Prøv Kristeligt Dagblad gratis i 4 uger


Send artiklen Svenske præster påtvinges vielsesret til din ven.
Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Svenske præster påtvinges vielsesret

161 stemte for og 77 imod, da Kirkemødet i Uppsala for nylig vedtog, at præster i Svenska Kyrkan, der i protest havde deponeret deres vielsesbemyndigelse, skal tage bemyndigelsen tilbage.

- Bente Clausen.

9 debatindlæg Hold mig opdateret

Højrefløjen i den svenske kirke bliver pålagt at søge sin deponerede vielsesret igen

De homoseksuelle var den ”usynlige mand” ved den svenske kirkes ”rigsdag”, Kyrkomötet, i Uppsala i sidste uge. Det var ellers dem, mødets suverænt længste debat handlede om.

Da Kirkemødet med 161 stemmer mod 77 vedtog, at præster i Svenska Kyrkan, der i protest havde deponeret deres vielsesbemyndigelse, skal tage vielsesbemyndigelsen tilbage, fratog flertallet samtidig et mindretal af præster retten til ikke at vie nogen overhovedet.

LÆS OGSÅ: Den svenske kirke siger ja til vielse af homoseksuelle

En lille gruppe præster har afleveret deres vielsesbemyndigelse for at sikre sig, at de ikke kan tvinges til at vie homoseksuelle.

Annonce
Kirkemødet foregik i Uppsalas pompøse Universitetshuset fra 1887, der ligger lige over for domkirken. Når de delegerede bevæger sig ind i aulaen, hvor beslutningerne tages, kan de overveje 1700-tals-filosoffen Thomas Thorilds aforisme over indgangen:

”At tænke frit er stort, men at tænke ret er større.”

Hvad der er ret i sagen om vielse af homoseksuelle i kirkerne, var der langtfra enighed om.

I 2009 vedtog den svenske rigsdag, at homoseksuelle kunne indgå ægteskab. Mange – både tilhængere og modstandere af ægteskab mellem to mænd eller to kvinder – mener, at staten indirekte truede Svenska Kyrkan på retten til at vie par i det hele taget, hvis de ikke gav den nye lovgivning et kirkeligt ansigt.

Hermed ville mange præster miste en oplagt kontaktmulighed til de giftelystne svenskere, som ikke nødvendigvis slider kirkebænkene tynde. Derfor vedtog Kirkemødet kirkelige vielser af homoseksuelle i efteråret 2009, og siden november samme år har ægteskab mellem to personer af samme køn været muligt i Svenska Kyrkan.

I Danmark afventer folkekirken, hvornår den nye regering præsenterer en ændring af ægteskabsloven, som gør det muligt for homoseksuelle at blive viet i kirkerne. Kirkeminister Manu Sareen (R) har bebudet, at det vil ske til foråret, men foreløbig er lovforslaget ikke udarbejdet. Kirkeministeren skal ifølge regeringsgrundlaget lægge op til et kønsneutralt ægteskab.

Sådan er det allerede i Sverige, og der foreligger også et kønsneutralt ritual, som bliver det eneste vielsesritual i Svenska Kyrkans nye ritualhåndbog, der skal udkomme i 2015.

I folkekirken holder flere biskopper fast i, at der kan blive tale om registrering af par i folkekirken – enkelte, at det fortsat alene skal være en velsignelse – men at vielse af homoseksuelle og vielse af heteroseksuelle par er to forskellige ordninger.

Tilbage i Uppsala lagde præst Håkan Sunnliden, der på Kirkemødet repræsenterer gruppen Frimodig kirke, ikke skjul på, at han ventede nederlaget. Forslaget om, at alle præster skal have vielsesbemyndigelse, kommer fra Socialdemokraternes og Centerpartiets kirkemøde-medlemmer. De har flertal på Kirkemødet og kan alene afgøre sagen.

