Prøv Kristeligt Dagblad gratis i 4 uger


Send artiklen Luther-forskning mangler penge op til jubilæum til din ven.
Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Luther-forskning mangler penge op til jubilæum

Forskning i Martin Luther og Reformationen fattes penge

- Foto: Arkiv

Emneord for denne artikel

reformationen | Luther | venstre | forskning | jubilæum | Malou Aamund
flexblock
7 debatindlæg Hold mig opdateret

Op til 500-året for Reformationen var Venstre sidste år med til at opgive en bevilling på 54 millioner kroner til forskning i Luthers betydning. Nu vil Venstre gerne have den nye regering til at finde penge

Den 31. oktober 2017 er det 500 år siden, at præsten Martin Luther slog sine 95 teser op på kirkedøren i Wittenberg i Tyskland og dermed indledte Reformationen.

500 års jubilæet skal fejres, også i Danmark, og i maj udpegede daværende kultur- og kirkeminister Per Stig Møller (K) et præsidium, som skal formidle jubilæet samt overveje, om der kan tilvejebringes ny forskning om Reformationen. Der fulgte dog ingen penge med til projektet.

LÆS OGSÅ: Luther, guddommeliggørelsen og traditionstabet

Tværtimod var den daværende regering et halvt år i forvejen selv med til at fjerne en ellers planlagt bevilling på 54 millioner kroner til en storstilet forskningsindsats i Luther og reformationens betydning, som byggede på et oplæg fra Aarhus og Københavns universiteter. Pengene skulle hentes fra globaliseringsmidlerne, men under forhandlingerne mellem regeringen, Dansk Folkeparti, Socialdemokratiet og Det Radikale Venstre gled beløbet ud, blandt andet med opbakning fra den daværende forskningsordfører for Venstre, Malou Aamund.

Annonce
Nu mener Venstres nyvalgte medlem af Folketingets Forskningsudvalg, cand.theol. Esben Lunde Larsen, imidlertid, at der alligevel er behov for at skaffe offentlige midler til et forskningsprojekt om Martin Luther og Reformationens betydning for det moderne samfund.

”Jubilæet bør blive en markering af værdien af det lutherske for samfundet som sådan. Hvad det har betydet for samfundets indretning, vores arbejdsmentalitet, vores frihedssyn og de afledte effekter af lutherdommen,” siger Esben Lunde Larsen.

Han ærgrer sig over, at det ikke lykkedes at sikre en økonomisk støtte, mens hans eget parti sad i regering, men han mener ikke, at det kan nytte at opgive, fordi det slog fejl første gang.

”Det er historik, og det kan jeg som nyvalgt ikke lade mig bremse af. Min opgave som politiker er at søge løsninger på nogle af de udfordringer, jeg ser,” siger Esben Lunde Larsen.

Præsidiets formand, tidligere direktør i Dansk Industri Hans Skov-Christensen siger, at præsidiet meget gerne ser, at der inden jubilæet i 2017 bliver gennemført relevant forskning. Det være sig ”snævert” teologisk om Luther og Reformationen og bredere om, hvad Reformationen har betydet samfundsmæssigt for Danmark og danskerne, herunder familieliv, arbejdsliv og arkitektur.

”Vi vil gerne, at man får undersøgt, hvordan det danske samfund har udviklet sig i forhold til, at det var vedblevet med at være et katolsk samfund,” siger Hans Skov-Christensen.

Han forestiller sig, at finansieringen skal være en blanding af fondsmidler og finanslovsbevillinger. Det vil være de enkelte forskere selv, der skal skaffe penge til deres projekter, men præsidiet vil gerne støtte dem i form af udtalelser.

Steffen Kjeldgaard-Pedersen, dekan ved Det Teologiske Fakultet ved Københavns Universitet, ærgrer sig over, at den tidligere regering lod projektet fra Aarhus og Københavns Universiteter udgå af finansloven for i år.

”Forskningen vil aldrig få karakter af den samlede satsning, som der oprindeligt var lagt op til,” siger han.

Forskningsminister Morten Østergaard (R) siger til Kristeligt Dagblad, at han ikke har aktuelle planer om en særbevilling til forskning i Reformationen.

