Prøv Kristeligt Dagblad gratis i 4 uger


Send artiklen Tove Fergo til konfirmander: Drop den kedelige gudstjeneste til din ven.
Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Tove Fergo til konfirmander: Drop den kedelige gudstjeneste

Kirken skræmmer de unge konfirmander væk, hvis de skal med til de kedelige og gammeldags gudstjenester, siger Tove Fergo. Hun mener, højmessen bør nytænkes.

- Lars K Mikkelsen/Scanpix Danmark

13 debatindlæg Hold mig opdateret

MED AFSTEMNING Folkekirkens traditionelle højmesse er antikveret og uinteressant, mener tidligere kirkeminister Tove Fergo. Hun fraråder sine konfirmander at tage til gudstjeneste

Er folkekirkens højmesse for kedelig og ”uegnet” for konfirmander?
 
Hvis flere danskere skal i kirke, skal der friskes gevaldigt op i gudstjenesternes gammeldags form. Salmerne skal skrottes, menigheden skal droppe det indøvede show med at rejse sig og sætte sig ned. Og præsten skal ned fra sin høje piedestal på prædikestolen.

Sådan lyder det fra præst og tidligere kirkeminister Tove Fergo. Hun efterlyser en revolution i folkekirkens gudstjenesteform oven på den seneste tids debat om kirkelukninger og historier om aflyste gudstjenester rundt omkring i landet. Det skriver Berlingske.

LÆS OGSÅ: Stift aflyser flere end 100 gudstjenester

Hvis folkekirken bliver mere moderne, vil det i følge Tove Fergo kunne lokke flere mennesker i kirke om søndagen. På den måde kan man undgå mange af de omdiskuterede kirkelukninger.

Annonce
Hun mener, at gudstjenesten i dag er blevet så antikveret, at hun nu er begyndt at fraråde sine konfirmander at komme til den almindelige søndagsgudstjeneste.

"Jeg tror, vi skræmmer dem. De sidder som 13-årige i kirken og tænker, at det her er så møgkedeligt, at når vi har betalt prisen, er kommet her otte gange og er blevet konfirmeret, så kommer vi først igen, når vi er tvunget til det," siger Tove Fergo til Berlingske og fortsætter:



"Jeg siger til dem, de ikke skal komme til de almindelige gudstjenester. Kun hvis de har den åndelige modenhed til det. Men de skal komme til dem, jeg inviterer dem til."

Det er gudstjenestens faste programpunkter - den såkaldte liturgi - der er med til at gøre den uinteressant, mener hun:

"Den forudsætter, at man ved, hvordan man opfører sig. At man rejser sig, når der læses fra Biblen, og at man står op, når velsignelsen lyses. Det er et uværdigt mummespil. Hvorfor skal man sætte folk i den situation, når man nu gerne vil nå dem med det, man siger?," siger hun.

LÆS OGSÅ: Guide: Sådan finder du rundt i folkekirkens højmesse

Hun langer også ud efter musikken i kirkerne, som hun mener trænger til en fornyelse. Der skal være mere rytmisk og populærmusik og mindre klassisk musik.

"Det behøver ikke nødvendigvis være kristen musik. Men den skal selvfølgelig ikke være antikristen," siger hun.

Hun rejser også spørgsmålet, om man helt skulle droppe indgangs- og udgangsbønnen og den sungne trosbekendelse.

Københavns biskop Peter Skov-Jakobsen mener ikke, man bør gå så langt, at man fraråder konfirmander at tage til gudstjeneste. Men han hilser debatten om gudstjenestens former velkommen.

"Der foregår allerede mange eksperimenter i Folkekirken med natgudstjenster, temagudstjenester og den slags," siger Peter Skov-Jakobsen til Berlingske og forklarer, at store forandringer i højmessens liturgi i en af kirkerne i Københavns Stift vil kræve hans tilladelse.
Fortsættes på næste side »
Læs hele artiklen 1 | 2

FACEBOOK: Bliv ven med Kristeligt Dagblad

Hold mig opdateret

Trådet overblik  |  Fladt overblik

Hvem er skyld i den møgkedelige gudstjeneste?

Thorkild, publiceret d.22/02 12:21 (for 3 mnd. siden)
Læs artiklen bag debatten her: Tove Fergo til konfirmander: Drop den kedelige gudstjeneste
Det er så sandelig op til præsten at gøre gudstjenesten interessant, -eller ihvertfald ikke kedelig. Mon ikke Tove Fergo er kørt træt og bør lade en yngre komme til. Det er da skræmmende at præsten selv synes at gudstjenesten er møgkedelig.
Forklar kirkens ritualer så de bliver gjort forståelige, og delagtiggør konfirmanderne. Jeg ser af og til unge som synes ritualer og salmer er uforståelige. Det er jo kun fordi ingen har gået dem igennem og forklaret dem med dem.
Der er samtidig en form for dannelse i, at lære de gamle danske ord og vendinger. Det er jo ikke utilgængeligt stof, ikke værre end en svensk - norsk - eller jysk tekst.
Hvis man beder konfirmanderne blive væk fra gudstjenesterne, giver konfirmation ingen mening.
Gør det lidt bedre, tænk lidt nyt - eller lade yngre kræfter komme til.
Jeg kan godt forstå at man efter en lang præstegerning ikke orker en flok konfirmander, men det er jo en enestående mulighed for at få "nye kunder i butikken" - både i form af konfirmander og forældre.
Del Link

