Prøv Kristeligt Dagblad gratis i 4 uger


Send artiklen Ny regering viser foragt for folkekirken til din ven.
Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Ny regering viser foragt for folkekirken

Man kan ærgre sig over, at Manu Sareen ikke nåede at melde sig ud af folkekirken, så farcen havde været fuldkommen, skriver Villy Hove.

- Leif Tuxen.

Emneord for denne artikel

folkekirken | kirkeminister | hindu | Manu Sareen | regering
flexblock
10 debatindlæg Hold mig opdateret

Det er paradoksalt, at det skal være en tidligere hindu, som kommer til at udføre dødsstødet til folkekirken, skriver Villy Hove

Siden valget den 15. september har vi i spænding imødeset, hvem der skal være ny kirkeminister. Spændingen er nu udløst: Folketingets medlemmer og især den nye kirkeminister Manu Sareen (R) vil ikke folkekirken noget godt.

På selve indsættelsesdagen indrømmede Sareen, at han i lang tid har gået med en udmeldelsesblanket i inderlommen. Man kan ærgre sig over , at han ikke har nået at melde sig ud, så havde farcen været fuldkommen. Udnævnelsen viser den nye regerings foragt for den binding, der hidtil har været mellem folkekirken og staten. Efter at have været medlem af et menighedsråd i knap syv år ser jeg ikke andre udveje end at melde mig ud af folkekirken så hurtigt som muligt.

DEN NYE kirkeminister har som sit første punkt på dagsordenen, at kirken hurtigt skal tillade vielse af homoseksuelle par. Det viser for mig, at kirkeministeren ikke tager sit medlemskab af folkekirken særlig alvorligt, for han har ikke fundet ud af, at kirken bygger sit budskab på Guds ord og dermed det budskab, som står i Bibelen, og ikke på, hvad Folketinget bestemmer.

Med udnævnelsen vil der ske en flugt fra folkekirken, og dermed kan det blive enden på den folkekirke, vi hidtil har kendt og værdsat i flere end hundrede år.

Annonce
Paradokset er, at det skal være en tidligere hindu, som skal udføre dødsstødet. De, som læser dette indlæg, tænker, at det må være en fra Indre Mission, som skriver disse linjer, men det er det ikke. Jeg er ikke medlem af nogen kirkelig retning, jeg er bare glad for min kirke, og jeg kommer der ofte.

Gud bevare Danmark.

Villy Hove,

forsikringsmægler,

Haydnsvej 35, Holstebro

FACEBOOK: Bliv ven med Kristeligt Dagblad

Hold mig opdateret

Trådet overblik  |  Fladt overblik

Forkert adresse

Peer Aagaard, publiceret d.06/10 15:55 (for 8 mnd. siden)
Læs artiklen bag debatten her: Ny regering viser foragt for folkekirken
Kære Villy Hove,

Der er da overhovedet ikke tale om, at regeringen eller Manu Sareen udviser foragt for Folkekirken. Højst gælder foragten vel vi-alene-vide-typer som dig, som promoverer sin egen homofobi under dække af at tale for "mange".

Utallige præster og teologer kan informere dig om, at der intet er til hinder for at indføre et ægteskabsritual for homoseksuelle i folkekirkeligt regi. Som bekendt er noget tilsvarende allerede sket i adskillige lande. At du er imod et sådant tiltag er da bestemt OK, men venligst hold op med at tage hele kirken som gidsel for dine holdninger.

Du skal se: du lærer hurtigt at din kirke ikke har forandret sig en tøddel efter lovændringen, bortset altså fra, at den er blevet lidt mere rummelig. Eller er du virkelig så forbenet og usikker på din egen sexualitet, at du føler dig truet i en grad, så du er villig til at skride, fordi de homoseksuelle kommer dig for nær? I så fald: held og lykke. Kirken bliver kun et bedre sted uden folk som dig.
Del Link

der er ingen foragt

pha, publiceret d.06/10 18:17 (for 8 mnd. siden)
Læs artiklen bag debatten her: Ny regering viser foragt for folkekirken
Peer Aagaard har da noget ret, i det han skriver. Det er faktisk en ganske ulækker indstilling, som Villy Hove lægger for dagen ang. hvem der er minister, og hvilken tro vedkommende har haft tidligere. Føj for pokker!

