Prøv Kristeligt Dagblad gratis i 4 uger


Send artiklen Debat: Kristendemokraterne - hvil i fred til din ven.
Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Debat: Kristendemokraterne - hvil i fred

Tre tidligere medlemmer fra Kristendemokraterne kritiserer partiet for igen ikke at komme over spærregrænsen
Foto

- Leif Tuxen.

59 debatindlæg Hold mig opdateret

Ved de seneste tre folketingsvalg er Kristendemokraterne blevet fravalgt af vælgerne. Det kalder på en realistisk selvransagelse, som indtil videre glimrer med sit fravær i partiet. Det er ikke mediernes skyld, det er ikke størrelsens skyld, og det er ikke partiledernes skyld, mener tre tidligere medlemmer af partiet

Kristeligt Folkeparti og siden Kristendemokraterne har lidt en langsom død i takt med, at vælgernes forargelse over den frie abort er døet ud, og partiet har fejlet i at tiltrække nye vælgergrupper.

LÆS OGSÅ: Kristendemokraterne satser på kulturkamp mod S-R-SF 

Ved valget i september talte flere forskellige forhold ellers til partiets fordel: et rutineret folketingsmedlem i spidsen, en platform på Christiansborg og i medierne, en stor gruppe utilfredse borgerlige vælgere i partiets traditionelle højborg og en politisk alliance med Fælleslisten. Alt dette til trods, fristes man til at sige, formåede Kristendemokraterne ikke at opnå valg til Folketinget, men tværtimod at sætte endnu en bundrekord i stemmetal.

I en situation, hvor man igen og igen er blevet fravalgt af vælgerne og uden nogen som helst udsigt til, at noget som helst kan ændre den dom, bør overvejelsen om at lukke partiet stå øverst på dagsordenen i partiets fremtidsforum.

Annonce
Herfra skal lyde en opfordring til at lade partiet hvile i fred af to grunde. For det første, fordi det er vanskeligt at se, i hvilket omfang yderligere pinligheder i en aldeles uskøn forlængelse af partiets dødskamp gavner visionen om et mere kristendemokratisk Danmark.

KRISTENDEMOKRATI, som man kender ideologien og bevægelsen fra partier i Europa, Sydamerika og resten af verden, kan være en tiltrængt fornyelse af dansk politik, men partiets historie og nuværende situation har vist sig som en væsentlig barriere for den vision.

For det andet, fordi den kamp om partiets profil, der er foregået de seneste 10-15 år har nået et stadie, hvor det eneste, den bidrager til, er at kaste smuds på partiets historie.

Partiet har igennem dets 40-årige levetid været tegnet af profiler, som ikke kunne forestille sig at være i noget andet parti, og som muligvis var kristne, men som i deres arbejde i og for partiet lagde vægt på dets politiske program.

Men når man kigger bagom den politiske profil, som gennem historien har varieret, hvilket er ganske naturligt for et politisk parti, står et meget afgørende element tilbage, som partiet i ringe grad har forholdt sig eksplicit til: forholdet mellem religion og politik. Dette har blandt andet haft en problematisk betydning for partiets identitet, grundsyn, argumentation og hvervning.

Kristendemokratiet i Danmark har brug for, at der bliver vendt en ny side. Tager ejerskab over vores fælleseuropæiske kristendemokratiske arv og ikke mindst tænker grundigt over, hvordan et samfund ændres.

En organisation kan aldrig blive et mål i sig selv. Derfor opfordrer vi til en selvransagelse i partiet, og man kan så håbe på, at nogle af de positive elementer fra partiet kan få lov at gro i andre partier eller organisationer.

Filip Hove Kristensen, Jens Christian Kirk og Anne Bjerregaard Bang er henholdsvis landsformand, næstformand og styrelsesmedlem i organisationen Cura Ungdom og tidligere medlemmer af Kristendemokraterne
Fortsættes på næste side »
Læs hele artiklen 1 | 2

FACEBOOK: Bliv ven med Kristeligt Dagblad

Hold mig opdateret

Trådet overblik  |  Fladt overblik

For gud er vi alle....