Håkan Sunnliden har andre klagepunkter over Svenska Kyrkan, men det samkønnede ægteskab var det vandfald, der for ham gjorde udslaget:

”Først kom det kønsneutrale ægteskab, og nu skal vi tvinges til at have vielsesbemyndigelse. Vi har stadig retten til at sige nej – men hvor længe?”.

Håkan Sunnliden og hans meningsfæller sammenligner sagen med loven om kvindelige præster i 1958. Her fik de mandlige præster løfte om, at de ikke behøvede at samarbejde med kvindelige kolleger. I 1982 blev den politik ophævet. Nu frygter de, at det samme sker i forhold til homoseksuelle. For Håkan Sunnliden og hans ligesindede tæller hverken årenes gang eller moderne tider. Det er bibeltolkningen, der fører ordet.

”Der er tale om en udrensningspolitik fra socialdemokratisk side. De har siden 1920’erne haft den politik, at kirken skal være en statslig religiøs institution. Et nyt ’Folkhemmet’, selvom kirken er skilt fra staten.”

Han kan derfor vælge at rette ind eller tilknytte sig for eksempel Missionsprovinsen, som af samme årsag forsøger sig uden for kirken.

”Socialdemokrater og Centerpartiet ønsker en kirke, hvor alle er medlemmer, også folk fra andre religioner – undtagen de kristne,” siger Sunnliden.

Ved Svenska Kyrkans Kirkemøde er biskoppen i Karlstad Stift, Esbjörn Hagberg, delvis, men kun delvis enig med Håkan Sunnliden.

”Kammarkollegiet (statslig myndighed, der tildeler vielsesbemyndigelse, red.) kan jo ikke give bemyndigelsen til præster, som ikke vil have den. Men det er illoyalt, fordi man i Svenska Kyrkan skal være solidarisk med kirkens ordning.”

”På den anden side,” siger biskoppen, ”vil forslaget om tvungen vielsesbemyndigelse få helt urimelige konsekvenser for de præster, der holder fast i ikke at ville vie. Nemlig den konsekvens, at de fyres, som om de var kriminelle.”

Karin Perers fra Centerpartiets nomineringsgruppe ved Kirkemødet og Olle Burell fra Socialdemokraterne sagde under den timelange debat, at de jo netop udviser tolerance ved at give præster mulighed for at sige nej til vielse af homoseksuelle.

Præstedelen af den kirkelige højrefløj i Svenska Kyrkans er ifølge iagttagere som den danske: 10-15 procent. Men dertil kommer – som i Danmark – en række præster, som af forskellige årsager ikke vil vie homoseksuelle i kirkerne.

Kirkestyrelsen, Svenska Kyrkans ”regering”, skal nu udrede spørgsmålet.

I en regnvåd grå forstad til Stockholm er bedemand Per Bertil Gustafsson glad for, at Kirkemødet stemte, som de gjorde.

Gustafsson er ordførende for Stockholms-afdelingen af den Økumeniske Gruppe for Kristne Homoseksuelle (EKHO), der blev stiftet i 1976. Stockholms-afdelingen har 50 medlemmer, i Göteborg er der omkring 100, og her har det ifølge Per Bertil Gustafsson også været langt sværere at være kristen homoseksuel, fordi stiftet var konservativt.

EKHO blev stiftet, fordi gruppen af kristne homoseksuelle hverken blev accepteret i kirken eller blandt andre sekulære homoseksuelle, som ikke fattede, hvordan homoseksuelle kunne være kristne, når der nu står, hvad der gør, om homoseksualitet i Bibelen.

”I dag har vi et udmærket forhold til de homoseksuelle i Riksforbundet (svensk organisation for homoseksuelle, red.),” siger han.

Svenska Kyrkan accepterede allerede for 30 år siden, at der fandtes kristne homoseksuelle, som ønskede at være par ligesom heteroseksuelle: at finde en livspartner, gifte sig og leve i en stabil relation.

