Prøv Kristeligt Dagblad gratis i 4 uger


Send artiklen Mobning eller fair kritik: Var Thornings nytårstale virkelig så dårlig? til din ven.
Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Mobning eller fair kritik: Var Thornings nytårstale virkelig så dårlig?

Er kritikken af statsminister Helle Thorning Schmidt løbet over i ren mobning? Det mener professor og kommentator på Kristeligt Dagblad Niels Gunder Hansen. Hvad mener andre eksperter? (Foto: Gæsterne ankommer søndag 1. januar 2012 til det traditionelle Nytårstaffel på Amalienborg) -

- Jeppe Michael Jensen/Scanpix Denmark

9 debatindlæg Hold mig opdateret

MED AFSTEMNING En mobbeekspert, en tidligere politiker, en kommentator og en medieekspert forholder sig til pressens og kommentatorernes behandling af statsministeren efter hendes nytårstale

Er kritikken af Helle Thorning-Schmidts nytårstale endt med usaglig mobning?
 
 
 
Var årets nytårstale virkelig så dårlig, som de fleste kommentatorer har dømt den til, eller er der tale om endnu et eksempel på en stigende og uhensigtsmæssig tendens til politisk voksenmobning? Professor Nils Gunder Hansen fra Syddansk Universitet slog i gårsdagens avis til lyd for det sidste. Vi har spurgt en mobbeekspert, en tidligere politiker, en kommentator og en medieekspert

LÆS OGSÅ: Dansk politik er blevet mobning fra morgen til aften

Mobning nej, chikane ja
Helle Rabøl Hansen, mobbeekspert ved Institut for Uddannelse og Pædagogik (DPU):

”Jeg vil ikke kalde det for voksenmobning, for egentlig mobning sker i sammenhænge, hvor der er formelt social tilknytningsforhold mellem deltagerne såsom en skoleklasse og i kollegagrupper. Men jeg vil gerne kalde både kritikken af nytårstalen, latterliggørelsen af Villy Søvndals engelskkundskaber og hele sagen om Lene Espersens ferie for eksempler på systematisk politikerchikane. Det er chikane, fordi man i den grad går efter personen mere end sagen, og hvor der i direkte som i overført betydning bliver rodet i skraldespande.”

Er den form for chikane blevet mere udbredt?


Annonce
”Ja, det mener jeg klart, den er. Der sket et værdighedsskred i mediernes dækning af politikere som personer. Det kan være en afsmitning fra amerikanske valgmedienormer, som jo har et særligt moralsk-puritansk tilsnit.”


Medierne går mere efter personer

Christian Mejdahl (V), tidligere formand for Folketinget og MF 1987-2007:

”Klummeskriveren har ret i, at medierne i højere grad går efter personer end tidligere. Det er mere og mere almindeligt, at pressen sætter spotlys på det, politikeren gør, fremfor på den politik, der føres. Men jeg opfatter nu ikke kritikken af Helle Thorning-Schmidts nytårstale som et angreb på selve talen. Kritikerne havde forventet, at statsministeren kom med nogle bud på løsninger af samfundets problemer. Men der har været en række andre sager som for eksempel Lars Løkke Rasmussens (V) bilagssag og Lene Espersens (K) ferierejse under mødet i Arktisk Råd, hvor pressen hænger sig for længe i mindre detaljer. Det skygger for debatten af den egentlige politik og kan opleves som mobning af dem, det går ud over.”

Er den tendens blevet mere udbredt?

”Ja, udviklingen accelererer, fordi der er flere kommentatorer og medier end nogensinde. Det er en tendens i tiden, som jeg helst ville have været foruden, men jeg tror ikke, det er muligt at ændre udviklingen.”


Sagen er, at statsministeren holdt en dårlig tale

Hans Engell, kommentator og tidligere konservativ minister:

”Det er noget forrygende sludder. Uanset om det er Dansk Industri, fagforeninger eller medier, så er der ikke nogen, som koordinerer deres mening om nytårstalen. Det er klart, at forventningerne til nytårstalen i år handlede om, at Helle Thorning-Schmidt efter det dårligste socialdemokratiske valg i 100 år og en kompliceret regeringsdannelse skulle løfte regeringens projekt. Sagen er, at statsministeren leverede en dårlig tale. Der er ikke tale om fælles mobning. På samme måde som udenrigsminister Villy Søvndal (SF) ikke har styr på sit parti, så lider Helle Thorning-Schmidt (S) under, at hendes projekt ikke er lykkedes. Der skal være en balance i bedømmelsen af politik. I et langt forløb under valgkampen var der få, som havde så lidt modspil som Helle Thorning-Schmidt (S). Pressen var nok for ukritisk.”

Er der blevet mere mobning af politikere de senere år?