Per Feldvoss Olsen, publiceret d.03/11 12:50 (for 7 mnd. siden)
Læs artiklen bag debatten her: Debat: Kristendemokraterne - hvil i fred
.. lad derfor fællesskabet råde, og erkend dog snarest at Kristendommen ikke er en lovreligion... der er langt større ting at gøre... nye sange at synge!
Del Link

Trist!

Nederby Jessen, publiceret d.03/11 15:27 (for 7 mnd. siden)
Læs artiklen bag debatten her: Debat: Kristendemokraterne - hvil i fred
Trist! Trist! At Filip Hove Kristensen, Jens Christian Kirk og Anne Bjerregaard Bang, som vi forventede os meget af i KD og som ønsker at kæmpe for den kristendemokratiske idé og for kristendemokratisk politik, har vendt KD ryggen og nu opfordrer til at man nedlægger partiet.

Hvorfor blev I dog ikke kæmpede videre sammen med os andre. Hvem ved, måske kunne I på den måde have været med til at bringe KD i folketiget ved valget i september.

Jeg er dybt uenig med jer i, at vi skal nedlægge KD. Vi skal have i stedet have KD tilbage i folketinget, fordi der er brug for KD.

Bjarne Nederby Jessen
Kristendemokraterne
Del Link

vær realistisk

pha, publiceret d.03/11 15:39 (for 7 mnd. siden)
Læs artiklen bag debatten her: Debat: Kristendemokraterne - hvil i fred
Nederby skriver:
"Trist! Trist! At Filip Hove Kristensen, Jens Christian Kirk og Anne Bjerregaard Bang, som vi forventede os meget af i KD og som ønsker at kæmpe for den kristendemokratiske idé og for kristendemokratisk politik, har vendt KD ryggen og nu opfordrer til at man nedlægger partiet.

Hvorfor blev I dog ikke kæmpede videre sammen med os andre. Hvem ved, måske kunne I på den måde have været med til at bringe KD i folketiget ved valget i september"

Helt ærlig Nederby, hvis alle andre i Kristendemokraterne er ligeså urealistisk og verdensfjerne, som du synes at være, så forstår jeg udmærket, hvorfor det er gået, som det er. Det er også helt ude i hampen, at man vælger den vægelsindede Per Ørum Jørgensen som formand, når han har vist sig ikke at kunne tiltrække vælgere.
I det mindste er der da enkelte i KD, som har været så realistiske at sige stop.
Del Link

Det triste

Mathias Schwartz Kirkegaard, publiceret d.03/11 16:48 (for 7 mnd. siden)
Læs artiklen bag debatten her: Debat: Kristendemokraterne - hvil i fred
Bjarne Nederby Jessen skriver:
"Trist! Trist! At Filip Hove Kristensen, Jens Christian Kirk og Anne Bjerregaard Bang, som vi forventede os meget af i KD og som ønsker at kæmpe for den kristendemokratiske idé og for kristendemokratisk politik, har vendt KD ryggen og nu opfordrer til at man nedlægger partiet.

Hvorfor blev I dog ikke kæmpede videre sammen med os andre. Hvem ved, måske kunne I på den måde have været med til at bringe KD i folketiget ved valget i september"


Det er efterhånden nogle år siden, at vi var flere der anbefalede at lukke partiet. Jeg er enig i, at det er trist. Vi er mange der ønskede, at det skulle være anderledes. Men det er det ikke. Partiet blev afvist af vælgerne for tredje gang i streg, og partiet har stadig ikke fået taget et opgør med de medlemsgrupperinger, der har den holdning, at kristendommen er en lovreligion der skal konstituere landets lovgivning. Det er folk der arbejder for at gennemtrumfe politisk, hvad kirken ikke formår åndeligt. Måske på grund af en skuffelse over kirkens formåen. Hvem ved.

Efter min opfattelse bør partiet lukkes ned - så hurtigt som muligt. Lige nu dræner det bare folk for kræfter. Så kan partiets aktive dele sig i grupper:
1) Dem der har en kirkelig dagsorden kan engagere sig i deres kirker
2) Dem der har en politisk dagsorden kan engagere sig i politisk idéudvikling og fremover påvirke samfundet politisk (også i andre partier - deres engagement skal jo ikke gå til spilde)
3) Dem der har begge dagsordener kan selvfølgelig engagere sig begge steder (som vel et mærke ikke er samme sted)

Jeg tilhører gruppe 3, og mærkede hvor befriende det var at forlade KD for en lille håndfuld år siden. Det kommer i andre også til. I bestemmer bare selv hvor mange skuffelser i vil møde på vejen.

