Prøv Kristeligt Dagblad gratis i 4 uger


Send artiklen DEBAT: Biskop støtter klart brud på religionsfrihed til din ven.
Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

DEBAT: Biskop støtter klart brud på religionsfrihed

Det er urealistisk, at en dansk kirkeminister eller det danske folketing kan tvinge den katolske kirke til at ændre syn på ægteskabet, mener Jørn Arpe Munksgaard.

- GABRIEL BOUYS/Scanpix Denmark

Emneord for denne artikel

religionsfrihed | katolsk | biskop | homoseksuelle | ægteskab | kirkeminister
flexblock
10 debatindlæg Hold mig opdateret

At tvinge den katolske kirke til at ændre syn på ægteskabet vil være et klokkeklart brud på religionsfriheden, skriver Jørn Arpe Munksgaard

Biskop Kresten Drejergaard må jo mildest talt være totalt forrykt, når han sammen med blandt andre formanden for Ateistisk Selskab er af den opfattelse, at eksempelvis den katolske kirke som den universelle kirke og verdens største kristne religionssamfund af en dansk kirkeminister eller et dansk folketing vil kunne tvinges til at ændre noget så fundamentalt som kirkens opfattelse af ægteskabet som et sakramente, der binder mand og kvinde sammen.

LÆS OGSÅ: Trossamfund siger nej til homoseksuelle vielser

Et sådant forsøg vil efter min bedste formening være et klokkeklart brud på religionsfriheden, idet man jo netop fra statens side mener sig berettiget til at øve hals- og håndsret over et – som det så nobelt udtrykkes i Grundloven – ”fra folkekirken afvigende trossamfund”.

Der vil jo ganske enkelt være tale om, at den danske stat mener sig berettiget til at diktere, ændre og fortolke grundlæggende elementer i den katolske kirkes teologi. Med andre ord fratager man et lovligt trossamfund den frie ret til at definere og tolke det, der udgør trossamfundets selvforståelse.

Annonce
Derfor har advokat Tyge Trier da også fuldstændig ret, når han netop som menneskerettighedsekspert udtaler, at staten skal holde fingrene væk fra de anerkendte og godkendte trossamfund, da det er helt op til dem selv at afgøre, hvordan de vil stille sig til en eventuel mulighed for at foretage vielse af homoseksuelle.

For folkekirken ser det imidlertid helt anderledes ud, idet staten naturligvis har lov til at diktere, hvad der skal ske og være gældende i statens eget religionsvæsen. Ønsker man ikke dette, er der kun én mulighed: Adskil kirke og stat!

Jørn Arpe Munksgaard,

cand.mag., Rosenvænget 26, Rødekro

Mere debat side 23

FACEBOOK: Bliv ven med Kristeligt Dagblad

Hold mig opdateret

Trådet overblik  |  Fladt overblik

DEBAT: Biskop støtter klart brud på religionsfrihed

Tænk nu efter, publiceret d.16/12 21:03 (for 5 mnd. siden)
Læs artiklen bag debatten her: DEBAT: Biskop støtter klart brud på religionsfrihed
Biskop Kresten Drejergaard


Selve det at en Biskop tænker som en ateist, som man her læser, siger vist alt om, hvilket fundament Biskoppen befinder sig på.

Hvor er det skuffende at en Kirkens repræsentant (biskoppen) mere syntes at repræsentere det ugudelige dybest set

Min tro støttes og opbygges af personligt troende præster, men kan forringes af at høre på Biskopper der nærmest minder mig og Guds fjendtlighed.

Det kirken har hårdt brug for - er troende præster der har en afsmittende tro, noget der kan drage mennesker til Gud.

Undskyld men nogle af kirkens folk, lever ikke efter evangeliet,
Jesus sagde noget om, "hvor mange troende er der mon, når jeg kommer tilbage ?"
citeret efter hukommelsen....
Del Link

Biskop støtter klart religionsfriheden

ChristianF, publiceret d.16/12 22:05 (for 5 mnd. siden)
Læs artiklen bag debatten her: DEBAT: Biskop støtter klart brud på religionsfrihed
Jørn dog! Sikke noget ophøjet vås:) Selvfølgelig støtter biskop Kresten Drejergaard religionsfriheden!

Samtidig går biskop Drejergaard naturligvis ind for at vi behandler vores medmennesker kristeligt.

Dvs. som trossamfund må man ikke begå vold på ens medlemmer, begå voldtægt på ens medlemmer, lægge etniske eller seksuelle minoriteter for had eller behandle dem groft diskriminerende.
Del Link

Sv. Biskop støtter klart religionsfriheden

Tænk nu efter, publiceret d.16/12 22:53 (for 5 mnd. siden)
Læs artiklen bag debatten her: DEBAT: Biskop støtter klart brud på religionsfrihed
Jørn dog! Sikke noget ophøjet vås:) Selvfølgelig støtter biskop Kresten Drejergaard religionsfriheden!


