Prøv Kristeligt Dagblad gratis i 4 uger


Send artiklen Pinsekirke med hjerte til din ven.
Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Pinsekirke med hjerte

Fra gudstjeneste i Pinsekirken i Aarhus hvor vækkelsesprædikant Charles Ndifon prædiker og helbreder.

- Allan Holck/Scanpix Danmark

10 debatindlæg Hold mig opdateret

Pinsekirken bør imødekomme fornuften, men bevare hjertet

Det er i år hundrede år siden, at den første kirkebygning i pinsebevægelsen blev indviet i Danmark. I 1907 var de første bølgeskvulp allerede indløbet fra USA, hvor en vækkelse i Asousa Street i Californien nærmest eksplosivt havde sat gang i en ny form for protestantisk kristendom.

Mange steder i verden var der efterspørgsel på den nye tilgang til kristendommen, som skabte et mere dynamisk gudstjenesteliv, hvor der blev lagt vægt på mirakler, tungetale og ofte helbredelser. I Afrika og Sydamerika har pinsekirken siden vundet enorm udbredelse, og det har betydet en helt ny kristen kultur, som har givet håb og kontante sociale løft til mange kristne.

I Danmark er det gået modsat. Pinsekirken tæller i dag omkring 5000 medlemmer, og det er forsvindende lidt sammenlignet med bevægelsens globale status som en af verdens hurtigst voksende kirker.

LÆS OGSÅ: Den globale pinsevækkelse går uden om Danmark

Annonce
Eksperter forklarer i dagens avis udviklingen med, at Indre Mission og de andre vækkelsesbevægelser allerede havde sat sig på de vækkelsesmodne kirkegængere, så folkekirken løb med kundegrundlaget. Desuden giver de en kulturel forklaring: Den vestlige teologi er mere intellektuel end pinsekirkens, og europæere tiltrækkes ikke i samme grad af de følelsesbårede gudstjenester.

Selvom pinsekirken har smittet positivt af på folkekirken ved at vise, at gudstjenester også godt kan tale et mere kropsligt og mindre hjernebaseret sprog, har bevægelsen dog også haft mindre frugtbare konsekvenser. Kirken har for eksempel ikke udvist stor forståelse for den dybde, som universitetsteologien har bidraget med i gennem hele den europæiske historie. Den har ikke altid set fornuften som kristendommens partner, og det har ofte givet en meget emotionel teologi. Det er således normen i pinsekirken, at præsterne ikke har en universitetsuddannelse i teologi. Det burde pinsefolkene ændre.

LÆS OGSÅ: Da Helligånden flyttede i villakvarter

Måske er modstanden imod intellektuel teologi også en af grundene til, at bevægelsen har været teologisk referenceramme for skingre kirkefolk som Christian Hedegaard og Moses Hansen, der overordnet set har skadet kristendommen i Danmark.

Grundlæggende har bevægelsen dog vist sin berettigelse. Folkekirkelige fornyelser af gudstjenesten inddrager i dag pinsekirkens karismatiske arvegods, sydamerikanske kristne løftes af kirken ud af fattigdommen i stor stil, og i Danmark er pinsefolkene sammen med den katolske kirke blandt de bedste til at bygge bro til nydanske kristne. Disse skud på den pinsekirkelige stamme er den frugt, man må ønske kirken tillykke med her, hvor den er gået ind i sit andet århundrede i Danmark.

AEM

FACEBOOK: Bliv ven med Kristeligt Dagblad

Hold mig opdateret

Trådet overblik  |  Fladt overblik

Hurra for den kristne jantelov!!!

