Prøv Kristeligt Dagblad gratis i 4 uger


Send artiklen Nye præster skal betales af kirkens egen kasse til din ven.
Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Nye præster skal betales af kirkens egen kasse

Fakta

Fakta

*faktabox*Folkekirkens præstestillinger

Antal præster betalt 40 procent af staten og...

Læs mere

Bloktilskud

En årlig økonomisk støtte fra staten til folkekirken, som ikke er øremærket til særlige formål....
Læs mere
flexblock
14 debatindlæg Hold mig opdateret

Kirkeministeren fastlåser med nyt lovforslag det nuværende antal præster på finansloven. Skal der oprettes flere præstestillinger, er det op til folkekirkens medlemmer selv at betale over kirkeskatten. Kritikere ser det som et skridt imod adskillelse af stat og kirke

Ordet historisk er snart slidt op i forbindelse med den nye kirkeminister Manu Sareen (R). Med endnu et nyt lovforslag vender ministeren igen op og ned på folkekirkens gamle traditioner.

Indtil i dag har det været en gylden regel, at Finansministeriet på årets finanslov bestemmer antallet af folkekirkens præster –og eventuelt sætter dem i vejret. Det er slut nu, for kirkeministeren foreslår at fastfryse de godt 1893 præstestillinger, som staten støtter med 40 procent af lønnen.
LÆS OGSÅ: Politikere om brugerbetaling: Kirken må få styr på sin økonomi

Samtidig skal det være muligt for folkekirken selv at oprette flere præstestillinger, hvis den ønsker det, og betale hele lønnen over kirkeskatten alene.

”Efter min mening er det et fornuftigt skridt i retning af en mere selvstændig folkekirke,” siger kirkeretsekspert Peter Christensen, som i Selskab for Kirkeret netop har været med til at formulere et forslag til en forfatning for folkekirken. Spørgsmålet om kirkeforfatning tages snart op i en kommission, som kirkeministeren vil nedsætte.

Annonce
”Med lovforslaget kommer kirken lidt ud af statens favntag ved, at den fremover selv skal betale for sine nye præstestillinger, uden det tidligere statstilskud. Det kunne godt være et led i regeringens ønske om at undersøge mulighederne for en mere selvstændig folkekirke i rammerne af en kirkeforfatning, for her spiller økonomisiden en vigtig rolle. En af mulighederne kunne nemlig være et bloktilskud fra staten til kirken i stedet for det øremærkede beløb til præsteløn og dermed kirkens forkyndelse, som vi har i dag,” siger Peter Christensen.

Til en fortolkning af ministerens lovforslag i retning af en lempelse af båndene mellem staten og folkekirken, siger regeringspartiet SF’s kirkeordfører, Pernille Vigsø Bagge:

”Sådan kan man sikkert godt udlægge teksten, men så vidt jeg er orienteret, er det ikke tanken bag forslaget. Der er mere tale om noget skatteteknik, som skal forenkle statens tilskud til folkekirken. Men får lovforslaget den utilsigtede virkning, at kirken bliver mere selvstændig i forhold til at finansiere sine præstestillinger, så gør det ikke mig noget. Men hele stat-kirke-spørgsmålet skal inden længe gennem et udredningsarbejde, og jeg er sikker på, at det kommer til forslag i retning af en mere selvstændig folkekirke. I forhold til økonomien vil det for mig være oplagt, at staten giver kirken en eller anden form for bloktilskud i stedet for at betale direkte til præstelønnen som i dag,” siger Pernille Vigsø Bagge.

Kirkeordfører Christian Langballe fra Dansk Folkeparti ser også tegningen til en mere selvstændig folkekirke i kirkeministerens forslag, men drager en helt anden konklusion.

”Det er en dårlig idé at fastlåse de præstestillinger, som staten forpligter sig til at give tilskud til. Der skal fortsat være mulighed for, at folkekirken kan få flere præstestillinger på finansloven, hvis der er behov for det. Forslaget er et signal om, at staten ikke ønsker at give flere penge til kirken og dermed første etape til et overordnet kirkeråd i folkekirken, som regeringen lægger op til med en forfatningskommission. Nu lægger man låg på statens udgifter til folkekirken og signalerer, at folkekirken skal til at klare sig selv og dermed en langsom adskillelse af stat og kirke,” siger Christian Langballe.

