Prøv Kristeligt Dagblad gratis i 4 uger


Send artiklen Er bøsser og lesbiske skabt i Guds billede? til din ven.
Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Er bøsser og lesbiske skabt i Guds billede?

"Homoseksualitet er ifølge forskning en medfødt disposition. Bibelen betragter homoseksualitet som synd. Apostlene kunne ikke vide bedre. Men det gør vi. Bør vi ikke tage den viden til efterretning, og hører det ikke netop til den frihed, som evangeliet befrier os til?" spørger dagens kronikør.

- Colourbox.dk

7 debatindlæg Hold mig opdateret

Bibelen betragter homoseksualitet som synd. Apostlene kunne ikke vide bedre. Men det gør vi, for homoseksualitet er ifølge velbegrundet viden en medfødt disposition, så de homoseksuelle udgør ikke en særlig gruppe af syndige mennesker

Leif Andersen og Morten Hørning skrev den 2. januar en tankevækkende kronik i Kristeligt Dagblad med overskriften ”Frihed og forpligtelse – evangeliet mellem slaveri og lovløshed”. Den udmærkede sig på den ene side ved klar tale, på den anden side gjorde den sig bemærket ved det modsatte.

LÆS KRONIK: Frihed og forpligtelse - evangeliet mellem slaveri og lovløshed

Jeg er på ingen måde uenig med forfatterne i, ”at der i mødet med Jesus er et før og et efter”, og at evangeliet lægger op til efterfølgelse som en selvfølgelighed. Jeg vil nok være forsigtig med at bruge ord som ”krav” og ”forpligtelse” for ikke at blande lov og evangelium sammen – noget, som de to forfattere jo heller ikke ønsker.

Af samme grund er jeg forbeholden over for Bonhoeffers skelnen imellem den billige og den dyre nåde. Ud fra den kontekst, han argumenterede med disse begreber i, er de forståelige. Men som en generel distinktion er den farlig. Vel har det ”at stå i nådens stand” omkostninger for et menneske, men ikke, fordi nåden er dyr, men tværtimod generøs, overvældende generøs. Omkostningen består for den enkelte i at lade sin selvcentrerethed i ord og handling blive overvundet af nådens, altså af Guds generøsitet.

Annonce
Forfatterne er selv opmærksomme på den fare, kirken gang på gang er bukket under for, nemlig at sætte grænser for ”evangeliets forargelige åbenhed” og dermed ”gjort os selv til de hellige og andre til syndere”. Mod slutningen af kronikken slår de fast: ”Et helt evangelium modgår med mod enhver tale om en særlig gruppe af syndige mennesker, nåden ikke gælder.” Enig!

Men her kommer så uklarheden. Er det ikke netop det, de to forfattere gør i forhold til de homoseksuelle, erklærer dem som en særlig gruppe af syndige? Jeg savner i kronikken en klar tilkendegivelse af forfatternes syn på bøsser og lesbiske.

Først vil jeg gerne vide, om Leif Andersen og Morten Hørning er enig med mig i, at det netop hører til den frihed, vi af Gud er sat i, at vi bruger vores fornuft til at nå til erkendelser, der når ud over, hvad Bibelen kan fortælle os om for eksempel universets tilblivelse, om naturens indretning, om forklaringer på sygdomme og deres bekæmpelse og så videre og at følge disse erkendelser.

Hvis vi kan være enige på det område, må vi vel også være enige om det på sexologiens område. Sexologer kan fortælle os, at kønsidentitet på ingen måde kun defineres ved kønsorganerne. Der ligger en yderst kompliceret tilblivelsesproces til grund for ens kønsidentitet, hvoraf størstedelen allerede foregår i fosterstadiet og så afsluttes i spædbarnsfasen. Og ser vi os omkring, finder vi både mandlige og kvindelige træk hos os selv og andre og hos nogle endda med overvægt til det modsatte af det, som deres kønsorganer indicerer. Det fører hos nogle til, at de bliver homoseksuelle.

Homoseksualitet er altså ifølge en velbegrundet forskningsbaseret viden en medfødt disposition. Bibelen betragter homoseksualitet som synd. Apostlene kunne ikke vide bedre. Men det gør vi. Bør vi ikke tage den viden til efterretning, og hører det ikke netop til den frihed, som evangeliet befrier os til?