Maria, publiceret d.27/10 21:01 (for 7 mnd. siden)
Læs artiklen bag debatten her: Pinsekirke med hjerte
Så stikker den kristne jantelov sit grimme hovede frem igen!!!
Nu hvor du åbenbart er så teologisk korrekt Anders Ellebæk Madsen, så går jeg ud fra, at der i det danske land går i 100'vis (måske endda 1000'vis) af kristne rundt som frugt af din landsdækkende, selvopofrende, ihærdige, ukuelige, kompromiløse, brændende tjeneste. Efter at have boet i udlandet i en del år, så kan jeg hurtigt sige dig nogen af de ting, jeg kan se som årsag til den manglende voksende Kirke i DK (dvs. alle retninger, ikke kun Pinsen), og én af dem er bla. vores manglende efterleven af "derpå skal alle kende, at I er mine disciple, om I har INDBYRDES kærlighed"!!! Én ting er, at man ikke er helt enig i alt hvad disse to herrer siger, og måden de gør det på, men undskyld jeg spørger - hvem i alverden er DU, at DU synes, du har ret til at dømme?? Har du det godt med dig selv, nu hvor du har fået det ud i offentligheden, at du ikke bryder dig om disse to herrer? Mener du, at nu har du gjort dit til at folk skal drages mod Gud? Hvad med at feje for egen dør først og se på hvad DU gør, for at være med til at få Kirken til at vokse??
Hvad med at vi alle sammen bare er det lem på legemet, som vi er skabt og kaldet til at være, og så lade være med at have så ondt et vist sted, over måden andre lemmer lever deres kald ud. Hvis der er nogen, der decideret udøver kriminalitet, skader og sårer andre mennesker, så lad ordensmagten, andre ledere og Gud tage sig af dem - prøv nu helt ærligt at komme videre og lad os opføre os som modne voksne kristne mennesker.
Med venlig hilsen
Maria Z. Nielsen
Del Link

Hvor er kærligheden?

Abigail, publiceret d.27/10 23:33 (for 7 mnd. siden)
Læs artiklen bag debatten her: Pinsekirke med hjerte
Jeg er HELT enig med dig Maria!

Helt ærligt, Kristi legeme i Danmark! Hvad sker der! Hvordan skal vi kunne bringe Danmark til frelse når der er intern kamp?
Det er jo ikke andet end hvad verden gør??

Jeg møder med jævne mellemrum mennesker som fortæller at såkaldte kristnes hykleriske mudderkastning har skræmt dem væk!

Der er noget helt galt! Hvor er kærligheden?!
Vi skal efterligne Gud som Hans kære børn; GUD ER KÆRLIGHED!!!!!!!!!!!!!


Anders Ellebæk Madsen: Jeg vil foreslå dig at du før næste artikel finder ud af hvem Gud virkelig i sandhed er, og hvad Hans karakter er!
Del Link

Havde, Vor` Herre Jesus kristus en universitetsgrad ?

Efta iris Dk, publiceret d.28/10 00:21 (for 7 mnd. siden)
Læs artiklen bag debatten her: Pinsekirke med hjerte
Havde, Vor` Herre Jesus kristus en universitetsgrad ?
Og hvad med Jesu diciple ? Var de lærde folk ?

( Citat , artiklen her på siden )

" Det er således normen i pinsekirken,
at præsterne ikke har en universitetsuddannelse i teologi.
Det burde pinsefolkene ændre. " Citat slut )

Jeg mener, enhver der læser sin bibel, kan jo da med egne øjne og øre,både læse og høre at vor frelser Jesus kristus er ud af en tømmerlægt,Hans diciple, var alt lige fra fisker, til tolder og uden fine skolepapire fra teologiske læreanstalter, de gik med Herren og lærte ved Hans ord, ved Hans læber lyttede de, med deres hjerter åbne,med sjælen i søgen på at forstå med hjertet og ikke kun forstanden,
måske det var en tanke at indføre mere af den slags undervisning ?,altså alt der udgår fra bibelen er sandheden vejen og livet og at vi har en levende Gud ikke en Gud der er muret inde bag tykke kirke mure, eller fine diplomer,
Herrens ord er for nhver der tror, enhver der kan læse eller ikke, enhver der giver sit liv til Ham og lader sig døbe i Tro.

Men hvem tilkommer det at dømme eller fordømme ,
uden vorherre på dommens dag ?

Da slet ikke dersom vi vil vælge at kalde os kristne,
ud fra Guds ord, som vi kan læse det i dette skriftsted.

Citat Bibelen , Romerbrevet 8:1 (Ny testamente.)

" Så er der da nu ingen fordømmelse for dem,
som er i Kristus Jesus." Amen

( Citat denne artikel )

" skingre kirkefolk som Christian Hedegaard og Moses Hansen,
der overordnet set har skadet kristendommen i Danmark." (Citat Slut )

Og afligevel ,(vidste ikke der var forfulgte kristne i DK ) angribes der via denne artikel, to dybt personlige kristne mænd, som er gået foran og har ganske korrekt har råb højt, som skrevet står i bla. Matthæusevangeliet 10:7,

(Citat bibelen),
" Gå ud og prædik: Himmeriget er kommet nær! " (Citat slut.)