Tove Fergo til konfirmander: Drop den kedelige gudstjeneste

Poul, publiceret d.22/02 12:57 (for 3 mnd. siden)
Læs artiklen bag debatten her: Tove Fergo til konfirmander: Drop den kedelige gudstjeneste
Helt enig! Poul
Del Link

Fyr præsten!

MLM, publiceret d.22/02 14:42 (for 3 mnd. siden)
Læs artiklen bag debatten her: Tove Fergo til konfirmander: Drop den kedelige gudstjeneste
En præst der ikke formår at formidle det kristne budskab på en måde, så sognebørnene vil møde op og lytte fortjener ikke at beholde sin stilling.

Hvis et reklamebureau ikke kan lave reklamer der sælger produktet, så fyrer man dem jo og finder et andet - på samme måde bør man fyre en præst der ikke kan formidle budskabet på en måde så folk lytter og ansætte en anden med bedre evner til formidling af budskabet!

Desværre er præster tjenestemænd, hvilket gør det nærmest umuligt at komme af med dem, uanset om de er inkompetente til at udføre den opgave de er ansat til...
Del Link

Enig med Tove Fergo

Gull-Maj, publiceret d.22/02 15:14 (for 3 mnd. siden)
Læs artiklen bag debatten her: Tove Fergo til konfirmander: Drop den kedelige gudstjeneste
Jeg er enig med Tove Fergo. Liturgien har - længe - trængt til en fornyelse, der i langt højere grad involvere kirkegængeren, og kirkegængerens selvforståelse, og - ikke mindst - i forhold til konfirmanden, der som teenager kommer til kirken i en af de sværeste tider i livet, ville det være hensigtsmæssigt at turde tænke og handle nyt. Ja, altså, hvis vi har et ønske om at budskabet skal høres i fremtiden - og det har enhver kirke vel?

Se mod nord og den norske kirke, hvor det nye kirkeår er begyndt med en vedkommende vision for kirken
Del Link

møgkedelig gudstjeneste

lone gliese, publiceret d.22/02 17:11 (for 3 mnd. siden)
Læs artiklen bag debatten her: Tove Fergo til konfirmander: Drop den kedelige gudstjeneste
Det er jo ikke kedeligere end man selv gør en gudstjeneste til. Vi havde for 3 domprovster siden en meget lærd provst, som sagde: Hvis man sætter sig lidt ind i hvad der foregår, så får man ulig meget mere ud af at gå i til gudtjeneste. Jeg kan kun give ham ret. Det er bare kedeligt, at netop konfirmanderne som får en lille indlæring ved konfirmandundervisningen forud for deres konfirmation ikke får en understøttende religionsundervisning i skolen, hvor mange salmer blev gennemgået og forklaret, som det pensum der var obligatorisk dengang for 50 år siden, man snyder den opvoksende ungdom for noget væsentligt i vores kulturelle arv. Højmessen er den vigtigste gudstjeneste, hvor evangeliet bliver forkyndt, det er det der er meningen med hele kirkens virke. mvh Lone
Del Link

Sv. Fyr præsten!

Andreas Christian Jensen, publiceret d.22/02 18:36 (for 3 mnd. siden)
Læs artiklen bag debatten her: Tove Fergo til konfirmander: Drop den kedelige gudstjeneste
MLM skrev:
Desværre er præster tjenestemænd, hvilket gør det nærmest umuligt at komme af med dem, uanset om de er inkompetente til at udføre den opgave de er ansat til...


Du snakker som om du har forstand til.
Del Link

Kedelig gudstjeneste

mikmom, publiceret d.22/02 22:13 (for 3 mnd. siden)
Læs artiklen bag debatten her: Tove Fergo til konfirmander: Drop den kedelige gudstjeneste
Til Andreas Christian Jensen
Jeg synes du svarer MLM og mig grimt.
Det er meget, meget dårligt, at det ikke er muligt at komme
med seriøse betragtninger, uden du smider noget irrelevant i hovedet på en.
Utroskaben er slet ikke problemet mere. Det er alt det andet, vi har oplevet. Derfor var dit svar til mig hen i vejret.
Dine formuleringer var iøvrigt lidt pudsige til os begge.
Prøv at læs. Blot til høflig orientering.
Del Link

Sv. Kedelig gudstjeneste

Andreas Christian Jensen, publiceret d.23/02 00:58 (for 3 mnd. siden)
Læs artiklen bag debatten her: Tove Fergo til konfirmander: Drop den kedelige gudstjeneste
mikmom skrev:
Utroskaben er slet ikke problemet mere. Det er alt det andet, vi har oplevet. Derfor var dit svar til mig hen i vejret.

