Prøv Kristeligt Dagblad gratis i 4 uger


- Erik Bjerager, ansv. chefredaktør og adm. direktør
Erik Bjerager
Send artiklen Frikirker klar til øget samarbejde til din ven.
Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Frikirker klar til øget samarbejde

En række svenske frikirker går nu sammen om at lave et nyt fælles kirkesamfund.

- Colourbox.

Fakta

nyt kirkesamfund

Svenska baptistsamfundet, Metodistkyrkan og Svenska Missionskyrkan har besluttet at gå sammen i...
Læs mere
flexblock

Emneord for denne artikel

samarbejde | arbejde | dansk | dannelse | nyt | fremtid | svensk | fremtiden
flexblock
7 debatindlæg Hold mig opdateret

Dannelse af et nyt svensk kirkesamfund inspirerer danske frikirker til at arbejde tættere sammen, og nye kirker vil blive en realitet i fremtiden, mener frikirkefolk

Svenska baptistsamfundet, Metodistkyrkan og Svenska Missionskyrkan arbejder netop nu på dannelsen af en ny kirke, og det spreder ringe i vandet til Danmark. Kirkesammenslutningen iagttages med nysgerrighed og interesse fra danske frikirker, og formand for Baptistkirken i Danmark Mogens Andersen, mener, at mere samarbejde vil styrke frikirkerne.

LÆS OGSÅ: Kirken skal vendes på hovedet

”Vi må erkende, at der ikke sker en mærkbar tilgang af nye medlemmer, og hvis stagnationen fortsætter, så må vi vurdere nye muligheder. Derfor finder vi det så banebrydende og interessant, hvad der er sket i Sverige,” siger han.

Han har blandt andet været med til at beslutte, at Frikirkeforum, som er et udvalg under Danske Kirkes Råd, skal observere den nye svenske kirke og følge op på udviklingen. Mogens Andersen tror ikke, at nye danske kirkedannelser ligger lige for, fordi svenske kirker har større tradition for samarbejde, men personligt mener han, at det vil styrke landets frikirker, hvis de kopierer den svenske model.

Annonce
”Det kan være forvirrende, at der er så mange frikirker i Danmark, og jeg tror, det er vigtigere at leve op til vores formål om at udbrede evangeliet, end hvad vi hedder. Især de yngre medlemmer er ikke optagede af, om de er baptister eller er med i Apolstolsk kirke, så udviklingen vil også komme til Danmark. Men indtil videre iagttager vi Sverige, og hvis det bliver en succes, så er jeg klar til en dialog med de øvrige frikirker,” slår Mogens Andersen fast.

I den kommende tid skal de tre frikirker gradvis afvikle sig selv som organisationer og danne den nye kirke. Her vil kirke-, dåbs- og embedssyn blive store udfordringer, siger biskop i Metodistkirken i Norden og Baltikum Christian Alsted, som nu mister en del af sine medlemmer, når den svenske del af metodistkirken træder ud. Han mener dog ikke, der er tale om en svækkelse af metodistkirken.

”Jeg tror, at der er store fordele ved sammenslutningen, for de får en stærkere platform. Men selvfølgelig kommer de tre samfund hver især til at give afkald på nogle teologiske elementer, og det kommer til at tage mange år, før de har en fælles identitet,” siger han.

Christian Alsted mener, at kirken har givet sig selv et benspænd, idet der endnu ikke er fundet hverken ledelse eller navn til kirken. Han mener, at det sender et uklart signal. Overordnet er han dog meget positiv omkring den nye kirke, men han mener ikke, at der er tendenser til lignende kirkedannelser i Danmark lige nu.

”Vi skal have et styrket økumenisk klima, før motivationen til at påbegynde et lignende arbejde er der. Men det sætter da nogle tanker i gang, og vi vil følge arbejdet i Sverige tæt,” siger han.

barslev@k.dk
Fortsættes på næste side »
Læs hele artiklen 1 | 2

FACEBOOK: Bliv ven med Kristeligt Dagblad

Hold mig opdateret

Trådet overblik  |  Fladt overblik

Frikirker klar til øget samarbejde

Nederby Jessen, publiceret d.28/06 10:40 (for 11 mnd. siden)
Læs artiklen bag debatten her: Frikirker klar til øget samarbejde
Jeg glæder mig over denne udvikling og ikke mindst over, at flere frikirkeledere taler positivt om en sammenlægning af kirker og kirkesamfund.

Siden min tidlige ungdom har jeg talt for og skrevet om, at alle danske frikirker bør samle sig i "Danmarks Frikirker", et fælles frikirkesamfund.

