Prøv Kristeligt Dagblad gratis i 4 uger


Send artiklen Marie Krarup: ”I store træk er min far og jeg fuldstændig enige” til din ven.
Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Marie Krarup: ”I store træk er min far og jeg fuldstændig enige”

Marie Krarup (DF) mener, som sin far Søren Krarup, at man godt må give sine børn en lussing, og hun har også markante holdninger, når det drejer sig om muslimer. –

- Leif Tuxen.

Fakta

Marie Krarup

45 år

Folketingspolitiker, Dansk Folkeparti

Cand.mag. i øststatskundskab og...

Læs mere
flexblock

Emneord for denne artikel

kirke | præst | datter | Søren Krarup | baggrund | Marie Krarup | enighed
flexblock
8 debatindlæg Hold mig opdateret

Et af Folketingets nye ansigter med kirkelig baggrund er Marie Krarup, datter af Søren Krarup, begge fra Dansk Folkeparti.”Jeg stillede kun op, fordi min far forlod Folketinget,” siger hun

Det lille gule byggeforeningshus på Vesterbro er det eneste på vejen med påmonteret flagstang.

I vinduet på øverste etage er potteplanten tildækket af to dannebrogsflag, der er stukket ned i planten. Og på køkkenbordet ligger månedens udgave af det teologiske tidsskrift Tidehverv.

Det bliver hurtigt slået fast, at den 45-årige indehaver af huset og nyvalgte folketingspolitiker for Dansk Folkeparti, Marie Krarup, langt hen ad vejen går i sin fars fodspor. Det er i hvert fald svært at få øje på forskellene mellem forhenværende folketingsmedlem Søren Krarup (DF) og Marie Krarup.

LÆS OGSÅ: Politiker-familier fik godt valg

Annonce
Og hun fortæller da også, at hvis hendes far var fortsat i Folketinget, var hun fortsat som religions- og samfundsfagslærer på Hillerød Gymnasium.

”Jeg stillede kun op, fordi min far forlod Folketinget. Vi har de samme grundholdninger, selvom jeg har læst statskundskab og religion på universitetet, og min far er teolog og præst,” fortæller Marie Krarup.

Planen er, at hun skal dække de områder i Folketinget, som hendes far repræsenterede holdningsmæssigt. Datteren har også, som sin far, ofte besøgt Tidehvervs årlige sommermøde, som hun ikke er bange for at rose til skyerne.

”På Tidehvervs sommermøde lærer man lige så meget som på tre semestre på universitetet,” lyder påstanden fra det nye folketingsmedlem, der er fraskilt og mor til to.

Selvom hun også har en uddannelse som sprogofficer i hæren og har tilbragt flere år i Rusland, er interessen for religion og kristendom i dag altoverskyggende. Og hun er ikke bange for at komme med provokerende udtalelser. Også her ligner hun sin far, der flere gange er blevet beskyldt for at komme med racistiske eller uetiske udtalelser. Blandt andet forsvarede han formanden for Trykkefrihedsselskabet, Lars Hedegaards udtalelse om, at voldtægt af børn blandt muslimske familier er udbredt.

”Det er jo rigtigt, at der er æresdrab og mishandlinger i muslimske familier. Det kan godt være, at Lars Hedegaard udtrykte sig klumpet og usmart, men det burde ikke handle om det. Vi burde i stedet tage debatten om de overgreb, der er i muslimske familier, og se på, hvor mange æresdrab der er, og hvorfor så mange kvinder på krisecentrene er muslimer.”

På væggen over for hende hænger en stor farverig plakat af kongerækken. Ud fra den lærer hendes børn de danske konger at kende helt tilbage til Gorm den Gamle. Ligesom hun selv lærte det som barn ud fra samme indrammede plakat. Som sin far mener hun, at indvandringen er en national katastrofe.

”Vi har fået en andel, der ikke ønsker at integrere sig. Det er en national katastrofe. Der er masser af muligheder for at indgå i det danske samfund, men vi ser, hvordan danske muslimer organiserer sig i parallelsamfund, og nogle ønsker at sætte sharia over dansk lov. Det er bedst at erkende, at vi ikke skal have indvandrere fra muslimske lande.”

Men er du ikke med til at dæmonisere muslimer ved at generalisere og tale om alle muslimer?

”Jo. Der findes heldigvis muslimer, der vil indordne sig. De er bare ikke så synlige.”

Hun fortsætter med at tydeliggøre, hvor farlig hun mener islam kan være:

”Jeg har som religionslærer haft elever, der sagde, at de ønskede at slå Muhammed-tegneren Kurt Westergaard ihjel.”

Men er det ikke noget, de unge siger for at være smarte, og ikke noget, der stikker dybere?

”Jeg ved ikke, hvordan de ville forholde sig, hvis nogen bad dem om at gøre det. Det viser bare, at religion stikker dybere, end vi tror.”

