Prøv Kristeligt Dagblad gratis i 4 uger


Send artiklen Danskerne: Afghanistan ikke prisen værd til din ven.
Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Danskerne: Afghanistan ikke prisen værd

ARKIV--To danske soldater er blevet såret af en eksplosion i Afghanistan. De pårørende er underrettet. En eksplosion har såret de to danske soldater, mens de var på patrulje søndag morgen i Helmandprovinsen i Afghanistan. De har det begge godt efter omstændighederne og har selv ringet til deres pårørende i Danmark, oplyser Hærens Operative Kommando. (Foto: Søren Bidstrup/Scanpix 2011)

- Søren Bidstrup/Scanpix

12 debatindlæg Hold mig opdateret

Et markant flertal af danskerne mener ikke, at resultaterne i Afghanistan står mål med omkostningerne

Et lille flertal af danskerne støtter fortsat de danske soldaters indsats i Afghanistan.

Men 6 ud af 10 danskere mener ikke, at resultaterne i det uroprægede land står mål med de 42 dræbte soldater og de milliarder af kroner, som missionen har kostet skatteyderne.

Det viser en meningsmåling, som Voxmeter har foretaget for Ritzau.

Her svarer 46 procent, at de støtter den danske militære indsats i Afghanistan, og 43 procent er i mod.

Annonce
Mens støtten til missionen dermed splitter danskerne, så mener et markant flertal på 60 procent, at resultaterne af den snart 10 år lange danske indsats ikke står mål med omkostningerne.

Kun 21 procent mener, at missionen har været prisen værd i dræbte, sårede og skattekroner.

Forsvarsminister Nick Hækkerup (S) hæfter sig ved, at et flertal fortsat støtter missionen.

- Men jeg kan godt forstå, at nogle danskere synes, at omkostningerne er for høje. Vi har mistet 42 danske soldater og mange er blevet såret. Det er en høj pris, men de står mål med resultaterne, siger Nick Hækkerup til Ritzau.

Han peger på, at det er lykkedes at fjerne al-Qaeda fra magten i Afghanistan og uddanne afghanske soldater og politifolk til at varetage en større og større del af sikkerheden i deres eget land.

- Det er svært, og det er hårdt, men det går heldigvis den rigtige vej, siger Nick Hækkerup.

Ifølge professor Mikkel Vedby Rasmussen fra Københavns Universitet viser meningsmålingen dog, at danskerne har en sober vurdering af situationen i Afghanistan.

Han peger på, at de danske soldater og civile genopbygningsarbejdere har opnået mange konkrete resultater, men de er bare ikke nok til at vinde krigen eller retfærdiggøre prisen:

- Vi har været i Afghanistan i lang tid, og på nogle tidspunkter har vi formået at banke Taliban. Vi har bygget pigeskoler og fokuseret på regeringsopbygning i Gereshk by. Det er fine og rare ting, men de vinder ikke krigen, siger Mikkel Vedby Rasmussen.

Han peger på, at Taliban fortsat vil være en magtfaktor i Helmand, når de danske soldater er trukket hjem.

FACEBOOK: Bliv ven med Kristeligt Dagblad

Hold mig opdateret

Trådet overblik  |  Fladt overblik

En total ignorant af en forsvarsminister?

Jørgen Christensen, publiceret d.12/10 10:26 (for 8 mnd. siden)
Læs artiklen bag debatten her: Danskerne: Afghanistan ikke prisen værd
Når han kan komme med en sådan udtalelse
- Men jeg kan godt forstå, at nogle danskere synes, at omkostningerne er for høje. Vi har mistet 42 danske soldater og mange er blevet såret. Det er en høj pris, men de står mål med resultaterne, siger Nick Hækkerup til Ritzau.

Han peger på, at det er lykkedes at fjerne al-Qaeda fra magten i Afghanistan og uddanne afghanske soldater og politifolk til at varetage en større og større del af sikkerheden i deres eget land.


1. Det er bestemt ikke en objektiv konstatering at prisen står mål med resultaterne. Det er elementær poseren som bedrevidende helt uden noget til at understøtte det objektivt.
2. Der er ikke lykkedes at sætte al-queda fra magten i og med de aldrig havde magten i Afghanistan. Her demonstreres udelukkende, hvordan ofrene for spin først og fremmest synes at være politikerne selv. Rent faktisk tilbød taleban-regimet (som ikke er det samme som al-queda) at udlevere Bin Laden, men det blev afslået, hvilket formodentlig var fordi krigen ansås som en strategisk fordel og ansås for at have en højere værdi - på samme vis som Hækkerup samvurderer omkostninger og udbytte for DK.
3. UN har berettet, at vold og usikkerhed er VOKSENDE i Afghanistan. Og med hensyn til de uddannede krigere, så forlader de i hobetal tjenesten efter nogle måneder, hvorefter man kan starte forfra med nye. Men naturligvis, hvis man sammenlægger alle disse "uddannede soldater", så når man til selvbegejstrende resultater.
Del Link