Disse ord er nogle af de sidste vi høre om hvor Jesus giver befaling til sine apostle, de første kristne, dem som vi som kristne nu langt mer end 2000 år senere er efterkommere af,
ja der står end også at vi skal gøre som følger ;

( Citat biblen Markusevangeliet 16:16-17)

"Så sagde han til dem:

»Gå ud i alverden og prædik evangeliet for hele skabningen.
Den, der tror og bliver døbt, skal frelses; men den,der ikke tror, skal dømmes.

Og disse tegn skal følge dem, der tror: I mit navn skal de uddrive dæmoner,de skal tale med nye tunger, og de skal tage på slanger med deres hænder,og drikker de dødbringende gift, skal det ikke skade dem;de skal lægge hænderne på syge, så de bliver raske.« "

Disse ovenstående ord, ligger dog mange af vi , nutidige
mennesker fjernt, men for de som går den vej som er stukket ud af Ham, er dette den fulde sandhed.

Mon ikke der kunne være grund til lidt eftertanke i denne artikel,? og der er jo også rosende ord og dog, før man " udråber" nogen personer som værende grundlag for at have " (citat denne artikel) " Skadet " kristendommen i danmark,
så lad os dog hellere sige Gud tak for den mangfoldighed af, gode folkekirke præster, frikirkepræster, missionære, apostle,diciple af Jesus Kristus Guds søn,lærde som ulærde, i Danmark som ude i verden, sige tak for enhver menighed,
i hus eller i private hjem,i folkekirker, eller frikirke,
for Herren er jo allestedsnærværende , alt er skabt alene ved Hans vilje og ej min vilje ske, men Din vilje ske, dersom du tror Guds ord er sandheden vejen og livet,
lad os da som brødre og søstre forenes i fælleskab om at følge Guds vilje for Ham og ikke imod Ham,lad ikke denne verdens fyrte, ( den onde , som vi beder i fadervor om at fri os for Amen) , lad os ikke blive forblændet af ham for han kommer som en tyv om antte for at røve,
slagte og ødelægge, lad os forblive stærke fælles lemmer på " legmet ", det hele Kristi legme, Amen og Guds fred til enhver, Efta iris DK
Del Link

Tak til Maria og Abigail

FL, publiceret d.28/10 02:40 (for 7 mnd. siden)
Læs artiklen bag debatten her: Pinsekirke med hjerte
Tak til Maria og Abigail for to tankevækkende indlæg!!

Hvad er den dybeste årsag til de åndelige vækkelsesgennembrud i bl.a. Sydamerika, hvor skare efter skare af mennesker, rige som fattige, oplever budskabet om Jesus Kristus som en livsforvandlende kraft med nyt håb og nye sande livsværdier?

Årsagen til disse kristne vækkelsesgennembrud beror ikke på en kirke, hverken af den ene eller anden slags eller på en præst med en nok så fin universitetsuddannelse.

Et sandt vækkelsesgennembrud er muligt - også i Danmark. Det beror på Guds kærlighed i ydmyge hjerter der vil tilgive og række broder- og søsterhånd over kirkeskabte grænser - også række en tilgivende broderhånd til Christian Hedegaard og Moses Hansen!

Når vi læser Paulus' brev til Efeserne, kapitel 3, da giver han os fra Faderen en åbenbarelse om en vis og sand vej til at opleve hvad han formår at virke gennem sit Legeme Jesu Krisi menighed/kirke/mænd og kvinder.

Paulus skriver i sidste del af kapitel 3 følgende:

Derfor bøjer jeg mine knæ for Faderen, efter hvem hvert fædrenehus i himlene og på jorden har navn,

og beder om, at han i sin herligheds rigdom med kraft vil give jer at styrkes i det indre menneske ved hans ånd,

at Kristus ved troen må bo i jeres hjerter og I være rodfæstede og grundfæstede i kærlighed,

så at I sammen med alle de hellige får styrke til at fatte, hvor stor bredden og længden og højden og dybden er,

og til at kende Kristi kærlighed, som overgår al erkendelse, så I kan fyldes med hele Guds fylde.

