Prøv Kristeligt Dagblad gratis i 4 uger


Send artiklen En kærlig irettesættelse af en homoseksuel? til din ven.
Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

En kærlig irettesættelse af en homoseksuel?


Christina Seersholm, 26 år. Stud.teol. Homoseksuel og single, bor i København

- Neel Munthe-Brun

Annonce flexblock
flexblock
Forstør Send Print

At være homoseksuel er ikke noget, man "vælger", skriver teologistuderende Christina Seersholm

Der er kun en ca. uge siden mit første indlæg kom på forsiden og jeg må tilstå, at jeg på ingen måde havde regnet med, at det skulle få så meget opmærksomhed.

Det har været både positivt og negativt.

Jeg har mødt stor opbakning fra familie og venner, samt den mere perifære omgangskreds. Det har været virkelig dejligt og det skal i alle have en kæmpe tak for.

LÆS OGSÅ:  Christina Seersholms blog

Annonce
Samtidigt er jeg stødt på flere, mere eller mindre diplomatiske forsøg på at kalde mig teologisk infantil, synder og forkert på alle mulige måder. Man kan vel kalde det en blandet fornøjelse.

For det første vil jeg denne gang lægge ud med, at min hensigt aldrig har været, at overbevise den såkaldte kirkelige højrefløj om, at de skal ændre deres tro.

Min hensigt har været, og er til stadighed, at oplyse den resterende befolkning om, at der ikke kun er én måde at se tingene på.

For det andet er det gået op for mig, at mange faktisk ikke er klar over, at homoseksuelle ikke kan blive gift på lige fod med heteroseksuelle. De har simpelthen ikke skænket det en tanke…

Denne gang har jeg så tænkt mig at arbejde ud fra de kommentarer, jeg modtog efter mit første indlæg, for måske at give en større forståelse af, hvad det egentlig vil sige at være homoseksuel, både generelt såvel som i dagens Danmark.

Den første problemstilling handler om debatten ang. kønsneutralisering. Her vil jeg blot understrege, at et kønsneutralt vielsesritual, i hvert fald efter min egen overbevisning, IKKE vil betyde en generel kønsneutralisering. Forstået således, at vi ikke længere ville være mænd og kvinder, drenge og piger, men ét fælles køn.

Jeg kan sagtens forstå folks frygt, især med den kørende debat omkring børnehaven i Sverige og den franske skole, men her tror jeg, det er vigtigt at huske på, at seksualitet og køn ikke hænger sammen som en enhed.

I virkeligheden er det mig faktisk ligegyldigt, om det overhovedet bliver kønsneutralt eller om man bare finder et tilsvarende ritual for henholdsvis to kvinder og to mænd.

Men her kan det så tænkes, at der også skal være forskel på ritualerne, alt efter om det er to mænd eller to kvinder – ellers vil skellet stadig forekomme mellem “os og dem” (altså homoer og heteroer) og ikke bare forskel på, hvilke køn der indgår et ægteskab – som det burde være, hvis man ser det sort på hvidt. Alt andet ville være en kønsneutralisering af kun de homoseksuelle.

En anden problemstilling er, at der hersker en umiddelbar uforståenhed overfor forskellige oversættelses- og fortolkningsmuligheder af biblen. Her kan jeg kun opfordre til studie af de originale hebraiske og græske tekster, som vores autoriserede oversættelse er foretaget ud fra. Og her kan lørdags-guffet så roligt hives frem, for det er ikke småting man skal lukke øjnene for, hvis man skal holde fast ved sit ensporede bibelsyn.

Endvidere (og her kommer muligvis en af de helt store) så menes der også, at ville mig det bedste ved en “kærlig” irettesættelse. Og her ved jeg simpelthen ikke hvilken ben, jeg skal stå på…

Hvis det forestilles som et decideret valg, at være homoseksuel, så kan jeg informere om, at der tages noget så grueligt fejl!

Ingen ville nogensinde vælge at udsætte sig selv for de ting, som vi bliver udsat for. Og nu er Danmark ikke engang et af de værste steder at komme ud af skabet. Men her hersker stadig en vis intolerance i form af diskrimination og div. hate crimes.

Og for at svare på en anden kommentar, som i denne sammenhæng ligger lige til højrebenet, så bliver der kigget skævt til os på gaden, der bliver råbt efter os, der bliver spyttet på os og hvis vi er rigtigt “heldige”, så bliver vi også slået ned – og alt dette udelukkende pga. vores seksualitet.

