Prøv Kristeligt Dagblad gratis i 4 uger


Send artiklen Politikeren, der ikke ville være politiker til din ven.
Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Politikeren, der ikke ville være politiker

Jesper Langballes holdning til folkestyret og det at være politiker har ændret sig i løbet i de 10 år, han har været på Christians-borg. Fra sin plads i Folketinget har han altid formået at skabe debat. Nu takker han af. –

- Leif Tuxen.

Emneord for denne artikel

politik | politiker | sognepræst | Dansk Folkeparti | DF | Jesper Langballe | interview
flexblock
16 debatindlæg Hold mig opdateret

Både efter første og anden periode som folkevalgt DF’er overvejede Jesper Langballe kraftigt at forlade Folketinget. Nu gør han alvor af det. Sognepræsten, politikeren og polemikeren er simpelthen brugt op

”Selvom jeg havde lyst, kunne jeg ikke tage en periode mere i Folketinget. Jeg er slidt ned og brugt op.”

Ordene er Jesper Langballes. Ærlige og kontante – en stil, der i dén grad kendetegner det snart 72-årige folketingsmedlem, som træder tilbage efter det forestående valg.

TEMA: Folketingsvalg 2011

Dermed lever Jesper Langballe fuldt ud op til budskabet i en af sine sidste prædikener som sognepræst, hvor han ifølge portrætbogen ”Langballe – en biografi” i 2004 sagde:”Så er vi sat til at bruge livet – uden guddommelige instrukser, uden nogen kristelig handlingsplan. Bruge det op og slide det ned – i bevidstheden om, at Gud vil kræve sit tilbage med renter.”Men den skarpe og direkte stil, der giver både venner og fjender, er begyndt at halte, og det er en af grundene til, at Jesper Langballe har valgt at takke af som politiker efter 10 år på tinge.

Annonce
”I starten befandt jeg mig som en fisk i vandet under debatterne i folketingssalen, og jeg kunne bruge min humor. Nu er det blevet lidt mere gumpetungt. Indfaldene kommer ikke lige så hurtigt til mig,” forklarer Jesper Langballe, hvis helbred tydeligt bærer præg af slitagen.

Krumrygget, gangbesværet og med nedsat hørelse.

Faktisk var det slet ikke meningen, at han nogensinde ville sætte sine ben på Christiansborg.

Han var præst af hele sit hjerte og betragter stadig den dag i dag sig selv mere som præst end som politiker, selvom han snart er hverken det ene eller det andet.

”Jeg er en atypisk politiker,” indleder Jesper Langballe sin anekdote om, hvordan han blev lokket til at stille op for Dansk Folkeparti af formand Pia Kjærsgaard via daværende pressechef Søren Espersen.

Først sagde Jesper Langballe nej. Det havde han også gjort tidligere, hvor han af partiet var blevet bedt om at stille op til Europa-Parlamentet i Bruxelles.

”Jeg vil hellere dø en langsom død end at sidde dernede i det latterlige parlament,” siger han med et vrængende tryk på ”latterlige”.

Men tilnærmelserne fra DF’s partiledelse fortsatte. Og da Søren Espersen igen forsøgte at få Langballe til at stille op til folketingsvalget i 2001, blev Langballe altså nysgerrig. Det afgørende var, da Espersen – med et glimt i øjet – fortalte, at folketingsarbejdet kun krævede én arbejdsdag om ugen, hvilket fik Langballe til fejlagtigt at tro, at han kunne fortsætte præsteembedet i Thorning Kirke i Midtjylland næsten uden brug af hjælpepræst.

”Jeg havde aldrig været medlem af et politisk parti og var helt blank på, hvad det indebærer at være politiker. Så jeg var så dum at hoppe på den. Men jeg har nu ikke fortrudt det.”

LÆS OGSÅ: "Har ministeren da aldrig rejst i muslimske lande?"

Modstanden mod det at være politiker betød, at han allerede ved valgene i både 2005 og 2007 overvejede at sige farvel og tak.