Venstres kirkeordfører, Flemming Damgaard Larsen, er også kritisk over for forslaget.

”Der kan meget nemt ligge et ønske om at skille stat og kirke, når folkekirken fremover selv skal betale for sine nye præstestillinger. Hvilke præstestillinger, staten skal yde tilskud til, skal ikke skrives ind i en lov, det er alt for firkantet. Jeg ser hellere, at staten lever op til sin forpligtelse til at understøtte folkekirken gennem en løbende dialog med kirken om et eventuelt behov for flere præstestillinger på finansloven,” siger Flemming Damgaard Larsen.

Præsteforeningen ser pragmatisk på ministerens lovforslag.

”Ministerens forslag giver en ny og åben situation, og den er der både fordele og ulemper ved,” siger formanden for Præsteforeningen, Per Bucholdt Andreasen.

”Når antallet af præstestillinger bliver låst fast i finansloven, så kan vi ikke længere finansiere nye stillinger ad den vej. Det har vi foretrukket indtil i dag, fordi det normalt har givet stabilitet. På den anden side bliver antallet af stillinger nu lovfæstet, samtidig med at det bliver en mulighed at etablere flere stillinger, som med forslaget fremover skal betales helt af kirkeskatten. Ulempen er, at antallet af disse stillinger vil kunne skæres ned eller sættes op, alt efter hvordan fællesfonden vælger at prioritere den kirkeskat, som betaler for stillingerne. Dermed kan økonomien omkring nogle af fremtidens præstestillinger blive noget mere usikker,” siger Per Bucholdt Andreasen.
Fortsættes på næste side »
Læs hele artiklen 1 | 2 | 3

FACEBOOK: Bliv ven med Kristeligt Dagblad

Hold mig opdateret

Trådet overblik  |  Fladt overblik

Lad folkekirken selv betale

Jørn Arpe, publiceret d.12/01 09:36 (for 5 mnd. siden)
Læs artiklen bag debatten her: Nye præster skal betales af kirkens egen kasse
Jeg tillader mig for hundredeogsyttende gang at stille et spørgsmål, som jeg endnu aldrig har fået blot antydningen af eller endsige da et plausibelt svar på: Hvorfor skal en demokratisk stat med religionsfrihed anno 2012 medfinansiere lønninger til forkyndere i et bestemt trossamfund??? Grundlovsfædrene havde med Grundlovens § 4 absolut ikke forestillet sig nogen form for økonomisk mellemværende mellem staten og folkekirken!!!

Er det statens opgave - som i enevældens tid - at drive religionsvæsen??? Toldvæsen, postvæsen og jernbanevæsen har man jo fra statens side allerede mere eller mindre skilt sig af med!!!
Del Link

Sv. Lad folkekirken selv betale

Andreas Christian Jensen, publiceret d.12/01 09:42 (for 5 mnd. siden)
Læs artiklen bag debatten her: Nye præster skal betales af kirkens egen kasse
Jørn Arpe skrev:
Er det statens opgave - som i enevældens tid - at drive religionsvæsen??? Toldvæsen, postvæsen og jernbanevæsen har man jo fra statens side allerede mere eller mindre skilt sig af med!!!


Ja! Når det vel at mærke er en fornuftig religion som den evangelisk-lutherske og ikke en pive-religion som den danske semi-sekulære rettighedskrævende foreningskatolske.
Del Link

Sv. Lad folkekirken selv betale

Jørn Arpe, publiceret d.12/01 09:50 (for 5 mnd. siden)
Læs artiklen bag debatten her: Nye præster skal betales af kirkens egen kasse
skriv citat her
Ja! Når det vel at mærke er en fornuftig religion som den evangelisk-lutherske og ikke en pive-religion som den danske semi-sekulære rettighedskrævende foreningskatolske.
Andreas Christian Jensen skrev:
Jørn Arpe skrev: Er det statens opgave - som i enevældens tid - at drive religionsvæsen???...