Her har jeg faktisk mere tillid til hvad Jørn siger.
så desværre er det nok ikke noget vås, det er ikke engang ham selv der forsvarer sig....
Del Link

Sv. Biskop støtter klart religionsfriheden

ChristianF, publiceret d.16/12 23:04 (for 5 mnd. siden)
Læs artiklen bag debatten her: DEBAT: Biskop støtter klart brud på religionsfrihed
Prøv med et argument
Del Link

DEBAT: Biskop støtter klart brud på religionsfrihed

Claus Midjord, publiceret d.17/12 15:33 (for 5 mnd. siden)
Læs artiklen bag debatten her: DEBAT: Biskop støtter klart brud på religionsfrihed
Selvfølgelig skal den katolske kirke selv kunne bestemme, om man vil vie homoseksuelle, ligesom man selv bestemmer, om man vil vie fraskilte. Den samme selvfølgelige ret burde ethvert trossamfund have, herunder folkekirken. Men det vil kirkeministeren og det politiske flertal på Christiansborg ikke respektere. Man vil tvinge folkekirken til at indføre homobrylupper, uagtet at det er i lodret strid med bibelens ord.

Hvad siger folkekirkens biskopper så til det? Tja, ingen kan tjene to herrer, men det gør Drejergaard og flere andre biskopper for så vidt heller ikke. De har valgt side – til fordel for kirkeministeren, det politiske flertal og den almindelige mening. Det er måske heller ikke så underligt, at det er til den side valget er faldet ud. Det er trods alt skatteborgerne, der betaler deres lønninger, pensioner og de lune præsteboliger, og derfor mener man åbenbart, at det også er folkeflertallet, der skal bestemme, hvad der er ret kristendom.

For folkekirken vil det være skæbnesvangert, hvis man giver efter for det politiske pres. I luthersk kristendom har vi det dobbelte regimente – det åndelige og det verdslige. Vi holder politik og religion adskilt. Folkekirken blander sig ikke i politik, men til gengæld blander de politiske magthavere sig heller ikke i folkekirkens forhold, når det gælder lærermæssige spørgsmål. Det er denne sondring, man ophæver, og resultatet er, at får et totalitært samfund, hvor det er de politiske magthavere, der skal diktere, hvad folkekirken (og åbenbart også andre trossamfund) anser for den sande og rette lære.

Som situationen er trukket op, vil jeg anbefale biskopperne at gøre to ting:

1. Afskaf kirkebryllupper i folkekirken. Hvis borgerne vil giftes må de gå på rådhuset. Dermed stilles alle lige uanset seksuel orientering. Fra et teologisk synspunkt er det helt uproblematisk at afskaffe kirkebryllupper, eftersom ægteskabet ikke er et sakramente i luthersk kristendom.

2. Dernæst skal man meddele kirkeministeren, at man ønsker en ny ordning for folkekirken. Sagen om homobrylupper har, sammen med flere andre sager vist, at de politiske magthavere ikke respekterer folkekirken, og derfor må vi have en ny ordning, der selvstændiggør kirken over for Folketing og kirkeminister.
Del Link

Sv. DEBAT: Biskop støtter klart brud på religionsfrihed

Jørgen Christensen, publiceret d.17/12 18:41 (for 5 mnd. siden)
Læs artiklen bag debatten her: DEBAT: Biskop støtter klart brud på religionsfrihed
Claus Midjord skrev:
Selvfølgelig skal den katolske kirke selv kunne bestemme, om man vil vie homoseksuelle, ligesom...


Ganske enig. Problemet synes at være (for mig at se) at vi lever i et floskelregime, så derfor har dette - da det kun er selvforestilingsmæssigt med grundlag (hverken videnskabeligt endsige logisk) i virkeligheden - en hele tiden selvpålagt opgave med at OPFINDE sit eget eksistengrundlag.

Netop et sådant regime bliver regelmæssigt aggressivt og voldeligt! Når argumenterne er udtømte skal der fgm slåsses og dræbes og undertrykkes! Dem, der ikke ville adlyde den sidste floskel må elimineres eller uskadeliggøres!!!

