Prøv Kristeligt Dagblad gratis i 4 uger


Send artiklen Pia Kjærsgaard: Drop tolerancen over for islamister til din ven.
Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Pia Kjærsgaard: Drop tolerancen over for islamister

Fri mig for den evindelige citeren af "Jeg er uenig i, hvad du siger, men vil til min død forsvare din ret til at udtrykke det", skriver Pia Kjærsgaard.

- Leif Tuxen.

Emneord for denne artikel

frihed | islamister | Kjærsgaard | dilemma | nazismen | nultolerance | kommunismen
flexblock
51 debatindlæg Hold mig opdateret

Islamismen er vores samtids svøbe, som nazismen og kommunismen var det engang. Jeg ser ikke noget dilemma i nultolerance over for islamister, skriver formand for Dansk Folkeparti, Pia Kjærsgaard

At både det tyske folk og de herskende klasser, hvis man kan kalde universiteter, forskere, ånds- og kulturlivet det, tolererede Hitler og hans nationalsocialisme i 1930’erne, førte til et af historiens største folkemord og den værste krig nogensinde. Det var fejlanbragt tolerance.

LÆS OGSÅ
: Tolerance er ikke ubetinget godt

Det er en vedkommende og uhyggeligt aktuel debat om tolerance, der udspiller sig her i Kristeligt Dagblad i disse dage. Vedkommende, fordi tolerance, som Det Etiske Råds Lene Kattrup rigtigt peger på i avisen mandag, på et tidspunkt stiller os alle i personlige og politiske dilemmaer. Uhyggeligt aktuel, fordi vi i Mellemøsten nu ser de gryende følger af det såkaldte arabiske forår: Islamister og ekstremister kommer til magten med demokratiets midler: frie valg. Uden direkte sammenligning i øvrigt: Det gjorde Hitlers nazister også.

Tyskland gjorde kontant op med nationalsocialismen efter Anden Verdenskrig. Og for den sags skyld også de andre ismer, der hærgede 1900-tallet: socialismen og kommunismen. I næsten fem årtier levede Vesttyskland med følgerne af kommunismen: en delt nation, den ene fri, den kommunistiske undertrykt i en grad, der den dag i dag er svær at fatte. Hvorfor ikke lære af dem, der var under åg?

Vi må spørge os selv, om ikke der er gået inflation i begrebet tolerance? Er det blevet brugt og misbrugt, så meningen er ophævet?

Annonce
Jeg mener, vi skal være åbne, vi skal lytte og se. Men vi skal også erkende. Og hindrer erkendelsen tolerance, så kan jeg leve med at være intolerant.

Når vi læser historiebøgerne, tænker vi måske: Hvorfor tolererede vi dog den lille korporal og hans partis forfærdelige idéer? Hvorfor fandt vi os i det?

Men de studerende, der her i avisen åbnede diskussionen den 12. januar med spørgsmålet, om ikke religionsfrihed også gælder for islamister, kunne jeg jo med rette så også spørge: Ville de med den viden, de har i dag, gå i samme forsvar for nazister og deres indbyggede undertrykkelse, som de i dag gør for islamister og deres indbyggede undertrykkelse?

LÆS OGSÅ
: Tid til selvransagelse: Gælder religionsfriheden ikke også for islamister?

Og fri mig for den evindelige citeren af ”Jeg er uenig i, hvad du siger, men vil til min død forsvare din ret til at udtrykke det” fra en bog, der prøvede at beskrive Voltaires tilgang til ytringsfriheden. Der er nemlig himmelvid forskel på at sikre folk retten til at udtrykke deres holdninger og så til at udvise såvel tolerance som forståelse for de udtrykte synspunkter. Islamismen er vores samtids svøbe, som nazismen og kommunismen var det engang.

Jeg vil ikke tolerere muslimske mørkemænds forsøg på at skabe vores verden om til noget fra middelalderen, og jeg forventer, at alle med omtanke og sans for historien bruger netop deres ytringsfrihed til at tale samtidens vanvid midt imod. Nul-tolerance over for islamister giver ikke mig et dilemma!

Pia Kjærsgaard er folketingsmedlem og formand for Dansk Folkeparti
Fortsættes på næste side »
Læs hele artiklen 1 | 2

FACEBOOK: Bliv ven med Kristeligt Dagblad

Hold mig opdateret

Trådet overblik  |  Fladt overblik

Pia Kjærsgaard: Drop tolerancen over for islamister

erik, publiceret d.26/01 12:24 (for 4 mnd. siden)
Læs artiklen bag debatten her: Pia Kjærsgaard: Drop tolerancen over for islamister
Heller ikke mig.

Disse fanatikere har unægtelig for mange menneskeliv på samvittigheden,
til at man kan udvise tolerance for dem.

Desuden har de fundementalistike grupperinger som fx Hizb ut-Tahrir og Ahlul Bait
jo ikke lagt skjul på, at de ønsker at skrue tiden tilbage, indføre sharialov o.s.v.
Derfor er i det mine øjne ufatteligt, at politikerne stadig tillader disse foreninger.

http://ekstrabladet.dk/nationen/article1357035.ece
Del Link

Næh...

Peer Aagaard, publiceret d.26/01 12:47 (for 4 mnd. siden)
Læs artiklen bag debatten her: Pia Kjærsgaard: Drop tolerancen over for islamister
Det er ikke sådan, det forholder sig, Kjærsgaard. Islamister udgør kun en ubetydelig del af vores samfund. Racisme og højreekstremisme er derimod vor tids svøbe. Præcis den trend, som du, Kjærsgaard, har stået i spidsen for. Ikke for ingenting er vores lille land blevet hængt ud som racismens europæiske højborg. Ingen har udøvet så meget landsskadelig virksomhed som du. Ingen har som netop du, Kjærsgaard, bidraget til at fremme en hadsk og uforsonlig stemning i dette lille land. Gang på gang opildner I med jeres retorik til uforsonlighed og splid. Ingen lejlighed bliver forsømt til at sprede jeres ondsindede propaganda.