Skulle det forestille at være et velbegrundet eller endsige da plausibelt svar???
Del Link

Sv. Lad folkekirken selv betale

Jørn Arpe, publiceret d.12/01 09:54 (for 5 mnd. siden)
Læs artiklen bag debatten her: Nye præster skal betales af kirkens egen kasse
Ja! Når det vel at mærke er en fornuftig religion som den evangelisk-lutherske og ikke en pive-religion som den danske semi-sekulære rettighedskrævende foreningskatolske.


For god ordens skyld endnu engang:
Skulle det forestille at være et velbegrundet eller endsige da plausibelt svar???
Del Link

Sv. Lad folkekirken selv betale

Andreas Christian Jensen, publiceret d.12/01 10:02 (for 5 mnd. siden)
Læs artiklen bag debatten her: Nye præster skal betales af kirkens egen kasse
Jørn Arpe skrev:
For god ordens skyld endnu engang:
Skulle det forestille at være et velbegrundet eller endsige da plausibelt svar???


Næh, det påstod jeg vist heller ikke. Sagen er at der er givet mange svar, men da det alene er dig, som bedømmer om et svar er plausibelt, så kommer vi jo ikke sagen nærmere. Alle begrundelser har du forlængst fejet af bordet, ikke fordi de ikke var plausible, men fordi du ikke ville godtage dem.

Så er der jo kun tilbage at række tunge ad hinanden, og min tunge er da heldigvis længere end din...
Del Link

Sv. Lad folkekirken selv betale

Morten, publiceret d.12/01 13:10 (for 5 mnd. siden)
Læs artiklen bag debatten her: Nye præster skal betales af kirkens egen kasse
Jørn Arpe skrev:
Jeg tillader mig for hundredeogsyttende gang at stille et spørgsmål, som jeg endnu aldrig har...


En del af forklaringen er, at staten i begyndelsen af det 20. årh. inddrog folkekirkens præstegårdsjord og udstykkede det i husmandssteder. Før var afgrøderne fra præstegårdsjorden en del af præstens løn. Det ville staten så kompensere for ved at betale en del af præstelønningerne.

Man kan vel også spørge, hvorfor jeg skal betale til Det Kongelige Teater, når jeg ikke kommer der, og når de ofte repræsenterer en kultur, som jeg ikke synes om.
Del Link

Sv. Lad folkekirken selv betale

Jørn Arpe, publiceret d.12/01 14:36 (for 5 mnd. siden)
Læs artiklen bag debatten her: Nye præster skal betales af kirkens egen kasse
Morten skrev:
skriv citat her
Man kan vel også spørge, hvorfor jeg skal betale til Det Kongelige Teater, når jeg ikke kommer der, og når de ofte repræsenterer en kultur, som jeg ikke synes om.

At betale til fx Det Kongelige Teater, DSB og motorveje kan overhovedet ikke sammenlignes med finansiering af forkyndelsen i et trossamfund, eftersom Danmark med sin underskrift på diverse internationale konventioner har accepteret, at samvittighedsspørgsmål vægtes højere og dermed rangerer på et højere niveau end fx motorveje!

Hvad angår inddragelsen af præstegårdsjordene o. 1920, var der vel ingen, der havde forestillet sig, at dette skulle være ensbetydende med en blancocheck fra statens side gældende i al evighed? I så tilfælde må det da også være berettiget med en kompensation til Den Katolske Kirke for inddragelsen i 1536 af dennes ejendomme, jordbesiddelser m.m.
Del Link

Sv. Lad folkekirken selv betale

Andreas Christian Jensen, publiceret d.12/01 15:56 (for 5 mnd. siden)
Læs artiklen bag debatten her: Nye præster skal betales af kirkens egen kasse
Jørn Arpe skrev:
I så tilfælde må det da også være berettiget med en kompensation til Den Katolske Kirke for inddragelsen i 1536 af dennes ejendomme, jordbesiddelser m.m.


