Prøv Kristeligt Dagblad gratis i 4 uger


Send artiklen Kirkeminister klar til at diskutere afskaffelse af bededag til din ven.
Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Kirkeminister klar til at diskutere afskaffelse af bededag

Det foreslås at gøre bededagen til almindelig arbejdsdag. Kirkeministeren er åben for diskussionen.

- Søren Staal

32 debatindlæg Hold mig opdateret

MED AFSTEMNING Det foreslås at gøre bededagen til almindelig arbejdsdag. Kirkeministeren er fordomsfri i forhold til forslaget

Skal store bededag afskaffes som et led i arbejdet med at få danskerne til at arbejde mere?
 
 
 
Ligestillings- og kirkeminister Manu Sareen (R) ser "fordomsfrit" på debatten om at gøre storebededag til en almindelig arbejdsdag.

Forslaget om at afskaffe storebededag skyldes S-R-SF-regeringens ønske - i forbindelse med de kommende trepartsforhandlinger - om at skaffe et flere hænder på arbejdsmarkedet.

LÆS OGSÅ:  Konfirmationer redder Store bededag

- Jeg lytter med interesse til debatten. Danmark står jo i en situation, hvor man må se fordomsfrit på alle forslag, som kan forbedre økonomien. Det, synes jeg, er vigtigt, skriver Manu Sareen i en kortfattet kommentar til Ritzau og fortsætter:

- Men som det fremgår af debatten, er der mange følelser forbundet med ideen om at afskaffe storebededag som helligdag. Derfor er der brug for, at vi tænker os godt om, før vi tager stilling.

Ud over storebededag er de offentligt ansattes frokostpauser og 1. maj blevet nævnt som muligheder, hvor alle skal hjælpe med til at øge arbejdsudbuddet.

Både Socialdemokraterne og Venstres kirkeordførere samt Dansk Folkepartis arbejdsmarkedsordfører har dog afvist at røre ved storebededag på grund af dagens betydning som konfirmationsdag.

Til gengæld har ligestilling- og kirkeministerens radikale partifæller støttet forslaget, som ifølge Dansk Arbejdsgiverforening (DA) kan give to milliarder kroner mere i statskassen om året.

Ifølge DA vil øvelsen med at flytte bededagen - der er fra 1686 - øge arbejdsudbuddet med 10.000 personer.

Det svarer til halvdelen af regeringens målsætning med trepartsforhandlingerne, der ifølge regeringsgrundlaget skal stampe fire milliarder kroner op af jorden og øge arbejdsudbuddet med 20.000 personer.
Fortsættes på næste side »
Læs hele artiklen 1 | 2

FACEBOOK: Bliv ven med Kristeligt Dagblad

Hold mig opdateret

Trådet overblik  |  Fladt overblik

Store Bededag

Finn Erik, publiceret d.06/02 13:26 (for 4 mnd. siden)
Læs artiklen bag debatten her: Kirkeminister klar til at diskutere afskaffelse af bededag
Det er en skam, at diskussionen om store bededag kommer i lyset af spørgsmål om arbejdstid. Dagen er jo en rest fra den katolske tid, hvor vi havde ret mange helligdage, så da vi nåede et stykke frem i tiden efter reformationen, så blev disse dage samlet i en store bededag. Det er altså en dansk opfindelse. Den har absolut ingen kirkelig betydning. Derfor kan dagen sagtens ændres fra helligdag til hverdag. Men det bør ske uden at begrundelsen kommer fra økonomien. Kirken har ikke brug for denne helligdal.
Venlig hilsen
Finn Erik
Del Link

Store Bededag og arbejdsudbuddet

OplystEuropæer, publiceret d.06/02 13:53 (for 4 mnd. siden)
Læs artiklen bag debatten her: Kirkeminister klar til at diskutere afskaffelse af bededag
Helt enig. Ironisk nok blev Store bededag også indført, for at skære ned i antallet af helligdage og dermed "øge arbejdsudbudet" som vi siger i dag, og som Finn Erik så rigtigt påpeger har den ingen kirkelig betydning. De varme hveder skal alligevel spises om aftenen, så der er ingen traditioner der kommer i klemme, og konfirmationerne kan rykkes til om lørdagen.
Del Link

Sv. Store Bededag og arbejdsudbuddet

Jan, publiceret d.06/02 14:00 (for 4 mnd. siden)
Læs artiklen bag debatten her: Kirkeminister klar til at diskutere afskaffelse af bededag
Det kan jeg slet ikke være enig i,jeg er bange for at det kun er spørgsmål om tid før man begynder at fjerne flere helligdage.Bare vent og se
Benedict
Del Link

Sv. Store Bededag og arbejdsudbuddet

Nicholas, publiceret d.06/02 14:25 (for 4 mnd. siden)
Læs artiklen bag debatten her: Kirkeminister klar til at diskutere afskaffelse af bededag
Jeg er bestemt heller ikke enig. Bededage er i øvrigt mere en protestantisk tradition end en katolsk. Derfor er der stadig bededage i lande som Norge, Schweiz, visse delstater i Tyskland samt i USA (i sidstnævnte land er det dog ikke en arbejdsfri dag)
Naturligvis har Store bededag en kirkelig betydning. For de fleste er dagen dog nok mere en kærkommen fridag i foråret, men det skal man sandelig heller ikke undervurdere. Folk der arbejder, arbejder rigeligt
Del Link

Sv. Store Bededag og arbejdsudbuddet

Nicholas, publiceret d.06/02 14:25 (for 4 mnd. siden)
Læs artiklen bag debatten her: Kirkeminister klar til at diskutere afskaffelse af bededag
Jeg er bestemt heller ikke enig. Bededage er i øvrigt mere en protestantisk tradition end en katolsk. Derfor er der stadig bededage i lande som Norge, Schweiz, visse delstater i Tyskland samt i USA (i sidstnævnte land er det dog ikke en arbejdsfri dag)
Naturligvis har Store bededag en kirkelig betydning. For de fleste er dagen dog nok mere en kærkommen fridag i foråret, men det skal man sandelig heller ikke undervurdere. Folk der arbejder, arbejder rigeligt
Del Link

Stor Bededag afskaffes?