Ud over at være folketingsmedlem ror hun til den store guldmedalje. Hun er både medlem af en roklub i Ribe, hvor hun kommer fra, og i København. Og så er hun næstformand i Kristkirkens menighedsråd på Vesterbro. I kirken har de endnu ikke diskuteret, hvordan de forholder sig til vielse af homoseksuelle. Men Marie Krarups holdning er klar:

”Jeg synes ikke, det skal indføres i kirken. Et ægteskab er et forhold mellem en mand og en kvinde. To personer, der kan få børn.”

Hendes egne børn er på den anden side af folkeskolealderen. Hun har en søn på 20 år og en datter på 18 år. I entreen i det gule hus hænger indrammede billeder af børnene. Flere billeder viser den dag, hvor hendes søn vendte hjem fra posten som udsendt soldat i Afghanistan.

”Jeg sov ikke så godt om natten det halve år, hvor han var af sted,” fortæller Marie Krarup, der ikke er kirkeordfører eller medlem af Kirkeudvalget, men partiets forsvarsordfører.

Hun er også med i uddannelsesudvalget, og der er ingen tvivl om, hvad hun mener i forhold til diskussionen om, hvorvidt faget kristendomskundskab skal ændres til religionsundervisning. Ifølge hende skal navnet ikke ændres, men faget skal være obligatorisk.

Det er ikke kun i forhold til muslimer, at Marie og Søren Krarup har holdninger, som har været skydeskive for stor kritik. Det samme gælder, når det gælder børneopdragelse. Også her er hun helt på linje med Søren Krarup, der mener, at børneopdragelse er forældrenes sag – selvom det indebærer en endefuld:

”Børnemishandling og vold er uacceptabel. Men et klaps over fingrene og en lussing er o.k. Jeg mener sagtens, man kan lave en bagatelgrænse.”

Men loven siger, at forældre ikke må slå deres børn. Skal vi ikke overholde den?

”Vi har et problem med den lovgivning, for der bør være en bagatelgrænse. Problemet er, at en oprørt teenager kan anmelde forældrene, hvis barnet har fået en lussing. Det kan i sidste ende opløse familien.”

Marie Krarup bliver flere gange gennem interviewet spurgt, om der er områder, hvor hun og Søren Krarup har forskellige holdninger. Men det er der tilsyneladende ikke:

”Jeg synes, fodbold er dødkedeligt, og han synes, roning er kedeligt. Men i store træk er vi fuldstændig enige.”

schnabel@k.dk
Fortsættes på næste side »
Læs hele artiklen 1 | 2 | 3

FACEBOOK: Bliv ven med Kristeligt Dagblad

Hold mig opdateret

Trådet overblik  |  Fladt overblik

Ærlighed varer længst

Morten Egebjerg, publiceret d.10/11 14:14 (for 7 mnd. siden)
Læs artiklen bag debatten her: Marie Krarup: ”I store træk er min far og jeg fuldstændig enige”
Det er helt klart at Marie Krarup udtaler sig både personligt og ærligt her. Det er første skridt for at det bliver muligt at have et ægte repræsentativt demokrati, at politikere tør sige tilstrækkeligt ærligt hvad de står for og hvilke grundværdier, der styrer deres stillingtagen. Lad os som troende bede for at flere MF'ere tør være personlige og ærlige og stå ved sig selv - og så i øvrigt at flere kommer til tro!
Del Link

Marie Krarup: ”I store træk er min far og jeg fuldstændig enige”

Mogens Højmark, publiceret d.10/11 16:22 (for 7 mnd. siden)
Læs artiklen bag debatten her: Marie Krarup: ”I store træk er min far og jeg fuldstændig enige”
”På Tidehvervs sommermøde lærer man lige så meget som på tre semestre på universitetet,” Burde fortsættelsen så ikke lyde, hvis man har valgt ikke at læse noget eller fornægte alt, men ikke på forhånd er enig i.
Del Link

indordne sig

Mogens Højmark, publiceret d.10/11 16:23 (for 7 mnd. siden)
Læs artiklen bag debatten her: Marie Krarup: ”I store træk er min far og jeg fuldstændig enige”
Når en politiker taler om, at nogle mennesker skal indordne sig, har politikeren vist, at der er taget lange skridt ad den vej, der fører til diktatur.
Del Link

Den Krarupske ærlighed.

Flemming, publiceret d.10/11 18:43 (for 7 mnd. siden)
Læs artiklen bag debatten her: Marie Krarup: ”I store træk er min far og jeg fuldstændig enige”
Citat: "På Tidehvervs sommermøde lærer man lige så meget som på tre semestre på universitetet" ...