”Jeg overvejede det meget kraftigt,” siger han.

Missionen var nemlig allerede fuldført i 2002, forklarer han. Her forhandlede DF – repræsenteret ved Langballe, hans fætter Søren Krarup og Peter Skaarup – en ny og strammere udlændingepolitik på plads med regeringen. Dermed fik fætrene fuldført det arbejde, som de to tog hul på allerede i starten af 1980’erne, hvor de skrev artikler om indvandringen til det teologiske månedsblad Tidehverv.

”Jeg havde skrevet så meget om masseindvandringen, at nu havde jeg sagt A, og så måtte jeg også sige B. Så jeg stillede altså op og brød dermed med alle mine principper om, at en præst ikke hører hjemme på Christiansborg. Men der var én bestemt sag, jeg kæmpede for, udlændingepolitikken, og der fik vi en historisk sejr i 2002. Jeg fik, hvad jeg kom efter – og mere til,” siger Langballe og åbner samtidig også lidt for at tale om nederlag og fortrydelser.

Han ser det blandt andet som et nederlag, at rapporten fra historiker Bent Jensens omstridte Center for Koldkrigsforskning endnu ikke er udkommet, fordi visse dele indeholder fortrolige oplysninger.

Og så har han desuden lært at leve med de kompromisser, som det kræver for at tilpasse sig linjen i det topstyrede parti.

Han nævner tøvende et eksempel:

”Det var noget af en overvindelse for mig, da vi stemte for den sidste liberalisering af lukkeloven, hvor forretningerne skulle til at holde åbent i kirketiden. Jeg mener, at der skal være forskel på søndag og hverdag, så der måtte jeg altså lægge bånd på mig selv,” siger han og overvejer lidt, om det mon nu også var klogt at fortælle en journalist.

Han tilføjer derfor, at han nu sætter pris på partiets topstyring. På den måde slipper DF for ballade udadtil, og man kan i stedet holde kampene og uenighederne internt på gruppemøderne.

”Der kan bølgerne virkelig gå højt. Men det er vigtigt med partidisciplin. Det ser jeg nok lidt anderledes på nu, end før jeg kom ind. Der mente jeg, at man kun er bundet af sin egen overbevisning, intet andet.”

Og fortrydelser? Jo, der var vist lidt med tonen. Som da han kaldte en gruppe demonstrerende studerende for ”hjernedøde” i en debat med socialdemokraten Christine Antorini, og da han karakteriserede islam som ”pest over Europa”.

”Jeg fortryder selve ordet ”hjernedøde”. Det sagde jeg også bagefter – at jeg fortrød udtrykket, men ville lade indtrykket stå. Og det med pesten – der skal man huske på, at folk ikke kender forudsætningerne for det, man siger. Det værste er, hvis man lyder skinger, men indimellem kan det løbe af med en, så man bliver for grov i mælet” siger han og leverer nærmest i samme åndedrag en klassisk Langballe-bredside mod politikerkollegernes debatniveau:

”Sagligt og sprogligt er debatniveauet i Folketinget meget ringe. Det skyldes vel, at de fleste politikere er partigængere, der gradvis er rykket op i hierarkiet og er levebrødspolitikere uden noget særligt på hjerte. Politik er indavl. Det ville hjælpe, hvis politikerne havde bedre forbindelse til det virkelige liv. Der mangler ånd og virkelighedssans, og det medfører dårligere lovgivning,” lyder det.

”Det er også derfor, at det var så vigtigt for mig at fortsætte som præst. For at holde kontakt til virkeligheden. Det burde de andre også gøre.”

LÆS OGSÅ: Langballe-retssag ripper op i racismestrid

Jesper Langballe slår indimellem en karakteristisk skraldlatter op, mens han taler. Over sig selv. Over sin naivitet omkring folketingsarbejdet. Og over alt muligt andet, der falder ham ind, mens han drikker sin øl og pulser løs på piben. Enig eller uenig – selvironi og humor, det har han.