Karsten Tügel, publiceret d.06/02 14:37 (for 4 mnd. siden)
Læs artiklen bag debatten her: Kirkeminister klar til at diskutere afskaffelse af bededag
Der er vel ikke noget i vejen for at afskaffe Storbededag som helligdag.
Det betyder blot e'en skoledag mindre for e'et klassetrin, og det kan jeg ikke forestille mig har nogen betydning for nationaløkonomien.
Del Link

finanskrise og bedesag

Egon Lausen, publiceret d.06/02 14:38 (for 4 mnd. siden)
Læs artiklen bag debatten her: Kirkeminister klar til at diskutere afskaffelse af bededag
det er svært at tage politikernes advarsel om firnanskrise og hvad deraf følger alvorligt, når noget så "overfladisk" som bevarelse af bededag som konfirmationsdag (eller 1. maj eller grundlovsdag) kan komme på tværs af alle seriøse og alvorlige redningsplaner. I en overgangsordning kan konfirmationen sagtens holdes en hverdag (hvor folk tager en feriedag) og på længere sigt planlægges konfirmationerne bare til den foregående eller efterfølgende lørdag og/eller søndag. Sværere er det da ikke.,
Del Link

Sv. finanskrise og bedesag

Jørgen Christensen, publiceret d.06/02 14:52 (for 4 mnd. siden)
Læs artiklen bag debatten her: Kirkeminister klar til at diskutere afskaffelse af bededag
Egon skrev:
det er svært at tage politikernes advarsel om firnanskrise og hvad deraf følger alvorligt, når...


Som pensionist, skal man naturligvis have bededagen afskaffet, fordi dem, der skal betale pensionen jo skal bidrage mest muligt.

Som arbejdsløs skal man naturligvis IKKE have bededagen afskaffet, fordi den mindsker behovet for ansættelse af nye medarbejdere.

Som virksomhedsejer skal man naturligvis have bededagen afskaffet, fordi kapaciteten (inkl. en betydelig administrativ leje også for finansielle virksomheder) må være lidt større for at modvirke tomgangsdagene.

Hvad med at få afskaffet isvinteren igennem en god gang global opvarmning? Hvis virksomheder står stille som følge af kulde og sne og is, eller befolkningen skal betale og bruge mere energi til opvarmning. Det ville batte betydeligt mere på samfundets og den enkeltes økonomi, end en sølle helligdag - hvor produktion og aktivitet rent faktisk er indstillet til at tage højde for denne fridag.

Parkinson konstaterede for over 50 år siden, at det, der diskuteres på ledende møder er bagatellerne. Og jeg vil gerne tilføje den demokratiske debat i vore dage. Højre- eller venstrekørsel: folkeafstemning eller -debat. Krig eller fred? Lukkede møder uden referater og klarlægning af sagerne for befolkningen.
Del Link

St.Bededag

Lina K, publiceret d.06/02 14:52 (for 4 mnd. siden)
Læs artiklen bag debatten her: Kirkeminister klar til at diskutere afskaffelse af bededag
Kirkeministeren, minister = tjener, er ved at nedlægge sin egen stilling.Før det lykkes komplet at udhule, udvande og latterliggøre kristendommen, kirken,helligdage og teologien, håber jeg han selv kan se, at han er ubrugelig som kirkens tjener. Enhver kan vel tage fejl, dumheden består i at fortsætte!
Del Link

Sv. Store Bededag og arbejdsudbuddet

Andreas Christian Jensen, publiceret d.06/02 15:04 (for 4 mnd. siden)
Læs artiklen bag debatten her: Kirkeminister klar til at diskutere afskaffelse af bededag
OplystEuropæer skrev:
...og konfirmationerne kan rykkes til om lørdagen...


Ja, egentlig tillader konfirmandanordningen ikke konfirmationer om lørdagen, så de må rykkes hen til søndagen, hvor forældre så piver over at gæster langvejsfra ikke kan være med hele dagen og bla. bla. bla.

Sagen er at når en fridag går tabt, så skal den erstattes alligevel. Indtil nu er bededag og juleaftensdag blev forhandlet frem til at være fridage. Nu skal bededag (og muligvis dagen efter Kr. Himmelfartsdag) jo erstattes af andre fridage... eller mere i løn...
Del Link
Mere:   1 | 2 | 3 | 4   Næste


flexblock

Få nyhederne i din indbakke

flexblock
splitblock
flexblock

flexblock
Er det ok, at andre end præster får adgang til prædikestolen i folkekirken?
 
flexblock
flexblock
splitblock
flexblock


flexblock

Nyhedsbrev

flexblock
flexblock

Prøv Kristeligt Dagblad gratis i 4 uger

Prøv os i 4 uger – gratis og uforpligtende

Billede af Kristeligt Dagblads avis
Persondatapolitik og cookies

Alt fra Kristeligt Dagblad

  1. k.dk​
  2. religion.dk​
  3. kristendom.dk​
  4. etik.dk​
  5. pilgrimsvandring.dk​
  6. bogbasen.dk​
  7. hjertedating.dk​
  8. foredragslisten.dk​
  9. eftertanke.dk​
  10. mindet.dk​
  11. kirku.dk​