Ham, som formår med sin kraft, der virker i os, at gøre langt ud over alt, hvad vi beder om eller forstår, ham være ære i kirken og i Kristus Jesus i alle slægtled i evighedernes evighed, Amen!


Mkh
Frode Laursen
Del Link

Pinsekirke med hjerte - skrevet af Haidi W.

Zorba_Jr, publiceret d.28/10 14:49 (for 7 mnd. siden)
Læs artiklen bag debatten her: Pinsekirke med hjerte
Til A. Madsen

Først og fremmest skulle du måske lige læse dagbladets regler igennem for god omgangstone for debatten. Eller er det sådan at Lederen har egne regler?

Jeg har hørt om Hedegaard og Hansen, men Madsen har jeg aldrig hørt om, ikke før du tillod at skrive negativt om de to tidligere nævnte herrer.
Men negativ omtale er selvfølgelig bedre end ingen omtale som Spies sagde det! og den negative omtale bliver du så berømt på.
Cand.mag. i fransk og tysk og redaktør for kirke og tro - Jamen! det da lige så langt ude som kirkeministeren. Eller akkurat ligeså godt som præsten uden universitetsgraden - eller som Herren vores Gud som tømrer.

Du fremfører en påstand om at H. & H. har skadet kristendommen, kan du dokumentere dette? Det bliver spændende at mødes i himlen og se hvem der vandt flest sjæle, når det en gang dokumenteres, så vil jeg gerne skrive en artikel om dig og dine gerninger.

Det er pinligt, at læse at pinsekirken har hjerte, men i følge dig åbenbart ingen hjerne, så fik du lige svinet 5000 kirkegængere til.
Hurra for farisæerne!!!

PS. Hedegaard og Hansen er ikke pinsefolk, men fra apostolsk kirke, hvis det da ellers gør en forskel for dig?, måske skulle du lige have været lidt mere opdateret på de kilder du refererer til.

PPS. Nu hvor du gerne vil have en mere korrekt teologisk tilgang, så vil jeg gerne vide, hvor det kan læses i biblen: at mennesker skal barnedøbes og konfirmeres? og at det er i orden, at indsætte ikke troende præster? og hvor står det at Gud skabte mand og mand til at blive forenede og til mangfoldiggørelse? og at det var Gud velbehageligt at mand og mand bliver viet i folkekirken? (Spar mig for hykleriet, og læs din bibel, hvis din stilling som redaktør for kirke og tro skal have en lille smule troværdighed).

Mvh. Haidi Westermann/Socialrådgiver/Mediekoordinator.
Del Link

Det er UTROLIGT!!!

Zorba_Jr, publiceret d.28/10 15:01 (for 7 mnd. siden)
Læs artiklen bag debatten her: Pinsekirke med hjerte
Jeg sidder og læser artiklen "Pinsekirken med hjerte". Og først tænker jeg at det er en mands ret til at sidde og filosofere objektivt over kirkens tilstand, men så hopper kæden fuldstændigt af for Anders Ellebæk Madsen. I stedet for at pege fingre ind af og komme med henvisninger til hvad han selv gør for at skabe vækkelse i vort samfund, og dermed komme med konkrete forslag til hvordan VI kan bryde igennem denne nogle gange "tykke skal af intellektualitet" som Kristendommen møder i Europa, så peger han fingre af enkelte personer, og derefter en hel kirke retning, for at være afsporet, fordi Anders efter min opfattelse ikke forstår betydningen af at "de alle skal være et". (Dermed ikke sagt at alle med afvigende livsførelse, fra hvad der er Evangeliets bud om Kristen livsførelse, skal accepteres som kristne, bare fordi de kalder sig det. F.eks. uddannet teologer der udtaler de ikke tror på Gud, eller lever et direkte syndigt oprørsk liv imod bibelens lære, mens de kalder sig præster, dem burde man måske tage op til debat). Men at udtale sig om Evangeliske kristne, hvis eneste fejl vist er at være lidt "for karismatiske" efter Anders smag, de skal hænges ud som direkte årsag til skadelig virksomhed mod Kristenheden? Hvad med da Jesus smurte mudder i en mands øje, eller gik bersærk med et reb han brugte som pisk, eller sagde han ville rive templet ned og bygge det op igen, tror du han blev set på som yderst lærd og intellektuel i de situationer? Havde du Anders også været den der stod med en sten for at stene den kvinde der blev taget i hor, fordi hun ikke var bibelsk eller teologisk korrekt? Det er UTROLIGT at i et lille land som Danmark der ikke kan være mere enhed blandt os kristne, men i stedet er vi eksperter i mudderkastning. Det der syntes at være teologisk korrekt, stinker nogle gange af bedrevidenhed og arrogance, mere end duften af tro, håb og kærlighed, på hinanden og Guds evne til at fremme hans rige i og gennem os. Og det på trods af, og på tværs af kirke skel og metoder. Vi er et folk og et legeme. Og må Gud velsigne det legeme og gøre det ET og HELT. Kh hilsen Jr:)
Del Link