Mht. den føromtalte “kærlige irettesættelse”, kan jeg heller ikke få det til at hænge sammen med, at der ønskes det bedste for mig.

Hvis der menes, at det ville være bedst for mig, at leve ulykkeligt med en mand og føle mig både fysisk og mentalt voldtaget dagligt, så er man et helt andet slags menneske, end hvad jeg ville forbinde med et menneske med en kristen og næstekærlig tankegang.

Men nu er det sikkert heller ikke det, der menes. Det er nok nærmere, at det ville være bedre for mig, hvis jeg var lykkelig med en mand. Men realiteten er, og vil altid være, at det er umuligt for mig. Derfor vil enhver irettesættelse, kærlig eller ej, være et forsøg på at fratage mig min mulighed for at være lykkelig og have del i den kærlighed, som findes mellem to mennesker, der elsker hinanden.

Jeg er ikke sikker på, at i nogensinde kommer til at forstå det, men for mig, og jeg kan jo kun tale ud fra min egen personlige beretning, så ville det være den største synd af alle. Først og fremmest overfor mig selv,  men også overfor Gud.

Hvis man antager, at Gud er kærlighed, ønsker kærlighed og vil kærlighed, så vil det betyde, hvis jeg vælger at følge denne irettesættelse, at jeg fratager mig selv kærligheden. Dette vil i så fald være i uoverenstemmelse med Guds vilje.

Derfor, hvis jeg skal se mig selv som et kristens menneske, som lever i overensstemmelse med Guds vilje, så har jeg ikke et valg om at være andet, end den jeg nu engang er.

Jeg kunne sikkert fortsætte med at skrive side op og side ned, men det må også snart være tid til at skifte emne.

Vi kan vel alle blive enige om, at der er andre vigtige ting at sætte fokus på i disse dage?

FACEBOOK: Bliv ven med Kristeligt Dagblad

Andre artikler:


Vil du kommentere artiklen?

Du skal være logget ind for at kunne kommentere artiklen.

  1. Jeg har glemt min adgangskode
Trådet overblik  |  Fladt overblik

Ensliggørelse

Karenerfaren, publiceret d.07/09 14:03 (for 3 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: En kærlig irettesættelse af en homoseksuel?
Er dette en kærlig irettesættelse af alle, der ser en forskel?

Nej, vel er der vigtigere ting lige nu, men det er jo også et politisk tiltag, der vil tvinge kirken til at "sige det rigtige".
Som så mange andre, der føler sig diskrimineret på den ene eller den anden måde, lyder du til ikke at have ret megen forståelse for, hvad det, du kræver af samfundet (og kirken), vil betyde.
Vi lider under en ide om, at for at blive behandlet som ligeværdige, så er vi også nødt til at tale, som om vi alle er ens - og som om ethvert forhold er lig med ethvert andet.
Det er denne "lade som om der ikke er nogen forskel", der er årsag til min modstand.
Et kønsneutralt ægteskabsritual. Det er et krav som skal forhindre forskelsbehandling - men som vil give bagslag i form af et iøjnefaldende hykleri.
"I blev skabt som mand og kvinde... denne forskel er en gave"! Det bliver herefter en politisk ukorrekt udtalelse..
Præsten skal sige: Der er ingen forskel på ægteskab mellem mand og kvinde og et parforhold af samme køn. For når man siger det, så er der ikke, efter denne tankegang, "forskel på dem og os". Og lige nu er det de godes mening, at ulighed bekæmpes ved at lade som om, alt er ens.
Det fratager så også børnene retten til at have biologiske forældre.
Der må officielt ikke være forskel på at være mor eller far for barnet, for så er der "forskel på dem og os".
Jeg tvivler ikke på dit udsagn om, at din homoseksualitet ikke er et valg - men jeg betvivler, at anerkendelse og ligeværd kommer af at gøre alting ens.
Hvis ikke tolerancen kan bære, at ting kaldes noget forskelligt, nå der er forskel - så er der ingen egentlig tolerance.
Du skelner mellem dem, der læser hebraisk og græsk - og dem der ikke gør.
Det er også et "os og de andre". Hvilket vi ikke kan undgå.
Ensliggørelsen er på vej til at gøre os kulturelt fattige.
Især når den bliver politisk dikteret.
Kærlig hilsen
Karen
Link

Sv. Ensliggørelse

britt, publiceret d.07/09 14:47 (for 3 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: En kærlig irettesættelse af en homoseksuel?
Karenerfaren skrev:
Er dette en kærlig irettesættelse af alle, der ser en forskel?

