Prøv Kristeligt Dagblad gratis i 4 uger


Send artiklen Skilte forældres konflikter rammer børnene til din ven.
Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Skilte forældres konflikter rammer børnene

Selvom stadig flere forældre vælger fælles forældremyndighed, magter de ofte ikke at samarbejde, viser en evaluering af forældreansvarsloven

- colourbox.com

18 debatindlæg Hold mig opdateret

Selvom stadig flere forældre vælger fælles forældremyndighed, magter de ofte ikke at samarbejde, viser en evaluering af forældreansvarsloven

Stadig flere af de 15.000 danskere, der hvert år bliver skilt, opnår fælles forældremyndighed over deres børn. Men selvom fraskilte fædre og mødre på papiret har fået et mere ligestillet forældreskab, halter det gevaldigt med deres indbyrdes samarbejde, og det rammer børnene.

Det er en af konklusionerne i en evaluering af forældreansvarsloven, der siden 2007 har givet fraskilte større muligheder for at opnå fælles forældremyndighed.

Social- og integrationsminister Karen Hækkerup (S) vil på baggrund af evalueringen overveje, hvordan loven kan ændres, så den i højere grad tager hensyn til børnenes tarv.

”Det er ikke i orden, når børn kommer i klemme i årelange stridigheder mellem voksne. Derfor vil jeg nu se på, hvordan vi kan gøre loven bedre for børnene,” siger Karen Hækkerup, som også vil have sat en stopper for det stigende antal sager, hvor forældre anker en afgørelse om forældremyndighed ved domstolene.

Annonce
Souschef Bente Boserup fra Børns Vilkår mener, det er nødvendigt at ændre forældreansvarsloven, så mulighederne for at få delt forældremyndighed indskrænkes.

”Vi bliver nødt til at skrue tiden tilbage, så vi ikke kan dømme til fælles forældremyndighed i de tilfælde, hvor enten far eller mor er imod den ordning. Det stiller børn rigtig dårligt, at de skal bo syv dage hos den ene forælder og syv dage hos den anden, samtidig med at far og mor er så uenige, at de ikke engang kan finde ud af at sende hinanden en sms,” siger Bente Boserup, der samtidig efterlyser en langt større samfundsmæssig indsats for at forebygge konflikter i skilsmissefamilier i form af kurser til både børn, forældre og skolelærere.

Psykolog Annette Due Madsen fra Center for Familieudvikling har siden 2010 tilbudt kurser til fraskilte forældre, og en ny rapport fra centeret viser, at disse forløb resulterer i et langt bedre samarbejde mellem parterne.

”Forældrene er jo netop gået fra hinanden, fordi de ikke kan samarbejde, og det er forbundet med meget svære følelser at skulle samarbejde med sin tidligere ægtefælle. For nogle er opgaven så svær, at den ender i langstrakte konflikter og retssager. Vores erfaring er, at en tidlig indsats i form af undervisning kan ruste forældre og børn til at komme bedre gennem bruddet,” siger Annette Due Madsen.

BREVKASSE: Bitterhed må undgås efter en skilsmisse, hvis det skal blive godt for børnene

FACEBOOK: Bliv ven med Kristeligt Dagblad

Hold mig opdateret

Trådet overblik  |  Fladt overblik

Skilte forældres konflikter rammer børnene

Keld Jensen, publiceret d.11/11 08:51 (for 7 mnd. siden)
Læs artiklen bag debatten her: Skilte forældres konflikter rammer børnene
Den seksuelt orienterede regering og dens ligestilling ideologi er i sig selv en trussel mod børnene og de universale børnerettigheder og voksenpligter.

Skilsmisse børnene har bestemt ikke brug for, at ægteskabet bliver omdefineret til at være en velsignet luksusrettighed for selvretfærdige voksne, der ikke kan kontrollere deres seksualdrift.
Del Link

Ret og Pligt

Keld Jensen, publiceret d.11/11 14:04 (for 7 mnd. siden)
Læs artiklen bag debatten her: Skilte forældres konflikter rammer børnene
Populistiske og uansvarlige politikere elsker at dele rettigheder ud med begge hænder, men de burde uddele rettigheder med den ene hånd og pligter med den anden.
I bryllupskammeret går alting nemlig op i en højere enhed og helhed, det gælder for mand og kvinde, religion og videnskab, kærlighed og sandhed, men så sandelig også for ret og pligt.

