Prøv Kristeligt Dagblad gratis i 4 uger


Send artiklen Kære net-debattører: Vis respekt for hinanden til din ven.
Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Kære net-debattører: Vis respekt for hinanden

"Jeg gider ikke høre på dig, men du skal høre på mig!!!". Netdebatten har været præget af en uforsonlig tone.

- Birgit Reitz-Hofmann

27 debatindlæg Hold mig opdateret

Kristeligt Dagblads netdebat skal være præget af respekt. Derfor vil grove og hadske indlæg nu føre til øjeblikkelig udelukkelse

Kristeligt Dagblads net-debat er læsernes frirum. Et digitalt forsamlingshus, hvor meninger brydes og hvor man med et enkelt klik på musetasten kan nå tusinder af mennesker.

Men som i virkelighedens forsamlingshuse gælder, at også netdebatten ødelægges, når aktørerne bliver for højlydte og grove, ikke mindst i deres kommentarer til andre debattører.

LÆS OGSÅ:  Sådan får man en respektfuld debat

Den seneste tid har dele af Kristeligt Dagblads net-debat netop været præget af en grov, uforsonlig og ubehagelig tone, hvor de gode argumenter druknede i personlige tilsvininger og ukvemsord.

Annonce
Den slags er ikke usædvanligt på internettet, hvor tusinder af hjemmesider giver plads til alle former for ytringer. Konsekvensen bliver bare, at debatten hurtigt begrænses til nogle ganske få stemmer, mens andre og mindre grove aktører opgiver at deltage.

På Kristeligt Dagblad ønskes dog en debat, hvor alle føler sig velkomne og respekterede. Derfor er de groveste indlæg nu fjernet, ligesom enkelte debattører er permanent udelukket fra debatten.

I udgangspunktet skal debatten have sit eget liv, præget af læsernes personlige holdninger. Men for at sikre et miljø, hvor alle føler sig respekterede, vil grove, injurierende og hadske indlæg fremover føre til en øjeblikkelig udelukkelse fra debatten, uden forudgående advarsler.

Vi håber derfor, at alle vil være opmærksomme på, at en fri, livlig og skarp debat ikke er ensbetydende med, at man skal tilsvine og nedgøre sine modstandere og deres argumenter. Alle skal føle sig velkomne i forsamlingshuset.

FACEBOOK: Bliv ven med Kristeligt Dagblad

Hold mig opdateret

Trådet overblik  |  Fladt overblik

Hvor går grænsen

Kristian, publiceret d.09/08 14:41 (for 10 mnd. siden)
Læs artiklen bag debatten her: Kære net-debattører: Vis respekt for hinanden
Det er svært at vurdere hvor grænsen går. Personligt er jeg i tvivl om jeg træder nogen over tæerne, for skrift kan så let misforstås.
Hvis jeg skriver "fattige er selv skyld i deres fattigdom" Er det så at gå over stregen? Er det blot min holdning, eller taler jeg ned til en gruppe mennesker?

Debatten på Kristeligt Dagblad synes jeg nu er mere mild end andre fora og jeg hilser initiativet velkommen for det vil få interessante debattører frem af skjulet som holder sig tilbage pga. tonen i debatten. Men giv lige en chance for at lave en svipser eller to - det er ikke alt som er bevidst.
Del Link

Tak!

Nederby Jessen, publiceret d.09/08 15:20 (for 10 mnd. siden)
Læs artiklen bag debatten her: Kære net-debattører: Vis respekt for hinanden
Jeg har deltaget i debatten længe og jeg har deltaget meget og har erfaret, at der generelt er en god tone på debatten og gensidig forståelse. Men det hænder at visse debatter skrider ud og at nogle debattører går over grænsen og det er rigtigt, at der har været mere af det på det sidste. Sådanne debatter springer jeg ganske enkelt over. Jeg gider ikke at spilde tid på dem.

Derfor glæder det mig, at Kristeligt Dagblad har valgt at stramme op. Tak for det.

Det handler IKKE om at undertrykke ytringsfriheden, men om at sikre en god tone i debatten.

Bjarne Nederby Jessen
Del Link

Sv. Tak!

britt, publiceret d.09/08 15:46 (for 10 mnd. siden)
Læs artiklen bag debatten her: Kære net-debattører: Vis respekt for hinanden
Tak til KD. Det er efterhånden tiltrængt med dette tiltag.
Desuden kunne man gøre det, man gør visse andre steder. Man kan forlange at folks fulde navn kommer på indlægget, hvis man vil deltage i debatten. Jeg tror, det vil få mange til at tænke sig om en ekstra gang, før der fyres løs.
Del Link

Kære net-debattører: Vis respekt for hinanden

Simon Sen, publiceret d.09/08 16:58 (for 10 mnd. siden)
Læs artiklen bag debatten her: Kære net-debattører: Vis respekt for hinanden
Ja, det er godt, man begynder at forlange en ordentlig tone, det er tiltrængt, og personligt vil jeg gøre mit bedste for at udvise pli. Jeg foreslår, at alle begynder at begynder at sætte navn under indlæg. Og i øvrigt, selv om det hedder Kristeligt Dagblad, er det forstemmende at se tilsvining af andre religioner, Jesus sagde, at i hans Fars hus er der mange boliger...
Del Link

Sv. Kære net-debattører: Vis respekt for hinanden

Simon Sen, publiceret d.09/08 16:59 (for 10 mnd. siden)
Læs artiklen bag debatten her: Kære net-debattører: Vis respekt for hinanden
Simon Sen skrev:
Ja, det er godt, man begynder at forlange en ordentlig tone, det er tiltrængt, og personligt vil...

Og her er så mit navn, Lars P. Simonsen...
Del Link

Tusind tak for jeres mod!

