Prøv Kristeligt Dagblad gratis i 4 uger


Send artiklen Danske baptister dør sjældnere af kræft til din ven.
Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Danske baptister dør sjældnere af kræft

Den statistiske risiko for at dø af en kræftsygdom er markant lavere hos medlemmer af Baptistkirken i Danmark og Syvende Dags Adventistkirken end blandt andre danskere.

- Tao Lytzen/Scanpix Denmark

5 debatindlæg Hold mig opdateret

Frikirkefolk lever tilsyneladende livet mindre farligt end den øvrige befolkning. Langt færre dør af livsstilssygdomme

Døden skal have en årsag, siger man. Og kigger man i Danmarks Statistik, er der også næsten altid en årsag, når et menneske forlader denne verden.

Men for baptister og syvendedagsadventister ser statistikken over dødsårsager en hel del anderledes ud end for befolkningen som helhed. Det viser en stor dansk undersøgelse, som er lavet i samarbejde mellem Kræftens Bekæmpelse og Syddansk Universitet.

LÆS OGSÅ:  Lægens tro er afgørende for patienten

For eksempel er den statistiske risiko for at dø af en kræftsygdom markant lavere hos medlemmer af Baptistkirken i Danmark og Syvende Dags Adventistkirken end blandt andre danskere.

Annonce
En foreløbig rapport om undersøgelsen viser, at det især er antallet af livsstilsrelaterede kræftdødsfald, der er lavere blandt frikirkemedlemmerne.

Sammenligner man med den øvrige befolkning er hyppigheden af dødsfald på grund af lungekræft blandt baptister og adventister helt nede på cirka en tredjedel.

Undersøgelsen, der omfatter knap 12.000 personer, viser også, at frikirkefolkene har en statistisk langt lavere risiko for at dø af for eksempel diabetes, hjerte-kar-sygdomme, alkoholisme, trafikulykker og selvmord.

Generalsekretær i Baptistkirken, Lone Møller-Hansen tror, at der er flere forklaringer på tallene.

- I Baptistkirken har vi ingen særlige forskrifter om livsstil, så det må være noget andet, der gør forskellen. Jeg tror, at omsorgen og det nære fællesskab i en kirke har en betydning. Ingen får lov til at blive ensomme, siger hun og påpeger, at troen også spiller ind:

- Jeg tror, det er sundt at have et åndeligt liv og være i balance med sig selv.

En af forskerne bag undersøgelsen hæfter sig dog ved, at frikirkefolkene i store træk lever op til Sundhedsstyrelsens anbefalinger om kost, alkohol og motion.

- Jeg tror ikke, det er religionen i sig selv, der forklarer tallene, men den måde frikirkefolkene lever på. Når det gælder dødsfald på grund af sygdomme, der ikke er påvirkede af livsstil, som for eksempel sklerose, så er der ingen forskel i forhold til baggrundsbefolkningen, siger Lau Caspar Thygesen, lektor ved Statens Institut for Folkesundhed på Syddansk Universitet.

Han står bag undersøgelsen sammen med professor Christoffer Johansen fra Kræftens Bekæmpelse og lektor ved Det Sundhedsvidenskabelige Fakultet, Syddansk Universitet, Niels Christian Hvidt.

Og Niels Christian Hvidt lægger vægt på, at troen tilsyneladende har en indirekte virkning på sundheden.

- Det interessante er jo, hvad det er, der gør, at de har en sundere livsstil. Formentlig er det sådan, at den indre glød, troen kan give, påvirker den måde, man lever på, siger Hvidt, der også er teolog og har udgivet en række bøger om forholdet mellem tro og sundhed.
Resultatet af den danske undersøgelse ligger på linje med en række undersøgelser i USA.

Niels Christian Hvidt håber at kunne følge undersøgelsen op med en ny undersøgelse, som kan afdække årsagerne til, at religiøse mennesker har en sundere livsstil.