Børnene har ret til at blive født, og de voksne har pligt til at lave børn.

Børnene har ret til at få skiftet deres ble, og de voksne har pligt til at skifte børnenes ble.

De forældreløse børn har ret til at blive adopteret, så samfundet bør uddele pligten til at adoptere de forældreløse børn til de bedst egnede voksne.

Børnene har ret til at far og mor er enige, så far og mor har pligt til at holde op med at skændes.

Ægteskabet er en børneret og en voksenpligt....
Del Link

Sv. Ret og Pligt

Astor, publiceret d.11/11 14:20 (for 7 mnd. siden)
Læs artiklen bag debatten her: Skilte forældres konflikter rammer børnene
Keld Jensen skrev:
Børnene har ret til at blive født, og de voksne har pligt til at lave børn.



Jeg synes at kunne genkende disse formuleringer fra tidligere under et andet pseudonym.... noget vrøvl er det dog stadigvæk.
Del Link

Sv. Ret og Pligt

Keld Jensen, publiceret d.11/11 15:03 (for 7 mnd. siden)
Læs artiklen bag debatten her: Skilte forældres konflikter rammer børnene
Jeg hedder faktisk Keld Jensen, det er ikke et pseudonym.

Min logik er selvfølgelig ikke konsistent, hvis man bedømmer den i forhold til ateisternes fælles grundantagelse, i stedet for i forhold til det sæt aksiomer som ligger til grund for mine argumenter.


Logik (fra græsk, logos = sprog, ord, system, samling) er en filosofisk disciplin, der undersøger formelle argumenters "gyldighed" - om de er logisk konsistente i forhold til de aksiomer eller regler, argumentet hviler på.

http://da.wikipedia.org/wiki/Logik
Del Link

Sv. Ret og Pligt

Astor, publiceret d.11/11 15:08 (for 7 mnd. siden)
Læs artiklen bag debatten her: Skilte forældres konflikter rammer børnene
Keld Jensen skrev:
Min logik er selvfølgelig ikke konsistent,


Den er ikke konsistent. Punktum. Hvis du mener jeg har "pligt" til at lave børn, bør jeg lade mig skille fra min kone, da hun ikke kan føde børn, og finde en anden, eller være hende utro. Lige meget hvilke af disse, forårsager din "logik" en skilsmisse.


Og det kan være du hedder/kalder dig Keld Jensen nu, men tidligere gik du under navnet Judas II og postet f.eks: http://www.kristeligt-dagblad.dk/laeserdebat/traad/215070?post_id=229280#po...

... hvilket minder svært så meget om Keld Jensens post fra i går; http://www.kristeligt-dagblad.dk/laeserdebat/traad/401357?post_id=257687#po...
Del Link

Ægteskabets velsignelse

Keld Jensen, publiceret d.11/11 15:40 (for 7 mnd. siden)
Læs artiklen bag debatten her: Skilte forældres konflikter rammer børnene
Hvis du mener jeg har "pligt" til at lave børn, bør jeg lade mig skille fra min kone, da hun ikke kan føde børn, og finde en anden.


Har du prøvet, at få jeres forhold velsignet i kirken ?
Del Link

præcis den samme

pha, publiceret d.11/11 15:56 (for 7 mnd. siden)
Læs artiklen bag debatten her: Skilte forældres konflikter rammer børnene
Astor skriver: "Jeg synes at kunne genkende disse formuleringer fra tidligere under et andet pseudonym.... noget vrøvl er det dog stadigvæk"

Astor, du har fuldstændig ret. Jeg havde selv den samme tanke, at dette havde jeg set før, men jeg kunne ikke huske, hvad vedkommende kaldte sig før.
Del Link

Sv. Ægteskabets velsignelse

TrineG, publiceret d.11/11 15:57 (for 7 mnd. siden)
Læs artiklen bag debatten her: Skilte forældres konflikter rammer børnene
Keld Jensen skrev:
Den seksuelt orienterede regering og dens ligestilling ideologi er i sig selv en trussel mod børnene og de universale børnerettigheder og voksenpligter

For det første, Keld, hvordan kan det nogensinde være en trussel?
Børnene har ret til at blive født, og de voksne har pligt til at lave børn.