”I dag har vi samme rettigheder som alle andre, så det fungerer på det overordnede plan. I det offentlige rum stirrer man stadig på to mænd, der holder hinanden i hånden. Og jeg kan heller ikke i alle selskaber sige, at ’jeg og min mand var ude at plukke blåbær i weekenden’. Så tror nogle, at der gemmer sig et eller andet perverst i det,” siger han.

Per Bertil Gustafsson var i konfirmationsalderen, da han fik øjnene op for sin homoseksualitet.

”Jeg vidste godt, at kirken måske ikke syntes om det, men jeg kunne mærke, at Kristus stillede sig bag mig.”

Til gengæld beundrer han, at frikirkefolk og andre trossamfunds homoseksuelle, hvis trosretning er strengt konservativ, tør springe ud:

”Jeg er sluppet let ved at være en del af Svenska Kyrkan.”

At det er kommet så langt i Sverige, er ikke mindst ­EKHO’s rigsafdelings fortjeneste.

”Vi har en del homoseksuelle præster og også politikere, der støtter vores arbejde både i Rigsdagen og på kirkemøderne, uden at de nødvendigvis er medlemmer af EKHO. Ellers var vi ikke nået så langt,” siger han.

Ifølge Göran Beijer, der er en af to vicebiskopper i Missionsprovinsen, er sagen om vielse af homoseksuelle i kirkerne allerede nået alt for langt. Missionsprovinsen vil ikke bygge et nyt luthersk trossamfund, men videreføre den teologiske arv, som Beijer mener, at den svenske kirke har svigtet.

Han og andre ligesindede har gjort op med ”Svenska Kyrkans politisk-korrekte selvopfattelse, der fjerner den helt og aldeles fra Guds ord”.

”Vi vil gerne være en del af den svenske kirke, men det får vi ikke lov til,” siger han.

Han blev selv afskediget, da han var medstifter af Missionsprovinsen i 2003, men han er stadig medlem af Svenska Kyrkan.

Göran Beijer tager imod i en ældre lejlighed i det centrale Stockholm iført hvid flip og et stort kors i en kæde om halsen. Det går lidt trægt med at få Missionsprovinsen på skinner. Der er 10-12 menigheder tilknyttet, men Göran Beijer regner med, at vielsen af homoseksuelle trækker flere til.

”Vi følger den svenske kirkes evangeliebog fra 1982. Den nye fra 2003 er så politisk korrekt, at den på flere måder strider mod Bibelen,” siger han.

Göran Beijer, den anden vicebiskop og biskoppen i Missionsprovinsen fungerer som en slags ”flying bishops”. Det vil sige biskopper, som ikke har et geografisk stift, men en række konservative menigheder, de fører tilsyn med.

I Danmark forsøgte Evangelisk-Luthersk Netværk at etablere en lignende model inden for folkekirken for højrefløjsmenighedernes præster. Den blev skudt ned af et samlet bispekollegium.

TEMA: Homoseksuelle vielser

Hvor Missionsprovinsen er om 10 år, tør Göran Beijer ikke spå om.

Udenfor blæser det op, så de gyldne, røde, orange og gulgrønne efterårsblade suser gennem de stockholmske gader. Men vinden blæser ikke den svenske kirkelige højrefløjs vej.
Fortsættes på næste side »
Læs hele artiklen 1 | 2 | 3 | 4 | 5