Med Frikirkenet har jeg set en begyndelse og glæder mig over det. Sammenlægningen af Missionsforbundet, Baptistkirken og Metodistkirken i Sverige kan nok blive en inspiration for frikirker i Danmark, men vi bør ikke stoppe ved de 3 frikirkesamfund, vi bør gå hele vejen og samle alle danske frikirker under ét - og jeg ser frem til den dag, det sker. Håber det bliver i min tid.

Bjarne Nederby Jessen
Del Link

Frikirker klar til øget samarbejde

pha, publiceret d.28/06 11:57 (for 11 mnd. siden)
Læs artiklen bag debatten her: Frikirker klar til øget samarbejde
Personligt kan jeg være ligeglad med frikirkerne, da jeg er medlem af Folkekirken og sikkert også vedbliver at være det.

Samarbejde kan sikkert være udmærket, når man holder sig for øje, hvad man samarbejder om. Hvis det er noget rent praktisk, kan det måske være gavnligt, men ellers tror jeg, at de enkelte kirkesamfund bør stå ved, hvad deres teologi er.
Det undrer mig f.eks. at netop Baptistkirken og Metodistkirken i Sverige (hvad med DK?) er faldet hinanden om halsen, da Baptisterne netop går stærkt ind for voksendåb, hvilket metodisterne jo ikke gør - de har samme holdning til dåb som Folkekirken har, at det primært er børn man døber.

Jeg tror der ligger noget i tiden, med at unge mennesker ikke tager "rammerne" så højtideligt, men går mere op i at der er "gang i den" til gudstjenesterne - altså godt med ramasjang i form af f.eks. gospel og lignende, og så pyt med resten. Jeg mener, det er en form for overfladiskhed og letflygtighed der har grebet om sig.
Del Link

Frikirker klar til øget samarbejde

MBS, publiceret d.28/06 13:17 (for 11 mnd. siden)
Læs artiklen bag debatten her: Frikirker klar til øget samarbejde
Bjarne skriver:
Siden min tidlige ungdom har jeg talt for og skrevet om, at alle danske frikirker bør samle sig i "Danmarks Frikirker", et fælles frikirkesamfund. ... vi bør gå hele vejen og samle alle danske frikirker under ét - og jeg ser frem til den dag, det sker. Håber det bliver i min tid.


Jeg er helt uenig. Jeg mener, at frikirkerne har store muligheder for samarbejde gennem Det Økumeniske Fællesråd (i dag kendt som Danske Kirkers Råd). Det er vigtigt, at vi samarbejder på tværs af frikirker og med folkekirken, den koptiske kirke, katolikkerne og de ortodokse. Samarbejde er godt. Men at slå sig sammen er skidt. Der er jo nogle teologiske årsager til at kirkerne er blevet splittet. Og selvom det ikke er særlig populært at indrømme den slags - så vil jeg i hvert fald ikke give teologisk køb på det, jeg tror på. Så lad os i stedet styrke og dyrke de særegene teologiske udlægninger og forståelser, men samtidig arbejde på at respektere hinanden indbyrdes, således at vi kan have et stærkt og frugtfyldt samarbejde!

PHA skriver:
Jeg tror der ligger noget i tiden, med at unge mennesker ikke tager "rammerne" så højtideligt, men går mere op i at der er "gang i den" til gudstjenesterne - altså godt med ramasjang i form af f.eks. gospel og lignende, og så pyt med resten. Jeg mener, det er en form for overfladiskhed og letflygtighed der har grebet om sig.


Jeg er enig. Men jeg tror ikke, at det kun er unge, som er angrebet af den form for ligegyldighed. Jeg synes i hvert fald, at jeg ser mange midaldrenende, som "farer fra kirke til kirke". Jeg fornemmer dog, at flere og flere af dem jeg kender, er begyndt at blive bevidste om teologien. Så jeg er optimistisk!
Del Link

Sv. Frikirker klar til øget samarbejde

Nederby Jessen, publiceret d.28/06 13:43 (for 11 mnd. siden)
Læs artiklen bag debatten her: Frikirker klar til øget samarbejde
MBS skrev:
Bjarne skriver: Siden min tidlige ungdom har jeg talt for og skrevet om, at alle danske frikirker...


Det er rigtigt MBS. Der er masser af muligheder for samarbejde gennem Danske Kirkers Råd - og det samarbejde fungerer udemærket og bør også fortsætte, når vi har fået én stor frikirke.

Men jeg taler i mit indlæg ikke "bare" om samarbejde mellem kirker og kirkesamfund, men om sammenlægning af kirker og kirkesamfund.

Bjarne Nederby Jessen
Del Link

Frikirker klar til øget samarbejde

MBS, publiceret d.28/06 16:31 (for 11 mnd. siden)
Læs artiklen bag debatten her: Frikirker klar til øget samarbejde
Bjarne skriver:
Men jeg taler i mit indlæg ikke "bare" om samarbejde mellem kirker og kirkesamfund, men om sammenlægning af kirker og kirkesamfund.