Nej, vel er der vigtigere...

Tak for et godt indlæg Karen.
Jeg tvivler heller ikke på, at Christinas seksualitet ikke er et valg, men jeg ved positivt, at det er det i nogle tilfælde.
Da jeg for mange år siden var ung, kendte jeg en pige, som forelskede sig uigengældt i mænd. En del år senere hørte jeg fra hendes søster, at hun nu levede i parforhold med en kvinde. For hende VAR det et valg. Jeg kendte også en mand/dreng, der havde de samme problemer dog med kvinder, og han fortalte mig, at hvis det blev ved, ville han ikke udelukke at blive homoseksuel. Han endte dog med at have heldet med sig med en kvinde. En anden mand troede, han var homoseksuel og levede som sådan i mange år. En dag var der en kvinde, der forelskede sig i ham, og han fandt ud af, at han aldrig havde været andet end hetero.
Senere i 80erne blev det moderne at eksperimentere med sin seksualitet, og jeg blev mødt med undren af kvinder, der tog det som en selvfølge, at jeg i det mindste havde prøvet at være seksuelt sammen med en anden kvinde. Det med at eksperientere er vistnok stadig moderne.
Langt tilbage i tiden var det helt og aldeles normalt og almindeligt at mennesker af samme køn havde dybe venskaber fulde af kærlighed uden så meget som at tænke sex ind i det.
Man skrev lange kærlige breve til hinanden og havde dybe samtaler. Ja, sådan var det, før et liv uden sex blev anset for dybt abnormt. Kærlighed og sex behøver ikke nødvendigvis at høre sammen, som man synes at tro i vore sexualiserede dage.
At være åbent homoseksuel var svært og blev som regel lattergjort i gamle dage. Den tid er heldigvis forbi, men ligefrem at kræve ligestilling på alle områder! Der er et stykke vej.
Elton John, som er åbent homoseksuel har udtalt, at han sætter grænsen for ligestilling ved vielse i en kirke. Og det er ikke fordi han ikke tror, men af respekt for kirken og ægteskabet.
Link

Bibelsteder og homoseksualitet

Morij86, publiceret d.07/09 16:24 (for 3 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: En kærlig irettesættelse af en homoseksuel?
Jeg vil først takke for en rigtig god blog, er utrolig interessant at høre en teologistuderende der samtidig er homoseksuel

Til Christina: Jeg er meget interesseret i at høre mere om bibelsteder der taler om homoseksuel i positive vendinger, jeg er nemlig altid blevet fortalt at biblen entydigt fordømmer homoseksualitet. Det virker også som om at andre folk der skriver indlæg her er af den opfattelse. Det kan selvfølgelig altid diskuteres om ikke kærligheden overtrumfer alt, men den diskussion vil jeg lade ligge.

Når det kommer til homoseksualitet igennem tiden kan kristendommen fremvise en masse eksempler på forfølgelse af det, der af kirker rundt om i Verden, blev opfattet som syndfuldt og ødelæggende(jeg tror ofte man henviser til Sodoma og Gomorrah fortællingen i GT). Britt skriver om at det "engang var på mode at eksperiemntere med sin seksualitet" hvilket hun ikke rigtig brød sig om. Seksualitet har nu altid været et område med megen eksperimenteren og engang var det helt naturligt for mænd at have seksuelt aktive venskaber (særligt i antikkens Grækenland). Michel Foucault viste i "Seksualitetens Historie" at seksualitet har taget mange former igennem historien.

Og til Karenerfaren: hvorfor er der forskel på et ægteskab mellem mand og kvinde, kvinde og kvinde, mand og mand? Er vielsesritualet ikke netop til for at "to kød skal blive ét"? Om det er to mænd, kvinder eller en af hver køn der bliver ét. Vielsesritualet gør netop to til en, et gift par er et gift par. Kan ikke se problemet i at der ikke er nogen forskel, ritualet slutter med præstens udtalelse "Jeg erklærer jer hermed for ægtefolk at være" hvilket, som jeg ser det, passer på alle konstellationer af ægteskabsindgåelse.

Morten I Jensen
Link

Forskelle findes!