Det var konfiskation - og kun af bispegårdene og klostrene, og de blev konfiskeret af kronen. Præstejordene forblev på præstehænder - nu dog ægte præster.
Del Link

Sv. Lad folkekirken selv betale

Morten, publiceret d.12/01 16:02 (for 5 mnd. siden)
Læs artiklen bag debatten her: Nye præster skal betales af kirkens egen kasse
Jørn Arpe skrev:
I så tilfælde må det da også være berettiget med en kompensation til Den Katolske Kirke for inddragelsen i 1536 af dennes ejendomme, jordbesiddelser m.m.


Ja, det var vel ikke urimeligt.

I øvrigt nævnte jeg ikke motorveje og jernbaner, men noget, der finansieres gennem kulturministeriet, fordi disse institutioner ofte formidler en kultur, der er alternativ til den, kirken i århundreder har formidlet. Det var da groft, da jeg for år tilbage kunne komme til at finansiere Jens Jørgen Thorsens Jesusfilm, som jeg fandt usmagelig.
Del Link

Nye præster skal betales af kirkens egen kasse

Renato, publiceret d.12/01 20:19 (for 5 mnd. siden)
Læs artiklen bag debatten her: Nye præster skal betales af kirkens egen kasse
TIL JØRN ARPE:

DU FÅR INTET SVAR PÅ DIT SPØRGSMÅL. DET STØDER SIMPELTHEN PÅ FOR MEGEN INERTI 0G SELVGODHED HOS DE FRELSTE.

(MED MINDRE DU KAN ANSÉ ACJENSENS UDTALELSE OM "FORNUFTIG" RELIGION SOM SVAR.)

STATSKIRKENS OG MONARKIETS MAGT OVER SINDENE, - OG DET ER JO TO SIDER AF SAMME SAG - ER FOR OVERVÆLDENDE, OG DER ER ALT FOR MANGE, DER TJENER PÅ DE TO MAGTER.

AT KD ER EN FIN AVIS, OG AT DER ER MASSER AF ORDENTLIGE PRÆSTER OG PRÆSTINDER I STATSKIRKEN, ÆNDRER INTET PÅ DET FAKTUM, AT BEGGE MAGTER ER
TOTALT UDEMOKRATISKE. MEN, INDTIL VIDERE, ET NØDVENDIGT INSTRUMENT FOR DE HERSKENDE KLASSER.

OG SELVKLART: INGEN AF MAGTERNE HAR INTERESSE I AT OPLYSE ORDENTLIGT OM
DE TIL MAGTUDØVELSEN NØDVENDIGE UDGIFTER.

JEG TROR, AT DE FLESTE BORGERE STADIG IKKE VED, HVAD STATSKIRKEN OG MONARKIET
REELT KOSTER.

EJ HELLER - ISÆR I DENNE SAMMENHÆNG - HVAD DET KOSTER IKKE-STATSKIRKETILHÆNGERE, AT VI SLÆBER RUNDT PÅ DISSE UHYRLIGHEDER.

NÅ, SÅ FIK DU ET SVAR ALLIGEVEL, LAD OS NU SE, OM NOGEN GIDER FALDE OVER MIG.
Del Link
Mere:   1 | 2   Næste


flexblock

Få nyhederne i din indbakke

flexblock
splitblock
flexblock

flexblock
Er det ok, at andre end præster får adgang til prædikestolen i folkekirken?
 
flexblock
flexblock
splitblock
flexblock


flexblock

Nyhedsbrev

flexblock
flexblock

Prøv Kristeligt Dagblad gratis i 4 uger

Prøv os i 4 uger – gratis og uforpligtende

Billede af Kristeligt Dagblads avis
Persondatapolitik og cookies

Alt fra Kristeligt Dagblad

  1. k.dk​
  2. religion.dk​
  3. kristendom.dk​
  4. etik.dk​
  5. pilgrimsvandring.dk​
  6. bogbasen.dk​
  7. hjertedating.dk​
  8. foredragslisten.dk​
  9. eftertanke.dk​
  10. mindet.dk​
  11. kirku.dk​