Endog i sådan en grad, at han i 1968, da han arbejdede som journalist, blev ansat på Morgenavisen Jyllands-Postens kulturredaktion, hvor han blandt andet skulle være med til at lave avisens satiriske bagside. Her fik blandt andre de venstreorienterede og de kulturradikale med Langballes grovfil.

I 1972 sagde han farvel til journalistikken og blev præst gennem Kirkeministeriets daværende særuddannelse, og umiddelbart derefter blev han ansat som sognepræst i Thorning. Et embede, han altså med stort afsavn til følge måtte sige farvel til 32 år på grund af det krævende arbejde som politiker.

Hvad så efter valget? Trods det skrantende helbred både fysisk og mentalt har Jesper Langballe ingen planer om at trække sig tilbage fra offentligheden. Hans drevne og konfronterende stemme vil stadig være at finde i især udlændinge- og EU-debatten og om forholdet mellem kristendom og danskhed.

Politikeren og præsten er slidt ned. Det er debattøren og provokatøren ikke.

”Jeg håber, at jeg kommer til at blande mig endnu mere i debatten end i dag. Og så skal jeg læse bøger af de mange fremragende klassiske forfattere, som jeg ikke har orket at få læst. Jeg mangler nogle af Dostojevskijs bøger for eksempel. Jeg kan ikke se nogen grund til at bruge tid på moderne sekundaforfattere.”

Tiden skal også bruges på at skrive bøger og artikler til Tidehverv, som han føler, at han har svigtet de seneste 10 år, mens han har brugt tiden som politiker.

”Jeg har slet ikke haft tid nok til Tidehverv, så det glæder jeg mig rigtig meget til,” siger Jesper Langballe, hvis efternavn måske ikke forsvinder helt fra Christiansborg.

Sønnen Christian stiller nemlig op for Dansk Folkeparti ved det forestående folketingsvalg.

TEMA: Dansk Folkeparti
Fortsættes på næste side »
Læs hele artiklen 1 | 2 | 3 | 4 | 5

FACEBOOK: Bliv ven med Kristeligt Dagblad

Hold mig opdateret

Trådet overblik  |  Fladt overblik

FARVEL TIL TO SKØNÅNDER

snedsted, publiceret d.21/07 11:23 (for 10 mnd. siden)
Læs artiklen bag debatten her: Politikeren, der ikke ville være politiker
Uanset hvilken politisk observans, man har, må man (jeg) erkende, at det er to meget markante skønånder, fætrene Jesper Langballe og Søren Krarup, der forlader Folketinget ved valget om få måneder.

De har meget tilfælles. Men der er også meget, der adskiller dem. Jesper Langballe er oprindeligt journalist, og han blev aldrig cand. theol., men fandt gennem særuddannelsen i tiden med stor præstemangel, vej til et embede som sognepræst i Thorning.
Fætter Krarup er derimod cand. teol., og man aner denne uddannelsesmæssige forskel i deres politiske profiler. Hvor Langballe er den ofte provokerende stridsmand, er Krarup et eksempel på noget, der kunne ligne en polyhistor, med en viden, der er både meget bred og meget dyb. Han er ligesom Langballe en meget skarp debattør, men Langballe er mere polemisk og direkte i sin retorik. Fætter Krarup er sådan set ikke mindre polemisk, men hans retorik er langt mere underfundig end sin meget direkte fætters.

Det er da også Langballe, der har pådraget sig de fleste øretæver, også i retssystemet, hvor han har måtte indkassere en dom for racisme. En sådan ville Krarup være alt for finurlig i sin retorik til at løbe ind i.

Jeg er ikke tilhænger af Dansk Folkepartis politik, specielt ikke udlændingepolitikken, som Langballe er kratør til. Men jeg kan kende en skønånd, når jeg møder én.