Med venlig hilsen
Mathias Schwartz Kirkegaard
Del Link

Debat: Kristendemokraterne - hvil i fred

Grev Lindgren, publiceret d.03/11 17:07 (for 7 mnd. siden)
Læs artiklen bag debatten her: Debat: Kristendemokraterne - hvil i fred
Kristendemokraterne har som parti selvfølgelig lov til at fortsætte, men synes det er befriende at nogen nu endelig siger det mange af os har tænkt længe, og det er nødvendigt for at personalismen og kristendemokratiet kan få lov at få en frisk start uden at skulle ligge under for en partiarv der desværre har vist sig hæmmende og ikke udviklende.
Mange har brugt mange ressourcer og år på liste Q og nu KD, og det er al ære værd, men jeg synes og at der må komme et tidspunkt hvor man accepterer virkeligheden.
KD er ikke partiet der ikke vil dø, partiet ER dødt!
Del Link

Sv. Trist!

Per Kristian Holbo Rasmussen, publiceret d.03/11 20:32 (for 7 mnd. siden)
Læs artiklen bag debatten her: Debat: Kristendemokraterne - hvil i fred
Nederby Jessen skrev:
Trist! Trist! At Filip Hove Kristensen, Jens Christian Kirk og Anne Bjerregaard Bang, som vi...


Stor respekt for alle de, der har kæmpet for en sag, de troede på.

Nu nævner du ikke mit navn i dit indlæg, men jeg hører vel med til dem, du tænker på, når du spørger: Hvorfor kæmpede I ikke videre sammen med os andre?

For mig er svaret ret enkelt: fordi vi jo netop ikke kæmpede sammen, men snarere mod hinanden.

Da jeg i sin tid meldte mig ind i KD, var det med forsigtighed. Jeg blev overbevist af den lokale formand om, at partiet ikke var hverken højreorienteret eller religiøst betinget. Det troede jeg på længe - indtil mit første landsmøde, hvor jeg måtte konstatere, at der var en del, som opfattede partiet som et appendix til kirken.

Med tiden - og især for hvert landsmøde - blev jeg mere og mere klar over, at den gruppe ikke blot var et svindende levn fra tiden som protestparti, men snarere udgjorde et flertal.

Det var dette flertal, som tydeligt manifesterede sig under landsmødet, hvor man i dén grad udvandede oplægget til nyt principprogram og efterfølgende har vist gentagende gange, at langt de fleste af dem, der blev, slet ikke havde fanget grundprincipperne i kristendemokrati som ideologisk grundlag.

Derfor forlod jeg partiet: det viste sig at være et ganske andet parti, end det, jeg troede det var - og et ganske andet parti, end det, jeg kunne være en del af...
Del Link

Sv. Trist!

Nederby Jessen, publiceret d.03/11 21:50 (for 7 mnd. siden)
Læs artiklen bag debatten her: Debat: Kristendemokraterne - hvil i fred
Per Kristian Holbo Rasmussen skrev:
Nederby Jessen skrev: Trist! Trist! At Filip Hove Kristensen, Jens Christian Kirk og Anne...


Nej Per, jeg tænkte ikke på dig, da jeg skrev mit indlæg, men netop på dem, der er anledningen til denne debat på grund af deres indlæg i Kristeligt Dagblad.

Men det er da rigtigt, at du hører til den gruppe, som jeg er ked af har forladt KD.

Jeg respekterer naturligvis jeres valg og holdninger, men jeg forstår ikke jeres valg. Da I gik, valgte jeg at blive og jeg vil blive ved med at kæmpe for KD, så længe partiet eksisterer.