Karenerfaren, publiceret d.07/09 17:20 (for 3 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: En kærlig irettesættelse af en homoseksuel?
Forskellen har været selvfølgelig i årtusinder.
Det er os i nutiden, der vil til at begrunde ægteskabet udelukkende i følelser (som selvfølgelig er umulige at sammenligne) og antallet to.
Ægteskab er pr. definition grundlæggelsen af en familie, og den simple kendsgerning, at et barn bliver til ved at to forskellige køn mødes.
De børn, der vokser op i familier med en anden sammensætning end far + mor, behøver ikke at få en ringere opvækst af den grund, men mennesket har et grundlæggende behov for at kende sit biologiske ophav. Men bestræbelserne på "enshed" kræver at det sløres. Især faderens identitet.
Nutidens børn vokser for det meste op i et feminint præget miljø. Der er mangel på fædre og gode mandlige rollemodeller. Det er uheldigt for både drenge og piger.
Børnenes behov bliver nedprioriteret p.g.a. kravet om "fuldstændig enshed", og deraf forbud mod at kalde noget som helst en slags grundform. (Normalitet er jo et absolut frygteligt ord. Derfor vrides netop alt til det yderste for at være "det samme".)
Der er uden tvivl biologer, der arbejder på at skabe reagensglas-børn med to mødre og ingen far - men vi ser helt bort fra den kulturelle rigdom, der ligger i forskelligheden. Forskellen på mandligt og kvindeligt - og dermed også forskellen på et ægteskab og et partnerskab.
Og hvis respekt og ligestilling er afhængig af, at vi kalder forskellige ting det samme, så går respekten ikke særlig dybt.
Hvad for øvrigt med forhold, der rummer tre eller flere, eller singler med børn?? Hver gang et begreb udvides, vil det trække nye grænser, som skal overskrides ... indtil det ikke længere er noget.
Link

En kærlig irettesættelse af en homoseksuel?

nordmand, publiceret d.07/09 21:10 (for 3 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: En kærlig irettesættelse af en homoseksuel?
Kære Christina

Det kunne vist tænkes at være mig, du taler om, når du nævner den 'kærlige irettesættelse' fra nogle personer. Desværre har du misforstået mig - eller også har jeg ikke formuleret mig tydeligt nok.
Med irettesættelsen ønskede jeg blot at irettesætte det, jeg mener, er en fejlagtig læsning/tolkning af Bibelen fra din side.
Og her mener jeg forresten, at du stadig ikke har besvaret mit seneste spørgsmål til dig om, hvordan det kan være muligt at få Bibelen til at sige det modsatte af, hvad den siger.
Hvis dit svar er, at Gud er kærlighed og ønsker lykke for mennesker, sådan som dit nye blogindlæg lader til at indikere, kan jeg kun sige ja og amen, men altså kærlighed og lykke på Guds præmisser - ikke vores. Guds skaberværk har en bestemt orden. Nogle foretagender/handlinger går mod Guds skaberordning, heriblandt praktiseret homoseksualitet (det er stadigvæk Bibelens klare ord, hvilket mange præster, der er pro praktiseret homoseksualitet, faktisk også mener, men vælger at se bort fra, fordi de anser Bibelen for at være rent menneskeværk), og derfor fordømmer Gud det i sit ord (det gør Han faktisk). Han vil derimod en anden lykke for os. Lykken i at se Ham som vores frelser fra synd - hvad den synd end måtte være, og komme ind i et forhold til ham, hvor vi lever i overensstemmelse med Hans skaberordning.
Altså ER Gud kærlighed, og lykken er at kende ham - ikke at leve livet, som det passer os bedst.
Link

Sv. BLOG: En kærlig irettesættelse af en homoseksuel?

hussmian, publiceret d.07/09 22:42 (for 3 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: En kærlig irettesættelse af en homoseksuel?
nordmand skrev:
Kære Christina

Det kunne vist tænkes at være mig, du taler om, når du nævner den 'kærlige...


Kære nordmand.
Du er ikke alene - det ser ud til, at et flertal af kristne stadig lever efter "den gamle pagt" (forøvrig den samme, der tillod manden at have så mange hustruer, som han kunne forsørge!) og ikke har opdaget eller vedkendt sig "den nye pagt" som Jesus oprettede, da han betalte for ALLE vore synder med sit eget blod.
Efter "den nye pagt" er vi ikke andet skyldige, end at elske den ufattelige kærlighed, som vi kalder Gud, og at elske vores næste som os selv.
Jeg er ingen bibel-freak, men mener jeg har fattet pointen, når Jesus siger, at for dem, der vil leve efter loven, skal ikke flyttes et komma i denne, men for dem, der vil leve efter nåden (ved hvilken han tilgav røveren på korset), har han alene opfyldt loven. Her efter gælder kun kærlighedsbuddet, og det kan vi opfylde uanset hvilket køn vi føler os tiltrukket af, så længe vi ikke krænker noget andet menneske.
Med kærlig hilsen, og velkommen i "den nye pagt" uanset køn, når blot I VIRKELIG ELSKER!
Erik August
Link