”Tonen er blevet skarpere i medierne og internt blandt politikere. Det skyldes, at personerne fylder mere, fordi ideologien er gledet i baggrunden.”


Kommentatorer ensretter vores holdninger

Mark Ørsten, lektor i journalistik på Roskilde Universitet:

”Nils Gunder Hansen har en pointe så langt, at når kommentatorer mener noget, så mener de typisk det samme. Alle er negative over for SF, ingen siger noget dårligt om De Radikale. Alle rakker nytårstalen ned. Der er en stærk lemmingeeffekt, som har gjort dækningen af nytårstalen meget unuanceret. At kalde det mobning passer dog bedre på kritikken af Villy Søvndals engelsk, fordi kritikken af nytårstalen udelukkende går på indholdet, ikke formen.

Er lemmingeeffekten blevet værre de senere år?


”Ja, helt klart. De mest brugte kommentatorer er ikke længere kun på ét medie, men breder sig til mange, så når eksempelvis Hans Engell og Henrik Qvortrup kritiserer nytårstalen, så bliver den holdning enormt eksponeret og skygger for andre vinkler på emnet. På den måde er udviklingen med til at ensrette vores forestilling om, hvad der er godt eller skidt, rigtigt eller forkert. Og det er selvfølgelig stærkt problematisk. Kommentatorernes rolle er netop det modsatte: At brede en dagsorden ud.

FACEBOOK: Bliv ven med Kristeligt Dagblad

Hold mig opdateret

Trådet overblik  |  Fladt overblik

taler med vision

Egon Lausen, publiceret d.05/01 12:36 (for 5 mnd. siden)
Læs artiklen bag debatten her: Mobning eller fair kritik: Var Thornings nytårstale virkelig så dårlig?
Der var engang en amerikaner der holdt en tale med temaet: Jeg har en drøm! .. og mange år efter en anden amerikaner der holdt en tale med tremaet: Jes we can!. Så det kan godt lade sig gøre at sige andet end skræmmebilleder og økonomisnak. Men man skal jo turde!!!
Del Link

Kritikerne havde forventet, statsministeren kom med bud på løsninger af samfundets problemer.

erik, publiceret d.05/01 12:47 (for 5 mnd. siden)
Læs artiklen bag debatten her: Mobning eller fair kritik: Var Thornings nytårstale virkelig så dårlig?
Jo, men det er vist første gang, at en nybagt statsminister har så mange "fnidder-sager" i skuffen. - Fra egen skattetænkning (som ikke er ulovlig, men for en socialdemokrat moralsk forkastelig),
har godt nok degraderet, men beholdt et parti- og folketingsmedlem, der jævnligt har sms'et med en organiseret kriminel,
samt ikke mindst en tilsyneladende uendelig liste af løftebrud.

Her er der tale om en presset person, og derfor kan man vel ikke forvente andet end en "det-går-sgu-nok,hvis-vi-tager-os-sammen"-tale.
Del Link

Mobning eller fair kritik: Var Thornings nytårstale virkelig så dårlig?

britt, publiceret d.05/01 14:11 (for 5 mnd. siden)
Læs artiklen bag debatten her: Mobning eller fair kritik: Var Thornings nytårstale virkelig så dårlig?
En politiker (fra V selvfølgelig), den allestedsnærværende brovtende tidligere konservative minister (hov! hvorfor var det lige han blev eks-minister?) Hans Engell, og så mangler vi bare en repræsentant fra den liberale tænketank Cepos. Nå ja! For et syns skyld kan man da bruge et par uskyldige fagfolk i dette ærinde, og Cepos er jo repræsenteret andetsteds i dagens avis.
Del Link

Overværede ikke selve talen

Jørgen Christensen, publiceret d.05/01 18:38 (for 5 mnd. siden)
Læs artiklen bag debatten her: Mobning eller fair kritik: Var Thornings nytårstale virkelig så dårlig?
på tv. Efter sædvanlig standard synes den på ingen måde at have været ringere end forgængernes, skal man stole på referenterne.

Hvad man kunne sagne hos en statsleder var at fremhæve nogle væsentlige problemer, og så pege på hvordan man kan tackle dem, og hvordan man så evt. selv vil tackle dem.

Det er vist lysende klart, at der er en vesterlandsk monetær krise. EU og USA. Her kunne man jo f.eks. have peget på den foretrukken dansk reaktion: forsigtighed, besparelser, nedskæringer af offentlige udgifter, renteforhøjelse. Man kunne også - lidt idiotisk - have peget på et forsøg på at BLUFFE sig ud af problemerne: ekstremt lav rente, igangsætning af projekter for udenlandslånte penge (håbende det virkede først her, så vi også kom ud af vor gæld førend de andre fik løst deres og kom ud af deres gæld.) Traditionelt har venstrefløjen holdt sig til fup-og-svindelløsningen. De andre stort set det samme.

