Prøv Kristeligt Dagblad gratis i 4 uger


Send artiklen Vielser af homoseksuelle kan styrke kirkens image til din ven.
Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Vielser af homoseksuelle kan styrke kirkens image

To personer, der har været offentlige stemmer for de danske homoseksuelle, er Simon Emil Ammitzbøll (LA) (th.) og Klaus Bondam (R). De ses her marchere igennem København i forbindelse med Copenhagen Pride Week. –

- Brian Bergmann/Scanpix.

Emneord for denne artikel

folkekirken | homoseksuelle | ægteskab | regeringen | danskere | kirken | positiv
flexblock
19 debatindlæg Hold mig opdateret

Regeringens beslutning om at lade homoseksuelle indgå ægteskab i folkekirken giver kirken en positiv plads i mange danskeres bevidsthed, mener eksperter. Men der vil ikke komme flere i kirke af den grund

Folkekirken er nu med, hvor musikken spiller. Den er ikke længere støvet, gammeldags og fodslæbende.

Sådan vil de fleste danskere fremover betragte folkekirken, vurderer en række kirkefolk, forskere og livsstilseksperter, efter at regeringen har bebudet, at homoseksuelle skal kunne indgå ægteskab i folkekirken. Beslutningen vil dog ikke føre til flere fyldte kirkebænke.

LÆS OGSÅ:
Hvad er en kirkeminister - chef, pedel eller katalysator?

Men kirken vil få en mere positiv plads i den brede folkelige bevidsthed, lyder det fra Marianne Levinsen, forskningschef i Fremforsk, Center for fremtidsforskning og tidligere kontorchef ved Aarhus Stift:

”Det er en officiel blåstempling af homoseksuelle parforhold, som især for mange yngre, moderne mennesker giver kirken et positivt image. Det er for mange tegn på, at kirken vender ansigtet hen, hvor musikken spiller, og tingene sker,” siger hun.

Annonce
Marianne Levinsen forudser ikke en ny bølge af kirkegængere, men interessen for kirkelige vielser vil øjensynlig vokse.

”Ikke bare hos homoseksuelle, som nu kan gå til kirken uden at frygte en modtagelse, der ikke er så rar. Men også hos andre unge, der har holdt sig fra kirken. Det er positivt for kirken, når vi aktuelt ser, at flere og flere bliver borgerligt viet,” siger hun.

Ifølge livsstilsekspert Henrik Byager rammer beslutningen om at give homoseksuelle ret til kirkelig vielse plet i forhold til mange danskeres selvforståelse – og vil skabe opmærksomhed langt ud over danske grænser.

”Det positive signal er, at man betragter alle mennesker som lige. Uanset seksuel orientering kan folkekirken rumme folk og give plads til at velsigne deres kærlighed. Det er for flertallet af befolkningen en meget dansk ting. For det passer med vores selvopfattelse om, at vi er et tolerant og åbent folk. Det signal vil rigtig mange danskere gerne bakke op om. Internationalt set skaber det opsigt, og vi kan godt forvente stor pressebevågenhed, når vielserne kommer til at finde sted,” siger Henrik Byager.

LÆS OGSÅ: Missionsselskaber: Nye vielser skader vores arbejde

Han minder dog om, at det er en politisk beslutning og ikke noget, kirken selv har valgt. Derfor vil mange præster muligvis nægte at vie homoseksuelle:

”Og det kan på den anden side være med til at give folkekirken et mere konfliktfyldt image.”

Det er imidlertid ikke kun modstanderne af homoseksuelle vielser, der kan finde på at vende kirken ryggen. Det påpeger Inge Lise Pedersen, formand for Landsforeningen af Menighedsråd:

”Jeg kender folk, der har meldt sig ud, fordi man ikke behandlede homoseksuelle lige så godt som heteroseksuelle. Og i Finland meldte 30.000 sig ud på bare en enkelt uge sidste år, fordi én fra kirken kom med homofobiske udtalelser på tv. Så det kan også gå den anden vej. Det hører man ikke så tit, fordi det mest er kirkens højrefløj, der udtaler sig.”

Studieleder og lektor i teologi ved Aarhus Universitet Peter Lodberg vurderer også, at folkekirken nu fremstår i et bedre lys – men primært kun for en relativt lille gruppe af homoseksuelle.

”Mange homoseksuelle har ikke brudt sig om kirken, fordi den har fremstået som fodslæbende og sexforskrækket og med et etisk ideal, som ikke kunne forenes med homoseksualitet. Her står folkekirken nu bedre, men der er tale om en meget lille gruppe,” siger Peter Lodberg.

Han peger på, at der blandt de indædte modstandere af homoseksuelle vielser kommer til at være både udmeldelser af kirken samt grupper, som bryder ud og danner frimenigheder. Men han tror ikke, at homoseksuelle ægteskaber ændrer noget for den brede befolkning, hvor homoseksuelle forhold er almindeligt accepterede:

”I de 17 år, homoseksuelle vielser er blevet diskuteret, er der opstået en udbredt opfattelse af, at kirken er en institution i splid med sig selv, fordi man ikke kunne blive enig. Det har givet kirken et dårligt image i befolkningen. Folk tænker, at kristendom da er noget, der burde skabe fred.