Jeg er overbevist om, at Paulus ville være enig med mig i dette, hvis han havde kunnet vide, hvad vi ved, og ville have udvidet sit udsagn i Galaterbrevet (3, 27-28) som følger: ”Alle I, der er døbt til Kristus, har jo iklædt jer Kristus. Her kommer det ikke an på at være jøde eller græker, på at være træl eller fri, på at være mand eller kvinde, homoseksuel eller heteroseksuel, for I er alle én i Kristus Jesus.”

Jeg spørger Leif Andersen og Morten Hørning: Er bøsser og lesbiske skabt i Guds billede, ja eller nej? Hvis ja, så kan og må da også de kunne sige ja til deres kønsidentitet som skabt af Gud, ligesom heteroseksuelle kan gøre det til deres kønsidentitet. Hvis nej, har Gud så skabt nogle mennesker sådan, at de i kraft af deres konstitution og disposition allerede på forhånd er dømt til at være syndere?

Det ville jo betyde, at de måtte gå med en bevidsthed om at være forudbestemt til at stå under Guds forbandelse hele deres liv. Det er absurd. Og det ville netop være at gøre en bestemt gruppe mennesker til særligt syndige.

Muligvis bliver svaret: Ja, også homoseksuelle er skabt i Guds billede og kan sige ja til deres kønsidentitet som gudskabt. De må bare ikke praktisere den, for så bliver det til synd. Her knækker kæden for mig. Hvori består forskellen mellem et praktiseret homoseksuelt forhold og et praktiseret heteroseksuelt forhold, når parterne i begge forhold ønsker at gå ind under den samme forpligtelse, sådan som den kommer til udtryk i vores vielsesritual: ”Vil du elske og ære ham/hende og leve med hende/ham både i medgang og modgang, i hvad lykke Gud den almægtige vil tilskikke jer?”.
Jeg kan ikke se forskellen, og behovet for Guds velsignelse og hjælp til dette liv i fællesskab må da også være det samme. Hvad står så reelt i vejen for et vielsesritual for bøsser og lesbiske? Hvad er Leif Andersen og Morten Hørnings svar?

Et argument imod er, at det vil bringe det traditionelle ægteskab i fare som en gudvillet skabelsesordning. Forskellen mellem et registreret partnerskab og et traditionelt ægteskab ville blive udvisket. Det er en bekymring på Guds vegne, som jeg formoder, at Gud ikke er interesseret i. Han skal nok fortsat kunne se forskel. Og det kan vi andre også. Og når argumentet begrundes med, at et ægteskab er et familiestiftende fællesskab, så slår man sig selv på munden med den vielsespraksis, man godtager: vielser af mennesker, der er ud over den fødedygtige alder, eller mennesker, der bevidst ud fra etiske grunde fravælger at få børn.

Selvsagt må et vielsesritual for bøsser og lesbiske have nogle andre skriftlæsninger, og bønnerne må også formuleres anderledes. Men tilspørgslen og velsignelsen må være enslydende. Blot må ”ægtemand” og ”ægtehustru” erstattes med ”ægtefælle”.

Argumentet imod at benytte dette ord får atter kæden til at knække for mig. Man frygter igen, at forskellen mellem et traditionelt ægteskab og et registreret partnerskab udviskes. Som om et enkelt ord skulle kunne gøre det. Dér tilkender man bogstaven mere magt end ånden.

Ifølge ”Ordbog over det danske Sprog” er ordet sammensat af ”fælle” og ”ægte”. Fælle er en, man er fælles med om noget, for eksempel som arbejdsfælle. ”Ægte” indikerer i sådanne sammensætninger et retsligt ordnet forhold. Et ægtefødt barn er således et barn født i et ægteskab som et retsligt ordnet forhold. Da et ægteskab traditionelt igennem århundreder har været et retsmæssigt ordnet forhold mellem en mand og en kvinde, er ægteskab blevet betegnelsen for et sådant forhold. Men nu er et homoseksuelt parforhold blevet et retsmæssigt ordnet forhold, og parterne tilsvarende ægtefæller for hinanden, bundet til hinanden i et ægteskab, som er lig med et retsmæssigt ordnet fællesskab, hvad enten det indgås på rådhuset eller i kirken.

