Send artiklen En livslang kamp med Gud til din ven.
Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

En livslang kamp med Gud

"Fanatismen rummer alle truslerne mod menneskeheden, og den findes i alle religioner – i kristendommen, i jødedommen, i islam. Jeg betragter fanatismen som en forhånelse af religion og af alt, som er nobelt i mennesket. Det er en gift, som vi må bekæmpe," siger Elie Wiesel. – foto: Francois Guillot/AFP/Scanpix.

Annonce flexblock
flexblock
Forstør Send Print

Bibelen er en vejviser til livet, siger nobelpristager Elie Wiesel, der er bogaktuel med "Guds vismænd og profeter". Wiesel, der har oplevet kz-lejrenes uhyrligheder, betegner sin egen gudstro som "hårdt såret"

Der er matriarken Sara, som med næb og kløer beskytter sønnen Isak fra halvbroderen Ismaels dårlige indflydelse. Der er den stærke Samson, hvis eneste svaghed bliver hans undergang.
LÆS OGSÅ: I oplysningens tegn

Der er Esajas, hvis personlige vrede og bedrøvelse danner modvægt til hans tidløse vision for en fredelig verden. Der er den fromme rabbiner Yehoshua ben Levi, som i kraft af sine gode gerninger fik adgang til himlen, mens han stadig var i live, og som forsøgte at sikre hele menneskeheden samme skæbne ved at stjæle dødsenglens sværd.

De er blot nogle af de bibelske budbringere og profeter, hvis historier den jødisk-amerikanske forfatter og nobelpristager Elie Wiesel fortæller i bogen "Guds vismænd og profeter. Portrætter og legender i Bibel og Midrash", som netop er udkommet på dansk på forlaget Anis.

Den 83-årige rumænskfødte Elie Wiesel er verdensberømt og anerkendt for sine storsælgende bøger som den selvbiografiske "Natten", som skildrer hans forfærdende oplevelser som kz-fange i Auschwitz-Birkenau-lejren under Anden Verdenskrig, og for sin politiske aktivisme. Wiesel er imidlertid også professor i religion ved Boston University, og hans formål med "Guds vismænd og profeter" er at danne bro mellem fortiden og nutiden og at gøre de gamle tekster levende og nutidige.

Annonce
Moderne mennesker har masser at lære af Bibelen, siger Elie Wiesel.

”Jeg mener, at fortiden er nutiden, når det gælder fundamentale tekster af universel karakter såsom Det Gamle Testamente. Historierne er dybt indlejret i vores kultur, og deres love og fortolkninger findes i vores hverdag. Jeg ville ikke være det menneske, den historiefortæller, den lærer eller den elev, som jeg er i dag, hvis ikke det var for de lektier, som jeg fra barnsben fik fra Det Gamle Testamente, Talmud og hele den jødiske religiøse litteratur. Det er en uadskillelig del af mig," forklarer han.

I "Guds vismænd og profeter" tegner Elie Wiesel portrætter af budbringere, som trods deres forbindelser til Gud ikke altid agerer fromt og forbilledligt. De bliver frustrerede, de begår fejltagelser, og de bliver vrede på Gud og på de mennesker, som de skal lede, bemærker han, men de bevarer altid kærligheden til menneskeheden og til den højere magt.

"Det, som interesserer mig, er vismændenes og profeternes individuelle menneskelighed og den religiøse traditions menneskelighed. Vi kan lære ikke alene af det, som de har at sige, men også af, hvordan de levede. Historierne om svære kampe og store prøvelser, om eksil og forløsning og om fortvivlelse og fornyelse vedrører vor tids problemer og løsninger," siger Elie Wiesel.

Eksempelvis fortæller han den gammeltestamentlige beretning om Guds ødelæggelse af Sodoma og Lots hustrus fatale beslutning om at trodse Guds forbud mod at vende sig om under flugten og se tilbage på den brændende by. Som straf bliver hun til en saltstøtte. Wiesel har imidlertid større forståelse for den ulydige hustru end for hendes mand: "Vi har brug for at se os tilbage – ellers er der fare for, at vi forvandles til en støtte af sten. Eller af is," skriver han.