DK er i den mest hærgede provins af Afghanistan

Jørgen Christensen, publiceret d.13/10 11:11 (for 8 mnd. siden)
Læs artiklen bag debatten her: Danskerne: Afghanistan ikke prisen værd
De natlige "fang eller dræb"-aktioner, der har en voldsom modstand hos befolkningen, og som også den afghanske præsident gentagne gange har fordømt er NETOP mest hyppige i Helmand. For hver gang, der dræbes en "leder", man går efter, dør 8 andre. I gennemsnit. Ikke offentliggjort af NATO selv, de informerer kun om succes og fremgang for at bevare det politiske skind af retfærdighed. Men der findes trods alt private organisationer, der påtager sig at analysere det faktiske indhold af diverse meddelelser og kæde dem sammen med tid og sted og angreb og resultater.

http://www.guardian.co.uk/world/2011/oct/12/nato-taliban-afghanistan-exagge...

Bemærk at de underliggende data er i en anden rapport. The Guardian citerer bare.

Jeg skal ikke modsige evt. indvendinger, at det måske ikke er DK, der udfører sådanne angreb. De er vel bare med som feltpræster, eller "the good cop", men dermed fuldstændigt medskyldig igennem sit samarbejde med de slemme.

Jeg tror faktisk, at det er en forblændelse skjult i det repræsentative demokrati. Den udøvende peger kun på sine gode hensigter og overholdelse af egne normer. Forbigår efter behag de negative konsekvenser. Lidt ligesom, at det er en kendsgerning, at personligt drevede virksomheder klarer sig bedre end konglomerater. Spies og Tjæreborg var bedre end DSB og SAS, f.eks.

Så med hensyn til krig, så ville det være rart, hvis en minister stillede sin egen person (alt hvad han ejer og har, ikke ligefrem sit liv) som garanti for at han træffer en rigtig afgørelse. Så at sige står i spidsen for missionen. Og ikke ligger derhjemme og gemmer sig bag spindoktorers moderlige, men alt andet end sandfærdige, omsorg.
Del Link

Sv. DK er i den mest hærgede provins af Afghanistan

Nederby Jessen, publiceret d.13/10 11:52 (for 8 mnd. siden)
Læs artiklen bag debatten her: Danskerne: Afghanistan ikke prisen værd
Jørgen Christensen skrev:
De natlige "fang eller dræb"-aktioner, der har en voldsom modstand hos befolkningen, og som...


Jeg er meget enig med dig i kritikken af Danmarks militære tilstedeværelse i Afghanistan. Det er forkasteligt, at Danmarks forsvar skal bruges som angreb, som vi har set det i Irak og nu ser det i Afghanistan og Libyen. Det bør ikke være muligt for et beskedent flertal i folketinget at tage sådanne beslutninger. Vi skal have skrevet ind i den nye grundlov, at mindst 75% af folketingets medlemmer skal stemme for at sende danske soldater i krig. Kan man ikke mønstre 75% falder forslaget.

Hvis jeg var kommet i folketinget ved valget, ville man aldrig have set mig stemme for udsendelse af danske soldater, med mindre det var som fredsbevarende styrker.

Bjarne Nederby Jessen
Del Link

Sv. DK er i den mest hærgede provins af Afghanistan

britt, publiceret d.13/10 12:04 (for 8 mnd. siden)
Læs artiklen bag debatten her: Danskerne: Afghanistan ikke prisen værd
Ja, her er virkelig tale om et mammut syndefald. I første omgang gik der chock-bølger gennem befolkningen og store dele af folketinget, da "nogen" besluttede, at Danmark fra nu af skal føre krig i Langtbortistan-agtige lande. Men der var som bekendt ikke noget at komme efter.
Ligesom med så meget andet "syndigt", bliver det efterhånden til vanetænkning i hele befolkningen inklusive folketingets medlemmer, at dette er en del af lille Danmarks "forsvarspolitik". Det kan slet ikke retfærdiggøres endsige undskyldes, at vor deltagelse i slige krige - fra at bestå af fredsbevarende styrker - nu er blevet til regulær krigsførelse.
Del Link

Sv. DK er i den mest hærgede provins af Afghanistan

Nederby Jessen, publiceret d.13/10 12:51 (for 8 mnd. siden)
Læs artiklen bag debatten her: Danskerne: Afghanistan ikke prisen værd
britt skrev:
Ja, her er virkelig tale om et mammut syndefald. I første omgang gik der chock-bølger gennem...


Jeg tilslutter mig fuldt ud Britt. Du siger det samme som mig, men gør det bare endnu kraftigere. Tak for det!

