Prøv Kristeligt Dagblad gratis i 4 uger


Send artiklen Teologi brager frem på universiteterne til din ven.
Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Teologi brager frem på universiteterne

Aarhus Universitet, Det Teologiske Fakultet.

- Scanpix.

8 debatindlæg Hold mig opdateret

Teologistudierne i Aarhus og København har samlet set modtaget næsten 150 flere ansøgninger end sidste år. Livets store spørgsmål er in, mener samfundsforsker

Tilstrømningen til landets to universitetsbaserede teologistudier er i år så stor, at mange unge må gå forgæves. Når studierne begynder efter sommerferien, er teologistudierne fyldt op i både Aarhus og København – i modsætning til for få år siden.

LÆS OGSÅ: Konservative teologiuddannelser vinder frem

Universiteterne offentliggjorde i går årets ansøgertal, og i København søger i år 263 personer ind på teologi – 103 flere end sidste år. I Aarhus har 123 søgt ind – 42 flere end sidste år. Samlet set en fremgang på 60 procent for de to teologiuddannelser.

”Det her er en meget positiv historie for os. Vi ved faktisk ikke, hvorfor det er så fremgangsrigt i år, men da vi ramte et ansøgningsmæssigt lavpunkt i 2008, gik vi ikke i panik og fastholdt studiets retningslinjer. Det har virket,” siger Jesper Tang Nielsen, teologisk studieleder på Københavns Universitet.

Annonce
Studielederens glæde forstærkes af, at et rekordstort antal ansøgere har teologi som førsteprioritet.

Det er ganske enkelt det studium, de kommende studerende helst vil ind på.

Af de 263 ansøgere til Københavns Universitet optager universitetet 120 studerende, og i år har de alle teologi som førsteprioritet. Tilsvarende er førsteprioritetsansøgerne på Aarhus Universitet steget med næsten en tredjedel.

Marianne Levinsen, tidligere kontorchef i Århus Stift og forskningschef hos Fremforsk, Center for Fremtidsforskning, begrunder teologistudiernes fremgang således:

”Efter den økonomiske krise er der opstået en større interesse for teologi og i det hele taget for religion og livets store spørgsmål. Folk er begyndt at stoppe op og sige ’hov, hov, hvad er meningen med tilværelsen, er det syv nye par sko eller fokus på, hvad der eksistentielt set betyder noget for os?’. Forbrug og dyre rejser er simpelthen yt, og eksistentielt indhold er in. Så på den måde passer den voksende søgning til teologi godt til tidsånden.”

For at fuldende succeshistorien for de teologiske studier er Det Teologiske Fakultet i København den absolutte ansøgningshøjdespringer af samtlige fakulteter. Teologi går frem med flere end 60 procent ansøgere, mens den nærmeste ”forfølger”, Det Biovidenskabelige Fakultet, har 33 procent flere end sidste år.

Samlet har universitetet fået knap 8,5 procent flere ansøgninger.

Fra præsteuddannelsen i Aarhus hæfter rektor Henning Kjær Thomsen sig ved, at teologerne fra Aarhus Universitet lancerede det som noget positivt, da byens teologistudium for nylig røg ind under taget på et nydannet kulturvidenskabeligt fakultet sammen med fag som filosofi og idéhistorie.

Men fremgangen skyldes også nye samfundstendenser.

”Religion har fået en generel tilbagekomst i samfundet. Åndelige spørgsmål fylder mere, og selvom det nok har været en smule frustrerende de foregående år at konstatere, at det kun smittede af på de religionshistoriske fag, kan vi nu se, at det også smitter af på teologi som fag,” siger han.

gehlert@k.dk

johansen@k.dk

FACEBOOK: Bliv ven med Kristeligt Dagblad

Hold mig opdateret

Trådet overblik  |  Fladt overblik

livets store spørgsmål

Mads, publiceret d.14/07 09:17 (for 11 mnd. siden)
Læs artiklen bag debatten her: Teologi brager frem på universiteterne
Hvis man vil have svar på livets store spørgsmål er det da ikke teologi man skal søge ind på... Prøv fysik / astronomi, filosofi, idehistorie, historie og religionsvidenskab i stedet...
Del Link

Teologi brager frem på universiteterne

Daniel Henoch Pedersen, publiceret d.14/07 10:18 (for 11 mnd. siden)
Læs artiklen bag debatten her: Teologi brager frem på universiteterne
Hvis man vil have svar på livets store spørgsmål er det da ikke teologi man skal søge ind på... Prøv fysik / astronomi, filosofi, idehistorie, historie og religionsvidenskab i stedet...