/ritzau/
Fortsættes på næste side »
Læs hele artiklen 1 | 2

FACEBOOK: Bliv ven med Kristeligt Dagblad

Hold mig opdateret

Trådet overblik  |  Fladt overblik

Frikirkefolk dør sjælden af livstilsygdomme

1967, publiceret d.17/11 14:01 (for 6 mnd. siden)
Læs artiklen bag debatten her: Danske baptister dør sjældnere af kræft
Det skyldes udlukkende at Frikirkefolk spiser sundt, drikker mindre,mv, og ikke fordi så mange i disse Frikirkemiljøer vil påstå skyldes Guddommelige helbredelse fra Guds side med henvisning til Bibelen om at Jesus diciple gjorde det i Guds navn, dermed ikke sagt at det er en umulighed, men realiteten er at Guddommelige helbredelse sker ret sjælden. Jeg har flere gange oplevet de såkaldt helbredelsesmøde, hvor forskellige Frikirker har inviteret amerikanske "helbredelsesprædikanter" med et budskab om helbredelse til syge mennesker næsten alle sammen går skuffet hjem fordi de ikke er blevet helbredt for deres lidelser. De fleste af dem, der kommer til disse møder er udelukkende i håbet om helbredelse, men er ikke interesseret i budskabet, omvendelse til et nyt liv i troen på Jesus Kristus, men mange er så uvidende at de tror det er prædikanten, der kan helbrede dem. At Frikirkefolk har en langt mindre risiko for at dør af livstilsygdomme har ikke nogen at gøre med er de tæt på Gud iforhold til andre. Jeg kender til flere eksempler på mennesker i Frikirkerne, som var dødelige syge og man bad for dem uden at noget som helst skete er allesammen idag er døde. Nogen vil nok påstå det skyldes at Gud er ond, det er bare ikke sandt selv om man godt kan forstå hvis nogen stillede disse spørgsmåltegn ved om nu Bibelen taler sandt selv om jeg er uenige med dem.

Kim Thomassen
Del Link

Sv. Frikirkefolk dør sjælden af livstilsygdomme

Nederby Jessen, publiceret d.17/11 17:33 (for 6 mnd. siden)
Læs artiklen bag debatten her: Danske baptister dør sjældnere af kræft
1967 skrev:
Det skyldes udlukkende at Frikirkefolk spiser sundt, drikker mindre,mv, og ikke fordi så mange i...


Det er en meget spændende artikel og undersøgelse som omtales i artiklen. Og den fik dig straks til at reagere Kim Thomasse og det syne jeg er fint, men jeg synes, du blander tingene sammen: livsstil og helbredelse ved bøn. Det sidste handler artiklen jo ikke rigtigt om.

Artiklen slår fast, at "frikirkefolk lever tilsyneladende livet mindre farligt end den øvrige befolkning. Langt færre dør af livsstilssygdomme." Altså lever mere op til Sundhedsstyrelsens anbefalinger - og det tror jeg virkelig, der er belæg for at sige. Men man kan altså se det samme hos en række aktivt troende i folkekirken.

Desuden siger Niels Chr. Hvidt, "at troen tilsyneladende har en indirekte virkning på sundheden." Det tror jeg også er rigtigt. Fordi "det er sundt at have et åndeligt liv og være i balance med sig selv." Jeg er således ikke overrasket over undersøgelsens konklussioner.

Men så kommer Kim Thomassen ind på helbredelse ved bøn og taler om helbredelsesmøder med amerikanske helbredelsesprædikanter og taler om de mange, der går skuffede bordt.

Jeg bryder mig ikke om, at der inviteres til specielle helbredelsesmøder, men jeg har ikke noget imod vækkelsesmøder, hvor ordet forkyndes til frelse, men hvor der også lægges op til forbøn for syge, sådan som det sker ved Inge og Hans Berntsens møde, hvor manger er blevet helbredt og andre er gået skufede hjem.

For mig er det langt vigtigere, at vi i vores daglige kristenliv tager bibelens ord alvorligt om at lægge hånden på syge og bede for dem. Og her har jeg mange eksempler på, at mennesker er blevet helbredt også mennesker med meget alvorlige sygdomme, men jeg har også eksempler på, at der er mennesker, der ikke bliver helbredt. Jeg kan ikke forklare det, men jeg har erfaret det og synes, at det er vigtigt at tage bibelens uopfordring og udfordring alvorligt. Jeg har i Grønland set, at en mand - gennem forbøn over nogle måneder - blev totalt helbredt for en alvorlig kræftsygdom. Han var opgivet af lægerne, sendt hjem fra Rigshospitalet for at dø og det er nu mere end 10 år siden. Han lever stadig i bedste velgående og på sygehuset i Ilulissat kunne man ikke forklare det, men måtte konstatere, at manden var helbredt.