Pinsekirke med hjerte

Christa, publiceret d.28/10 16:23 (for 7 mnd. siden)
Læs artiklen bag debatten her: Pinsekirke med hjerte
Kære KD.

Det er lidt trist, vi altid skal hakke på hinanden. Det er forventeligt, at den sekulære presse gør det, men jeg går ud fra, at Hr. Anders Ellebæk Madsen er kristen (dette ud fra hans stilling på KD).

Som flere har nævnt er det frugterne, der tales om i bibelen. Lad os alle gribe i egen barm og se på, hvor meget vi hver især gør for at bringe mennesker til Gud. Det er jo ikke dette korte menneskeliv, der er vigtigst, men evigheden sammen med Gud.

Jeg siger ikke, at Moses aldrig laver fejl, siger, gør, eller tænker forkert, det ville være meget givende at møde et menneske, der ærligt kunne sige, jeg er perfekt. Kan du?

Jeg vil dog påstå, at Moses af et ærligt hjerte prøver at være ret ind for Gud. Moses er en dedikeret og ydmyg kristen. Han igennem mange år læst og studeret bibelen og kender den supergodt, han er rigtig god til at formidle ordet til andre mennesker, der lyttes, når Moses taler. Han er meget omsorgsfuld overfor andre, der har behov for det, og han er rigtig god til at "spotte" andres behov. Jeg er overbevist om, der er en rig høst af sjæle, som har fundet Gud, fordi de hørte Moses.

Jeg siger ikke noget imod folkekirken, jeg har været så priviligeret at møde 2 præster(der er sikkert mange flere), som lod sig lede af Helligånden, hvilket medførte, at kirkerne blev fyldt, så Guds nærvær forekommer også i folkekirken. Jeg spørger så, hvorfor kirker lukkes? Burde Guds hus ikke fyldes med kristne? Hvad sker der i Danmark? Hvorfor går medlemstallet kun nedad? Hvad er det, der mangler?

Jeg har heller ikke noget imod teologistudiet, det ville være rigtig godt, om vi (alle kristne) kunne læse græsk, aramæisk og hebræisk, det kan jeg udemærket se fordelen ved. Vi kunne dermed læse bibelen på originalsprogene, med i virkeligheden er det ikke det, det kommer an på.

Det der virkelig betyder noget, er vores hjertetilstand, elsker vi Gud og sætter Ham først i vore liv, følger vi Jesus, som Han sagde, vi skulle? Sætter vi i kærlighed vores næste højere end os selv? (kærligheden skjuler en mangfoldighed af synder). Lytter vi til Helligåndens stemme?

Gud vil vores kælighed, ligesom Han elskede os og gav sin søn, så vore synder kunne tilgives, således ønsker Han også vores kærlighed.

Så i Guds navn lad os leve i broderkærlighed og hver især tilgive, hvis nogen træder os over tæerne.

Jeg takker Gud af hele mit hjerte, at Han har givet os mennesker som Moses, der kan og vil, trods kritik. Tak Gud

Hilsen Christa
Del Link

Moses Hansen har ikke skades kristentroen i Danmark

Martin, publiceret d.28/10 19:23 (for 7 mnd. siden)
Læs artiklen bag debatten her: Pinsekirke med hjerte
Det var dog et underligt postulat i artiklen - at Moses Hansen har skadet kristendommen i Danmark.

Tværtimod - så har Moses Hansen forkyndt Guds ord i Danmark på landeveje, pornomesser m.v.

Og Moses er en god opmunter til kristne i Danmark.