Bjarne Nederby Jessen
Del Link

Sv. DK er i den mest hærgede provins af Afghanistan

Heinrich R., publiceret d.13/10 20:06 (for 8 mnd. siden)
Læs artiklen bag debatten her: Danskerne: Afghanistan ikke prisen værd
Ny regering, samme løgne.
Del Link

En total ignorant af en forsvarsminister?

Frants, publiceret d.13/10 20:32 (for 8 mnd. siden)
Læs artiklen bag debatten her: Danskerne: Afghanistan ikke prisen værd
Tænk hvis Danmark i dag stod til at vinde krigen og "banke" Taliban! Så ville mange danskere sikkert mene, at det bestemt var omkostningerne værd... Det er en forfærdende tanke...

Omkostninger for den danske "indsats":
- 1000'vis døde og lemlæstede afghanere
- ødelagt og polariseret afghansk samfund
- officiel dansk udgift ialt på 8 mia.kr. for 10 års krig, men tallet bliver reelt mindst dobbelt så stort
- 42 dræbte danske soldater
- 1000'vis af lemlæstede eller psykisk skadede danske soldater
- 1000'vis af soldaters pårørende med problemer(- deres børn, mor, far, kone, kæreste)
- et polariseret Danmark

Tak for i øvrigt gode indlæg.
Mvh
Frants Villadsen
DANMARK FOR FRED
Del Link

Sv. En total ignorant af en forsvarsminister?

Nederby Jessen, publiceret d.13/10 21:11 (for 8 mnd. siden)
Læs artiklen bag debatten her: Danskerne: Afghanistan ikke prisen værd
Frants skrev:
Tænk hvis Danmark i dag stod til at vinde krigen og "banke" Taliban! Så ville mange danskere...


Man græmmes når man læser tallene Frants. Tænk at Danmark har stillet mandskab til rådighed for det - og hvad kommer der ud af det af positivt?

Nej jeg kan heller ikke finde det positive!

Bjarne Nederby Jessen
Del Link

Lad al-Qaeda beholde magten

Hans Otto, publiceret d.13/10 23:06 (for 8 mnd. siden)
Læs artiklen bag debatten her: Danskerne: Afghanistan ikke prisen værd
Der er ingen tvivl om at krige er beskidte, men det er passivitetens konsekvenser også, når ondskaben får lov til at udfolde sig.

Al-Qaeda viste for netop 10 år hvorledes man på nogle få timer kan slå 3000 uskyldige mennesker ihjel ved at lægge to store bygninger i ruiner. Organisationen jublede da de følte de havde vundet en stor sejr. Vi kunne i vores naivitet have vendt den anden kind til og forholdt os passive til denne grusumhed. Det gjorde man ikke fra vestlig side men satte deriomod massivt ind mod al-Qaeda bl.a. i Afganistan for at få nedkæmpet denne bestialske organisation.

Det kan ikke gøres uden blodsudgydelser, og danske soldater her sat deres liv på spil og 42 har betalt med deres liv i denne kamp. Det har ikke været rart at se på, men jeg synes det er for billigt at nedgøre denne indsats også over for de pårørende til disse soldater.

Det vil altid være svært at nedkæmpe det onde, det vidner to verdenskrige alt for tydeligt om, men havde man ikke kæmpet mod ondskaben under disse krige havde mange af os ikke haft den frihed vi har i dag.
Del Link

Sv. Lad al-Qaeda beholde magten

søren jessen, publiceret d.13/10 23:17 (for 8 mnd. siden)
Læs artiklen bag debatten her: Danskerne: Afghanistan ikke prisen værd
Hans Otto skrev:
Der er ingen tvivl om at krige er beskidte, men det er passivitetens konsekvenser også, når...


Al-Qaida kunne have været bekæmpet meget lettere.
Efter 11/9 tilbød den afghanske regering at fange Bin Laden og overgive ham til domstolen i Haag.
Det sagde USA nej til, fordi Bush ville have den krig.
Del Link
Mere:   1 | 2   Næste


flexblock

Få nyhederne i din indbakke

flexblock
splitblock

flexblock
flexblock
splitblock
Er det ok, at andre end præster får adgang til prædikestolen i folkekirken?
 
flexblock
flexblock
splitblock
flexblock


flexblock

Nyhedsbrev

flexblock
flexblock

Prøv Kristeligt Dagblad gratis i 4 uger

Prøv os i 4 uger – gratis og uforpligtende

Billede af Kristeligt Dagblads avis
Persondatapolitik og cookies

Alt fra Kristeligt Dagblad

  1. k.dk​
  2. religion.dk​
  3. kristendom.dk​
  4. etik.dk​
  5. pilgrimsvandring.dk​
  6. bogbasen.dk​
  7. hjertedating.dk​
  8. foredragslisten.dk​
  9. eftertanke.dk​
  10. mindet.dk​
  11. kirku.dk​