Børnene har ret til at få skiftet deres ble, og de voksne har pligt til at skifte børnenes ble.

De forældreløse børn har ret til at blive adopteret, så samfundet bør uddele pligten til at adoptere de forældreløse børn til de bedst egnede voksne.

Børnene har ret til at far og mor er enige, så far og mor har pligt til at holde op med at skændes.

Ægteskabet er en børneret og en voksenpligt....


For det andet, så har man som forældre ikke pligt til noget som helst. Du har bestemt ikke en pligt til at indgå i et ægteskab - hvordan skulle det være bedre. Som statistikkerne viser bliver over halvdelen der indgår i et ægteskab, skilt. Man har ved gud heller ingen pligt til at skulle have børn. Der er dem der hverken kan, eller har tiden og lysten til det. HVIS man så får børn, ja så har man bestemt en pligt til at sørge for sine børns ve og vel. MEN, børnene har ikke ret til at forældrene er enige og at de skal holde op med at skændes. Er forældrene ikke enige, så er de ikke enige, og kan de ikke indgå et kompromis, så må diskussionen enten stoppe eller gå videre, og kan forældrene ikke finde ud af det sammen, så må de blive skilt, eller gå til parterapi. Børnene vil uden tvivl hellere at ens forældre bliver skilt hvis de konstant skændes - dette kan jeg personligt sige ud fra erfaring.

Har du prøvet, at få jeres forhold velsignet i kirken ?

OG, for det tredje, så du tror at Astor og hans kone pludselig kan få børn hvis de bliver velsignet i kirken?
Del Link

Sv. Ægteskabets velsignelse

Astor, publiceret d.11/11 16:21 (for 7 mnd. siden)
Læs artiklen bag debatten her: Skilte forældres konflikter rammer børnene
Keld Jensen/JUDAS II skrev:
Har du prøvet, at få jeres forhold velsignet i kirken ?


OK, lad os holde mit ægteskab ude af sagen, da din kommentar er tæt på at at være over stregen.

Utallige ægtepar kan ikke få børn - trods velsignelser både her og der. I følge din "logik", - "Børnene har ret til at blive født, og de voksne har pligt til at lave børn." - burde en fertil kvinde/mand derfor lade sig skille fra sin ufertile mand/kvinde og finde en anden. Tror du det vil få skilsmissestatistikken til at falde?
Del Link

Sv. Ægteskabets velsignelse

Keld Jensen, publiceret d.11/11 16:28 (for 7 mnd. siden)
Læs artiklen bag debatten her: Skilte forældres konflikter rammer børnene
For det første, Keld, hvordan kan det nogensinde være en trussel?


Det virker undergravende for de universelle børnerettigheder og voksenpligter, hvis man gør de voksnes pligter til rettigheder.
Børnene har brug for, at de voksne gør deres pligt.
Far og mor har ikke ret til at skændes, de har pligt til at være enige.
Del Link
Mere:   1 | 2   Næste


flexblock

Få nyhederne i din indbakke

flexblock
splitblock

flexblock
flexblock
splitblock
Er det ok, at andre end præster får adgang til prædikestolen i folkekirken?
 
flexblock
flexblock
splitblock
flexblock


flexblock

Nyhedsbrev

flexblock
flexblock

Prøv Kristeligt Dagblad gratis i 4 uger

Prøv os i 4 uger – gratis og uforpligtende

Billede af Kristeligt Dagblads avis
Persondatapolitik og cookies

Alt fra Kristeligt Dagblad

  1. k.dk​
  2. religion.dk​
  3. kristendom.dk​
  4. etik.dk​
  5. pilgrimsvandring.dk​
  6. bogbasen.dk​
  7. hjertedating.dk​
  8. foredragslisten.dk​
  9. eftertanke.dk​
  10. mindet.dk​
  11. kirku.dk​