Derudover har Moses et profetisk klarsyn, som gør os opmærksom på hvor vi befinder os - også i forhold til Israel.

Vi kan kun respektere og ære Moses som menneske og medkristen.
Del Link

Pinsefolk er ikke kun i pinsekirkerne...

Tænk nu efter, publiceret d.29/10 23:24 (for 7 mnd. siden)
Læs artiklen bag debatten her: Pinsekirke med hjerte
så folkekirken løb med kundegrundlaget


Pinsefolk har gjort meget for at udbrede kristen tro, fx gennem TV KKR, delt masser af gratis bibler ud mm,

Pinsefolk giver ofte deres tilhørere muligheden for at vælge en anden god troende menighed end sig selv, så på en måde høster pinsekirken mange mennesker til andre menigheder (sådan ser jeg det)
Noget pinsefolk deler med mange andre kirkesamfund - det er den karismatiske,
så på en måde kunne man sige, så er der nok mange pinsefolk der egentlig bare kommer hos fx. Apostolerne o.s.v.

Der er i det hele taget ikke så mange kirkesamfund der lige nu er helt i vælten (heller ikke folke kirken)

Der er ligesom lige nu en tid, hvor det ser ud til at Gud fravælges i Danmark,
sådan set på overfladen, Men der er også mange kristne der sidder der hjemme og får prædiken lige ind i stuen, dem hører vi ikke så meget om.

Så ser det også ud til at den nye regering modarbejder Gud og de kristne,
da det ikke er de kristne der får hovedprioritet, og det til trods for at vores kristne kulturarv. Jeg beder for at flere politikere bliver kristne,
uden Gud er der ikke noget der holder, på langt sigt.

Der spores ustandselig et fald i moralen, alt det der er skummelt er nærmest guddommeliggjort (hvad skal man mere sige, hverdagen taler sit tydelige sprog, mange er utrygge)
ingen må .sige sandheden om pornoens skadevirkninger, så bliver de moppet,
Var der nogen der sagde, at historien er ved at gentage sig, og at bibelen netop er ved at være i gang med at opfyldes.


Der står noget med at i de sidste tider, skal folk trodse det der kommer fra Gud...
Del Link

Sv. Pinsefolk er ikke kun i pinsekirkerne...

Andreas Christian Jensen, publiceret d.30/10 06:06 (for 7 mnd. siden)
Læs artiklen bag debatten her: Pinsekirke med hjerte
Tænk nu efter skrev:
Var der nogen der sagde, at historien er ved at gentage sig, og at bibelen netop er ved at være i gang med at opfyldes.



Du er nødt til at lære at holde tingene adskilt.- Biblen er ikke ved at opfyldes. Det er noget sludder. Profetier kan være ved at opfyldes, men ikke biblen. Den er en samling af højst forskellige bøger.
Himmeriget er nær - det har den været altid.
Del Link

flexblock

Tidligere ledere

Smagløs udstilling

Åbenhed om levende aborter

Til kamp for åndelig velfærd

Nej til Villy Søvndals mærker

Retsstat med blinde vinkler

Ud af vækstens vold

Bevar den folkelige forankring

Kvinderne i Afghanistan

Mellem stat og marked

Stil krav til pleje af mennesker

Den vigtige retssag i Haag

Helligdage bør være hellige

En dobbelt syrisk tragedie

Uproblematisk, men ...

Syg skyldforståelse er over os

flexblock

Få nyhederne i din indbakke

flexblock
splitblock

flexblock
flexblock
splitblock
Er det ok, at andre end præster får adgang til prædikestolen i folkekirken?
 
flexblock
flexblock
splitblock
flexblock


flexblock

Nyhedsbrev

flexblock
flexblock

Prøv Kristeligt Dagblad gratis i 4 uger

Prøv os i 4 uger – gratis og uforpligtende

Billede af Kristeligt Dagblads avis
Persondatapolitik og cookies

Alt fra Kristeligt Dagblad

  1. k.dk​
  2. religion.dk​
  3. kristendom.dk​
  4. etik.dk​
  5. pilgrimsvandring.dk​
  6. bogbasen.dk​
  7. hjertedating.dk​
  8. foredragslisten.dk​
  9. eftertanke.dk​
  10. mindet.dk​
  11. kirku.dk​