regeringen til at gennemføre de nødvendige reformer af vores velfærdssamfund".
TV Midt/Vest kunne dog meddele samme dag, at partibestyrelsen i Holstebrokredsen ikke ønskede at indstille ham som folketingskandidat igen.
Per Ørum Jørgensen meldte sig så ind i Kristendemokraterne 21. juni 2010 og gav derved partiet repræsentation i Folketinget. Han udtalte i den forbindelse, at han "støttede regeringen, men at der ikke var tale om en blankocheck, for ambitionen var at fratage Pia Kjærsgaard sin magt."
Del Link

flexblock

Få nyhederne i din indbakke

flexblock
splitblock

flexblock
flexblock
splitblock
Er det ok, at andre end præster får adgang til prædikestolen i folkekirken?
 
flexblock
flexblock
splitblock
flexblock


flexblock

Nyhedsbrev

flexblock
flexblock

Prøv Kristeligt Dagblad gratis i 4 uger

Prøv os i 4 uger – gratis og uforpligtende

Billede af Kristeligt Dagblads avis
Persondatapolitik og cookies

Alt fra Kristeligt Dagblad

  1. k.dk​
  2. religion.dk​
  3. kristendom.dk​
  4. etik.dk​
  5. pilgrimsvandring.dk​
  6. bogbasen.dk​
  7. hjertedating.dk​
  8. foredragslisten.dk​
  9. eftertanke.dk​
  10. mindet.dk​
  11. kirku.dk​