Prøv Kristeligt Dagblad gratis i 4 uger


Send artiklen Skilsmisse-modstand kan føre til nye regler for menighedsråd til din ven.
Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Skilsmisse-modstand kan føre til nye regler for menighedsråd

Kolding-præsters modstand mod vielse af fraskilte skaber politisk flertal for lovændring af regler for menighedsråd

-

37 debatindlæg Hold mig opdateret

MED AFSTEMNING Kolding-præsters modstand mod vielse af fraskilte får politikere til at se på regler for menighedsråd

Skal folkekirkepræster have mulighed for at afvise vielse af fraskilte
 
 
 
Et flertal i Folketinget vil forhindre sognekup med en lovændring, skriver JydskeVestkysten fredag.

Det sker på baggrund af udviklingen i Koldings største sogn, Kristkirken Sogn, hvor der efter en nyansættelse udelukkende er præster, der ikke vil vie fraskilte sognebørn.

LÆS OGSÅ:  Præster: Det er okay at nægte vielser

Et flertal af medlemmerne i menighedsrådet bor ikke i sognet, oplyser provst i Kolding, Frank Kærgaard, der gerne ser en lovændring.

Annonce
"At man kan løse sognebånd til en anden præst, bør ikke medføre, at man kan stille op til menighedsrådsvalg i det sogn. Det skal ikke være et magtmiddel, og det, synes jeg, at man skulle tage op til revision", siger Frank Kærgaard.



Politisk ordfører for Det Konservative Folkeparti, Carina Christensen, sammenligner det med, at vælgerne ved et kommunalvalg også skal bo i kommunen for kunne at stille op.

"Her lyder det nærmeste som om, at man kupper sig ind, og det vil vi meget gerne se nærmere på", siger Carina Christensen, der finder situationen i Kolding ærgerlig.

"Også Venstre vil se på en lovændring.- Det er vigtigt at få kigget på den sag, for det strider imod den lov, vi vedtog i efteråret", siger kirkeordfører Per Bisgaard (V).

SFs kirkeordfører Pernille Vigsø Bagge opfordrer kirkeminister Per Stig Møller (K) til at kigge nærmere på de uhensigtsmæssige regler, og Socialdemokraterne vil efter en eventuel valgsejr forenkle strukturen i folkekirken.

"I den forbindelse er det naturligt også at debattere problemet med medlemmer, der stiller op til menighedsrådsvalg uden for deres eget sogn. Der er en disharmoni på det område", siger kirkeordfører Karen Klint (S).
Fortsættes på næste side »
Læs hele artiklen 1 | 2

FACEBOOK: Bliv ven med Kristeligt Dagblad

Hold mig opdateret

Trådet overblik  |  Fladt overblik

Skilsmisse-modstand kan føre til nye regler for menighedsråd

Morten, publiceret d.12/08 09:05 (for 10 mnd. siden)
Læs artiklen bag debatten her: Skilsmisse-modstand kan føre til nye regler for menighedsråd
Ved kirker med flere præster skulle man tilgodese mindretallene ved at præst nr. 2 kunne repræsentere en anden fløj. Man skulle altså bryde menighedsrådets flertals monopol på altid at udvælge præsten, når der ansættes en ny.
Del Link

Sv. Skilsmisse-modstand kan føre til nye regler for menighedsråd

Per Erik Rønne, publiceret d.12/08 09:25 (for 10 mnd. siden)
Læs artiklen bag debatten her: Skilsmisse-modstand kan føre til nye regler for menighedsråd
Morten skrev:
Ved kirker med flere præster skulle man tilgodese mindretallene ved at præst nr. 2 kunne...

Det ser jeg ingen grund til. Ingen har jo noget imod at blive viet af en præst, der også vier fraskilte, så realiteten af et sådant krav ville være at sogne uden præster, der nægte at vie fraskilte, ville skulle til at ansætte sådanne.