Så vi vil ikke se en strøm af indmeldelser eller flere kirkegængere. Folk vil sige, at det var så det,” siger Peter Lodberg og tilføjer, at diskussionen om stat-kirkeforholdet, der også er på det politiske tegnebræt for folkekirkelige ændringer, fortsat vil give kirken et imageproblem.
Fortsættes på næste side »
Læs hele artiklen 1 | 2 | 3

FACEBOOK: Bliv ven med Kristeligt Dagblad

Hold mig opdateret

Trådet overblik  |  Fladt overblik

"Vielser af homoseksuelle kan styrke kirkens image"

Roland, publiceret d.25/11 16:28 (for 6 mnd. siden)
Læs artiklen bag debatten her: Vielser af homoseksuelle kan styrke kirkens image
Nej, tværtimod!! Såkaldt "vielse" af homoseksuelle ødelægger den sidste rest af anstændighed ved folkekirken! I stedet for præstekraver og -kjoler burde præsterne nu have narrehatte og klovnenæser på!

Folkekirken, som kalder sig evangelisk-luthersk, er herefter hverken evangelisk eller luthersk.
Del Link

Vielser af homoseksuelle kan styrke kirkens image

Camilla, publiceret d.25/11 18:35 (for 6 mnd. siden)
Læs artiklen bag debatten her: Vielser af homoseksuelle kan styrke kirkens image
Hvis kirken ikke havde tilladt homoseksuelle vielser, ville den blive smidt på porten før eller siden. For så længe den ikke kan tilpasse sig en moderne verden og modvirker ligestilling, ville der ikke være plads til den i samfundet.
Del Link

Vielser af homoseksuelle kan styrke kirkens image

Stefan K. Søndergaard, publiceret d.25/11 18:51 (for 6 mnd. siden)
Læs artiklen bag debatten her: Vielser af homoseksuelle kan styrke kirkens image
Nej, tværtimod!! Såkaldt "vielse" af homoseksuelle ødelægger den sidste rest af anstændighed ved folkekirken! I stedet for præstekraver og -kjoler burde præsterne nu have narrehatte og klovnenæser på!

Det er jeg sådan set enig i. Og selv om jeg som præst kan slippe for narrespillet, når ritualet bliver indført, så vil jeg som ansat i samme institution være pinligt berørt.

Men man skal nok bare vænne sig til forholdene, lære sig nysprog og erkende, at folkekirken forsøger at nå nye målgrupper. Derefter behøver man fx ikke længere at tumle med at forstå Kathrine Lilleør som normal præst: Hun er derimod en ny type funktionspræst, nemlig den folkekirkelige pendant til Joan Ørting.
Del Link

Vielser af homoseksuelle kan styrke kirkens image

Keld Jensen, publiceret d.25/11 20:03 (for 6 mnd. siden)
Læs artiklen bag debatten her: Vielser af homoseksuelle kan styrke kirkens image
Folkekirken, som kalder sig evangelisk-luthersk, er herefter hverken evangelisk eller luthersk.


Den er ikke engang en del af monoteismen, for hvis ikke man anerkender, at mand og kvinde er en helhed, så ender man med et dualistisk verdensbillede.

I bryllupskammeret ligner det hele og udelte menneske en monoteistisk skaber.
Del Link

Sv. Vielser af homoseksuelle kan styrke kirkens image

Tænk nu efter, publiceret d.25/11 23:42 (for 6 mnd. siden)
Læs artiklen bag debatten her: Vielser af homoseksuelle kan styrke kirkens image
camilla skrev:
Hvis kirken ikke havde tilladt homoseksuelle vielser, ville den blive smidt på porten før eller...



Kirken skal aldrig tilpasse sig mennesket,

men mennesket skal tilpasse sig Gud.

Gud kan ikke stoppes
til trods for at man ikke er "for" ham..
Del Link

Er det flertallet der har ret?? Eller er de bare de flest'??

Johannes Harkjær Andersen, publiceret d.27/11 14:04 (for 6 mnd. siden)
Læs artiklen bag debatten her: Vielser af homoseksuelle kan styrke kirkens image
Gud er ikke demokratisk. Det er jo ikke et spørgsmål om flertallet, men om hvad det er Guds vilje. Gud har skabt os som mand og kvinde og tilsammen udgør vi en helhed.
Det er Gud der har skabt os på denne måde og det kan vi ikke lave om på. Der bliver så tit talt om at det er kærligheden der skal frem. Kristendommens lære er kærligheden o.s.v. Det er det jo også, men det er ikke den erotiske kærlighed der er tale om. Det er den uselviske kærlighed - Agape der er tale om. En stor misforståelse. Måske på grund af uvidenhed, måske bevidst.
Jeg er ikke i tvivl om at Gud elsker bøsser og lesbiske - det var jo også dem Jesus døde for! Jeg tror heller ikke at bøsser og lesbiske ikke er velkomne i kirkerne. Problemet at at forhold der ikke er naturlige skal velsignes og kaldes naturlige!
Del Link

Sv. Er det flertallet der har ret?? Eller er de bare de flest'??