Det eneste rigtige må være at henvende sig til voksne og modne mennesker. Forklare problemerne. Angive mulighederne, og foreslå den rigtige vej. Her synes mig hverken højre eller venstre at være modne parter.

Jeg er ikke enig i din kritiske syn på CEPOS. I det mindste har den grundige bog "Velstandens kilder" udgivet af dem (forfattet af David Gress) bestemt ikke været hverken overfladisk eller fordrejende. Det er da der, vi skal hen med vores styreform! Henvendende sig til voksne mennesker, velovervejet, forsigtigt og meningsfuldt!

Der findes ingen eksistensberettigelse for et socialt system, hvis ikke det netop er mere voksent end gennemsnittet. Tænk over det, og skæld mig gerne ud, hvis jeg er galt afmarcheret!
Del Link

Mobning eller fair kritik: Var Thornings nytårstale virkelig så dårlig?

britt, publiceret d.05/01 19:11 (for 5 mnd. siden)
Læs artiklen bag debatten her: Mobning eller fair kritik: Var Thornings nytårstale virkelig så dårlig?
Nej! Jeg vil ikke skælde dig ud Jørgen. Jeg læser (næsten altid) dine indlæg, og er på nogle områder enig med dig, men slet ikke alle. Noget af det, du skriver forstår jeg ikke rigtigt, men du er i hvert fald ikke tilfreds med vort demokrati. Det er gået op for mig. Jeg er helt på linje med dig, hvad angår vore militære aktioner i udlandet.
Jeg kan ret godt lide hr. Gress. Han er virkelig begavet, men også lidt skør, som meget intelligente mennesker ofte er. Jeg har en stor aversion mod liberalisme. Synes absolut ikke, der er kommet noget godt ud af DET politiske system. Det er ikke blot tesen om, at enhver er sin egen lykkes smed, det er også det med markedet, der regulerer sig selv. Med al ønskelig tydelighed har det nok vist sig at være helt forkert.
I bund og grund er jeg socialist - i den bløde form - så derfor har jeg altid stemt på SF. Jeg er i høj grad kristen, og det med at tage fra de rige og give til de fattige tiltaler mig i høj grad femfor det omvendte, som vi har set de seneste år i Danmark - ja i hele verden. Jeg har heller ikke set nogle liberalister eller borgerlige have nogen som helst interesse i at tage vare på Guds skaberværk. Se blot hvor vi er havnet! Miljøet er svinet til, klimaet går amok, skønt mennesker med god vilje og stor indsigt i mange år har råbt vagt i gevær, og disse mennesker har bestemt ikke hørt til i den borgerlige fløj. Det generer mig meget, at kristne i USA mener, man bør være politisk højredrejet som kristen, for som de dog ter sig. Herhjemme har vi et kristent politisk parti, som er yderst godt og fornuftigt og (vistnok) relativt uafhængig af politisk farve.
Henvende sig til voksne og modne mennesker med forslag osv! Ja, det ville da være dejligt. Desværre ser det ikke ud til, at politikerne anser os vælgere som værende voksne eller modne. Har de mon ret? Eller er det bare det, at de ikke selv er nogen af delene eller bare ikke har nogle lødige forslag til løsning af de overvældende problemer vi står i på alle områder?
Mon du har læst Vaclav Havels bidrag til løsninger på verdens problemer i kronikken den 20.12 11? Var der dog blot en håndfuld af hans slags - forudsat de kunne få ørenlyd i hylekoret, som har domineret alting i alt for mange år.
Del Link

Mobning eller fair kritik: Var Thornings nytårstale virkelig så dårlig?

Martin Mørch, publiceret d.05/01 23:35 (for 5 mnd. siden)
Læs artiklen bag debatten her: Mobning eller fair kritik: Var Thornings nytårstale virkelig så dårlig?
Hendes tale var ikke værre, en dem vi har hørt de sidste mange år.Kritikken virker som et element i den mur af mistillid som de borgerlige partier og deres medier har kørt på med siden valget. Det har været mere gold, hadsk og peronfixeret end vi nogensinde tidligere har oplevet.(nej jeg er ikke medlem af noen af regeringspartierne) Og det bliver stadig mere tydeligt hvor tæt båndene er mellem de såkaldte "kommentatorer"og strategerne i Venstre(og DF). samme argumentation, helt ned til detaljer i sprogbrugen. Det er rigtig, at der kunne være flere konkrete bud. Men konkrete bud som Lars Lykkes efterlønsfelttog, ja så foretrækker jeg den mere udflydenede.
Del Link

TV2 News ER SKYLD I LEMMING-EEFFEKTEN !!!