Men også historien om Lot, der levede i Sodoma vel vidende om indbyggernes ondskab, har relevans i vor tid, understreger Elie Wiesel, der drager paralleller til holocaust: "Hvorfor nægtede mine samtidige i Europa at tro på, at døden var nær? Hvorfor blev så mange børn ofre for mordere? Hvor var den guddommelige retfærdighed," spørger han.

Mens Elie Wiesel betegner alle Bibelens vise mænd og kvinder som "helte", peger han på Moses, der ledte israelitterne fra trældom i Egypten, som sin yndlingsprofet.

"Moses var den største lovgiver og øverstkommanderende for verdens måske første befrielseshær. Og han er en af de mest tragiske figurer i hele den religiøse kultur. Han var alene, ensom, aldrig lykkelig og havde aldrig et øjebliks fred. Enten var folket imod ham, eller Gud var imod ham. Han var for god til dette liv, og han led så frygteligt, men ikke desto mindre fortsatte han og gav aldrig op. Og det er en lektie, som vi er nødt til at lære i livet," forklarer han.

Netop lidelse og udholdenhed er to af de menneskelige vilkår, som har defineret Elie Wiesels eget liv. Han voksede op i en stærkt religiøs familie i den rumænsk-ungarske by Sighet og var blot 15 år gammel, da nazisterne tømte byens jødiske ghetto for indbyggere. Wiesel og hans familie blev gennet ind i en kreaturvogn og havnede efter en grufuld togrejse i Auschwitz-Birkenau-lejren, hvor han i løbet af det næste år gennemlevede et helvede på jord. Hans mor og søster gik bort til lejrens rygende skorstene kort efter ankomsten, og hans far bukkede under for sult og sygdom få måneder inden lejrens befrielse.

I "Natten" beskriver Wiesel, hvordan de usigelige rædsler i lejren dræbte hans sjæl og hans Gud, som undlod at gribe ind og redde de fortabte. I dag, knap 70 år efter, har han stadig ikke fundet fred med Gud.

"På mange niveauer forstår jeg ikke Gud. Han så, og alligevel var Han tavs. Jeg har retten til at opgive troen på Gud, og jeg har seks millioner grunde til at retfærdiggøre en sådan beslutning. Men jeg tilhører Talmud-traditionen, der lægger mere vægt på spørgsmål end på svar. Så jeg insisterer over for mig selv på, at jeg stadig tror på Gud. Jeg tror på Gud, fordi min far og min bedstefar og deres forfædre troede på Gud, og jeg håber ikke, at jeg er den sidste i rækken. Men min tro er en såret tro," forklarer han.

Det tynder i disse år ud i rækken af overlevere, der som Elie Wiesel bærer personligt vidnesbyrd om holocaust, og samtidig skaber andre moderne folkemord yderligere afstand til masseudryddelsen af de europæiske jøder i midten af det 20. århundrede. Men det er tvingende nødvendigt fortsat at mindes holocaust, understreger Wiesel.

"Holocaust var en særskilt begivenhed, og derfor må den forblive særskilt i vores hukommelser. Hvordan kunne den civiliserede verden tillade, at det skete? Hvordan kunne en kultur, som har skabt ypperlig kunst, filosofi og videnskab, også frembringe en Hitler og lade ham gøre sit galningeværk? Hvis man accepterer, at det ikke var en særskilt begivenhed, åbner man historien for andre massemord i samme skala."

Elie Wiesel har viet en stor del af sit voksenliv til at bekæmpe folkedrab og undertrykkelse, og han er fortsat aktiv på den internationale scene. Han peger på fanatisme som den største udfordring, som menneskeheden står over for i det 21. århundrede.