Endelig: Hvad så med det problem, der øjensynlig vil opstå til andre kirker i verden, hvis folkekirken begynder at vie homoseksuelle, en praksis, der vil støde på overvejende modstand i andre kirker? Den frygt må en evangelisk-luthersk kirke ikke underkaste sig, når det drejer sig om evangeliets frihed. Det gjorde Luther heller ikke i Worms.

Når man tænker på, hvordan homoseksuelle rundt om i verden fremdeles diskrimineres og forfølges, ja, nogle steder endda dømmes til døden, må kirkerne da råbe op, så det høres, og det trænger ikke mindst nogle af vore søsterkirker til at lære, som helst vil fortie og fortrænge dette problem.

Theodor Jørgensen er dr.theol. og professor emeritus
Fortsættes på næste side »
Læs hele artiklen 1 | 2 | 3 | 4

FACEBOOK: Bliv ven med Kristeligt Dagblad

Hold mig opdateret

Trådet overblik  |  Fladt overblik

Tag dine sko af, for du står på hellig jord.

shansen4, publiceret d.28/01 14:33 (for 4 mnd. siden)
Læs artiklen bag debatten her: Er bøsser og lesbiske skabt i Guds billede?
Det var ord fra Gud til Moses. Der er noget, som er særligt; helliget af Gud. Vi kan i GT læse om nogle kirkefædre, som velsigner. For mig svarer det til, hvad der tidligere kunne ske, at en mand bad en far om hans velsignelse til at ægte en datter. Altså en godkendelse.
I KD fortælles under Overskriften, ”Velsignelsen er et højdepunkt” om nogle personers følelse og oplevelser i forbindelse med, at præsten lyser velsignelsen. Den anvendte ved højdepunktet er den aronitiske, hvor den apostolske bruges efter prædiken. Der er forskel på disse to.
I den aronitiske fornemmes, føles, opleves, at det er præsten, eller kirken, som velsigner. I folkemunde taler man også om, at de homoseksuelle får kirkens velsignelse, og om, at kirken ikke kan velsigne synd. Når præsten siger ”Herren velsigne...” Er det så en ordre til Gud. Umiddelbart forekommer dette at være en rest af den opfattelse, at kirken/præsten er Guds stedfortræder.
I den apostolske er det tydeligt en bøn om, at Gud er med os. Det er altså op til Gud, om vi får velsignelsen. Det er noget vi må bede Gud om og tro. Det har intet at gøre med vor oplevelse eller følelser. Hvis Gud vil, har vi hans velsignelse.

Når jeg skriver dette, skyldes det Theodor Jørgensens kronik, som kommer ind på de homoseksuelles forhold. Hans argumentation svarer helt til min opfattelse af forholdene, så derfor tak til ham for at klargøre emnet. Jeg behøver ikke at tilføje noget.

En del modstand mod den kirkelige vielse og velsignelse bunder efter min opfattelse i den fejlopfattelse, som jeg ovenfor har beskrevet. Det er hverken præsten eller kirken, som velsigner, men hvis Gud vil, er det Ham. Når folk ønsker at komme i kirke for at bede om velsignelsen, tror jeg det skyldes, at her føler man sig på hellig jord. Her er noget særligt. Men faktisk kan vi jo alle bede Gud om hvadsomhelst hvorsomhelst. Vi behøver ingen mellemmand. Men nogle homoseksuelle vil alligevel gerne, at det sker i kirken.
Søren Hansen
Del Link

Sv. Tag dine sko af, for du står på hellig jord.

Stefan K. Søndergaard, publiceret d.29/01 14:29 (for 4 mnd. siden)
Læs artiklen bag debatten her: Er bøsser og lesbiske skabt i Guds billede?
Homoseksualitet er altså ifølge en velbegrundet forskningsbaseret viden en medfødt disposition.

Det er der slet ikke enighed om jf. fx den danske Wikipedia: http://da.wikipedia.org/wiki/Homoseksualitet#.C3.85rsager.