Derimod er jeg ikke enig i følgende: "Som bekendt er noget tilsvarende allerede sket i adskillige lande"

Det mener jeg ikke er korrekt - det er vist kun et par steder, hvor kirkerne har vedtaget noget sådant. Men lad os endelig komme med snarest muligt!
Del Link

Ny regering viser foragt for folkekirken

Mogens, publiceret d.07/10 09:36 (for 8 mnd. siden)
Læs artiklen bag debatten her: Ny regering viser foragt for folkekirken
Kære Villy Hove

Uden i øvrigt at ville gå ind i din øvrige argumentation vil jeg gerne anholde din dybt problematiske udsagn: "Paradokset er, at det skal være en tidligere hindu, som skal udføre dødsstødet." Kristendom og folkekirke er for alle uanset baggrund, det gælder tidligere ateister, muslimer, buddhister, hinduer, osv., og alle os, der både er tidligere og nuværende syndere indbydes til at være med. I kristendommen er der ikke noget i vores baggrund, der diskvalificerer os til Guds nåde og til at være med og bære med, og det skulle også gerne præge folkekirken. Derfor vil jeg anmode dig om venligst at overveje at slette ovenstående sætning.

Venlig hilsen
Mogens S. Mogensen
Del Link

Sv. Ny regering viser foragt for folkekirken

Astor, publiceret d.07/10 10:32 (for 8 mnd. siden)
Læs artiklen bag debatten her: Ny regering viser foragt for folkekirken
Villy Hove skrev:
Det er paradoksalt, at det skal være en tidligere hindu, som kommer til at udføre dødsstødet til folkekirken,



Var det mon så også et problem, at de første kristne var tidligere jøder?
Del Link

Sv. Ny regering viser foragt for folkekirken

Heinrich R., publiceret d.07/10 11:11 (for 8 mnd. siden)
Læs artiklen bag debatten her: Ny regering viser foragt for folkekirken
Astor skrev:
Var det mon så også et problem, at de første kristne var tidligere jøder?


Nu kaldte de sig ikke kristne. Det prædikat blev kreeret længe efter.

For mange "jøder" var Johannes, Jesus, Maria Magdalena, Thomas, Nicolaus en del af én af mange reformer, deres filosofi og historie er fyldt med. Mange der af de fleste vil blive betegnet som abonnenter på "jødisk tro", har udgangspunkt i samme tradition i nutiden.

Ligesom muslimer sædvanligvis anser Jesus for den næststørste profet. Hvilket næppe skyldes, at han var den næstseneste reformator før Muhammed, eller fordi de føler særlig reverens overfor "kristne" (snarere tværtimod), men pga. skarpheden i de doktriner der blev fremført.
Del Link

En åbenlys hån

John, publiceret d.09/10 18:06 (for 8 mnd. siden)
Læs artiklen bag debatten her: Ny regering viser foragt for folkekirken
Naturligvis er det en klar nedgørelse af den danske folkekirke at sætte en "ikke kristen" til at lede ministeriet. Det er et skridt i den Radikale dagsorden, at nedgradere kirkens særstilling og i sidste ende fjerne den fra Grundloven. Islam skal sidestilles i ligestillingen -og relativismens navn. Det er ikke nogen hemmelighed at De Radikale ønsker at nedbryde kirken... det har de forsøgt i generationer. Homovielser og religiøs ligestilling er blot et skridt til den totale opløsning af "Vores" nationale (og eneste legitime)religions-tradition.
Det giver ikke nogen mening, at flere kommentatorer forsøger at argumentere ud fra et kristent indhold, idet det netop ikke er en teologisk diskussion men en politisk. Tolerance, åbenhed og citater fra Biblen er blot udtryk for naiv og abstrakt hjerneinsufficiens. Målet for De Radikale er at Islam og dens helligdage skal udskifte de danske værdier og traditioner.
Del Link

Sv. En åbenlys hån

pha, publiceret d.09/10 18:37 (for 8 mnd. siden)
Læs artiklen bag debatten her: Ny regering viser foragt for folkekirken
John skrev:
Naturligvis er det en klar nedgørelse af den danske folkekirke at sætte en "ikke kristen" til...