"Fanatismen rummer alle truslerne mod menneskeheden, og den findes i alle religioner – i kristendommen, i jødedommen, i islam. Jeg betragter fanatismen som en forhånelse af religion og af alt, som er nobelt i mennesket. Det er en gift, som vi må bekæmpe," siger Wiesel.

Selvom hans tro på menneskeheden led stor skade som følge af hans oplevelser som kz-fange, er det fremtidshåb, som næsten blev udslukket i Auschwitz-Birkenau, stadig i live.

"På trods af alt mener jeg stadig, at der er mere lys end mørke i mennesket. Mit håb for de kommende generationer er, at min fortid ikke skal blive deres fremtid," konstaterer han.

FACEBOOK: Bliv ven med Kristeligt Dagblad

Andre artikler:


Vil du kommentere artiklen?

Du skal være logget ind for at kunne kommentere artiklen.

  1. Jeg har glemt min adgangskode
Trådet overblik  |  Fladt overblik

Elie Wiesel er en løgner, en bedrager, og en fantast

Hugo Pieterse, publiceret d.12/02 13:25 (for 2 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: En livslang kamp med Gud
Vidste du at Elie Wiesel i sine bøger beskriver et helt spektrum af fantasifulde drabsmetoder, men ikke nævner gasning eller gaskamre med et ord nogen steder? I stedet for hævder han at tyskerne brændte Jøder levende på store bål - der afgav flammer i forskellige farver alt efter hvilken nationalitet Jøder der blev brændt.

Vidste du, at ingen mennesker har bevidnet at have set det fangenummer som Wiesel siger han har tatoveret på armen (A-7713), og som kritikere påstår, dokumenteret blandt andet ved hjælp af fotos, at han slet ikke har?

Selv Wiesels identitet og hans forfatterskab betvivles. En Ungarsk holocaust-overlevende ved navn Miklos Grüner har skrevet en bog om Wiesels påståede identitetstyveri, samt plagiat af den bestjålne jødiske medfanges manuskripter, og forsøger at slæbe lystløgneren der kalder sig Elie Wiesel for retten for sit bedrag. Ungarske Grüner der har mødt "Elie Wiesel" som han angiveligt havde kendt i Auschwitz, siger at han ikke genkender manden som den Wiesel han kendte, og at denne "Elie Wiesel" ikke en gang kan tale Ungarsk.

Hvad ville have været nemmere for Wiesel end at give en prøve på sine sproglige færdigheder? Men det gør han ikke, lige som ingen kan få lov til at se hans tatoverede fangenummer!

Elie Wiesel, der normalt kræver 25.000 dollars i honorar for at tale om sine oplevelser, om næstekærlighed, tolerance osv., er kendt bl.a. for at hævde:
At han har læst den tyske filosof Kant på jiddisch, selv om Kants værk aldrig er blevet oversat til dette sprog

At alle jøder er ofre for Holocaust, selv om de overlevede

At han selv blev befriet fra både Auschwitz, Dachau og Buchenwald (og derfor åbenbart selv må være vendt tilbage til to af disse lejre)

At tyskerne ville gasse eller brænde ham, men alligevel plejede ham på hospitalet i Auschwitz, da han havde pådraget sig en infektion i foden

At han i New York blev ramt af en taxa og kastet 80 meter gennem luften

At man skal nære had til alle Tyskere i sit hjerte til evig tid

Elie Wiesel:
"I Buchenwald sendte de 10.000 personer i døden hver dag. Jeg var altid blandt de sidste hundrede nær udgangen. De stoppede. Hvorfor?"

I dag mener historikerne at der slet ikke fandtes udryddelseslejre på Tysk område. Buchenwald ligger i det tidligere DDR.

Pierre Vidal Naquet en fransk/jødisk historiker hvis far døde i Auschwitz om Wiesel:
Man skal kun læse dele af Wiesels bog 'Night' for at vide at hans beskrivelser ikke er eksakte, og at han i virkeligheden er en Shoahsælger... der har tilføjet den historiske sandhed en enorm skade'.