Uanset om kønsidentitet er medfødt eller ikke, så kan det ikke bruges som argument for noget som helst. Ethvert menneske må ganske rigtig siges at være skabt i Guds billede, men derfra kan man ikke slutte, at enhver menneskelig tilstand, medfødt eller ej, er gudvillet.
Del Link

rammer forbi

Morten, publiceret d.29/01 22:59 (for 4 mnd. siden)
Læs artiklen bag debatten her: Er bøsser og lesbiske skabt i Guds billede?
Skribenten mener det sikkert godt, men han rammer forbi. Diskussionen er jo ikke, om bøøser og lesbiske er skabt i Guds billeded. Hele menneskeslægten er i flg. Bibelen skabt i Guds billede, og ingen kan påstå, at bøsser og lesbiske skulle være en undtagelse. Diskussionen er, om kirken skal forlade sin overleverede lære om, at ægteskabet mellem mand og kvinde er den samlivsform, som vi skal fremme og værne om. Historien viser, at ægteskabet mange gange er blevet angrebet som en gammldags, undertrykkende institution. Selv Luther kunen komme i tvivl og tillade en fyrste at have to koner. Landsforbundet af Bøsser og Lesbiske havde da også en politik i halvfjerdserne, hvor de var langt fra at ønske bøssevielse, fordi de mente, at ægteskabet var en forældet, undetrykkende institution, som alle måtte hjælpe hinanden med at undergrave.
Skribenten fremkommer i øvrigt med en meget tvivlsom påstande, når han siger, at homoseksualitet er arvelig. Det er der ingen tvingende beviser for, selv om mange har prøvet at fremskaffe dem. Man kan læser på www.narth.com hvis man vil vide mere om den sag.
Del Link

Kære Theodor, læs dog lektor Torben Kjærs artikel

kirkegængeren, publiceret d.31/01 14:43 (for 4 mnd. siden)
Læs artiklen bag debatten her: Er bøsser og lesbiske skabt i Guds billede?
For det første er der IKKE enighed om at homoseksualitet er medfødt disposition, jf. andre debatindlæg. Alt tyder jo netop ikke på en medfødt disposition, da vi har eksempler på at homoseksuelle mænd har ændret driftsretning og er blevet hetroseksuelle. Alt tyder istedet på miljø- og opvækstpåvirkninger.

For det andet så er videnskab kun antagelser, man antager det og det. Og mange gange tager videnskaben fejl og må revurdre sit syn. (og ændre lærerbøger)

For det 3. så er det både den såkaldt aktive part og den såkaldt passive part i homoseksuelt samleje, som afvises af Paulus i Det Nye Testamente, flot påvist af Hr. lektor Torben Kjær. Dermed falder alle søforklaringerne om mellemøstlig kultur, magtudøvelse, manddom, voldtægt og melllemøstlig prostitution til jorden.

Tilbage står at både GT og NT klart fordømmer homoseksuelt samleje, dvs. praktiseret homoseksualitet. Som kristne er vi bundet af den treenige Guds ord, samt Apostlenes lære. Derfor er den eneste mulighed for kristne med homofile følelser, at leve i cølibat, ligesom ugifte eller fraskilte hetroseksulle kristne.

Hvis Folkekirken virkelig indfører en velsigelse eller vielse eller noget som helst andet, som accepterer homofilt samliv, så har Folkekirken svigtet og forrådt Gud. Folkekirken kan ikke tvinge Gud til at velsigne noget, som Gud selv forbander. Det er fuldstændigt absurt at nogle vil det og de mennesker farer vild, og fører desværre de homoseksuelle og sig selv i fortabelsen. Så det er simpelthen et spørgsmål om evigt liv eller evig fortabelse. Intet mindre. Det burde jo være selvindlysende, selv for Søren Hansen. Så vend om til Gud og lær Hans vilje at kende. mvh Jan
Del Link

arv eller miljø

Anders Sørensen, publiceret d.31/01 23:30 (for 4 mnd. siden)
Læs artiklen bag debatten her: Er bøsser og lesbiske skabt i Guds billede?
Der kendes eksempler på enæggede tvillinger, opvokset i den samme familie og under de samme vilkår, hvor den ene bror eller søster er blevet homoseksuel, mens den anden er blevet heteroseksuel. Vi ved ikke hvorfor det sker, men vi må konstatere, at den seksuelle orientering ligger fast hos dem begge, formentlig på livstid.

