Prøv Kristeligt Dagblad gratis i 4 uger


Send artiklen Don Juan med overraskelser til din ven.
Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Don Juan med overraskelser


”Don Juan” er på turne i store dele af landet frem til den 20. marts. Her ses Jørn Pedersen som Don Juan og Luciano Miotto som Leporello. –

- Den Jyske Opera.

Annonce flexblock
flexblock
Forstør Send Print

Velklingende og velsunget ”Don Juan” fra Den Jyske Opera. Fire ud af seks stjerner.

Det er en af de mest hårrejsende scener i operahistorien, det øjeblik, hvor Don Juan bliver indhentet af sit eget overmod: ”Don Giovanni, a cenar teco m’invitasti e son venuto ...”

LÆS OGSÅ: Handlingen i ”Don Juan”

Ja, jeg er kommet! Det er kommandanten, også kaldet Stengæsten, Donna Annas myrdede far, der gør sin entré, akkompagneret af fuldt orkester, med paukehvirvler og syv messingblæsere i fortissimo. Regissører har gennem snart 225 år materialiseret denne scene vidt forskelligt, men isnende grufuld skal den selvsagt være.

I Den Jyske Operas nyopsætning af ”Don Juan” kommer der imidlertid ingen entré fra Stengæsten. Holdet bag opførelsen – instruktør og scenograf Mikael Melbye og hans lysdesignere Wendall Harrington og John Bishop – har forestillingen igennem rent scenografisk klaret sig med en række billedprojektioner, der fleksibelt flytter rammen om handlingen fra Sevillas gader, til Don Juans palads eller ud i et parklignende landskab. Det er lavet med fin æstetisk fornemmelse og en god portion fantasi, som når man under Leporellos listearie ser et antikt europakort som illustration til Don Juans talrige erobringstogter.

Annonce
Men det bliver for meget, når vi i stedet for Stengæstens sjælsrystende entré blot ser en billedprojektion af et par store blinkende øjne på bagvæggen, og når både Don Juan og Leporello skal agere, som om genfærdet befinder sig et sted ude på tilskuerrækkerne. Få minutter senere slutter operaen, idet man har valgt at stryge den afsluttende sekstet – en skik, den australske operaekspert Charles Osborne kaldte ”barbarisk”. Men lad gå, dirigent og scenograf har været rørende enige, på dette sted skal der være tæppefald, og et velfortjent bifald brager løs fra publikum i Musikhuset i Aarhus. Sangerne træder frem og tager imod det, og vi kan ved selvsyn konstatere, at bassen Jens Bové i høj grad har statur til at have kunnet agere som et skrækindjagende genfærd.

Forestillingen er som helhed en kende for æstetisk eller ufarlig, selvom man ikke har sparet på lyseffekterne i det flammehav, Don Juan til sidst forsvinder i. Til gengæld kan man glæde sig over glimrende Mozart-spil af Aarhus Symfoniorkester, kompetent og livfuldt dirigeret af Tobias Ringborg.

Sangerne alternerer fra forestilling til forestilling, formodentlig uden at det afstedkommer de helt store kvalitative udsving. Det hold, jeg oplevede i lørdags, gjorde det tilfredsstillende, selvom Jørn Pedersens Don Juan havde lidt for meget buffo-karakter over sig, som når han som en anden lommecharmør vinkede flirtende til Zerlina, mens Donna Elvira sang sin knivskarpe arie ”Ah, fuggi il traditor”. Figuren savnede adelig myndighed, hvor smidig stemmen end var. Don’en blev for meget bonkammerat med Leporello, godt sunget og spillet af Luciano Miotto. I den lidt utaknemlige rolle som Don Ottavio gjorde tenoren Sune Hjerrild i bogstavelig forstand god fyldest. Han var nemlig – måske for at understrege hans flødebolleagtige karakter? – iført posede bukser og en ditto overdel, der ledte tankerne hen på en Michelin-mand.

Sopranerne holdt alle tre et fint niveau: Lina Valantiejute som Donna Anna, Kari Postma som Donna Elvira og den letfodede Vibeke Kristensen som Zerlina. Deres arier kom som perler på en snor, lydhørt og nænsomt akkompagneret af musikerne i orkestergraven. Tre timer med noget af den mest geniale musik, der nogensinde er komponeret, velklingende, velsunget og velgennemført – man skulle da være et skarn for ikke at anbefale en sådan helhedsoplevelse.

Mozart: Don Juan med Den Jyske Opera og Aarhus Symfoniorkester, dirigeret af Tobias Ringborg. Regi: Mikael Melbye. Forestillingen spiller i Aarhus fra den 8. til den 11. februar, hvorefter den kommer på turné over store dele af landet frem til den 20. marts.

FACEBOOK: Bliv ven med Kristeligt Dagblad

Andre artikler:


Vil du kommentere artiklen?

Du skal være logget ind for at kunne kommentere artiklen.

  1. Jeg har glemt min adgangskode
flexblock
flexblock
flexblock

Job på k.dk I samarbejde med Jobzonen

  1. Studenterpræst søges

    Aarhus Valgmenighed

    Oprettet den: 26-03-2014

  2. Kordegn ved Sthens kirke

    Sthens kirke

    Oprettet den: 04-04-2014

  3. Vil du arbejde og udvikle sammen med frivillige i KFUM og KFUK?

    KFUM og KFUK

    Oprettet den: 14-04-2014

  4. Skoleleder til Skt. Knuds Skole, Aarhus

    Skt. Knuds Skole, Aarhus

    Oprettet den: 07-04-2014

  5. Ny kirketjener pr. 1. juni 2014

    Bellahøj Kirke ? Bellahøj-Utterslev sogn

    Oprettet den: 04-04-2014

  6. Christians Sogns Menighedspleje søger Sognemedhjælper

    Kristeligt Dagblad

    Oprettet den: 01-04-2014

Se flere jobmuligheder
flexblock

Læs hele dagens avis

flexblock
Læs alle artikler her på siden samt i vores e-avis og apps - køb adgang for kun 79,- kroner om ugen
» Læs hele avisen her på siden samt i vores e-avis og apps: Få adgang for kun 79,- pr. uge flexblock

flexblock
container
flexblock
flexblock
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger... flexblock

Prøv Kristeligt Dagblad gratis i 4 uger

Prøv os i 4 uger – gratis og uforpligtende

Billede af Kristeligt Dagblads avis
Persondatapolitik og cookies

Alt fra Kristeligt Dagblad

  1. k.dk​
  2. religion.dk​
  3. kristendom.dk​
  4. etik.dk​
  5. pilgrimsvandring.dk​
  6. bogbasen.dk​
  7. hjertedating.dk​
  8. foredragslisten.dk​
  9. mindet.dk​
  10. kirku.dk​
  11. shop.k.dk​
  12. forlag​