”Jeg har ingen penge liggende et hemmeligt sted. Regeringen har i forvejen skaffet 300 millioner mere til forskning. I den forbindelse er universiteternes basisbevillinger også blevet øget. Så der bør være penge nok i systemet til at prioritere Reformationen, hvis universiteterne mener, at der er forskningsmæssigt belæg for det. Skulle det være tilfældet, vil jeg kun hilse det velkomment,” siger han.
Fortsættes på næste side »
Læs hele artiklen 1 | 2

FACEBOOK: Bliv ven med Kristeligt Dagblad

Hold mig opdateret

Trådet overblik  |  Fladt overblik

Kirken burde da selv kunne indsamle 54 millioner

John Nielsen, publiceret d.13/12 17:54 (for 6 mnd. siden)
Læs artiklen bag debatten her: Luther-forskning mangler penge op til jubilæum
Staten, dvs. os alle, bruger i forvejen mange penge på at uddanne teologer, herunder præster, til trods for at vi ikke alle er religiøse. Nu vil venstremanden Esben Lunde Larsen,der åbenbart er fan af Luther, have staten til at bevilge 54 millioner til at forske i ham.
Lad dog medlemmerne af den danske lutherske menighed selv betale det. Det kunne f.eks. gøres ved, at man i kirkerne om søndagen bad folk om at donere penge til Lutherforskningen.- Så kan vi jo se hvor stor interessen er!-
Men fri os andre ikke folkekirkemedlemmer for at skulle bidrage til Lutherforskningen.
Jeg kunne sagtens pege på andre ting, der kunne være mere relevant at bruge penge til.
Del Link

Sv. Kirken burde da selv kunne indsamle 54 millioner

Dillahunty, publiceret d.13/12 20:02 (for 6 mnd. siden)
Læs artiklen bag debatten her: Luther-forskning mangler penge op til jubilæum
@ John Nielsen

Meget enig. Hvad den danske stat forventer at få ud af en sådan bevilling er også mig en gåde.

Med et budgetteret underskud på statens finanser på 79.750.000.000 kr. i 2012, så burde man måske forholde sig en smule mere kritisk til hvad man egentlig burde bruge vores fælles penge på.
Det gælder i øvrigt på mange andre områder.
Del Link

Sv. Kirken burde da selv kunne indsamle 54 millioner

Lars Foldager, publiceret d.15/12 02:49 (for 5 mnd. siden)
Læs artiklen bag debatten her: Luther-forskning mangler penge op til jubilæum
John Nielsen skrev:
Staten, dvs. os alle, bruger i forvejen mange penge på at uddanne teologer, herunder præster, til...


Det er da en smart ide at lade den frie og statsfinansierede forskning på universiteterne udfase gennem private indsamlinger. Så kan bankerne betale for økonomistudiet, firmaer og personer som er involverede i retssager kan gennem ekstra omkostninger selv betale for uddannelsen af advokater, genforskningen kan vi overlade til medicinindustrien og man kan blive ved.
Del Link

Sv. Kirken burde da selv kunne indsamle 54 millioner

John Nielsen, publiceret d.15/12 10:24 (for 5 mnd. siden)
Læs artiklen bag debatten her: Luther-forskning mangler penge op til jubilæum
@Lars Foldager.
Du benytter dig af det sædvanlige trick, som Piet Hein rammende har beskrevet:
"En yndet form for polemik
består i det probate trick
at dutte folk en mening på
hvis vanvid alle kan forstå."
- Det er vist også det,som man nu om dage betegner et stråmandsargument.-

Mit indlæg vedrørte et spørgsmål, som måske kunne være relevant for den forening, som bekender sig til Luthers tanker. Men at søge om statsmidler til en sådan forskning, fordi man opdager, at det snart er 500 år siden, at Luther kom med sine teser, er et meget dårligt argument.
- Situationen kan sammenlignes med, at man søger om støtte til forskning i "Slaget ved Svold i tusindogtolv". - Her er der jo et tusindårsjubilæum til næste år!

Jeg gentager lige, at jeg mener, at der bruges rigeligt med offentlige penge til at forske i religion og uddanne præster. Samfundsnytten heraf sætter jeg et meget stort spørgsmålstegn ved.
Derimod mener jeg, at dine eksempler med genforskning, uddannelse i økonomi mm. er særdeles samfundsrelevant, og det synes jeg derfor helt klart skal have statsstøtte.
Del Link

Sv. Kirken burde da selv kunne indsamle 54 millioner

Lars Foldager, publiceret d.15/12 18:42 (for 5 mnd. siden)
Læs artiklen bag debatten her: Luther-forskning mangler penge op til jubilæum
John Nielsen skrev:
@Lars Foldager.
Du benytter dig af det sædvanlige trick, som Piet Hein rammende har...