Du skulle virkelig skamme dig!!!
Manu Sareen er præcis ligeså kristen som andre kristne. Han har selv valgt at blive døbt i en kristen kirke, så det er ikke engang noget han er kommet passiv til, sådan som vi andre Folkekirkemedlemmer er det via vores barnedåb.

Sæt dig ind i det du skriver, INDEN du skriver.
Del Link

Sv. En åbenlys hån

Nederby Jessen, publiceret d.09/10 18:59 (for 8 mnd. siden)
Læs artiklen bag debatten her: Ny regering viser foragt for folkekirken
John skrev:
Naturligvis er det en klar nedgørelse af den danske folkekirke at sætte en "ikke kristen" til...


Der er flere ting i dit indlæg, som jeg godt kan være enig i John. Men når du stiller spørgsmålstegn ved Manu Sareens kristne tro, så går du for vidt. Lad dog Vorherre om den vurdering.

Og så er jeg dybt uenig med dig, når du skriver: "Målet for De Radikale er at Islam og dens helligdage skal udskifte de danske værdier og traditioner." Hvor har du det fra? Er det noget du kan dokumentere? Det kan jeg bestemt ikke forestille mig, at du kan. Der er meget, jeg er uenig med Radikale i, men de skal have en fair behandling og jeg oplever, at Radikale ønsker at stille alle religioner lige, i deres optik skal ingen religion have fortrinsret - og altså heller ikke islam.

Jeg er bestemt ikke enig med Radikale i denne holdning til religion, idet jeg mener, at vi i et gammelt kristent kulturland fortsat skal give kristendommen en særstilling.

Bjarne Nederby Jessen
Del Link

OK-han er Kristen

John, publiceret d.09/10 19:22 (for 8 mnd. siden)
Læs artiklen bag debatten her: Ny regering viser foragt for folkekirken
Jeg vidste ikke han var kristen..sorry. Tager kritik til efterretning!
Det ændre dog ikke min mening om at det Radikale projekt er at afskaffe folkekirkens særstatus.
Del Link

Sv. OK-han er Kristen

Astor, publiceret d.09/10 19:34 (for 8 mnd. siden)
Læs artiklen bag debatten her: Ny regering viser foragt for folkekirken
John skrev:
Det ændre dog ikke min mening om at det Radikale projekt er at afskaffe folkekirkens særstatus.


Det kan man ikke ligefrem kalde breaking news eller chokerende nyt - det har været Radikal politik længe, og står på
http://valg.radikale.dk/politik/kirke-og-religion/

Dog er "Målet for De Radikale er at Islam og dens helligdage skal udskifte de danske værdier og traditioner" noget vrøvl. For nu at citere fra siden foroven; "Radikale Venstre mener, at det danske samfunds demokratiske love og de universelle friheds- og menneskerettigheder altid står over religiøse love. Vi tager afstand fra, at religiøse love anvendes til undertrykkelse af grupper i samfundet f.eks. undertrykkelse af kvinder eller homoseksuelle." Hvis man mener dette, vil det jo være ret dumt at udskifte kristne værdier med islamske ...
Del Link

flexblock

Få nyhederne i din indbakke

flexblock
splitblock

flexblock
flexblock
splitblock
Er det ok, at andre end præster får adgang til prædikestolen i folkekirken?
 
flexblock
flexblock
splitblock
flexblock


flexblock

Nyhedsbrev

flexblock
flexblock

Prøv Kristeligt Dagblad gratis i 4 uger

Prøv os i 4 uger – gratis og uforpligtende

Billede af Kristeligt Dagblads avis
Persondatapolitik og cookies

Alt fra Kristeligt Dagblad

  1. k.dk​
  2. religion.dk​
  3. kristendom.dk​
  4. etik.dk​
  5. pilgrimsvandring.dk​
  6. bogbasen.dk​
  7. hjertedating.dk​
  8. foredragslisten.dk​
  9. eftertanke.dk​
  10. mindet.dk​
  11. kirku.dk​