En gang var Danmark og danskerne kendt for tolerance, højt til loftet og vores gæstfrihed. Og se os så nu.

Kjærsgaard, dansk højreekstremismes dronning - stueren bliver du aldrig!
Del Link

Sv. Næh...

erik, publiceret d.26/01 13:52 (for 4 mnd. siden)
Læs artiklen bag debatten her: Pia Kjærsgaard: Drop tolerancen over for islamister
Peer Aagaard skrev:
Islamister udgør kun en ubetydelig del af vores...


Det kunne man ønske sig. Men undersøgelser viser, at af muslimerne i DK udgør en gruppe på ca. 25% "meget religiøse" folk - de er primært at finde blandt de unge!

Glem ikke, at islam blev stiftet af en blodtørstig hærfører.

Og at kun en tåbe frygter ikke religiøse fanatikere.
Del Link

Pia Kjærsgaard: Drop tolerancen over for islamister

Keld Jensen, publiceret d.26/01 14:46 (for 4 mnd. siden)
Læs artiklen bag debatten her: Pia Kjærsgaard: Drop tolerancen over for islamister
Jeg synes Pia glemmer at nævne en -isme:

"zionismen"

Det er jo ellers den -isme, der minder mest om nazismen.

Men de har vel det aronitiske præsteskabs retfærdige og krigeriske stammeguds velsignelse...
Del Link

Historiske Kendsgerninger.

Allan Hansen, publiceret d.26/01 15:11 (for 4 mnd. siden)
Læs artiklen bag debatten her: Pia Kjærsgaard: Drop tolerancen over for islamister
Historiske kendsgerninger fortæller os, at nu flere imamer (giftblander) desto mere had, vold, blod og terror!
Så ud på møddingen med det skidt.
Del Link

Sv. Historiske Kendsgerninger.

Jørgen Christensen, publiceret d.26/01 15:32 (for 4 mnd. siden)
Læs artiklen bag debatten her: Pia Kjærsgaard: Drop tolerancen over for islamister
Allan Hansen skrev:
Historiske kendsgerninger fortæller os, at nu flere imamer (giftblander) desto mere had, vold,...


Du glemte lige et ord foran "historiske kendsgerninger", nemlig "selvudvalgte"!
Del Link

Svar til Jørgen.

Allan Hansen, publiceret d.26/01 15:49 (for 4 mnd. siden)
Læs artiklen bag debatten her: Pia Kjærsgaard: Drop tolerancen over for islamister
" O I troende gør ikke jøderne eller de kristne til jeres venner! dræb afgudsdyekene, hvor I finder dem, gør dem til fanger, belejr dem, angrib dem fra baghold. Træffer I vantro, så hug hovedet af dem, indtil I har anrettet et stort blodbad blandt dem" (sura 5, vers 56 og sura 48).
Del Link

Sv. Svar til Jørgen.

Jørgen Christensen, publiceret d.26/01 17:40 (for 4 mnd. siden)
Læs artiklen bag debatten her: Pia Kjærsgaard: Drop tolerancen over for islamister
Jeg kan godt se synspunktet. Men hvis man nu skulle vende dette til en ordenshåndhæversynsvinkel? Hvis man kunne indse, at ekstreme islamistiske synspunkter overhovedet blev registreret af 1% af deres potentielle militante tilhængere? Hvor bliver så den SIGENDE fare af?

Den aftager! Det er kun fordækte folk som dig, der forsøger på at gejle problemet op i håb om krig og galskab! Sådan at Jeres forfalskede liv får mening!
Del Link

- Selvfølgelig skal der være nul-tolerence for den slags anti-demokrati !

Krebs-Krabbe, publiceret d.26/01 18:17 (for 4 mnd. siden)
Læs artiklen bag debatten her: Pia Kjærsgaard: Drop tolerancen over for islamister
- I og med en MEGET stor del af herboende muslimer ønsker perverteret sharia-lov, skal der selvfølgelig holdes et vågent øje med den slags demokratihadende personager, og lige for go´ ordens skyld er det INTET som hedder islam-light ... enten er man gravid- eller ikke !

http://www.dr.dk/Nyheder/Indland/2009/04/29/180147.htm

- Forøvrigt et stort cadeau til Pia Kjærsgaard for den faktuelle artikkel
Del Link
Mere:   1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6   Næste


flexblock

Få nyhederne i din indbakke

flexblock
splitblock

flexblock
flexblock
splitblock
Er det ok, at andre end præster får adgang til prædikestolen i folkekirken?
 
flexblock
flexblock
splitblock
flexblock


flexblock

Nyhedsbrev

flexblock
flexblock

Prøv Kristeligt Dagblad gratis i 4 uger

Prøv os i 4 uger – gratis og uforpligtende

Billede af Kristeligt Dagblads avis
Persondatapolitik og cookies

Alt fra Kristeligt Dagblad

  1. k.dk​
  2. religion.dk​
  3. kristendom.dk​
  4. etik.dk​
  5. pilgrimsvandring.dk​
  6. bogbasen.dk​
  7. hjertedating.dk​
  8. foredragslisten.dk​
  9. eftertanke.dk​
  10. mindet.dk​
  11. kirku.dk​