May, publiceret d.09/08 17:24 (for 10 mnd. siden)
Læs artiklen bag debatten her: Kære net-debattører: Vis respekt for hinanden
Jeg værdsætter, at I er med til at holde en god tone i debatten. Jeg har længe ønsket at man turde argumentere for ytringsfrihed med pli, det er utrolig tiltrængt.

Jeg synes, at Kristelig dagblad for det meste har sørget for en god tone, og jeg nyder at læse både artikler og langt de fleste debatter!

Alligevel synes jeg, at det er dejligt med klare udmeldinger! TAK!

Med venlig hilsen
May Jeznach Madsen
Del Link

Fint nok

Jørgen Christensen, publiceret d.09/08 17:45 (for 10 mnd. siden)
Læs artiklen bag debatten her: Kære net-debattører: Vis respekt for hinanden
På Kristeligt Dagblad ønskes dog en debat, hvor alle føler sig velkomne og respekterede. Derfor er de groveste indlæg nu fjernet, ligesom enkelte debattører er permanent udelukket fra debatten.


Men giv dog lige de udelukkede en advarsel først. Det hører da også med til god tone. Der kan jo også være noget personligt, der har ramt en, og som man så reagerer uforholdsmæssigt imod, uanset modparten måske havde alt andet i tankerne.
Del Link

"Ingen formummet skælm"

Mogens, publiceret d.09/08 20:16 (for 10 mnd. siden)
Læs artiklen bag debatten her: Kære net-debattører: Vis respekt for hinanden
B. S. Ingemann skriver

I alle de riger og lande,
hvorhen jeg i verden fo'r,
jeg fægted med åben pande
for, hvad jeg for alvor tror.

En ørn var mit hjelmemærke,
på brynjen stod korsets tegn,
på skjold bar jeg løverne stærke
i hjerternes milde hegn.

Når mænd jeg kasted min handske,
opslog jeg min ridderhjelm,
de så, jeg var Holger Danske
og ingen formummet skælm.

Vil dansken i verden fægte,
men dølger åsyn og navn,
jeg ved, hans ånd er ej ægte,
jeg tager ham ej i favn.

I forlængelse her af vil jeg foreslå, at alle deltager i alle debatter under eget navn og evt. adresse.

Venlig hilsen
Mogens S. Mogensen
Christiansfeld
Del Link

Stå ved hvad du siger!

Nederby Jessen, publiceret d.09/08 22:30 (for 10 mnd. siden)
Læs artiklen bag debatten her: Kære net-debattører: Vis respekt for hinanden
Flere har givet udtryk for ønsker om, at den enkelte debattør tilkendegiver med fuldt navn, hvem man er og undgår at skjule sig under dæknavne.

Mogens Mogensen gør det ved at citere Ingemanns gamle danske sang om Holger Danske.

Jeg kan kun tilslutte mig dette og har altid på denne debatside og andre skrevet mit fulde navn.

Det er irriterende, at folk skal gemme sig under et andet navn. Stå dog ved, hvad I siger.

Jeg har skrevet det før i flere sammenhænge her på debatten og også på andre, jeg har deltaget i. Men flere steder accepterer man, at folk kan gøre sådan. Det burde være et krav, at man står ved sine synspunkter med eget navn.

Jeg har dog på et andet debatforum stødt på en meget velformuleret og dygtig debattør, der skrev under pseudonym. Jeg prøvede at presse ham til noget andet og i en privat mail fortalte han, at han sad i en stilling, hvor det kunne være et problem, hvis han udtalte sig under sit fulde navn. Og så er det jeg spørger mig selv, skal sådan én som ham udelukkes fra en sådan debat?

Her bliver jeg så splittet. På den ene side, bør man skrive under fulde navn, men jeg kan også godt forstå, at nogle kan have brug for anonymitet. Men hovedreglern bør være, at man skriver under sit eget fulde navn.

Bjarne Nederby Jessen
Del Link

Sv. Stå ved hvad du siger!

Heinrich R., publiceret d.09/08 23:06 (for 10 mnd. siden)
Læs artiklen bag debatten her: Kære net-debattører: Vis respekt for hinanden
Nederby Jessen skrev:
han sad i en stilling, hvor det kunne være et problem, hvis han udtalte sig under sit fulde navn.


Hvis alle er tvunget til at oplyse fuldt navn og adresse som betingelse for at ytre sig, vil debatten blive yderst tam og vitaminfattig. Deltagelse i den offentlig debat ville for langt flere komme til at handle om selvpromovering, idet man ved at ens udsagn vil blive "googled" af personer man opgås eller håber på at skulle omgås. At ytre synspunkter, der befinder sig et stykke fra mainstream, er ikke attraktivt for mange på sådanne vilkår.
Del Link
Mere:   1 | 2 | 3   Næste


flexblock

Få nyhederne i din indbakke

flexblock
splitblock
flexblock

flexblock
flexblock
splitblock
Er det ok, at andre end præster får adgang til prædikestolen i folkekirken?
 
flexblock
flexblock
splitblock
flexblock


flexblock

Nyhedsbrev

flexblock
flexblock

Prøv Kristeligt Dagblad gratis i 4 uger

Prøv os i 4 uger – gratis og uforpligtende

Billede af Kristeligt Dagblads avis
Persondatapolitik og cookies

Alt fra Kristeligt Dagblad

  1. k.dk​
  2. religion.dk​
  3. kristendom.dk​
  4. etik.dk​
  5. pilgrimsvandring.dk​
  6. bogbasen.dk​
  7. hjertedating.dk​
  8. foredragslisten.dk​
  9. eftertanke.dk​
  10. mindet.dk​
  11. kirku.dk​