Hvem der nu skal overtage den uofficielle tittel som Folketingets mest raffinerede retoriker efter Krarup, og hvem, der skal overtage titlen som tingets infant-terrible efter Langballe må tiden vise.

Men jeg synes bestemt, at begge præster kan være deres arbejde i Folkestyrets tjeneste bekendt. Tinget mister to meget farverige skikkelser, når de to efter næste valg indskrænker deres debattørvirksomhed til Tidehvervsbevægelsens månedsskrift og diverse avisers klummer.
Del Link

Vor Herre til hest

Peer Aagaard, publiceret d.21/07 20:45 (for 10 mnd. siden)
Læs artiklen bag debatten her: Politikeren, der ikke ville være politiker
En racismedømt højreekstremist forlader Folketinget, og Christiansborgs luft bliver lidt renere. Der er ingen grund til nogen hyldest i den anledning. Måske snarere en skamstøtte over denne præst med det forkvaklede menneskesyn?

Det er et sygt samfund som giver personer som Langballe så meget taletid som tilfældet har været, endsige betragter hans synspunkter som legitime. Han og hans parti er en skamplet på vores nation.
Del Link

Sv. Vor Herre til hest

Nederby Jessen, publiceret d.21/07 21:05 (for 10 mnd. siden)
Læs artiklen bag debatten her: Politikeren, der ikke ville være politiker
Peer Aagaard skrev:
En racismedømt højreekstremist forlader Folketinget, og Christiansborgs luft bliver lidt renere....


Jeg fatter heller ikke, at Kristeligt Dagblad bruger så meget spalteplads på ham i dag. Lad ham og hans fætter forlade folketinget ved det kommende valg. Der vil næppe være mange, der kommer til at savne dem på Borgen.

De har gang på gang udvist, at de har en særdeles snæver tolkning af det bibelske begreb næstekærlighed.

Bjarne Nederby Jessen
Del Link

Tag jer dog sammen og opfør jer ordentligt.

Clausny, publiceret d.21/07 22:13 (for 10 mnd. siden)
Læs artiklen bag debatten her: Politikeren, der ikke ville være politiker
Jeg er enig med Snedsted. Hvad de to efterfølgende debatører skriver siger mere om dem selv end om Krarup og Langballe. Egentlig forstår jeg ikke dette ubændige ønske om af svine andre til i fuld offentlighed uden på nogen måde at bringe noget givtigt til debatten. For at markere sin politisk korrekte holdning nu her op til valget? Eller blot den meget menneskelige beskæftigelse at moppe andre?
Hvis det skulle gå så galt at det "pæne" menneske BNJ skulle komme i Folketinget efter valget vil debatniveauet synke dramatisk, thi han kan ikke nå S.Krarup til sokkeholderne hvad angår intelligent og skarp debat. Og særlig interessant er denne pladder religiøse, moralistiske følelses religion, som BNJ repræsenterer heller ikke.
Forhåbentligt kommer Kristendemokraterne aldrig i Folketinget.


Nederby Jessen skrev:
Peer Aagaard skrev: En racismedømt højreekstremist forlader Folketinget, og Christiansborgs luft...
Del Link

Sv. Vor Herre til hest

E., publiceret d.22/07 04:57 (for 10 mnd. siden)
Læs artiklen bag debatten her: Politikeren, der ikke ville være politiker
Nederby Jessen skrev:
."Jeg fatter heller ikke, at Kristeligt Dagblad bruger så meget spalteplads på ham i dag.
Lad ham og hans fætter forlade folketinget ved det kommende valg. Der vil næppe være mange, der kommer til at savne dem på Borgen."..