annasøs, publiceret d.06/01 11:12 (for 5 mnd. siden)
Læs artiklen bag debatten her: Mobning eller fair kritik: Var Thornings nytårstale virkelig så dårlig?
-FOR ALLE LØBER JO EFTER TV2 News !!
Ja, det er mit bud på den overordentlige skadelig udvikling vi ser lige nu. Den nye regering BLIVER JO NÆRMEST MOPPET og en masse hurtige overskrifter slår forkerte kendsgerninger fast. Thornings tale var jo ikke kun dårlig og fik ikke kun hård kritik, Søvndal taler udmærket engelsk udover enkelte fejl, og den nye regering har ikke begået løftebrud efter løftebrud, for S og SF fremsatte DERES bud, ikke sammen med Radikale og Enhedslisten! Nu er regeringen så blevet en bredere og politikken kan derfor ikke bare kopieres fra S,SF's plan inden valget. Jamen, det er jo indlysende og alligevel ser vi meget dumme udtalelser fra journalisters side, der uheldigvis helt ukritisk og helt subjektivt bliver vand på oppositionens mølle.
Jeg har ikke TV2 News og kan næsten ikke tåle at se det, når jeg 'kommer forbi'. Men jeg kan mærke virkningen af deres udsendelser dagen igennem, for det billede de viser af tingene gives kritikløst videre uden jeg kan finde argumenter for det nogen steder. Det er bare hurtige udtalelser i overfladiske overskrifter, som sendes videre ud i de andre medier. DR evner desværre ikke (endnu) at dæmme op for denne skadelige 'nyhedsstrøm'(=lemminge-effekt) fra TV2 News.

De politiske kommentatorer SKADER stort set alle landet og er DIREKTE årsager til politiker-'leden'... De siger jo det samme allesamme, desværre også dem fra Politiken.
Efter min bedste mening og overbevisning, ligger årsagen hos dem, det er jo dem der piller politikken fra hinanden og kun taler om personlige ambitioner hos politikerne, om ministerbiler, magt, er kyniske og taler om kynisme, om taktik....
Mvh Anna Sørensen, Esbjerg (meget bekymret borger...)
Del Link

Skuffede forventninger - igen, igen

Lars J. Helbo, publiceret d.06/01 11:20 (for 5 mnd. siden)
Læs artiklen bag debatten her: Mobning eller fair kritik: Var Thornings nytårstale virkelig så dårlig?
Problemet var jo ikke det, hun sagde. Problemet var det hun heller ikke fik sagt denne gang.

Hvornår kommer det, projektet, visionen? Kommer det nogensinde? Eller findes det måske slet ikke?
Del Link

Sv. TV2 News ER SKYLD I LEMMING-EEFFEKTEN !!!

Mads, publiceret d.06/01 11:30 (for 5 mnd. siden)
Læs artiklen bag debatten her: Mobning eller fair kritik: Var Thornings nytårstale virkelig så dårlig?
annasøs skrev:
-FOR ALLE LØBER JO EFTER TV2 News !!
Ja, det er mit bud på den overordentlige skadelig...


Jeg er helt enig... Mit indtryk er også at det faktisk er journalisterne, der har det største ansvar, hver gang de udlægger en bestemt historie. Det hører sammen med deres uddannelse - kritisk journalistik! Kritisk journalistik er fint nok i udsendelser som operation X, Kontant, Basta osv. men i almindelige nyhedsudsendelser bliver ALLE gæster og især magthaverne gjort til skurke. De får ALDRIG lov at tale politik, men skal hele tiden stå på mål for en masse usaglige spørgsmål fra en overkritisk journalist. På den måde bliver intet nogensinde godt nok, hvilket skaber en enorm negativ spiral. Det er dejligt at se at jeg ikke er den eneste, der har observeret denne tendens - det er squ på tide at journalisterne tager deres arbejde op til refleksion... nåååh nej, hvis de gør det bekræfter de bare hinanden i at de er befolkningens hellige vogtere der kun gør alting rigtigt i oplysningens navn - problemet er bare at de ikke ser, hvorledes og hvor negativt de udlægger alt.
Del Link

flexblock

Få nyhederne i din indbakke

flexblock
splitblock
flexblock

flexblock
flexblock
splitblock
Er det ok, at andre end præster får adgang til prædikestolen i folkekirken?
 
flexblock
flexblock
splitblock
flexblock


flexblock

Nyhedsbrev

flexblock
flexblock

Prøv Kristeligt Dagblad gratis i 4 uger

Prøv os i 4 uger – gratis og uforpligtende

Billede af Kristeligt Dagblads avis
Persondatapolitik og cookies

Alt fra Kristeligt Dagblad

  1. k.dk​
  2. religion.dk​
  3. kristendom.dk​
  4. etik.dk​
  5. pilgrimsvandring.dk​
  6. bogbasen.dk​
  7. hjertedating.dk​
  8. foredragslisten.dk​
  9. eftertanke.dk​
  10. mindet.dk​
  11. kirku.dk​