Børnehavebiblioteker gavner den tidlige læseindsats

I løbet af de seneste år har flere end 200 børnehaver fået deres eget udlån af bøger. Ifølge forsker er det afgørende for småbørns sproglige udvikling, at de selv kan vælge de bøger, de kan lide

Børn kan få glæde af at starte læsningen tidligt.
Børn kan få glæde af at starte læsningen tidligt. Foto: colourbox.com.

Et helt nyt biblioteksvæsen er dukket op i Danmark, som specialiserer sig i bogudlån til 3-6-årige børn for at styrke børnenes sproglige udvikling og så tidligt som muligt gøre dem til læsere. 200 børnehaver har med støtte fra staten oprettet børnehavebiblioteker, og derudover findes der yderligere 19 børnehavebiblioteker, som er oprettet for kommunens egne midler.

De 200 børnehavebiblioteker er blevet til som led i et treårigt projekt, som Styrelsen for Bibliotek og Medier satte i gang i 2007, hvorefter de nu skal drives videre for kommunale midler.

Børnehavebiblioteker er et ret enkelt koncept, som har en umiddelbar og meget positiv effekt, siger Jens Thorhauge, direktør i Styrelsen for Bibliotek og Medier.

Han mener, at alle børnehaver i fremtiden bør have et bibliotek, ligesom skoler har skolebiblioteker:

Vi hører fra alle parter, at de er glade for bibliotekerne. Og vi ved, at bøger har en positiv indvirkning på børnenes sproglige udvikling. I mine øjne er det ikke kun forældrenes opgave at stimulere børn til læsning, men mindst lige så meget en institutionsopgave. Det er her, børnene er meget af tiden, så det er en aldeles fremragende måde at opfylde en del af biblioteksforpligtelsen på.

Børnehuset Kildespring i Herlev er en af de institutioner, som giver børn og deres forældre tilbud om at låne bøger med hjem fra en bogsamling på omkring 500 børnebøger. Og tilbuddet er en stor succes, fortæller Kildesprings leder, Kirsten Schütt:

Her er bøger overalt og et læserum, hvor der bliver læst og fortalt historier. Forældre låner flittigt bøger med hjem og afleverer dem pænt tilbage igen. Det er vores indtryk, at børnene virkelig lærer at fordybe sig i en bog og i en fortælling, siger lederen, som oplever, at børnene bliver mere selvsikre, får et bedre ordforråd og tør stille sig op foran store forsamlinger.

Kjeld Kjertmann er ph.d., tidligere læseforsker ved DPU Aarhus Universitet og har været med til at evaluere børnehavebiblioteker på Fyn. Konklusionen var her, at børnehavebibliotekerne har en yderst positiv effekt på børns tidlige læsning.

Det er en god støtte til travle småbørnsforældre, der ikke får taget deres børn med på biblioteket en gang om ugen, at børnene i stedet kan låne bøger med hjem fra børnehaven. Det er af stor betydning for den tidlige læseindsats, at forældrene læser højt af bøger, børnene selv har valgt. For det er ikke alle de litteraturvalg, de voksne foretager, som børnene er enige i, siger Kjeld Kjertmann.

Han peger dermed samtidig på den fælde, som børnehaverne efter hans mening bør undgå: At pædagoger udvælger de bøger til børnehavebiblioteket, som de selv synes rummer væsentlig dannelse og litterære kvaliteter. Ifølge læseforskeren er det i den tidlige læsestimulering langt vigtigst, at børn får gode oplevelser med bøger:

Det er vigtigt, at der er et bredt udbud af bøger, så der også er noget for den dreng, som ikke gider høre en historie om en skilsmissefamilie, men hellere vil kigge i en bog om våben. Vi ved, at drengene er det store problem i læsningen, så derfor skal der også være noget på hylderne, de gider læse.