Jeg har en bachelorgrad i statskundskab og sidefag i nordisk sprog og litteratur fra Århus Universitet. Og nu læser jeg så teologi. Jeg kunne også synes at alle de studier du nævner også kunne være interessante. Min oplevelse er dog, at du ikke kan læse dig til meningen med livet hverken på teologi eller nogle af de andre studier. Men teologi er et rigtig godt udgangspunkt for at få gjort sig nogle overvejelser om livets eksistentielle spørgsmål og "blive forvirret på et højere plan". Man skal dog også være indstillet på, at man skal lære en masse sprog, og det kan være hårdt arbejde. Tillykke til teologi-uddannelsen på Københavns Universitet og Århus Universitet. Jeg håber, at de kan holde på de nye studerende.
Del Link

Skulle det ikke være teologi?

Mathias, publiceret d.14/07 17:07 (for 11 mnd. siden)
Læs artiklen bag debatten her: Teologi brager frem på universiteterne
"Min oplevelse er dog, at du ikke kan læse dig til meningen med livet hverken på teologi eller nogle af de andre studier. Men teologi er et rigtig godt udgangspunkt for at få gjort sig nogle overvejelser om livets eksistentielle spørgsmål og "blive forvirret på et højere plan".- Daniel Henoch Pedersen.

Det er ikke for at angribe dig, Daniel, specielt, (- du sagde det bare så præcist!), men mere hele den liberale teologiske fløj, specielt teologi på UNI.
Skulle teologi ikke give den studerende indsigt i hvordan gud er?(Hvis man altså kan blive enig om der findes en?)

Teologi er trods alt = "viden om gud". Burde teologi ikke være mere end bare give en masse filosofiske teorier, lidt sprog og lidt historie, som man så kan reflektere lidt over livet og tænke sig frem til en gud, hvis man altså vil have en?

Jeg har aldrig læst teologi på UNI og vil helst være fri, dog har jeg været indefor til præsentation + tjekket hjemmesider m.m., og mit vurdering er klart: Jeg går til Menighedsfakultektet, hvor Helligånden kan få lov til at mig til at være en leder for Guds folk.

Forstår godt hvorfor folkekirken har kriser på kryds og tværs med de præster de får uddannet.

By the way. Hvis i ønsker et hint til hvordan i finder livets mening, hvorfor så ikke spørge livets grundlægger?
Tror ikke der er meget at finde i astronomi om livets mening, selvom der bruges(nærmere spildes) mange penge på det.

Mvh. Mathias.
Del Link

Her er svaret

Mads, publiceret d.14/07 19:06 (for 11 mnd. siden)
Læs artiklen bag debatten her: Teologi brager frem på universiteterne
Når jeg nævner de "fag" jeg nævner er det for at finde rammerne for universet/tilværelsen - det kan ikke rigtig lade sig gøre i teologi fordi det som påpeget netop er læren om gud.

Her er så svar på et par af de store spørgsmål, tag dem eller lad være, men de er sande (som i objektivt sande - og nej det er ikke arrogant at påpege fakta)...

Findes Gud?
Gud som et højere eksisterende individ med egen refleksionsevne og personlighed eksisterer ikke - Der er INTET videnskabeligt empiri eller data som peger på dette. Der er stadig "plads" til ham i de nuværende verdensbillede, fordi vi / videnskaben altid vil være begrænset af hvad der er fysisk muligt at undersøge og vi kan ikke få svar på alt - men det betyder ikke at han/hun/den derfor eksisterer. Med lidt logisk resonering og fornuftig tankegang som bunder i naturvidenskaben, filosofien og historien kan vi godt udelukke den ovennævnte gud. Kan vi udelukke den "personlige gud" - som værende fysisk eksisterende ja, som værende en idé skabt af mennesker - ja så er det klart at han "eksisterer" på lige fod med Allah, Jahve, Jupiter, Thor, Odin og alle de andre.

Meningen med livet?
Kun mennesker kan stille dette spørgsmål (så vidt vi ved indtil videre), fordi vi kan tænke abstrakt og fordi vi er meningssøgende eksistenser. Universet (rummet) er for mennesker uendelig stort og næsten tomt, hvis der tænkes stof pr. kubikmeter. Fordi Gud ikke eksisterer og vi mennesker ikke har en "fysisk skaber" er der heller ingen "højere" grund til at vi eksisterer - vi eksisterer som enten et "mirakel" eller noget helt naturligt, men begge dele som en del af stjernedannelsesprocessen (evolution både organisk og uorganisk). Dette gør menneskeheden til herre over sin egen tilværelse med de givne naturlige rammer og forudsætninger vi nu engang har. Problemer som religiøse uoverensstemmelser, for stor udledning af CO2, forurening af verdenshavene, bandekrige og lignende hører uoplyste, ikke reflekterende og i bund og grund "dumme" mennesker til... Den mening vi finder i livet skal ses fra et menneskeligt subjektivt "plan". Det vi tillægger værdi er det som giver os mening, fx at få børn, have en hobby, nyde et godt selskab, bede til en gud - alt sammen total overflødigt set i et objektivt/universelt relief, men ikke desto mindre det som betyder noget for os - faktisk kunne vi, hvis kun anskuede tingene objektivt bare begå masseselvmord alle sammen, for i længden vil det være fløjtende ligegyldigt, hvad der skete på Jorden, for den har "kun" 200-300 millioner år igen - medmindre vi formår at flytte dens bane omkring Solen - hvilket fører mig frem til at forskning IKKE er spild af penge. Fordi vi heldigvis ikke alene anskuer livet objektivt/universelt, men i et dialektisk forhold med vores subjektivitet.