Hvis man anser indflydelsen fra omgivelserne for at være afgørende for barnets grundlæggende seksuelle udvikling, er det naturligvis en grim erfaring for dé stærkt troende forældre, som oplever at få homoseksuelle børn. Den indirekte underkendelse af forældrenes evner som opdragere, som lå i den oprindelige sygeliggørelse af homoseksualiteten, ledte til protester fra forældrenes side, og det har nok været en del af baggrunden for, at psykologerne besluttede at fjerne homoseksualitet fra sygdomslisten.

Man kan sige, at det var en politisk, ikke en videnskabelig beslutning. Det er meget vel muligt. Men det kan også udmærket have været politisk motiveret, når psykologer og læger i 1800-tallet valgte at sygeliggøre homoseksualitet. Det var god latin hos de myndigheder og kunder som finansierede dem, og det gjorde det nemmere for dem at erstatte kirkens præster som industrialderens åndelige vejledere.

Hvori består det videnskabelige bevis for, at homoseksualitet er sygeligt? Det er et urimeligt krav, at de homoseksuelle selv skal levere et positivt bevis for, at de ikke er mentalt syge eller afsporede. Mener man de er det, må man give et positivt bevis for det. Min fortolkning er, at psykologerne tilsidst tog homoseksualitet af sygdomslisten, fordi de indså, at et sådant bevis ikke gives.
Del Link

Sv. arv eller miljø

Morten, publiceret d.01/02 00:43 (for 4 mnd. siden)
Læs artiklen bag debatten her: Er bøsser og lesbiske skabt i Guds billede?
Anders Sørensen skrev:
Der kendes eksempler på enæggede tvillinger, opvokset i den samme familie og under de samme...


Det er saglige betragtninger, du kommer med. Det er kun ærgerligt, at den psykologiske videnskab helt har indstillet al forskning i homoseksualitet og dens opståen, fordi denne forskning er politisk ukorrekt. I sin tid opfandt man ordet homoseksualitet og beskrev det som en slags sygdom eller afvigelse fra den normale udvikling. På den måde søgte man samfundets accept. Uanset om årsagen er arv eller miljø, er den homoseksuelle præference jo ikke noget folk selv vælger, og ikke noget man i almindelighed kan helbredes for. Derfor er det et rimeligt forlangende, at samfundet anerkender den homoseksuelles ret til at følge sit hjerte.
Jeg hælder selv til denne forståelse af sagen. Jeg kan godt leve med, at jeg på dette felt er "afsporet". Hvis jeg bare kunne vælge, ville jeg vælge et normalt familieliv med kone, børn og børnebørn. Selv om jeg også har det fint med ikke at have det, er jeg alligevel ked af, at psykologerne har indstillet deres forskning. Det ville jo være en vinding for de kommende generationer, hvis man kunne hjælpe dem til et sundt og godt familieliv.
Del Link

Er bøsser og lesbiske skabt i Guds billede?

Keld Jensen, publiceret d.01/02 07:05 (for 4 mnd. siden)
Læs artiklen bag debatten her: Er bøsser og lesbiske skabt i Guds billede?
Det velsignelsesværdige hele udelte i Guds billede skabte menneske er ikke et døende kønsadskilt væsen, det har evigt Liv.

De homoseksuelle er nogle syndige og døende halvmennesker...

http://www.anthropos-ecclesia.org/
Del Link

flexblock

Få nyhederne i din indbakke

flexblock
splitblock

flexblock
flexblock
splitblock
Er det ok, at andre end præster får adgang til prædikestolen i folkekirken?
 
flexblock
flexblock
splitblock
flexblock


flexblock

Nyhedsbrev

flexblock
flexblock

Prøv Kristeligt Dagblad gratis i 4 uger

Prøv os i 4 uger – gratis og uforpligtende

Billede af Kristeligt Dagblads avis
Persondatapolitik og cookies

Alt fra Kristeligt Dagblad

  1. k.dk​
  2. religion.dk​
  3. kristendom.dk​
  4. etik.dk​
  5. pilgrimsvandring.dk​
  6. bogbasen.dk​
  7. hjertedating.dk​
  8. foredragslisten.dk​
  9. eftertanke.dk​
  10. mindet.dk​
  11. kirku.dk​