"Ikke eksakte" - det var dog særdeles diplomatisk formuleret af hr. Vidal Naquet.... Andre Jøder der fordømmer Wiesel er blandt andet filosoffen Noam Chomsky ("Wiesel is a terrible fraud") og Norman Finkelstein.

Wiesel karakteriserer egentlig sig selv meget godt med følgende udsagn (Elie Wiesel Legend of Our Time, New York, 1982);

"Nogle begivenheder finder sted men er ikke sande; andre er, - selv om de aldrig er foregået."

I Sidsel Nyholms artikel citeres Wiesel for en række udsagn der skal fremstille ham som en slags vis mand og et et moralsk fyrtårn. Men Wiesels solidaritet med de svage og undertrykte og hans angivelige humanisme (idealer som man vanen tro automatisk tilskriver enhver der præsenterer sig som "holocaustoverlevende"), rækker ikke længere end til Jøderne.

Da Wiesel blev spurgt om den undertrykkelse og dehumanisering af Palæstinenserne af Israel, "afholder han sig fra at kommentere", og siger "Jeg kan ikke sige noget dårligt om Jøder", eller sådanne sammenligninger er uværdige".

I en artikel skrevet i 2001 argumenterede Wiesel for, at Jøder burde bestemme suverænt i Jerusalem, fordi navnet Jerusalem forekommer mere end 600 gange i Bibelen, mens navnet ikke forekommer i Koranen. Ydermere er Jerusalem Jødernes mest hellige by, og for Muslimerne kun den tredje helligste by. Det forstyrrer ham heller ikke at flere end halvdelen af de mennesker der bor i Israelsk kontrolleret område ikke er Jøder, hvorfor det ikke er muligt at have en "jødisk stat" og et demokrati på samme tid.

Arbejdede for terrororganisationen Irgun

I 1948 arbejdede Wiesel som journalist for den jødiske terrororganisation Irgun, på det tidspunkt hvor den afskyelige massakre i Deir Yassin, hvor jødiske terrorister sprættede gravide kvinders maver op på åben gade fandt sted, noget han må være bekendt med. Men hvor Wiesel afkræver alle mulige offentlige undskyldninger for forbrydelser begået mod Jøder, har han aldrig undskyldt den massakre som det "firma" han selv arbejdede for begik.

Elie Wiesel er også fuld af had mod Kristendommen og de Kristne som helhed gøres ansvarlig for holocaust: "Auschwitz repræsenterer en dyb teologisk udfordring for Kristendommen".

Wiesel støtter Jøders ret til "tilbagevenden" til Israel (efter et par tusind år!), men er modstander af, at de for få årtier siden fordrevne Palæstinensere kan vende tilbage til den jord som de og deres forfædre har dyrket i generationer.

Efter Goldstone-rapporten om de israelske massakrer i Gaza blev publiceret, kaldte Wiesel rapporten "en forbrydelse mod det jødiske folk". Wiesel er også perlevenner med den Kristne Zionist og Tv-prædikant John Hagee, der udbreder sig om at "Hitler blev sendt af Gud for at iværksætte 'holocaust', så Jøderne ville emigrere til Israel". Ingen fine Wiesel-fornemmelser her.

Jeg synes det er dybt beklageligt at pressen systematisk undlader at fortælle sandheden om Elie Wiesel (i det mindste de sandheder der er dokumenteret), og gang på gang præsenterer denne charlatan som en hæderlig person der skulle have speciale forudsætninger for at fungere som et moralsk forbillede.

Elie Wiesel er en schuft, en løgner, en fantast en bedrager, og en moralsk set meget anløbet person, uanset om Miklos Grüners anklage om identitets og literær tyveri skulle vise sig at have noget på sig eller ej.