Finn Sørensen, publiceret d.27/11 15:07 (for 6 mnd. siden)
Læs artiklen bag debatten her: Vielser af homoseksuelle kan styrke kirkens image
Johannes Harkjær Andersen skrev:
Gud er ikke demokratisk. Det er jo ikke et spørgsmål om flertallet, men om hvad det er Guds...


Gud er ikke demokratisk, han er teokratisk. Gud elsker alle mennesker, men glem ikke, at han hader deres onde gerninger. Derfor skal en sand kristen hade det, som Gud hader. (Ordsprogenes Bog 8:13).
Del Link

Guds vilje, Den hellige Ånd og Bibelen = Mindst 2 modstridende holdninger, blandt kristne præster

ChristianF, publiceret d.27/11 15:07 (for 6 mnd. siden)
Læs artiklen bag debatten her: Vielser af homoseksuelle kan styrke kirkens image
Johannes Harkjær Andersen skrev:
Gud er ikke demokratisk. Det er jo ikke et spørgsmål om flertallet, men om hvad det er Guds vilje.
Hej Johannes.

Selvfølgelig handler det om, hvad der er Guds vilje.

Men du synes at vide med sikkerhed, at du kender Guds vilje bedre end de kristne præster i Danmark, der tror det er Guds vilje at de skal vie homoseksuelle.

Baseret på Bibelen, tror de, at det er Guds vilje, at der skal være mulighed, for at blive viet uanset seksualitet.

Så hvordan ved man med sikkerhed, hvad der er Guds vilje? Man skal selvfølgelig bare følge hvad der står i Bibelen under Helligåndens vejledning. Ja, men der er jo mindst to forskellige opfattelser af hvad der står i Bibelen om vielse af homoseksualitet! Så hvordan afgør man hvilke grupper af kristne præster, der har absolut den rigtigste opfattelse af, hvad der er Guds vilje?

Mvh
Del Link

Sv. Vielser af homoseksuelle kan styrke kirkens image

shansen4, publiceret d.27/11 16:00 (for 6 mnd. siden)
Læs artiklen bag debatten her: Vielser af homoseksuelle kan styrke kirkens image
Stefan Klit Søndergaard skrev:
Nej, tværtimod!! Såkaldt "vielse" af homoseksuelle ødelægger den sidste rest af anstændighed...
Men man skal nok bare vænne sig til forholdene, lære sig nysprog og erkende, at folkekirken forsøger at nå nye målgrupper. Derefter behøver man fx ikke længere at tumle med at forstå Kathrine Lilleør som normal præst: Hun er derimod en ny type funktionspræst, nemlig den folkekirkelige pendant til Joan Ørting.


Da jeg var dreng i Haslev holdt pastor Chr. Bartholdy ofte radioudsendte gudstjenester. Han var jo bekendt for ikke at være bange for at sige noget ubehageligt til folk.
En søndag lød det fra prædikestolen, at de mennesker som samtidig med gudstjenesten gik og nød tilværelsen i deres kolonihaver ville gå fortabt!

Se her er en problematik: Bliv frelst eller gå fortabt. Det er da til at forstå - ikke!

Sådan er sagen om de homoseksuelle jo ikke for de bibeltro. De er som de skriftkloge og farisæerne bundet til ord fra det Gamle Testamente. Underligt at de ikke kan høre, at Kathrine Lilleør har hørt det evangelium, som Jesus kom til jorden for at forkynde. Her mod jul er det jo netop sagen: Således elskede Gud verden, at han sendte sin søn...
Hvor svært er det?
Søren Hansen
Del Link

Sv. Guds vilje, Den hellige Ånd og Bibelen = Mindst 2 modstridende holdninger, blandt kristne præster

Keld Jensen, publiceret d.27/11 16:07 (for 6 mnd. siden)
Læs artiklen bag debatten her: Vielser af homoseksuelle kan styrke kirkens image
ChristianF skrev:
Så hvordan ved man med sikkerhed, hvad der er Guds vilje?


Fars Vilje er at være ét kød med Mors Legeme, for det er sådan Livet opstår...
Del Link
Mere:   1 | 2   Næste


flexblock

Få nyhederne i din indbakke

flexblock
splitblock
flexblock

flexblock
flexblock
splitblock
Er det ok, at andre end præster får adgang til prædikestolen i folkekirken?
 
flexblock
flexblock
splitblock
flexblock


flexblock

Nyhedsbrev

flexblock
flexblock

Prøv Kristeligt Dagblad gratis i 4 uger

Prøv os i 4 uger – gratis og uforpligtende

Billede af Kristeligt Dagblads avis
Persondatapolitik og cookies

Alt fra Kristeligt Dagblad

  1. k.dk​
  2. religion.dk​
  3. kristendom.dk​
  4. etik.dk​
  5. pilgrimsvandring.dk​
  6. bogbasen.dk​
  7. hjertedating.dk​
  8. foredragslisten.dk​
  9. eftertanke.dk​
  10. mindet.dk​
  11. kirku.dk​