Hvis KD ikke længere er på stemmesedlen, er jeg partiløs. Der er da meget, jeg sympatiserer med i andre partier, men ikke nok til at stemme på dem. Min kone har det i øvrigt på sammen måde. Så hvis KD ikke er på stemmesedlen, vil vi møde op i stemmelokalet og afgive en blank stemme for at tilkendegive, at vi ikke kan stemme på nogle af de partier, der er opstillede. Det vil vi være kede af, men sofavælgere bliver vi ikke. Men vi vil naturligvis være kede af ikke at have noget parti at stemme.

Bjarne Nederby Jessen
Kristendemokrasterne
Del Link

Debat: Kristendemokraterne - hvil i fred

Sara Sejergaard, publiceret d.03/11 23:24 (for 7 mnd. siden)
Læs artiklen bag debatten her: Debat: Kristendemokraterne - hvil i fred
Hvis CURA, der nu står og holder begravelsestaler, var kommet ind i kampen under valget og havde kæmpet for det parti, hvis principprogram de er allermest enige i, så havde muligheden for en plads på Christiansborg nok været større..
Del Link

Sv. Debat: Kristendemokraterne - hvil i fred

Dillahunty, publiceret d.04/11 03:12 (for 7 mnd. siden)
Læs artiklen bag debatten her: Debat: Kristendemokraterne - hvil i fred
Det er jo ren stemmespild at sætte sit kryds ved KD. Det har været evident for alle og enhver de sidste adskillige valg.

KD bringer ikke noget reelt indhold på banen, som taler bredt til befolkningen og de dele af befolkningen som ville købe de, helt ærligt, forblommede ideer KD fremlægger, ville løbe skrigende væk hvis folk som Nederby Jessen tonede rent flag og fortalte om deres tossede kreationistiske forestillinger. Man kunne måske have lidt respekt for jer, hvis i rent faktisk havde n**ser nok til at tone rent flag, men i ved lige så vel som jeg at det ville være den endelige dødsdom i skrev under, hvis i rent faktisk gjorde det.

Det er, heldigvis, ikke Alabama eller Texas vi bor i.

Men bliv da endelig ved med at bruge energien på KD, så ved vi da hvor vi har jer.
Del Link

Fred være med KD?

ølund, publiceret d.04/11 10:58 (for 7 mnd. siden)
Læs artiklen bag debatten her: Debat: Kristendemokraterne - hvil i fred
Hvor vil I da have, at jeg skal sætte mit kryds? For en troende kristen synes det er forkert at stemme på et parti, som tillader fosterdrab. - KD har ikke meget at sige i samfundet øjeblikket men ved, at vi er parti, kan vi alligevel bedre stå imod den glidende nedtur Danmark er i med hensyn til moral, etik og kirkelighed. Hvad angår kristentroen, så hører det til et andet sted. Flere foreslår, at vi skal nedtone det kristne, men det fylder i forvejen meget lidt bortset fra, at vi henter menneskesynet
fra Bibelen og så navnet. Nogle siger, at de henter deres drivkraft fra Gud, men det bliver partiets politik ikke religiøst af. Ville blot de, som på èn eller anden måde sympatiserer med KDs politik, som jeg tror de tre i avisen gør, lade være med at sparke til èn, der ligger ned. Vil de forsøge, at påvirke KD medlemmer til at melde sig ud? Vil de forsøge, at få ledelsen til at lukke KD? Hvis venner slår på venner, hvad så med fjenderne?
Del Link
Mere:   1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6   Næste


flexblock

Få nyhederne i din indbakke

flexblock
splitblock

flexblock
flexblock
splitblock
Er det ok, at andre end præster får adgang til prædikestolen i folkekirken?
 
flexblock
flexblock
splitblock
flexblock


flexblock

Nyhedsbrev

flexblock
flexblock

Prøv Kristeligt Dagblad gratis i 4 uger

Prøv os i 4 uger – gratis og uforpligtende

Billede af Kristeligt Dagblads avis
Persondatapolitik og cookies

Alt fra Kristeligt Dagblad

  1. k.dk​
  2. religion.dk​
  3. kristendom.dk​
  4. etik.dk​
  5. pilgrimsvandring.dk​
  6. bogbasen.dk​
  7. hjertedating.dk​
  8. foredragslisten.dk​
  9. eftertanke.dk​
  10. mindet.dk​
  11. kirku.dk​