En kærlig irettesættelse af en homoseksuel?

nordmand, publiceret d.07/09 23:16 (for 3 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: En kærlig irettesættelse af en homoseksuel?
Hej Erik

Jeg håber virkelig også, jeg lever i den nye pagt, under nåden. Ellers er jeg på spanden! Men den nye pagt er ifølge Jesus ikke et liv, hvor hans vilje/lov ophører. Dette udtrykker han selv meget tydeligt i fx. Joh. 15 eller gennem Paulus i dennes breve. Og hans vilje er ikke kun, at vi skal elske hinanden, selvom det uden tvivl er det suverænt vigtigste i efterfølgelsen af Jesus. Der er faktisk også nogle forbud. Du kan ikke komme uden om dem, med mindre du mener, Jesus modsiger sig selv, og vi dermed kan sortere lidt i hans formaninger til os.
Her er et par eksempler, som ifølge Bibelens selvforståelse slet ikke modsiges af kærlighedsbuddet: Vi må ikke drikke os fulde, vi må ikke bryde ægteskabet, vi må ikke dyrke sex før ægteskabet, vi må ikke praktisere homoseksuelt samliv. Andre kunne nævnes.
Og nej, ovenstående hører ikke ind under den gamle pagt, men den nye. At afholde sig fra de nævnte synder (lige som en masse andre synder, som jeg også selv kæmper med) er en del af det nye liv i Kristus under og i hans nåde. Vi lykkes aldrig i denne afholdenhed - vi har konstant brug for Jesus og hans tilgivelse, men, som jeg har skrevet tidligere, betyder det faktum, at vi aldrig lykkes, ikke, at vi så har fået tilladelse til synden. Vi skal stadig kæmpe mod den, og vi gør det frimodigt, for Helligånden er med os, og kampens resultat afgør ikke, om vi kommer i himlen eller ej. Men at holde op med at kæmpe kan vi heller ikke. Det er det apostelen Jakob kalder en død tro; en tro uden gerninger, og den slags tro findes ikke. Der findes kun tro med gerninger eller ingen tro, og sådan ser Jesus forresten også på sagen.

Så skriver du, at vi kan opfylde kærlighedsbuddet. Hmmm... Hvordan har du tænkt at gøre det? Jesus siger selv klart, at kærligheden skal være ligeså perfekt udført/udlevet/motiveret som Guds kærlighed, før det kan kaldes kærlighed. Kærligheden er først kærlighed, når den er fuldkommen og 'perfekt' (1. Kor. 13). Hvordan klarer du den? Jeg klarer den i hvert fald ikke selv, og derfor er jeg ekstremt taknemlig for, at Jesus skænker mig sin kærlighed gennem sin lidelse og død, klæder mig i den og lader mig fremstå i den på dommens dag - alene fordi han er nådig.
Dette er hvad, vi kalder retfærdiggørelsen, om end jeg har formuleret det lidt anderledes. Men igen er retfærdiggørelsen ikke syndernes tilladelse, men begyndelsen på et nyt liv, hvor vi til stadighed vender os fra synden, søger at elske vores medmennesker (også selvom vores kærlighed til dem ikke er ægte kærlighed efter Jesu standard, men Gud bruger det alligevel) og modtager kontinuerligt nåde og kærlighed af Jesus.

Håber, det var, hvad du søgte!
Mvh. Jakob S. Højlund
Link

Homoer på hjernen

Peer Aagaard, publiceret d.08/09 21:27 (for 3 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: En kærlig irettesættelse af en homoseksuel?
Det er så morsomt at besøge Kristelig Dagblads hjemmeside. De højrekirkelige ELSKER nemlig at lufte deres kvababbelser over bøsserne og lebberne og række deres "kærlige hænder" ud mod os homoer - hvis altså bare vi holder op med at være det.

Fascinerende at der intet er sket siden de dage, hvor Matador foregik og Fru Skjern sagde det, der bør siges i den sammenhæng:

"Syg i hovedet, det er dig der er syg i hovedet!"

- Get a life, venner - og lad vi andre passe vores. Og kan I ikke finde ud af det, har I et betydeligt større problem end de homoer, I så gerne vil lave om på.
Link

Sv. En kærlig irettesættelse af en homoseksuel?