Bjarne Nederby Jessen
Del Link

Sv. Frikirkefolks dør, sjælden af livstilsygdomme

1967, publiceret d.17/11 19:02 (for 6 mnd. siden)
Læs artiklen bag debatten her: Danske baptister dør sjældnere af kræft
Nederby
Jeg vidste at du ikke kunne lade være med at blande dig i debatten om dette ret interessante emne, men jeg synes ikke det er korrekt når du påstår at jeg blander de to ting sammen. Selv om artiklen ikke handler om helbredelse ved bøn, så er det dog interessant fordi en del af den karismatiske af Frikirkerne netop er meget over focuseret på helbredelser i sådan en grad at helbredelserne nærmest sker på samlebånd efter deres opfattelse. Derfor synes jeg i denne forbindelse det er vigtig at påpege, hvorfor Frikirkefolk har en lavere risiko for at død af en livstilsygdomme. Skyldes det en langt sundere livstil, eller bliver flere igennem helbredt igennen forbøn?. Til det er svaret at i de langt flere tilfælde skyldes en sund livstil, som undersøgelsen jo viser er helt korrekt, men den sociale arv spiller også en stor rolle. Jeg er enige med dig i, at det er vigtigt at vi i vores daglige kristenliv tager bibelens ord alvorligt og det er bibelsk korrekt at lægge hånden på syge mennesker og bede for dem, hvis det sker under ordenligt forhold, som det jo ikke altid sker skal man være kritisk overfor det. Undersøgelsens resultat overrasker mig sådan set ikke, men er forventlig. Her til sidst en tak til dig for dit vidnesbyrd om en mand som igennem forbøn i Grønland blev helbredt for en alvorlig kræftsygdom.

Kim Thomassen
Del Link

Sv. Frikirkefolks dør, sjælden af livstilsygdomme

Nederby Jessen, publiceret d.17/11 19:32 (for 6 mnd. siden)
Læs artiklen bag debatten her: Danske baptister dør sjældnere af kræft
1967 skrev:
Nederby
Jeg vidste at du ikke kunne lade være med at blande dig i debatten om dette ret...


Tak for din tilbagemelding Kim. Vi er slet ikke så uenige i dette spørgsmål. Jeg syntes bare ikke, at artiklen umniddelbart lage op til en debat omkring forbøn for syge, men derimod omkring en sund livsstil

I spørgsmålet om forbøn for syge tror jeg ikke vi er uenige. Jeg finder, at det er vigtigt at bede for syge, hvis de ønsker det, men det er ikke noget vi skal gøre et stort nummer ud af i kirkerne. Det skal være en naturlig følge af vores trosliv og vi skal huske at sige Gud tak, når mennesker bliver raske ved forbøn og give ham hele æren.

Bjarne Nederby Jessen
Del Link

Sv. Frikirkefolks dør, sjælden af livstilsygdomme

1967, publiceret d.18/11 00:00 (for 6 mnd. siden)
Læs artiklen bag debatten her: Danske baptister dør sjældnere af kræft
Nederby

Tak for kommantaren.

Du har ret i, at vi er ret enige om dette emne, bortset fra du synes jeg ikke burde have taget debatten om forbøn for syge med i mit indlæg vedrørende en sund livstil. Vi ser ret ens på det om bøn for syge som minder meget om den måde som man gøre i Indre Mission, hvor mormor tog mig med til møder da jeg var en lille dreng. Når der skulle bedes for syge mennesker gik man ind i andet rum med vedkommende. Ja, vi har meget at takke Gud for, også når et mennesket oplever at blive helbredt selv man engang imellem godt kan havde lidt svært med at forstå Guds veje fordi han ikke altid griber ind.

Kim Thomassen
Del Link

flexblock

Få nyhederne i din indbakke

flexblock
splitblock

flexblock
flexblock
splitblock
Er det ok, at andre end præster får adgang til prædikestolen i folkekirken?
 
flexblock
flexblock
splitblock
flexblock


flexblock

Nyhedsbrev

flexblock
flexblock

Prøv Kristeligt Dagblad gratis i 4 uger

Prøv os i 4 uger – gratis og uforpligtende

Billede af Kristeligt Dagblads avis
Persondatapolitik og cookies

Alt fra Kristeligt Dagblad

  1. k.dk​
  2. religion.dk​
  3. kristendom.dk​
  4. etik.dk​
  5. pilgrimsvandring.dk​
  6. bogbasen.dk​
  7. hjertedating.dk​
  8. foredragslisten.dk​
  9. eftertanke.dk​
  10. mindet.dk​
  11. kirku.dk​