At promovere sådanne personager, som det desværre også stadigvæk sker i undervisningssammenhænge der beskæftiger sig med historie, er dybt forkasteligt, et misbrug og hån af de mennesker som døde i kz-lejrene, og en korrumpering af historiefaget.
Link

Sv. Elie Wiesel er en løgner, en bedrager, og en fantast

Andreas Christian Jensen, publiceret d.12/02 17:50 (for 2 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: En livslang kamp med Gud
Hugo Pieterse skrev:
Vidste du at Elie Wiesel i sine bøger beskriver et helt spektrum af fantasifulde drabsmetoder,...


Som med så mange konspirationsteorier, er ovenstående en mærkværdig blanding af både opspind og fordrejning af faktuelle oplysninger.

F.eks. blev Immanuel Kants Kritik af den rene fornuft oversat til jiddish i 1920.

At kalde selv overlevende jøder for ofre for holocaust er vel et fortolkningsspørgsmål. Overlevende fra Titanic var vel også ofre for Titanics forlis?

At Elie Wiesel støtter zionismen er vel ikke anti-holocaust i sig selv. Det er hans politiske beslutning. Om han vil hade tyskerne til evig tid er vel hans problem. Det gør ham jo ikke til en bedrager. Om han er fuld af had til kristendommen er vel ikke værre en nogle er fuld af had til islam pga. 11.september 2001? I øvrigt viser det viste citat intet udover at han mener at kristne må sidde tilbage med et teologisk forklaringsproblem... hvilket vi i øvrigt altid gør...

Elie Wiesel har aldrig påstået at han er ungarer. Derimod er han romæner og taler udmærket romænsk.

I dag mener historikerne at der slet ikke fandtes udryddelseslejre på Tysk område. Buchenwald ligger i det tidligere DDR.

Hvad konstituerer en udryddelseslejr? Ca. 50.000 døde i Buchenwald er vel også en form for udryddelse?

Du har også en sær sammenblaning imellem de bøger, som Elie Wiesel har skrevet som fiktion og de som er non-fiktion.

I øvrigt har ekstensiv forskning vist at der findes ikke noget man kan kalde eksakt viden i biografier. Der vil altid være unøjagtigheder, sågar store unøjagtigheder.
Link
flexblock
flexblock
flexblock

Job på k.dk I samarbejde med Jobzonen

  1. Administrationschef til KFUM og KFUK

    KFUM og KFUKs Landskontor

    Oprettet den: 14-04-2014

  2. Vil du arbejde og udvikle sammen med frivillige i KFUM og KFUK?

    KFUM og KFUK

    Oprettet den: 14-04-2014

  3. Børne- og ungemedarbejder

    Værløse Sogn

    Oprettet den: 16-04-2014

  4. Sognepræst

    Sct. Peders Pastorat i Århus Stift

    Oprettet den: 08-04-2014

  5. Sognepræst til Skive sogn

    Skive sogn

    Oprettet den: 24-04-2014

  6. Christians Sogns Menighedspleje søger Sognemedhjælper

    Kristeligt Dagblad

    Oprettet den: 01-04-2014

Se flere jobmuligheder
flexblock

Læs hele dagens avis

flexblock
Læs alle artikler her på siden samt i vores e-avis og apps - køb adgang for kun 79,- kroner om ugen
» Læs hele avisen her på siden samt i vores e-avis og apps: Få adgang for kun 79,- pr. uge flexblock

flexblock
container
flexblock
flexblock
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger... flexblock

Prøv Kristeligt Dagblad gratis i 4 uger

Prøv os i 4 uger – gratis og uforpligtende

Billede af Kristeligt Dagblads avis
Persondatapolitik og cookies

Alt fra Kristeligt Dagblad

  1. k.dk​
  2. religion.dk​
  3. kristendom.dk​
  4. etik.dk​
  5. pilgrimsvandring.dk​
  6. bogbasen.dk​
  7. hjertedating.dk​
  8. foredragslisten.dk​
  9. mindet.dk​
  10. kirku.dk​
  11. shop.k.dk​
  12. forlag​