Morij86, publiceret d.09/09 10:16 (for 3 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: En kærlig irettesættelse af en homoseksuel?
Jesus siger jo selv at der ikke skal fjernes ét ord fra den gamle lov, der er blot nogle ting der skal radikaliseres. En af disse er netop at der i den "gamle" lov står at man skal elske sin ven og hade sin fjende, Jesus mener imidlertid at man skal elske sin fjende ligesom man elsker sin ven (eller noget i den stil). Den Gamle lov er altså helt essentiel for Jesus og kan på ingen måde ses igennem fingre med. Dette mener jeg dog også implicerer at alle de gamle love, minus dem der eksplicit nævnes af Jesus, bør stå ved magt for en "sand" kristen. Hussmian skriver at " det ser ud til, at et flertal af kristne stadig lever efter "den gamle pagt" (forøvrig den samme, der tillod manden at have så mange hustruer, som han kunne forsørge!)" så har han ret i at Jesus inklusion af de gamle love netop implicerer flerkoneri blandt mange andre ting.

Et enkelt opklarende spørgsmål til Nordmand: du siger at "Jesus siger selv klart, at kærligheden skal være ligeså perfekt udført/udlevet/motiveret som Guds kærlighed, før det kan kaldes kærlighed. Kærligheden er først kærlighed, når den er fuldkommen og 'perfekt' (1. Kor. 13)

Første spørgsmål: Hvor siger Jesus det?
Andet spørgsmål: Hvad ved Paulus om hvad Jesus sagde? Paulus mødte jo aldrig Jesus, så hvorfor inddrager du Paulus som argument for at Jesus skulle have sagt at "kærligheden er først kærlighed, når den er fuldkommen og 'perfekt' (1. Kor. 13)?

Morten I Jensen
Link

Sv. En kærlig irettesættelse af en homoseksuel?

Kristine, publiceret d.09/09 22:40 (for 3 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: En kærlig irettesættelse af en homoseksuel?
Kære Kære Christina
Som altid i denne debat råbes der højt i skoven - hvor skal man sætte ind? hvad skal man svare på? på hvilket niveau skal man tåle at argumentere? Jeg er imponeret over din cool - du er fantastisk!!! Og til al verden kan annonceres: Det er på ingen måde et dilemma at læse teologi og i samme helhjertede åndedrag bekræfte Christinas position - det modsatte turde være tilfældet da det rent faktisk i første hånd er et krav hos os (teologer) at forholde sig til det der rent faktisk står skrevet. Og så gad jeg foresten godt møde den der der tør kalde sig selv 'fuldkommen' og 'perfekt' i forhold til Gud....
Kristine Marstrand-Jørgensen
Link
Mere:   1 | 2   Næste

flexblock
flexblock
flexblock

Job på k.dk I samarbejde med Jobzonen

  1. Administrationschef til KFUM og KFUK

    KFUM og KFUKs Landskontor

    Oprettet den: 14-04-2014

  2. Ny kirketjener pr. 1. juni 2014

    Bellahøj Kirke ? Bellahøj-Utterslev sogn

    Oprettet den: 04-04-2014

  3. Christians Sogns Menighedspleje søger Sognemedhjælper

    Kristeligt Dagblad

    Oprettet den: 01-04-2014

  4. Kirketjener - Hillerød kirke

    Hillerød Kirke

    Oprettet den: 02-04-2014

  5. Børne- og ungemedarbejder

    Værløse Sogn

    Oprettet den: 16-04-2014

  6. Studenterpræst søges

    Aarhus Valgmenighed

    Oprettet den: 26-03-2014

Se flere jobmuligheder
flexblock

Læs hele dagens avis

flexblock
Læs alle artikler her på siden samt i vores e-avis og apps - køb adgang for kun 79,- kroner om ugen
» Læs hele avisen her på siden samt i vores e-avis og apps: Få adgang for kun 79,- pr. uge flexblock

flexblock
container
flexblock
flexblock
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger... flexblock

Prøv Kristeligt Dagblad gratis i 4 uger

Prøv os i 4 uger – gratis og uforpligtende

Billede af Kristeligt Dagblads avis
Persondatapolitik og cookies

Alt fra Kristeligt Dagblad

  1. k.dk​
  2. religion.dk​
  3. kristendom.dk​
  4. etik.dk​
  5. pilgrimsvandring.dk​
  6. bogbasen.dk​
  7. hjertedating.dk​
  8. foredragslisten.dk​
  9. mindet.dk​
  10. kirku.dk​
  11. shop.k.dk​
  12. forlag​