Ja sikken heroisme og retsbevidsthed og hensyn til svage, der trives i den virkelighed! For ikke at tale om tolerance...
Del Link

Sv. DEBAT: Biskop støtter klart brud på religionsfrihed

John Nielsen, publiceret d.17/12 20:51 (for 5 mnd. siden)
Læs artiklen bag debatten her: DEBAT: Biskop støtter klart brud på religionsfrihed
Claus Midjord skrev:
Dernæst skal man meddele kirkeministeren, at man ønsker en ny ordning for folkekirken. Sagen om homobrylupper har, sammen med flere andre sager vist, at de politiske magthavere ikke respekterer folkekirken, og derfor må vi have en ny ordning, der selvstændiggør kirken over for Folketing og kirkeminister.

Som ikke folkekirkemedlem kan jeg kun støtte Claus i forslaget om at selvstændiggøre folkekirken.
Jeg håber også, at han og andre, der ønsker selvstændiggørelse, vil tage skridtet fuldt ud og selv klare aflønning af præster og bisper uden finansiel støtte fra staten, som jo også indbefatter 20 % ikke folkekirkemedlemmer.
Til gengæld skal folkekirken så selvfølgelig fritages for registrering af nyfødte og anden civilregistrering.
Del Link

Folkekirken er en krænkelse af religionsfriheden

Keld Jensen, publiceret d.17/12 21:05 (for 5 mnd. siden)
Læs artiklen bag debatten her: DEBAT: Biskop støtter klart brud på religionsfrihed
Folkekirken har generelt lidt for travlt med at pådutte os fundamentalister troen på de 2 regimenter og og ideen om et sekulært samfund.

Et eks på, hvor groft det er:

I min frikirke er troen på det universale menneske, og læren om Kærligheden, Sandheden og Livet, herunder det livsvelsignede ægteskab mellem mand og kvinde, det etiske fundamentale grundlag for min livsvidenskab / lægevidenskab:

http://www.anthropos-ecclesia.org/

Vi har altså ikke grundlag for, og jeg gentager og understreger, at vi har absolut ikke grundlag for at have en fælles lægevidenskab, og det er en ekstrem grov krænkelse af min religionsfrihed, at jeg skal påduttes at dele videnskab med en multinational medicinal industri, der arbejder på baggrund af et andet religiøst/etisk fundament.

At flertallet af den danske befolkning, og da især alle ateisterne, er for dårligt uddannet til at kunne forstå, at anstændig videnskab forudsætter et solidt etisk fundamentalt grundlag, det er dybt beklageligt.
Del Link

DEBAT: Biskop støtter klart brud på religionsfrihed

Claus Midjord, publiceret d.17/12 22:01 (for 5 mnd. siden)
Læs artiklen bag debatten her: DEBAT: Biskop støtter klart brud på religionsfrihed
Jeg er helt enig med John Nielsen i, at en selvstændiggørelse af folkekirken må indebærer, at lønninger til præster og bisper, afholdes af folkekirkens medlemmer. Det er måske det vigtigste element i kirkens frigørelse fra staten. Så længe præster og bisper er embedsmænd, der aflønnes af staten, så vil det også være staten man adlyder,anset om man bliver pålagt at indføre ritualer som strider med bibelens ordlyd.

Civilregistreringen kan overlades til kommunerne - det gør man allerede i Sønderjylland, og det er sønderjyderne hverken blevet mere eller mindre kristne af.
Del Link

Sv. DEBAT: Biskop støtter klart brud på religionsfrihed

søren jessen, publiceret d.17/12 23:19 (for 5 mnd. siden)
Læs artiklen bag debatten her: DEBAT: Biskop støtter klart brud på religionsfrihed
Claus Midjord skrev:
Jeg er helt enig med John Nielsen i, at en selvstændiggørelse af folkekirken må indebærer, at...


Det ideelle ville være, at udgifter til religiøs forkyndelse af enhver art ( lønninger til kirkens ansatte) blev afholdt af medlemmerne, mens bevarelse af kulturarv ( vedligeholdelse ar kirker) blev afholdt af staten.
I dag er det omvendt.
Del Link

flexblock

Få nyhederne i din indbakke

flexblock
splitblock

flexblock
flexblock
splitblock
Er det ok, at andre end præster får adgang til prædikestolen i folkekirken?
 
flexblock
flexblock
splitblock
flexblock


flexblock

Nyhedsbrev

flexblock
flexblock

Prøv Kristeligt Dagblad gratis i 4 uger

Prøv os i 4 uger – gratis og uforpligtende

Billede af Kristeligt Dagblads avis
Persondatapolitik og cookies

Alt fra Kristeligt Dagblad

  1. k.dk​
  2. religion.dk​
  3. kristendom.dk​
  4. etik.dk​
  5. pilgrimsvandring.dk​
  6. bogbasen.dk​
  7. hjertedating.dk​
  8. foredragslisten.dk​
  9. eftertanke.dk​
  10. mindet.dk​
  11. kirku.dk​