FACEBOOK: Bliv ven med Kristeligt Dagblad

Hold mig opdateret

Trådet overblik  |  Fladt overblik

Homovielse. Indre Mission/Luhersk Missions hykleri

1967, publiceret d.01/11 11:29 (for 7 mnd. siden)
Læs artiklen bag debatten her: Svenske præster påtvinges vielsesret
Højrefløjkristne præster i den svenske kirke forsøg på at undgå at vie homoseksuelle par ved at frasige sig vielsesret er faktisk næsten en fyringsgrundlag selv om man i nu stadig kan sig nej. Hvis præsterne nægter at vie homoseksuelle par vil man i realitet få frataget vielseretten kan man med rette kalde for diskrimation overfor et mindretal af præsterne i den Svenske Kirke, men man burde forlængst have smækket med døren istedet at blive i kirken for man har hele tiden vist at sådan vil det blive. Når Folketinget i det nye år vil give homoseksuelle par ret til at blive vie i Folkekirken vil næste skridt være at tvinge præsterne, som ikke vil vie homoseksuelle par vielseretten, samt en fyrseddel med begrundelse om diskrimation. Spørgsmålet er om Indre Mission/Luthersk Mission som inddirekte jo er gået på kompromi iforhold til deres holdninger vedrørende homovielse fordi man altid har sat Folkekirken`s enhed højre nok vil acceptere dette her. Man råber og skriger voldsom imod udvikling i Folkekirken, men ender altid med at blive. Derfor er det også forståelige at ingen gider at tage deres trusler om at forlade Folkekirken særlige alvorlige.

Kim Thomassen
Del Link

Sv. Homovielse. Indre Mission/Luhersk Missions hykleri

Nederby Jessen, publiceret d.01/11 20:18 (for 7 mnd. siden)
Læs artiklen bag debatten her: Svenske præster påtvinges vielsesret
1967 skrev:
Højrefløjkristne præster i den svenske kirke forsøg på at undgå at vie homoseksuelle par ved at...


Jege forstår godt din harme Kim Thomassen - i øvrigt hyggeligt at møde dig her på debatten igen - men jeg mig meget overbevist om, at den kommende lov vil medføre, at der er præster, folkekirkemedlemmer, ja hele menigheder, der forsvinder fra den nuværende folkekirke. Vi ser allerede i dag, at der oprettes valgmenigheder og lutherske frikirkemenigheder og dem vil der blive endnu flere af, især lutherske frikirkemenigheder, når loven vedtages. Der vil være mange, der ikke vil kunne finde sig i at være i en kirke, der bliver presset til/ lader sig presse til at vie homoseksuelle i strid med Bibelens lære.

Bjarne Nederby Jessen
Del Link

Hykleri - GODMORGEN MAND!

Keld Hansen, publiceret d.01/11 22:07 (for 7 mnd. siden)
Læs artiklen bag debatten her: Svenske præster påtvinges vielsesret
Jeg bliver en lille smule harm når folk der åbenbart IKKE kender hverken Indre Mission eller Luthersk mission kalder os for hyklere. Det er godt nok stærkt.
Jeg ved at det IKKE handler om hykleri - men om kærlighed til den kirke og menighed som vi er døbt ind i.
Os der evt. forlader den som resultat af de såkaldte "vielser af homoseksuelle" gør det med MEGET stor smerte. At kalde IM og LM for hyklere er simpelthen for langt ude. Så er da ligeså hyklerisk at stå udenfor i det frikirkelige landskab og bebrejde os andre (måske i håbet om at vinde nogen proselytter)! Så stik lige piben ind Kim og afvent HVAD der sker. Men stop den tone du har gang i:-)
Del Link

Svar til Nederby, Homovielse, IM, LM, mv.

1967, publiceret d.02/11 13:56 (for 7 mnd. siden)
Læs artiklen bag debatten her: Svenske præster påtvinges vielsesret
Hej Bjarne

Tak i ligemåde for hilsen. Jeg tvivler alligvel på at ret mange vil forlade Folkekirken på grund af homovielse for at gå over i valgmenigheder, samt luthersk frimenigheden, men det er et ret ømtådeligt emne fordi man for enhver pris ikke må sætte spørgmålstegn ved enhedskirken som er langt vigtige for IM, LM ind homovielse på trods af udviklingen i Sverige/Norge viser hvad som kommer til at ske i nær fremtid i Danmark ikke interesser dem, eller også vil man ikke se realiteterne i øjnene.