Ja det forstod jeg godt. Mit indlæg går på, at i stedet for at slå sig sammen til én kirke, skal man i stedet styrke samarbejdet.

Nu tager jeg lige udgangspunkt i de to frikirker du og jeg tilhører. Du kommer fra missionsforbundet. Jeg kommer fra baptistkirken. Jeg vil på ingen måde opgive troendes dåb og indføre barnedåb. Så for mig at se er en fusion umulig. Men jeg vil meget gerne samarbejde med missionsforbundet.
Del Link

Sv. Frikirker klar til øget samarbejde

Nederby Jessen, publiceret d.28/06 17:03 (for 11 mnd. siden)
Læs artiklen bag debatten her: Frikirker klar til øget samarbejde
MBS skrev:
Bjarne skriver: Men jeg taler i mit indlæg ikke "bare" om samarbejde mellem kirker og...


Du vil på ingen måde komme til at opgive troens dåb ved at baptistkirken og missionsforbundet går sammen i ét kirkesamfund.

Missionsforbundet pratiserer også og først og fremmest troendes dåb. Men man kan også - i sjældne tilfælde opleve barnedåb, men ikke barnedåb som i folkekirken, men som i metodistkirken, hvor barnedåben er at sammenligne med en barnevelsignelse.

Jeg er iøvrigt sikker på, at baptisternes, metodisternes og missionsforbundets dåbssyn fint kan leve sammen side om side - og her kunne vi også tage Pinsekirken og Apostolsk Kirke med for den sags skyld. Det er et spørgsmål om grundige samtaler og gensidig respekt.

Selv går jeg helt klart ind for troendes dåb, men respekterer, at der er medkristne, der har et andet dåbssyn.

Bjarne Nederby Jessen
Del Link

Frikirker klar til øget samarbejde

MBS, publiceret d.29/06 23:58 (for 11 mnd. siden)
Læs artiklen bag debatten her: Frikirker klar til øget samarbejde
Bjarne skriver:
Selv går jeg helt klart ind for troendes dåb, men respekterer, at der er medkristne, der har et andet dåbssyn.


Nu bevæger jeg mig nok ud på upopulær grund, men ikke desto mindre.... Jeg respekterer, at nogle af mine medkristne har et andet dåbssyn, det ligger dem frit for, men jeg accepterer ikke dåben.

Det betyder ikke, at jeg ser dem som "mindre kristne" (det afhænger nemlig af tro) - men deres teologi og praksis er misforstået. Altså i mine øjne. Derfor ville det være nødvendigt for missionsforbundet at opgive dén praksis totalt, hvis vi skulle slå os sammen. Det er meget vel snævertsynes, men det er altså min overbevisning.

Hvis vi så taler om ledelse, så er der kæmpe forskel på baptistkirkens demokrati og apostolsk ældsteråd. Og mht nadveren er der forskel på baptistkirkens månedlige nadverpraksis og pinsekirkens årlige nadverpraksis.

De forskellige frikirker har forskellig praksis. Og hvis vi slår os sammen og vedtager én gældende praksis, vil vi ende med en masse utilfredse mennesker. Det er konsekvensen af et kompromis - og dermed vil man allerede dagen efter en sammenlægning opleve nye firkirker, fordi der vil være nogen, som ikke vil acceptere den nye fælles frikirkelige teologi og praksis.

Så kunne man selvfølgelig lave én fælles ledelse, som blot tog sig af det økonomiske, og så med autonomi i den enkelte kirke til selv at vælge hvilken praksis og teologi man gik efter. Men dermed er enigheden jo kun noget der kan ses på papiret. Og så kan det vel være ligegyldigt.

Med det økumeniske samarbejde er der plads til vores forskelligheder - og vi er jo forskellige.
Med en sammenlægning vil man forsøge at lave en ensretning hvor alle må giove køb på noget og ingen vil være tilfredse.
Del Link

flexblock

Få nyhederne i din indbakke

flexblock
splitblock
flexblock

flexblock
flexblock
splitblock
Er det ok, at andre end præster får adgang til prædikestolen i folkekirken?
 
flexblock
flexblock
splitblock
flexblock


flexblock

Nyhedsbrev

flexblock
flexblock

Prøv Kristeligt Dagblad gratis i 4 uger

Prøv os i 4 uger – gratis og uforpligtende

Billede af Kristeligt Dagblads avis
Persondatapolitik og cookies

Alt fra Kristeligt Dagblad

  1. k.dk​
  2. religion.dk​
  3. kristendom.dk​
  4. etik.dk​
  5. pilgrimsvandring.dk​
  6. bogbasen.dk​
  7. hjertedating.dk​
  8. foredragslisten.dk​
  9. eftertanke.dk​
  10. mindet.dk​
  11. kirku.dk​