Alene det citat gør, at man ikke kan tage det parti seriøst. Nedgøring, intet andet end nedgøring - det er det som dette parti står for, lever for, finder sin sølle pseudoborgerlige klonede socialdemokratiske eksistensbettigelse i. 3,4,10 semestres læsning svarer faktuelt til flere tusinde siders læsning. At Krarup tilsyneladende lærer mere på "sommermøde" fortæller nok en del mere om hende end hvad virkeligheden i al sin krasse eksamenskrav byder på samt, hvad hun har fået ud af sin universitetsuddannelse. Nogen fik det ud af det, at de begyndte at tænke selv og kunne bryde med eksempelvis usunde symbiotiske bånd, hvor neurosen, angsten for det anderledes, bare er en træls fætter. Ifølge hendes logik kunne de universitetsstuderende, måske endda hele universitetet nøjes med at tage til sommermøde ... , og det ville selvfølgelig også være en billigere løsning ..., men om man lærer at tænke selv der ...?
Del Link

Hvor gruopvækkende

Peer Aagaard, publiceret d.14/11 21:59 (for 6 mnd. siden)
Læs artiklen bag debatten her: Marie Krarup: ”I store træk er min far og jeg fuldstændig enige”
Det er velkendt, at Søren Krarups livssyn på en lang række områder er ligeså middelalderligt som de forstenede holdninger, han har så meget imod, når visse muslimer lufter dem.

Det er også velkendt, at Søren Krarup og DF kræver af indvandrere, at de skal frasige sig deres hjemlands kultur og kaste vrag på deres forældres værdier.

Og her kommer så en datter af en dansk mørkemand og praler med, at hun ikke har flyttet sig en tøddel i forhold til sin xenofobiske, homohadende, nationalistiske, højreekstremistiske far, og i Kristelig Dagblad får hun en verbale knusere og ros for at stå fast.

Er der slet ingen der begriber omfanget af hykleriet her? Marie Krarup skal sgu ikke ønskes velkommen - i nogen sammenhænge. Hendes dagsorden går ud på at splitte befolkningen op i gode og onde. Hun prædiker fremmedhad i Guds navn! Hun er så udansk som nogen kan blive. Man græmmes.
Del Link

Marie Krarup: ”I store træk er min far og jeg fuldstændig enige”

Vikingmama, publiceret d.15/11 10:11 (for 6 mnd. siden)
Læs artiklen bag debatten her: Marie Krarup: ”I store træk er min far og jeg fuldstændig enige”
Er der slet ingen der begriber omfanget af hykleriet her? Marie Krarup skal sgu ikke ønskes velkommen - i nogen sammenhænge. Hendes dagsorden går ud på at splitte befolkningen op i gode og onde. Hun prædiker fremmedhad i Guds navn! Hun er så udansk som nogen kan blive. Man græmmes.


Det ville være så dejligt, hvis Peer Aagaard kunne debattere emnet og ikke forfalde til personfnidder.

Aagaard er velkommen til at græmmes. Vi er mange, der græmmes over denne smæden af politiske modstandere.

En bedre tone fremover. Tak.
Del Link

sv.: Marie Krarup: ”I store træk er min far og jeg fuldstændig enige”

pha, publiceret d.15/11 10:47 (for 6 mnd. siden)
Læs artiklen bag debatten her: Marie Krarup: ”I store træk er min far og jeg fuldstændig enige”
Vikingmama skriver: "Det ville være så dejligt, hvis Peer Aagaard kunne debattere emnet og ikke forfalde til personfnidder"

Jamen hvad er emnet?
Er avisartiklen netop ikke et portræt af Marie Krarup og hendes meninger - også sammenholdt med hendes fars meninger? Altså noget der er ganske kendetegnende for netop personen.

Derfor mener jeg ikke at Peer Aagaards indlæg i dette tilfælde er helt skudt forbi.
Del Link

Sv. sv.: Marie Krarup: ”I store træk er min far og jeg fuldstændig enige”

Vikingmama, publiceret d.15/11 11:27 (for 6 mnd. siden)
Læs artiklen bag debatten her: Marie Krarup: ”I store træk er min far og jeg fuldstændig enige”
Derfor mener jeg ikke at Peer Aagaards indlæg i dette tilfælde er helt skudt forbi.


Mener du også, at Marie Krarup ikke skal ønskes velkommen i nogle sammenhænge? Det er da hverken rummeligt eller demokratisk.

Marie Krarup har udtalt sig om sine holdninger, og dem kan man være enige i eller uenige i. Det er vilkårene i et demokrati, men at udelukke politiske modstandere fra debatten er alt andet end demokratisk. Vi ender med norske eller svenske tilstande, hvis vi ikke lader dem, vi er uenige med, komme til orde.
Del Link

flexblock

Få nyhederne i din indbakke

flexblock
splitblock
flexblock

flexblock
flexblock
splitblock
Er det ok, at andre end præster får adgang til prædikestolen i folkekirken?
 
flexblock
flexblock
splitblock
flexblock


flexblock

Nyhedsbrev

flexblock
flexblock

Prøv Kristeligt Dagblad gratis i 4 uger

Prøv os i 4 uger – gratis og uforpligtende

Billede af Kristeligt Dagblads avis
Persondatapolitik og cookies

Alt fra Kristeligt Dagblad

  1. k.dk​
  2. religion.dk​
  3. kristendom.dk​
  4. etik.dk​
  5. pilgrimsvandring.dk​
  6. bogbasen.dk​
  7. hjertedating.dk​
  8. foredragslisten.dk​
  9. eftertanke.dk​
  10. mindet.dk​
  11. kirku.dk​