De voldsomme angreb som man er udsat for er jeg sådan set ret ligeglad med fordi jeg efterhånden har vendet mig til angrebet både fra homobevægelsen, f.eks fra Karen M Larsen,Per Aagaard, Benjamin Christensen,(hvis far er tidligere præst i en Frikirke)+ nogen fra kirkens højrefløj i Folkekirken i debatten inddirekte faktisk dermed støtter homobevægelsen. Det er tydeligt at mennesker med en fortid som mig stort set er fraværende i debatten, imens dem som er praktiserene homoseksuel er langt mere frimodig. Jeg er efterhånden ret træt af at hører på folk som klager over forholdene i Folkekirken uden at tage konsekvensen og melder sig ud. Man har en klar holdning så længe det ikke koster noget er jo ret udbredt hos danske kristne.Jeg har ved flere lejligheder fået det svar fra missionfolk at man ved at blive i Folkekirken kan omvende flertallet. Glem det,Folkekirken har ingen fremtid. Men som sagt skal man ikke komme her og forsøge at lukke munden på mig fordi vedkommende har travlt med pleje sine sårede følelser. Frikirkerne i Danmark kan heller ikke på langsigt være sikkert på ikke at komme under voldsom pres for at give efter som det er sket i Norge ved at kristne pratiktisere homoseksuelle er står frem i medierne med voldsomme angreb imod frikirkerne, hvor efter den socialdemokratiske regering truede frikirkerne om at fratage alle former for økomoniske støtte. Det blev senere trukket tiltage på grund af det var grundlovsstridig.

Kim Thomassen
Del Link

Sv. Svar til Nederby, Homovielse, IM, LM, mv.

Nederby Jessen, publiceret d.02/11 14:05 (for 7 mnd. siden)
Læs artiklen bag debatten her: Svenske præster påtvinges vielsesret
1967 skrev:
Hej Bjarne

Tak i ligemåde for hilsen. Jeg tvivler alligvel på at ret mange vil forlade...


Jeg kender godt problematikken fra Sverige Kim - og det muligt du har ret i dine påstande.

Men jeg kender også folk i både IM og LM som giver klart udtryk for, at de vil forlade folkekirken, hvis/når loven gennemføres.

Jeg er godt klar over, at frikirkerne kan komme under pres, når loven er gennemført, men så må frikirkerne frasige sig deres vielsesret og henvise folk til rådhuset og så efterølgende modtage velsignelse af deres ægteskab i kirken. Så foregik det tidligere og det kan vi sagtens leve med igen.

Bjarne Nederby Jessen
Del Link

Svar til Nederby: IM, LM, Homovielse i Frikirkerne

1967, publiceret d.04/11 11:51 (for 7 mnd. siden)
Læs artiklen bag debatten her: Svenske præster påtvinges vielsesret
Bjarne: Det håber jeg du har ret i, men lad os nu se om det sker at folk i IM og LM i stor tal vil forlade Folkekirken når loven om homovielse er en realitet til foråret. Jeg er faktisk bekymret for at Frikirkerne i Danmark vil komme til se samme udvikling som den i Sverige hvor Missionsforbundene og Baptisterne acceptere homovielse.

Vi ser allerede nu en baptistmenighed i DK der er på vej i den retning, og hvad så med Missionsforbundet i DK?. Det er ikke et spørgsmål om det ikke vil ske, men kun et spørgsmål om tid. Jeg synes vi skal være langt mere opmærksom på hvad som sker i Frikirkerne i Sverige og Norge hvor pinsevækkelsen er i splid i spørgsmålet om man kan acceptere praktiserene homoseksuelle i lederstillinger i menighederne. Det vil ihverfald blive interessant at se hvor mange Frikirker som vil frasige deres vielseret når realiteterne vil blive som i Sverige på et tidspunkt.