Jeg kunne forestille mig at samme 'problemstilling' vil komme, når det i løbet af næste folketingssamling bliver muligt for den enkelte folkekirkepræst at vie to personer samme køn. Til ægtefæller.

Jeg kan dog godt forestille mig at et sådant krav ville finde tilslutning på Menighedsfakultetet og Dansk Bibel-Institut.
Del Link

Sv. Skilsmisse-modstand kan føre til nye regler for menighedsråd

Nikolaj, publiceret d.12/08 09:26 (for 10 mnd. siden)
Læs artiklen bag debatten her: Skilsmisse-modstand kan føre til nye regler for menighedsråd
Morten skrev:
Ved kirker med flere præster skulle man tilgodese mindretallene ved at præst nr. 2 kunne...

Hvis du havde fulgt med, ville du have læst i KD, at det var et enigt menighedsråd, der indstillede præsten.

I øvrigt burde journalisten oplyse, om der var kampvalg ved menighedsrådsvalget. Hvis der ikke var, er det jo temmelig tåbeligt at tale om "kup"!
Del Link

MAN STEMMER HVOR MAN HØRER HJEMME

snedsted, publiceret d.12/08 10:47 (for 10 mnd. siden)
Læs artiklen bag debatten her: Skilsmisse-modstand kan føre til nye regler for menighedsråd
Der er ingen grund til at ændre reglerne for hvor man kan stemme ved menighedsrådsvalg. Man stemmer selvfølgelig i det sogn, hvor "man hører hjemme".

Jeg ved godt, at man ikke løser sognebånd til et sogn, men til en præst. Men når man har løst sognebånd til pastor Hansen, hører man naturligt hjemme i det sogn, hvor pastor Hansen er tjenestegørende præst. Det vil være det helt almindelige, at man efter sognebåndsløsningen også ændrer kirkegangsvaner, således at man fremtidigt kommer i den nye præsts kirke, - sikkert også, når det er hans kollega, der har tjenesten.

Jeg tror ikke på, at ret mange løser sognebånd med det formål at få stemmeret i et nyt sogn. Kuptanken er helt overdrevet og absurd.

"Tilfældet Kolding" er en enlig svale, og der er ikke nogen grund til at ændre valgreglerne på grund af dette enkelttilfælde.
Koldingensere, der gerne vil vies anden gang, kan sikkert finde en præst i et andet sogn, der vil forrette vielsen. Og hvis det har været almindelig kendt, at pastor Hansen nægtede at vie fraskilte, er det jo nok den forkerte præst, man har løst sognebånd til.
Del Link

Gad vide om det også vil være modsat?

Keld Hansen, publiceret d.12/08 12:37 (for 10 mnd. siden)
Læs artiklen bag debatten her: Skilsmisse-modstand kan føre til nye regler for menighedsråd
Gad vide om også et Missionsk mindretal ville blive tilgodeset hvis det blev ændret? JEG TVIVLER!!
Det er set gang på gang at man tromler et mindretal - man skal bare være på den "forkerte" side i kirkelivet - så bliv er der IKKE taget hensyn!

Keld Hansen
Del Link

Sv. Skilsmisse-modstand kan føre til nye regler for menighedsråd

Karlo Brondbjerg, publiceret d.12/08 13:11 (for 10 mnd. siden)
Læs artiklen bag debatten her: Skilsmisse-modstand kan føre til nye regler for menighedsråd
Morten skrev:
Ved kirker med flere præster skulle man tilgodese mindretallene ved at præst nr. 2 kunne...
Vil det sige at du mener at præst nummer 2 i de fleste kirker skal være en præst der nægter at vie fraskilte???
Karlo Brondbjerg, Kristendemokraterne
Del Link

Folketingets holdning :-(

Karlo Brondbjerg, publiceret d.12/08 13:15 (for 10 mnd. siden)
Læs artiklen bag debatten her: Skilsmisse-modstand kan føre til nye regler for menighedsråd
Hele denne debat kommer kun op til overfladen fordi næsten hele folketinget har den samme holdning til folkekirkens "højrefløj".