Nu har jeg vist ikke kommenteret noget af dit i denne debatrække.

Men vi kan da tage MLMs indlæg.

1) Ikke alle sognepræster er tjenestemænd
2) Det er ikke deres tjenestemandsstatus, som gør dem svære at fyre, men derimod at de er kaldede af menigheden. De er ansat af kirkeministeriet og er kaldede af menigheden. Hvis staten vil af med dem, begår de overgreb på menigheden, og hvis menigheden vil af med præsten, så skal de faktisk have en god og gyldig grund, begrundet og dokumenteret - ganske som med alle andre ansatte.
3) God eller dårlig prædiken er en smagssag, med mindre der direkte kan anfægtes noget på teologien eller om personangreb eller der refereres fra betroede samtaler.
4) Hvad er præstens opgave? Er præsten en super dygtig sjælesørger eller rigtig god til begravelser, men dårlig til konfirmandundervisning eller højmesse en dårlig præst? Er en præst som kan alt bortset fra at synge en dårlig præst? Er en præst som kan prædike levende og vedkommende for børn, men er ringe på plejehjem en dårlig præst?
Og hvad af alt det skal han/hun fyres for, og hvem skal træde i hans eller hendes sted?
Del Link

Tove Fergo har ikke helt uret

A O Andersen, publiceret d.23/02 11:59 (for 3 mnd. siden)
Læs artiklen bag debatten her: Tove Fergo til konfirmander: Drop den kedelige gudstjeneste
Men heller ikke helt ret. Det er en styrke ved den danske højmesse, at den er uforandret stort set siden reformationen. Derved kan man genkende elementer og føle sig hjemme også i kirker i udlandet. Det bliver en understregning af Kirkens grænseoverskridende og universelle karakter. Omvendt har Tove Fergo ret så langt, at vor tids børn og unge har en så begrænset grundviden om hvad kristendom er, at gudstjenesten, dens tekster og ritualer for langt de fleste er fuldstændig uforståelig.Igennem lang tid har kirkens diakoni fyldt huller efter statens forsømmelser på det sociale og sundhedsmæssige område. Mon ikke tiden er inde til at Folkekirkens undervisning må til at udfylde hullerne efter statens forsømmelser på dette område? Skal vi til at ansætte kateketer? F.eks. lærerudddannede med kristendomskundskab som liniefag (sålænge sådanne stadig findes, der er en aktuel risiko for at kristendomskundskab ryger helt ud af læreruddannelsen). Bevar højmessen, men lad den ikke stå alene. Suppler med undervisning og med alternative gudstjenester, der fokuserer på at gøre forkyndelsen forståelig for forudsætningsløse.
Del Link

Ikke form - men indhold.

Mogens Højmark, publiceret d.23/02 18:00 (for 3 mnd. siden)
Læs artiklen bag debatten her: Tove Fergo til konfirmander: Drop den kedelige gudstjeneste
Jeg kender en kirke, hvor der var ganske få kirkegængere (5 - en almindelig søndag.
Da præsten gik på pension, kom der en ny, der havde noget på hjerte, så kirkegængerne følte, de fik noget med. Det mente konfirmanderne også.
Nu er der som regel +30 i kirke.
Formen er den samme. Salmerne er kendte. Men når præsten har noget på hjerte, er oplevelsen god.
Hvis præsten ikke har noget at bidrage med, kan hn stå på hovedet og synge gospel, det hjælper ikke. Konfirmander er nemlig ikke dummere end andre mennesker.
Man kan gøre meget i kirken,men nok så meget spaghetti erstatter ikke det levende ord. Så kan man lave spaghettigudstjenester på et andet tidspunkt.
mvh. Mogens Højmark
Del Link
Mere:   1 | 2   Næste


flexblock

Få nyhederne i din indbakke

flexblock
splitblock
flexblock

flexblock
flexblock
splitblock
Er det ok, at andre end præster får adgang til prædikestolen i folkekirken?
 
flexblock
flexblock
splitblock
flexblock


flexblock

Nyhedsbrev

flexblock
flexblock

Prøv Kristeligt Dagblad gratis i 4 uger

Prøv os i 4 uger – gratis og uforpligtende

Billede af Kristeligt Dagblads avis
Persondatapolitik og cookies

Alt fra Kristeligt Dagblad

  1. k.dk​
  2. religion.dk​
  3. kristendom.dk​
  4. etik.dk​
  5. pilgrimsvandring.dk​
  6. bogbasen.dk​
  7. hjertedating.dk​
  8. foredragslisten.dk​
  9. eftertanke.dk​
  10. mindet.dk​
  11. kirku.dk​