Kim Thomassen
Del Link

Svar til Kim Thomassen

Nederby Jessen, publiceret d.04/11 12:10 (for 7 mnd. siden)
Læs artiklen bag debatten her: Svenske præster påtvinges vielsesret
1967 skrev:
Bjarne: Det håber jeg du har ret i, men lad os nu se om det sker at folk i IM og LM i stor tal...


Naturligvis kan man ikke vide, hvad der sker, Kim, men jeg tror, at mange fra IM og LM vil forlade den etablerede kirke, hvis/når loven genenmføres.

Du giver udtryk for, at frikirkerne i Danmark også vil bevæge sig i retningen af homovielser. Den diskussion har vi haft før. Og vi er ikke enige. Jeg vil ikke afvise, at du i enkelte frikirker vil komme til at se den udvikling Men det store flertal af frikirkemenigheder vil vende sig imod det. I mit eget kirkesamfund Missionsforbundet vil jeg naturligvis kæmpe imod en sådan udvikling.

Bjarne Nederby Jessen
Del Link

Svar til Nederby: Indførelse af homovielse i Folkekirken

1967, publiceret d.07/11 18:32 (for 7 mnd. siden)
Læs artiklen bag debatten her: Svenske præster påtvinges vielsesret
http://www.kristendom.dk/artikel/438807:Indfoering--Saadan-indfoerer-man-vi...

Jeg havde faktisk for mit vedkommende afsluttet den her debat indtil videre, men der en interessant artikel som du måske har læst, eller ikke som virkelige viser problemstillingen. Jeg vil tage debatten op igen når Folketinget næsten år tillader homovielse i Folkekirken.

Linket kan findes i toppen af dette indlæg.

Kim Thomassen
Del Link

Sv. Svar til Nederby: IM, LM, Homovielse i Frikirkerne

shansen4, publiceret d.08/11 00:19 (for 7 mnd. siden)
Læs artiklen bag debatten her: Svenske præster påtvinges vielsesret
1967 skrev:
Bjarne: Det håber jeg du har ret i, men lad os nu se om det sker at folk i IM og LM i stor tal...
praktiserene homoseksuelle


Kim Thomassen, kunne du ikke fortælle mig, hvad "praktiserende homoseksuelle" personer er.

Egentlig troede jeg, at kristendommen var et personligt forhold mellem et menneske og Gud. I denne debat synes det, at det drejer sig om kamp mellem organisationer.


Hvad vil det betyde for dig og dit gudsforhold (evt. frelse eller fortabelse), at der er andre mennesker, som har en anden mening om kristendommen, end du har?

Måske kommer de voldsomste protester mod vielse af homoseksuelle ikke fra folkekirkemedlemmer, men fra folk udenfor. Det kunne jo betyde, at truslen om at gå ud ikke er så voldsom.

Ville det bedste i øvrigt ikke være, at al vielse, som kirkerne foretager på statens vegne, blev fjernet?

Søren Hansen
Del Link

flexblock

Få nyhederne i din indbakke

flexblock
splitblock
flexblock

flexblock
flexblock
splitblock
Er det ok, at andre end præster får adgang til prædikestolen i folkekirken?
 
flexblock
flexblock
splitblock
flexblock


flexblock

Nyhedsbrev

flexblock
flexblock

Prøv Kristeligt Dagblad gratis i 4 uger

Prøv os i 4 uger – gratis og uforpligtende

Billede af Kristeligt Dagblads avis
Persondatapolitik og cookies

Alt fra Kristeligt Dagblad

  1. k.dk​
  2. religion.dk​
  3. kristendom.dk​
  4. etik.dk​
  5. pilgrimsvandring.dk​
  6. bogbasen.dk​
  7. hjertedating.dk​
  8. foredragslisten.dk​
  9. eftertanke.dk​
  10. mindet.dk​
  11. kirku.dk​