Jeg synes, at det viser Kristeligt Dagblad som en oplysende og alsidig avis,
at respektere alle folkevalgte MF'ere og lade dem og deres synspunkter komme til orde.
Det falder vel også naturligt, da de to fætre er præster i Den danske Folkekirke.
Personligt mener jeg, at især Krarup (enig eller ej) er én af dem, som har været/er med til at holde gang i den demokratiske debat i DK,
som besynderligt nok - med de mange medier - egentlig har lidt trange kår i dagens Danmark,
især fordi det hurtige og sensationelle dyrkes, og journalister prioriterer deres egne synspunkter for meget i forhold til det objektivt oplysende,
som er så vigtigt for et velfungerende demokrati!
Del Link

Sv. Vor Herre til hest

Ina Rex, publiceret d.22/07 08:29 (for 10 mnd. siden)
Læs artiklen bag debatten her: Politikeren, der ikke ville være politiker
Nederby Jessen skrev:
Peer Aagaard skrev: En racismedømt højreekstremist forlader Folketinget, og Christiansborgs luft...


Jeg er en af dem, der i den grad vil savne både Søren Krarup og Jesper Langballe i Folketinget, Bjarne, og jeg kan love dig, jeg ikke er ene om det!

Politiske skvadderhoveder og vendekåber, som f.eks. jeres "halmstrå" ,Per Ørum Jørgensen, kan vi udmærket være foruden, hvor imod politikere som Søren Krarup og Jesper Langballe er en mangelvare.

Nu sætter jeg min lid til, Søren Krarups datter ,Marie Krarup Møller, og Jesper Langballes søn ,Christian Langballe, får stemmer nok til at komme i Folketinget ved næste valg, så vi - i stedet for at miste to at Danmarks mest klarsynede og intelligente politikere - kan "nøjes" med et generationsskifte, og så i øvrigt håbe på, æblerne ikke er faldet så langt fra stammerne!

Både Marie Krarup Møller og Christian Langballe har i hvert fald givet udtryk for, de vil gøre deres til, den muslimske indvandring til Danmark bliver mindst mulig, så det i sig selv lover bestemt godt!
Del Link

Sv. Vor Herre til hest

Nederby Jessen, publiceret d.22/07 09:51 (for 10 mnd. siden)
Læs artiklen bag debatten her: Politikeren, der ikke ville være politiker
Ina Rex skrev:
Nederby Jessen skrev: Peer Aagaard skrev: En racismedømt højreekstremist forlader Folketinget,...


På deres gerninger skal man kende dem, hedder det i skriften. Vi kender Jesper Langballes og Søren Krarups gerninger - og jeg finder, at de ligger langt fra det næstekærlighedsbegreb,vi finder i Bibelen.

Marie Krarup Møller og Christian Langballe kender jeg kun ved navn. Bilver de valgt til folketinget, så skal de være så velkomne på Borgen, som alle andre, der bliver valgt og så må de efterfølgende bedømmes på deres politiske gerninger.

Til Clausny, som jeg har haft mangen god debat med, så går det altid galt, når vi beører præstefætrene fra DF. Jeg har intet ønske om at svine dem til, men jeg tager afstand fra deres næstekærlighedssyn og for hvad, det har betydet politisk.

Bjarne Nederby Jessen
MF-kandidat for Kristendemokraterne
Del Link

Sv. Vor Herre til hest

Ina Rex, publiceret d.22/07 10:41 (for 10 mnd. siden)
Læs artiklen bag debatten her: Politikeren, der ikke ville være politiker
Nederby Jessen skrev:
Ina Rex skrev: Nederby Jessen skrev: Peer Aagaard skrev: En racismedømt højreekstremist...


Du er godt nok en modig mand, Bjarne Nederby Jessen, når du - i dit forsøg på at nedgøre Søren Krarup og Jesper Langballe -skriver:

På deres gerninger skal man kende dem!

Her kan man virkelig tale om at kaste med sten, når man selv bor i glashus!! :-(

Hvad er din personlige mening om spirituskørsel, Bjarne??

Min barnelærdom er bl.a., spiritusbilister er potentielle mordere, og spirituskørsel er en forbrydelse, man til 100% selv bestemmer, om man vil besudle sit CV med!