Hej John.

Den forskning som bedrives på de danske universiteter er jo netop ikke foreningsbestemt. det var hele min pointe. Det er ikke de forskellige danske kirkesamfund med deres forskellige former for statstilskud, der bestemmer forskningen på universiteterne, og selvfølgelig heller ikke de teologiske fakulteter. Det er efter min overbevisning relevant, at man i DK beskæftiger sig Martin Luther qua det faktum, at vi i snart 500 år har været et land, hvor den lutherske kristendom har præget samfundet. Der er naturligvis ikke tale om, at det er universitetets opgave direkte at fremme en luthersk forkyndelse gennem dens forskning. Ligesom bankerne har valgt at ansætte økonomer fra universiteterne, har folkekirken valgt at ansætte teologer derfra. Det er faktisk tilladt for andre kirkesamfund og helt andre typer virksomheder at vælge at anse den teologiske kandidatuddannelse som en god uddannelse til deres kirker og virksomheder. Men man er jo nød til at forholde sig til det samfund man lever i. Det er fint, at du opfatter økonomi og genforskning som relevant. Så er vi enige på de punkter. Jeg finder altså så samtidig teologiske og historiske områder som vigtige også.

Med venlig hilsen
Lars
Del Link

Sv. Kirken burde da selv kunne indsamle 54 millioner

John Nielsen, publiceret d.16/12 11:35 (for 5 mnd. siden)
Læs artiklen bag debatten her: Luther-forskning mangler penge op til jubilæum
Hej Lars.
Vi kan da blive enige om at være uenige på spørgsmålet om Lutherforskningens betydning for det danske samfund. - Jeg kan glæde mig over, at de 54 millioner ikke blev bevilget. At cand. theol. Esben Lunde fra venstre nu prøver at tage den sag op igen, skyldes jo nok kun personlig interesse i sagen.

Som sagt bliver der brugt rigeligt med penge til forskning i religiøse spørgsmål, så universiteterne må selv foretage omprioriteringer i de eksisterende bevillinger,hvis de nu pludselig mener, at Luther er blevet ekstra interessant.
For mig ser det kun ud som om, at man har forsøgt at "tiltuske" sig ekstra bevillinger med den meget søgte begrundelse, at man vil fejre 500 års jubilæum for reformationen. - At fejre et jubilæum er ingen saglig begrundelse for at få øgede forskningsmidler.
Mvh. John
Del Link

Sv. Kirken burde da selv kunne indsamle 54 millioner

Lars Foldager, publiceret d.16/12 12:17 (for 5 mnd. siden)
Læs artiklen bag debatten her: Luther-forskning mangler penge op til jubilæum
John Nielsen skrev:
Hej Lars.
Vi kan da blive enige om at være uenige på spørgsmålet om Lutherforskningens...


Hej John

Vi er vist noget nær så tæt på at være enige, som to uenige mennesker kan blive om den samme sag. Måske skal vi bare ønske hinanden tillykke med at have fået præciseret vores respektive syn på sagen!
Del Link

flexblock

Få nyhederne i din indbakke

flexblock
splitblock
flexblock

flexblock
flexblock
splitblock
Er det ok, at andre end præster får adgang til prædikestolen i folkekirken?
 
flexblock
flexblock
splitblock
flexblock


flexblock

Nyhedsbrev

flexblock
flexblock

Prøv Kristeligt Dagblad gratis i 4 uger

Prøv os i 4 uger – gratis og uforpligtende

Billede af Kristeligt Dagblads avis
Persondatapolitik og cookies

Alt fra Kristeligt Dagblad

  1. k.dk​
  2. religion.dk​
  3. kristendom.dk​
  4. etik.dk​
  5. pilgrimsvandring.dk​
  6. bogbasen.dk​
  7. hjertedating.dk​
  8. foredragslisten.dk​
  9. eftertanke.dk​
  10. mindet.dk​
  11. kirku.dk​