Folketingets hjertesager ligger et helt andet sted i denne debat. Præster der ikke vil vie fraskilte skal "fjernes" fra en folkelig folkekirke.
Karlo Brondbjerg, Kristendemokraterne
Del Link

skal Bibelen og demokratiet sættes ud af spil?

Frans, publiceret d.12/08 13:29 (for 10 mnd. siden)
Læs artiklen bag debatten her: Skilsmisse-modstand kan føre til nye regler for menighedsråd
Når et menighedsråd er valgt demokratisk, må man formode, at menigheden er enig med menighedsrådet, ikke sandt? Hvad er der mon så i vejen med præster og menighedsråd, som er enige om, at fraskilte ikke kan gengiftes i deres sogn?
Det er underligt, at politikere og ikke bibel-kyndige vil lære præsterne hvad de skal tro og prædike, når præsterne i virkeligheden blot forholder sig til Jesu egne ord.
Del Link

Skilsmisse-modstand kan føre til nye regler for menighedsråd

pha, publiceret d.12/08 13:33 (for 10 mnd. siden)
Læs artiklen bag debatten her: Skilsmisse-modstand kan føre til nye regler for menighedsråd
Nikolaj skriver: "I øvrigt burde journalisten oplyse, om der var kampvalg ved menighedsrådsvalget. Hvis der ikke var, er det jo temmelig tåbeligt at tale om "kup"!

Om der er kampvalg eller ej, har ikke den afgørende indflydelse på, om der kan laves et såkaldt "kup" ved menighedsrådsvalg. Faktisk er det lettere at lave et "kup" hvis der ikke er kampvalg men aftalevalg.

Iøvrigt må folk der ikke interesserer sig for menighedsrådsvalg tage at få fingeren ud et vist sted fra, og tage at interessere sig noget mere for den lokale sognekirke. Det er så let bare at komme bagefter og brokke sig over, at man ingen indflydelse har, og at præsterne i sognet er helt forkerte. Rigtig mange, der ikke bruger kirken til daglig, forventer at de kan få udført deres familiemæssige handlinger efter eget hoved, præcist som det passer dem, samt at kirken ikke har forandret sig overhovedet, siden de selv blev konfirmeret.
Del Link

Sv. skal Bibelen og demokratiet sættes ud af spil?

pha, publiceret d.12/08 13:38 (for 10 mnd. siden)
Læs artiklen bag debatten her: Skilsmisse-modstand kan føre til nye regler for menighedsråd
Frans skriver: "Når et menighedsråd er valgt demokratisk, må man formode, at menigheden er enig med menighedsrådet, ikke sandt?"

Man kan formode stort set alt, men virkeligheden er tit helt anderledes - og der er meget ofte stor forskel på menighedsrådets mening og menighedens/sognets mening, da kun et fåtal af menigheden interesserer sig for menighedsrådets arbejde. De få steder, hvor der afholdes "kampvalg" er stemmeprocenten tit nede omkring 10% - men enkelte steder ses dog lidt mere, men vist sjældent over 20%.
Del Link
Mere:   1 | 2 | 3 | 4   Næste


flexblock

Få nyhederne i din indbakke

flexblock
splitblock
flexblock

flexblock
flexblock
splitblock
Er det ok, at andre end præster får adgang til prædikestolen i folkekirken?
 
flexblock
flexblock
splitblock
flexblock


flexblock

Nyhedsbrev

flexblock
flexblock

Prøv Kristeligt Dagblad gratis i 4 uger

Prøv os i 4 uger – gratis og uforpligtende

Billede af Kristeligt Dagblads avis
Persondatapolitik og cookies

Alt fra Kristeligt Dagblad

  1. k.dk​
  2. religion.dk​
  3. kristendom.dk​
  4. etik.dk​
  5. pilgrimsvandring.dk​
  6. bogbasen.dk​
  7. hjertedating.dk​
  8. foredragslisten.dk​
  9. eftertanke.dk​
  10. mindet.dk​
  11. kirku.dk​