Nu er jeg selvfølgelig heller ikke opdraget i et specielt kristent miljø, da far "bare" var strisser, Bjarne, men jeg lærte i hvert fald at tage ansvar for egne gerninger!
Del Link

Sv. Vor Herre til hest

Nederby Jessen, publiceret d.22/07 11:27 (for 10 mnd. siden)
Læs artiklen bag debatten her: Politikeren, der ikke ville være politiker
Ina Rex skrev:
Nederby Jessen skrev: Ina Rex skrev: Nederby Jessen skrev: Peer Aagaard skrev: En racismedømt...


Det er muligt, jeg er en modig mand, Ina, men jeg er i hvert fald ærlig.

Dit seneste indlæg var under bæltestedet.. Jeg er nødt til at spørge direkte om du med det insinuerer, at jeg har kørt spritkørsel? Hvis du mener det, så er du gået galt i byen. Jeg vil ikke drømme om at sætte mig til ratter i en bil med alkohol i blodet. Og jeg hører iøvrigt til dem, der mener, at vi skal have en promillegrænse på 0.

Hvis det er Per Ørum Jørgensen, du hentyder til - og det er det måske. Så tager jeg naturligvis afstand fra hans promillekørsel. Alt andet vil være forkert. Men Per har overstået sin straf. Han gik straks i behandling - og han rører ikke alkohol mere.

Da Per blev taget for spirituskørsel bad han straks om orlov for folketinget og vendte først tilbage efter endt behandling. Han tog konsekvensen af sin handling og i pressen gav han udtryk for sin skuffelse over sig selv.

En fejl er begået, men manden har taget konsekvensen af det og næstekærligheden taler også om tilgivelse.

Bjarne Nederby Jessen
MF-kandidat for Kristendemokraterne
Del Link

Sv. Vor Herre til hest

Ina Rex, publiceret d.22/07 12:05 (for 10 mnd. siden)
Læs artiklen bag debatten her: Politikeren, der ikke ville være politiker
Nederby Jessen skrev:
Ina Rex skrev: Nederby Jessen skrev: Ina Rex skrev: Nederby Jessen skrev: Peer Aagaard skrev:...


Lad være med at spille naiv, Bjarne - du ved jo udmærket godt, det ikke er dig, jeg angriber for at have kørt bil i påvirket tilstand!

Kunne da aldrig falde mig ind!!

Hvorfor mener du, det er under bæltestedet at fremhæve, Kristendemokraterne udelukkende er repræsenteret i Folketinget grundet et spritmandat, som konservartive af gode grunde gerne ville af med?

Du taler om tilgivelse - bod og bedring, Bjarne!!

Fint nok, men vil Kristendemokraterne så også kæmpe for, at f.eks. politifolk skal kunne klare sig med en omgang tilgivelse, når/hvis de har kigget lidt dybt i glasset, inden de sætter sig ind i deres biler og bevæger sig ud på vejene?

Det er nemlig ikke ligegyldigt, hvordan man opføre sig i håbet om at få magt her i landet, Bjarne - det vil Kristendemokraterne i den grad få at mærke ved det kommende valg!
Del Link
Mere:   1 | 2   Næste


flexblock

Få nyhederne i din indbakke

flexblock
splitblock

flexblock
flexblock
splitblock
Er det ok, at andre end præster får adgang til prædikestolen i folkekirken?
 
flexblock
flexblock
splitblock
flexblock


flexblock

Nyhedsbrev

flexblock
flexblock

Prøv Kristeligt Dagblad gratis i 4 uger

Prøv os i 4 uger – gratis og uforpligtende

Billede af Kristeligt Dagblads avis
Persondatapolitik og cookies

Alt fra Kristeligt Dagblad

  1. k.dk​
  2. religion.dk​
  3. kristendom.dk​
  4. etik.dk​
  5. pilgrimsvandring.dk​
  6. bogbasen.dk​
  7. hjertedating.dk​
  8. foredragslisten.dk​
  9. eftertanke.dk​
  10. mindet.dk​
  11. kirku.dk​