Mathias du skriver vi skal spørge Gud - for går ud fra du mener ham, når du siger livets grundlægger - for at få svar på livets spørgsmål. Har du nogensinde fået svar? For så må du da gerne sende det videre...
Del Link

Teologi brager frem på universiteterne

Daniel Henoch Pedersen, publiceret d.14/07 19:32 (for 11 mnd. siden)
Læs artiklen bag debatten her: Teologi brager frem på universiteterne
Hej Matthias

Jeg læser faktisk på Menighedsfakultetets (MF´s) bacheloruddannelse. Du skal være meget velkommen hos os. Selv om jeg selv har valgt MF, så kan jeg godt ønske TF i København og Århus et stort tillykke med deres imponerende fremgang i år, som dog sker fra et meget lavt udgangspunkt. Det gælder dog stadigvæk, at jeg ikke tror, at man finder livets mening ved at læse teologi hverken på Menighedsfakultetet eller på Århus Universitet. Jeg kan godt gå ind for dit forslag om at spørge livets skaber om livets mening, og måske giver han dig et svar. Jeg tror dog næppe at livets mening findes i en bog - heller ikke Bibelen. Men der er alligevel en utrolig rigdom i at studere Bibelen - også på dens originalsprog - og diskutere kristendommens dogmer, historie og nutidige relevans.
Del Link

Sv. Teologi brager frem på universiteterne

Nederby Jessen, publiceret d.14/07 19:52 (for 11 mnd. siden)
Læs artiklen bag debatten her: Teologi brager frem på universiteterne
Daniel Henoch Pedersen skrev:
Hvis man vil have svar på livets store spørgsmål er det da ikke teologi man skal søge ind på......


Vi har jævnligt krydset klinger her på debatten Daniel og vi har bestemt ikke altid været enige, men jeg har altid dyb respekt for dine indlæg og din debatform.

I forhold til dette indlæg, må jeg erklære mig meget enig med dig. Intet studie kan give et menneske meningen med livet, men man kan gennem personlig tro på en personlig Gud, Gud Far skaberen, Gud Søn, frelseren og Gud Helligånd, hjælperen finde meningen med livet og så kan såvel troen som enslivserfaring og læring være med til at få gjort sig overvejelser om livets eksistentielle spørgsmål - og her kan teologistudiet ganske givet være en udemærket indgangsvinkel, men det kan så mange andre studier også.

Bjarne Nederby Jessen
Del Link

Sv. Teologi brager frem på universiteterne

Mads, publiceret d.14/07 20:00 (for 11 mnd. siden)
Læs artiklen bag debatten her: Teologi brager frem på universiteterne
Daniel Henoch Pedersen skrev:
Men der er alligevel en utrolig rigdom i at studere Bibelen - også på dens originalsprog - og diskutere kristendommens dogmer, historie og nutidige relevans.


Her er jeg meget enig. Det lyder bare mere som religionsvidenskab du beskriver der end teologi Bare husk at studerer man bibelen studerer man den menneskelige tankegang på den tid... ikke en "gud".
Del Link

Sv. Er (ateisten) så kommet herhen...

Niels, publiceret d.19/07 19:42 (for 10 mnd. siden)
Læs artiklen bag debatten her: Teologi brager frem på universiteterne
Han er godt nok efter Gud - "at studerer man bibelen studerer man den menneskelige tankegang på den tid... ikke en "gud". "Tankegange" kan man studere på Humaniora, så han er gået forkert i byen.
Del Link

flexblock

Få nyhederne i din indbakke

flexblock
splitblock
flexblock

flexblock
flexblock
splitblock
Er det ok, at andre end præster får adgang til prædikestolen i folkekirken?
 
flexblock
flexblock
splitblock
flexblock


flexblock

Nyhedsbrev

flexblock
flexblock

Prøv Kristeligt Dagblad gratis i 4 uger

Prøv os i 4 uger – gratis og uforpligtende

Billede af Kristeligt Dagblads avis
Persondatapolitik og cookies

Alt fra Kristeligt Dagblad

  1. k.dk​
  2. religion.dk​
  3. kristendom.dk​
  4. etik.dk​
  5. pilgrimsvandring.dk​
  6. bogbasen.dk​
  7. hjertedating.dk​
  8. foredragslisten.dk​
  9. eftertanke.dk​
  10. mindet.dk​
  11. kirku.dk​